12. Podnikové finance a finanční trh Definice - proces financování (zdroje, alokace, dividendová politika) = f (daňového systému, efektivity firmy, situace na finančním trhu) - finanční trh a jeho role - soustava finančních institucí, instrumentů a vztahů mezi nimi, která přerozděluje dočasně volné prostředky mezi ekonomickými subjekty z míst jejich přebytku do míst jejich nedostatku Klíčové funkce finančního trhu 1) mobilizace volných prostředků 2) určování ceny peněz (cena externích zdrojů) 3) alokace (nejen podle nabídky a poptávky TH takto zajišťují finanční trhy - vyšší efektivnost podnikatelských aktivit, resp. vůbec - realizovatelnost podnikatelských aktivit Formy financování a) přímé (dlužníci a věřitelé) b) nepřímé (prostřednictvím finančních zprostředkovatelů) Struktura finančních trhů 1. domácnosti 1. 2. firmy 2. 3. vláda a místní správa 3. 4. cizinci 4. finanční zprostředkovatelé Funkce finančních zprostředkovatelů - optimalizace: · informačních nákladů (identifikace partnerů) · transakčních nákladů (smlouvy, poplatky - rutina) = jejich konkurenční výhoda (? dočasná) Typy finančních zprostředkovatelů - podle jejich zdrojů a rozdílů v míře zisku a likvidity 1. depozitní instituce - banky a spořitelny + úvěrová družstva 2. smluvní spořitelní instituce (získávají zdroje v pravidelných intervalech na smluvním základě) - pojišťovny a penzijní fondy 3. investiční zprostředkovatelé (finanční společnosti a investiční fondy) Kategorizace finančních trhů a) podle produktů (instrumentů) 1. peněžní trh (splatnost 1 rok) - emise krátkodobých CP (komerční CP) - krátkodobý bankovní úvěr - krátkodobý dodavatelský úvěr (spolu s předchozím rozhodující) - krátkodobé státní CP (pokladniční poukázky) 2. kapitálový trh - dlouhodobé CP (akcie, obligace) - dlouhodobé úvěry (všeho druhu) - trend: sekurizace finančních trhů = přesuny peněz prostřednictvím CP (zefektivnění) 3. devizový trh - koupě a prodej (valuty, devizy) 4. trh drahých kovů - zlato, platina a jiné drahé kovy (měnové kovy) b) podle způsobu organizace 1. přímý nákup / prodej = organizovaný trh - burzovní trh - mimoburzovní organizace (RM-Systém) - rostoucí význam Ü dostupnost dat, technik a technických prostředků 2. pomocí finančních zprostředkovatelů s výhodami - informační základna - základna technik TH nižší transakční náklady c) podle priorit 1. primární trh (a prvotní prodej) - "obchody za zavřenými dveřmi" - prodávají se emise (vydavatel není majitelem) 2. sekundární trh - předpoklad primárního - netýká se části instrumentů (vkladní listy a depozitní certifikáty)