MANAGEMENT HR MANAGEMENT ORGANIZACE & ŘíZENí Globální strategie versus lokální trhy využívÁTIVŠECHNY KANÁLY? mkosi pibtal~,žeby" 6rmI ,,,,_ mOOlo b)t lím t.bmin kanálťm n/rojnéoo nel nljlkáinI'lI. MANAGEMENT ORGANIZACE & ŘíZENí líé,aby~iIcla"""",nl l"mo,k>:ena:l I:ažckxřruúmizál,"_ Prál'é ~to béJnéinI",k" ItlliŽledou k _že "nmpř1sl/J pcmzu:nílar. oo~náIaInlId.x~ aJ'O ~je ""' '''';;C6,") si IMJI) kpiúr.eoomtiizt",oojťšlél"J1l1ťm (či,J11dodkki!1o,.;ro"'''o1H'!11IIlle.\'''' "'oid,piipllkť!llOm!ťlnr.ťlÚ IOOIJiéZlcdJ. nrljthdihOOltMopráo.žt"''''''éIťooI'i mí;tru.'o~""..""ootakm~. U> ddmémčle bill'tdilim w....10Jr01...limo """''*''?d....'''komo'lik.ri 'límčiooin rl;ta: ně rnťri rfektimi .\J'lk je llJntnarketinglljeza.\lcendrob-ru,l3kže KOlllunik.."\('t. musi 7.;a1U11U\ ....1I.('('101.1 ran llll. ~1~jIlfMfM,takkCBl11l11ikn,lIic:mt'n~j:OOnikoli v jt 'l\ klíČO\...IUlu\1d.M)'. Tb n jt'l:tklo tiwmj:;hocMlríniditl'...ěr~ OOŽ IEU lIT.olni cI!UIO, t.ckOlllllni ka( '(' by mNa být 1X'C'IiVt\ uc.h3Jtl ~o~r.bťmŮujXl2ici\'C(f;trále, ~;~\;~"~~:l~I;:~:{~~~:~~;~:~::~:U' f.\1J2OO ZNlIIOObti~1 dopiimékocuda '1.lIrd lakl- '1.o'Udo'u:lní maJ"kt'ljll~'o\'t" '1.."í....... kn i ~1twyaoo:flOliúpartnery. ~ťJÚnapií(ly. ZmnVstnmlci Slx>jt'1l1s oix"hotlt'l1l kIxl iádn}' d'~\'(dprOCb,)'grafirkr _llť!f,ě::ll~:;~::';tl.~:;~~:~~~~~~~:~;;~~::~ IO~\tlSti, TojC' Z\1."L:.t....p(xlSlalnl- sirégld),ÍlrJ komur.ik.rea~eňci1a~~O'o1. tm n, kd t n....klt.....llrvky lo kálni kOllluni mNnitrh?KcmlDUko',Gt,Mmu.'likO'o'3lkcm:mi~::~:~~~~I~~;~;~;~:~::~~~ I~T' kO\'Jť~jtťgp;ki5~ab)'O\Clnosli l';L'iUzp m\i d la nlťLinan:Jdnjsl'UJli.1)'a ZMmtňdátmb1ním1.& \"('dt kpar.llywvŘninlých pn x"t'St"l.Ko- kímu.mpocl,ttjstetupronf.ˇ nlulllklUh ' p r.l\"c:ll........ "lark{"(in~(I\i 11uh cu J'OfesOOfu,t maj'''''llfŽ)népniese skkn po;"''';'y z~ přizniI'j!f ~Y. '''' 'l'!&" .cpOOaiiliivlOOruDr>"" 2lm1OOU mini,rl'dL:lJlie&',,~inlmÚk"'.\OUb" naproOOs~Ua""IT\ithódbrl jakťOOkoliv ro./,o lit wobální l\1l1i:t.tnl', kl('w jt ' 1J<'\11....š itu 1l.1 min i .uJwrickt\1ll11Ilt'ho IWIl\('(k"l\lu Il"hu, Zdokllnwnlu jC''1.h~m(\ 7.....n.1m N )' z ('{'Skp n 'p ubllky :-;t'nik1lC':t..'lhý\~t1 0'1 m j.'ip L.ll.jt mli nikdo m'l't U. Ill'giol\1'tlní Illarkt'linJ:o\' :'itMkll'lf.'nl ("(-liJ K)ktL~'IÚ z.... Hdil St' IX) s'('1l\- pfi.~"" 1\1llxxlohn{' po ktL...y !'tYI.iwlOV,"\tll na rnL'iln v)' I\':"tIt'ni Zlrá\' mdt'j i p ft'nl%lt'( Cl(u m.jak <"( ) m :,iIfI ..