Typy otázek: * otevřené * uzavřené * specifikující * sondující * motivační * řečnické * sugestivní * alternativní * protiotázky * kontrolní Druhy otázek * Tři druhy otázek: * Otevřené otázky * Tyto otázky vedou k neovlivněným odpovědím * Sugestivní otázky * Tyto otázky vedou k ovlivněným odpovědím * Uzavřené otázky * Tyto otázky vedou k vysoce konkrétním odpovědím Otevřené, vysoce přínosné otázky * Proč? * Co? * Jak? * Popište * Povězte mi Příklady otevřených, vysoce přínosných otázek * Popište vaši firmu * Jak vidíte současnou situaci? * Jak vidíte budoucnost? * Povězte mi o vaší situaci Výhody otevřených, vysoce přínosných otázek * Získáme množství informací * Pronikneme do uvažování zákazníka * Projevíme zájem Nevýhody otevřených, vysoce přínosných otázek * Někdy se vám dostane informací, které vás nezajímají * Irelevantní údaje * Časová náročnost Příklady sugestivních otázek * Co soudíte o vaší stávající firemní strategii? * Jaké máte problémy? * Jaké jsou důsledky těchto problémů? Výhody sugestivních otázek * Máte jednání pod svou kontrolou * Získáváte informace, které chcete * Šetříte čas * Můžete vyhodnotit odpovídající důležitost potřeb Nevýhody sugestivních otázek * Zákazník si může připadat pod tlakem. * Pokud jsou otázky příliš sugestivní, mohou být opomenuty důležité informace Uzavřené otázky * Tyto otázky vedou k odpovědím typu „ano – ne“ * Příklady uzavřených otázek * Máte…. * Jste….. * Byl jste… * Je to……. * Můžeme……. Výhody uzavřených otázek * Pomáhají ověřit, že jste byl(a) pochopen(a) * Vedou k vysoce konkrétním odpovědím * Mohou uspořit čas Nevýhody uzavřených otázek * Získáte pouze informace, které chcete slyšet a opomenete ‘skryté potřeby’ * Pokud používáte tento druh otázek nadměrně, můžete vypadat jako vyšetřovatel * Může trvat mnohem déle, než získáte kvalitní informace