Veřejná správa v ČR Veřejná správa – jak lze pojem chápat • druh činnosti (spravování) • instituce (organizace vykonávající veřejnou správu) Principy ve VS • územní, věcný, funkční • centralizace, decentralizace • koncentrace, dekoncentrace • kolegiální, monokratický • jmenovací, volební • princip subsidiarity Dělení veřejné správy Subjekty veřejné správy • stát – státní instituce vykonávající veřejnou správu přímo, ostatní subjekty ji vykonávají odvozeně, • územní samospráva – veřejná správa je vykonávána samotnými občany a nepřímo volenými představiteli v rámci veřejnoprávních korporací, územní samospráva vykonává jak samosprávu tak i státní správu, • jiné subjekty – např. profesní komory, vysoké školy, veřejné fondy, nadace a další. Státní správa Ø Ústřední: - vláda, ministerstva, ústřední orgány státní správy. • Územní: - státní orgány se všeobecnou státní působností, vykonávají veškerou státní správu v určitém územním obvodu, - státní orgány s dílčí správní působností, samostatní nositelé odborných správních agend, specializované či odborné úřady. Ministerstva • Ministerstvo dopravy • Ministerstvo financí • Ministerstvo kultury • Ministerstvo obrany České republiky • Ministerstvo práce a sociálních věcí • Ministerstvo pro místní rozvoj • Ministerstvo průmyslu a obchodu • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy • Ministerstvo spravedlnosti • Ministerstvo vnitra • Ministerstvo zahraničních věcí • Ministerstvo zdravotnictví • Ministerstvo zemědělství • Ministerstvo životního prostředí Ústřední orgány státní správy • Úřad vlády ČR • Český báňský úřad • Český statistický úřad • Český telekomunikační úřad • Český úřad zeměměřický a katastrální • Energetický regulační úřad • Národní bezpečnostní úřad • Správa státních hmotných rezerv • Státní úřad pro jadernou bezpečnost • Úřad pro ochranu hospodářské soutěže • Úřad průmyslového vlastnictví Soustavu státní správy tvoří: • Celní správa • Finanční správa • Správa policie ČR • Správa obrany ČR • Správa zpravodajských služeb • Správa soudů • Správa zaměstnanosti • Živnostenská správa • Sociální správa • Správa statistiky • Správa zeměměřictví a katastru nemovitostí • Správa životního prostředí • Správa zemědělství • Správa energetiky • Správa dopravy • Stavební správa • Správa školství • Správa zdravotnictví • Státní správa ochrany veřejného zdraví • Správa léčiv • Správa kultury • Správa obchodu a ochrany spotřebitele a reklamy • Správa cen • Správa loterií • Báňská správa • Správa geologie a státní dozor nad bezpečností práce Soustavu státní správy tvoří: • Správa stáních hmotných rezerv • Správa na úseku technické normalizace a technických požadavků • Správa puncovnictví a zkoušení drahých kovů • Správa ochrany průmyslového vlastnictví • Správa hospodářské soutěže • Správa výzkumu a vývoje • Správa národního majetku • Správa dohledu nad družstevními záložnami • Správa informačních technologií • Správa lesů • Správa zajišťování bytové náhrady a rozvoje bydlení • Správa ochrany ovzduší • Správa ochrany ozónové vrstvy země • Správa vod • Správa ochrany zemědělského půdního fondu • Správa ochrany přírody a krajiny • Správa nakládání s odpady • Správa úložišť radioaktivního odpadu • Správa ochrany před chemickými látkami • Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových Finanční (daňová) správa – různost v území • Ústřední finanční a daňové ředitelství (součástí MF ČR) • FŘ pro hl. město Prahu, FŘ v Praze, FŘ v Ústí nad Labem, FŘ v Plzni, FŘ v Českých Budějovicích, FŘ v Hradci Králové, FŘ v Brně, FŘ v Ostravě • FÚ Správa katastru a zeměměřičství – různost v území Změny po zániku Okresních úřadů • zánik státního orgánu se všeobecnou státní působností • náhrada: – krajské úřady – obecní úřady s rozšířenou působností – pověřené obecní úřady – obecní úřady(základní rozsah státní správy či další – matriky, …) Veřejnoprávní smlouvy • dvou a více-stranný právní akt zakládající, měnící či rušící práva a povinnosti v oblasti veřejného práva • koordinační (organizace mezi sebou) • subordinační (dle správního řádu) Veřejnoprávní smlouvy na přesun výkonu státní správy • mezi obcemi • mezi obcemi s rozšířenou působností Příspěvek na výkon státní správy • příspěvek přidělován ze státního rozpočtu (viz zákon o státní rozpočtu kapitola 398 Všeobecná pokladní správa + přílohy 5 až 8) • účelem příspěvku je částečná úhrada výdajů ÚSC spojených s výkonem státní správy • příspěvek přidělován: – krajům – obcím • obce dle rozsahu působnosti (základní obec, obec s matričním úřadem, se stavebním úřadem, s pověřeným obecním úřadem, s rozšířenou působností) • obce s rozšířenou působností se zvláštním postavením • obce s rozšířenou působností s mimořádným příspěvkem – hlavnímu městu Praze – specifické postavení Kritéria - kraje Výpočet příspěvku obcím (příloha 9): Změny v systému financování výkonu státní správy ÚSC - shrnutí • Od roku 2006 se používá nová metodika pro výpočet výše