ˇ ohdslft m "lILa1Rl)' v (,(,lItní.lt il vy hll olll s(' pll ll...n! Wob."ílnfhclll afi7.cnf. Z kríltkcKlohl-!Io h!t"tIi.'lk...jtltJ IM>Ill....Il11.. l' fC'kli\1li ...011.... linu....jako ('('Iku ln Vš lk phli.l\:llC'proop(jt. Nárt Jl'ni'j.:';(.niclll(Il(l slIl"VSlupln....j.l\:i ItltY;.lltNljt' dAt si tll námah u ...p h ':'A'(>Cltil ('('fltr.\lll, 1.c. ,'"nlo1i1 z Pr.tll"Vlln)žt' )'1.st C'} I"" ch"llctilý jako z Los Anw'lt'S, V(' Jinm\ k(k' Pr.l('l Ui, prolwhla pn.'Il l':L'i(1l\ kalll pal\ poc lohllá 1'''1IlZo'\lll(ift " ým na '1.."Ik:l1.. nikiL (,'110\"011 skupinou m '!;(>m byli kol{'J.:m-{-v jinýC'h IM)hrx' kfwh il hla\ 1lim ~ INt'nílU uk rl7.;t'" 7.c n....l';( sc hopnos ti, '1.Jta tosli a v)~I{"Ilky jsou lili mini málll ....st tojnt." 1lf<1\1IijakOj<'jidt. Kampaň '1.a1lmm711a \')1voft>nl hn-žury 111l"'t:'1J(' ckl\'llilř kOlVoran ', Zjro\'CY/.lu"ni wcoo\,P sl n'utky, llft... lJl'vky lk> illl" mC'lov) '('h i JlllpflO\'}'("h l' . SOlli......\ apod. Výsl('(lky St' uk.i7..1.ly p kokvapi\'l' ryc hlt,. Od clNf.'lli kn '1J(mm i knmunik1lt"tt1nkonCC'1.1;HWuli:t.o\,n ltl nCl' liru' St' min .M. v IWI\1Z h) I.'lmarkt1int>:ová kUnlu ni1<.'l('('\'" sC.ft>dlli 1-:\ Tt.pl' 1>J'(':t...nt(~ \'áclo.. jll ku ukáz ková piipa do\'á stl uli.. .'l IllSpi r.l(,(, IJnljinf n,tion y. A v kolllllni klid (xl ti"dohy nt'lli lK'jnwniUpnlhlém. Komun lkac.musl :zal'lrnovatc. lou firmu. Ka2dý zamhtna ' nec bv mél rozumět lirC'mnim hod notámd jeji kullure azn.11 1akézákldd nf markelinqové záw dy. DEJTE O SOBt VtOtT OIM)(lSml'most . IlIfo n na ('(' IlIlL<.;fojí proudil rqll z Cf1l1r.\ly do n-giull."íInkh 1>t>lJ(N.'t.'ic. alt' ,:lkl- opal' llým sml' w lll. I'n ku d (,(,Illr.\l a pi'ijdt s mípmk'm, klt'rý v ko nk rt>lll( 1.t' ml IlltU t' ZlllL"iOhil pn>lIl-my. musí o tom h)"1. ('0 lK'jl)"ť'hlt'ji infonnmWl1 L (A.nlciJ a IX)lh 'hllic' Illfo mt:lC'<'o Ir/j ch v j('(IIlHllivýd l It.1tiollt'(h, o zvL"L{;(n k h I'oth.h.'kh mis lnkh '1..1kaz n Un"l.o n ';akctch na ph"(kh07J klulIl',alI~ ailklhity. ~1l1oho stŤt'<1ot'\Tt~JSkS"dl Ji. rt'1\1 se' v l{o1o souvb llJSli j iž S("(kaJo s Im bll-ult' 1ll"'YI)Iý\'<\ifd lll zlohn . 1.1;'po 7.adavky .. infonn .'M"t pfid l."ílRjíd tMl...ml lK'jsol.l hrá ny \L..lu t"-'L'iUa ('nC'Jl(il' na pHpr.wu Ixx lm hnl-ho 1l\1lt('riátu.poš l( j,oj do IL'4fNli:l o ul'k olik l)'d m\ 1J(J'1,(f{>ji tklSlil V ránu-i Illf.'zin.'\rudní skupiny 10 p l' llf cI\'o} ná.;oh. Firma, ktN;\ do kázaln vytvořit mcc-h' Uli...nty, jť'Ž jí Ulllot.flllj í \')'užíl postupy, jf.'t. St' (J:'o, (-'(Ifil)' v jc'd nl- ("{tsei světa, n ' \~'dl poho l'k rwh (pochopih'llIě s p atří č ­ 11011 mi mu dtli\'ostl) , zbkává výhodu. A po kud hy St' s nad někomu podařilo aplikoval \1.' \'Š<'<"h pobo čká ch i pu ut.ní z lleti"' M--- c hi", hyl by na Iumjt"ŠlČ mnohem lčpc. Ah' 10 bych o m cht č lí pH M . Vdo hrf Jimll" ph " ("t Ilt'..L"I)(I('h.... IIt"(xist LUf, tA? Cokoliv h'kl1('l<'v jt"(ln(' zemí, 11\1'11'(' h)1. prot! vám po užil o Ill'k de j illd<. Pokud s i v kampnni nd ...L"ÍlC' I~ld z Cl'J4'U\Ů. Ilt'llí \)'IOIK't'no, že pfť.:.tf t)'C!f.'n b uch- obdlcKlni ředitel vd.>;l hon~kollgsk(' pobočky vY!o.'\N lo\~It '1,:ík.U1úkl'tlll, jak to \,\;L'4U(l bylo Ill"vf;l... no . Vtomto kont extu bc pochopit, proč ...i"klcrf kOlp Cmt<"(,tolik I"'~\i' na (kxl r}...ní k h lIt;,islupidnt"~kh pravi de l po lilk klkonktnťNi. Vt :-;tft'dn f (-;\'11)IK" těžko uěkoho pOhOf~f CIlá t z .im pe riali."itkkl-hcl spis<>vah 'I('- Iluclvan la Kiplil~'L .IC1I7,(' bYLI\ys st" dNá i \' Kali fom ii m' hu j ill)C'hha..~lrt('h m d í k{a1nílC'\ict . 11()\'()nme-li \'~ak o In"nd u .-.Jnt"tt(jícú nu k p~'l:I"" llj gloh..'ilnillo pi'b1tlIKI,j<' lu j('n po lm i n.llprn \'clv. Ta c1m há fík á, h' trhy se' nikdy Iwst 'UMMI '1.("('L.. w.ohtalnimi a že \'hly buth>bfoNCI\; t i ly z."ík...zníky , kl('tI' It:l so l:oi'IWIIll0i b ill- koš i!t a krn\'l\-;oht'lIl (xlpcwl'd:\ii. cún ml'4nl kul lu/'(>. A tu díž l,akl- pollt'ha slil' ';t ~Iobáll\l a lnk.1h Úkonmnik"l'ni aklhil Y. '(Mk>lml' jako \' ladl' jin.\"dl lolllasc f, i 7.(le jl.' klit.1\l k IL"'lK""chu sl'ríwnl- na...1awnf p ro('('SI\ a inlC'llZivn í kOllmn ikm'(' . Ta hy mNa \')"lh:V.ct :t Ilrtsl('(ll(jidch '11L...uL BUDOUCNOST PATŘf GLOBALIZAC Obecně lze iid , že II1'ml sm ěřuje SJlí~ k lo mu, že stále vřtM váhu mají globální záležitost i. Vede k tomu několik faktorů Na B2B trhu přibývá zákazníků, kteří jso u 7ˇapojeni do glo bálních skupin. V ně kterých případech 10 znamená, že význ..U1l1lÚ nákupní rozhodnuti padají v mez.in{u:o(btím It...tředí. Ale i uuu, kdc s obcho,je (hilc;;j lé \1Úmat mezinárodní dim<.