příspěvku • 2007 Sjednocení způsobu stanovení příspěvku pro všechny kategorie obcí (dříve pověřené úřady dostávaly příspěvek podle počtu obyvatel a obce s rozšířenou působností na základě mzdových nákladů na pracovníka). Nově tedy jednotný způsob stanovení příspěvku pro všechny kategorie obcí • Navýšení objemu příspěvku + mimořádná kompenzace 5 obcím • Přesun některých dotací (zejména sociální oblast) ze Všeobecné pokladní správy (=rozpočty samosprávných celků) do kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí Samospráva • projevem principů – decentralizace – projev dělení veřejné moci mezi státem a jinými organizacemi – subsidiarity - rozhodování na takové úrovni, kde je to nejvíce efektivní, kritéria: • kde je největší zájem na kvalitním řešení • kdo má nejvíce informací • kdo dokáže zhodnotit důsledky rozhodnutí co nejkomplexněji • dále kdo k tomu má např. kompetence, finance, .. Systémy samosprávy • Anglo-americký typ • Kontinentální typ – anglo-saské pojetí – germánské pojetí – napoleonské pojetí • Smíšený typ Samospráva v ČR • Zájmová • Profesní • Územní Profesní samospráva a její členové by se měli vyznačovat těmito znaky • Samostatný osobní výkon činnosti jako nezávislého povolání. • Společná významnost příslušné profese. • Povahou věci omezený, přímo však neurčený počet vykonavatelů. • Složení odborných zkoušek kandidátů na členství v komoře před orgány komory samosprávně určenými. • Umožnění vlastní odborné samosprávy komory včetně volby orgánů a disciplinární pravomoci. • Nezávislost na orgánech státní správy. • Vysoké požadavky na etiku profesního výkonu. • Samosprávné posuzování kvalifikace. • Ochrana jednotlivce proti vlivu státní moci jak vůči vykonavatelům profese, tak i vůči klientům. • Absence veřejné hospodářské soutěže mezi členy. Výčet není úplný a konečný, jde o základní znaky. Skutečná úloha samosprávy spočívá v její samostatnosti od státu a naopak. Legislativní vymezení územní samosprávy • Ústava • Listina základních práv a svobod • Mezinárodní smlouvy • Zákony – zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, – zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, – zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, – zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů, – zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, – ale také např. zákony vymezující celky v území Charty samosprávy • Evropská charta místní samosprávy • Evropská charta regionální samosprávy Asociace krajů ČR • zájmové sdružení právnických osob, • hlavním cílem je hájit a prosazovat společné zájmy a práva krajů, • Řádnými členy Asociace krajů ČR jsou kraje České republiky (všech 14 členů) • orgány: Rada, Komise Rady, Předseda, Kancelář • asociace na internetu Svaz měst a obcí ČR • cíl: dosáhnout jisté míry jednoty, koordinovaného postupu a legitimního lobování, které by pomohlo představitelům měst a obcí dosáhnout změn v obecných otázkách na samosprávy. • předmět činnosti: – předkládat institucím iniciativní návrhy zohledňující požadavky obcí, – spolupracovat se zahraničními organizacemi obdobného zaměření a být členem mezinárodních organizací a spoluvytvářet podmínky pro zahraniční aktivity členů Svazu, – podílet se na vytváření podmínek ke vzdělávání členů zastupitelstev obcí, zaměstnanců obcí zařazených do obecních úřadů a zaměstnanců organizací zřizovaných obcemi, – napomáhat tvorbě regionální politiky. • SMO na internetu SMO – příspěvky členů • Na IX. Sněmu byl stanoven Svazu novou skladbu členského příspěvku (od r. 2006): • a) pevná část členského příspěvku - pro obec ve výši 2.200,- Kč - pro město a městys ve výši 5.000,- Kč - pro statutární město a hlavní město Prahu ve výši 10.000,- Kč • b) variabilní část členského příspěvku ve výši 1,80 Kč za občana Sdružení místních samospráv • cílem je – hájit zájmy obcí a měst do 50 000 obyvatel – stát se oficiálním partnerem při jednání s vládou, například o rozpočtovém určení daní – zvýšit zájem politiků o venkov • cca 1 100 členů • důvodem založení také nespokojenost s pozicí ve Svazu měst a obcí Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR • dobrovolné sdružení fyzických osob, které vykonávají funkci tajemníka obce či města • činnost: – předkládá Parlamentu ČR, vládě ČR a orgánům státní správy iniciativní návrhy k tvorbě legislativy, která se vztahuje k činnosti a práci městských a obecních úřadů, – spolupracuje s organizacemi a svazy jako např. Svaz měst a obcí ČR při zajišťování veřejné správy měst a obcí ČR, – snaží se o zlepšení vzájemné informovanosti mezi městskými a obecními úřady v oblasti funkčnosti úřadů a při výkonu veřejné správy, – napomáhá, a to různými formami (semináře, přednášky a pod.) vzdělávání úředníků městských a obecních úřadů, – spolupracuje se zahraničními svazy a nadnárodními organizacemi podobného typu a zaměření, popř. se stává jejich členem, – vydává vlastní Zpravodaj. • sdružení na internetu Děkuji za pozornost