>n:tjpmblrmu. I kdyhy nehylo jin)'ch thiwxhi , t..,kjt'n k\-lili r<.'fC"n..ncím. Poklid nu' i I1Klukt vyuŽíV'\ií IlG hočky téže kOI1}omcc v jiných zenúch a jsotl s nim SIXJkoj('ny,je to včtšinou daleko J>rcsv~dči"i>jšf rcfcn.'ncc ucl z dlouhé řady konkllf('n('nich flIT'm. Na B2Ctrhu se zfonnovala skupina 7..'ikazJúkli nčkdy trochu posmMně nazývaná ..mť'j'inárodní t~káčO\ý klub", tC"dy v('Smčs 1tlmtažcn mt'z.infulXblích firem a jejich rodiny. Tato skupina je I'('lalivnč hOIllOgCIlIÚa lze ji oslO\it vice mrnč jl,,llje pouze na 1('Ii~tkh! .Jednotný 1Ilť'j'jn.'irodní přístup um07Jiuje dosáhnout pc:xlstatných (L"iporv nákla dech. Pl"é "ět~illou opět vyrábčjí nl<.'7.in{UlKlnísku piny atd.). Všichni se shexhUi, že linu a, klerá se dokáže poučit 7.c:->vých (L"ipfflnl, ale i n('úspkluOI,je na c('StČ' na \1'dlol. mezi t ěmito dvěma póly. Z..jkaznlck é da tab áze a PIl)('("SYjsou na lokální úrovni , nit-méně základní metodikaje g lobální. Komunikační kampan ě jso u připravová ny na míru konkrétním trhům, nicm é n ě vycházejí z globální koncepc e, poc hopítcln ě pii respektovánljednotn ého hranduoA tot éž platí i o prod ukt ech. po máhají. Přistižená národn í či regionálnfpobočka má vždy pohot ově výmluvu, proč v tomt o piipad(' nebyl o mO"i.n{> vyhnout se výjinl<'f', proč nebylo možné o tom centrál u informovat, Nebo se jedná o nesch váleny materiál.j ehož 50 tisíc výt isků bylo vyrobeno jen pro účely schvalovánía je hožjedcnjedin ý kousek se náhodou dostal ven z finny - "UlO,jetnalo se pIiIvě o ouenj cdcn kousek, který drží v ru ce ředitel globál ního marketingu. KUD Y VEDE ZLATÁ STŘEDNI CESTA Jeden pól představují například n ěkteří výrobci spot řebního 71KTii Na lokálních trzích působí pod místními zna čkami. které jsouzde dlouhodobě akceptovány, využ,ív;\iíse kOl1lunikat:ní kanály odJx)\íd.\jíd místním ponto výrobce prfidla je souČá.'ití velké skupiny se sídlem kdesi ve Sv)'carsku, pro ni 1I('ni nijak \ýz munná. ASchicssf'r Eminence Group ".ˇ'l$e nemú '..'Í.dný dlivod invf'Slc)vat desítky miliom\ do vytvoi-enísilného br..Ulllu na ("cskfm trhu. Druhý extr('m ph"."llIÚdatab...íz.e"..'Ík.:'lZllíkli, jt"n. ahy se marketingovému h,'bispoluprácc vícc národní('h poboček. Stížnosti Ilříl i.~ 1I1"Koordinace globální a lokální komunikace patří k nejobtížnějším marketingovým disciplínám. V této souvislosti je až zarážející, jak málo prostoru je této tematice věnováno v příručkách a učebnicích. Dávat obecné rady není snadné, už proto, že míra sjednocení obchodní a marketingové komunikace v různých typech korporací je různá. 4 6 TM~~ketl"g I pro sinec 2005 4 j 48