Mezinárodní management doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. pirozek@econ.muni.cz KPH č.dv. 635 Osnova kurzu 1. přednáška ­ Úvod, vymezení problematiky, východiska předmětu a používané pojmy 2. cvičení ­ zadání seminární práce, vymezení studované literatury, úkoly pro jednotlivá cvičení 3. přednáška ­ Internacionalizace podniku, investování v zahraničí 4. cvičení Internacionalizace podniku ­ příležitosti a hrozby 5. přednáška ­ Společné formy podnikání , mezinárodní prostředí a s tím spojené požadavky 6. cvičení společné formy podnikání Osnova kurzu 7. přednáška Nástroje využívané v mezinárodním managementu ­ kooperace, joint venture, akvizice 8. cvičení příklady a praxe provedených akvizic v ČR a zahraničí 9. přednáška Nadnárodní společnosti , podstata, charakteristika, klasifikace 10. cvičení konkrétní forma společnosti, SWOT analýza pro mezinárodní podnikání 11. přednáška Podnikové činnosti v mezinárodním managementu R&D, lidské zdroje, finanční a informační systémy 12. cvičení prezentace a odevzdání seminární práce 13. Závěrečné shrnutí, vyhodnocení seminární práce, zpětná vazba Ověření znalostí Způsob hodnocení: * Cvičení 4 ­ max. 8 bodů * Cvičení 6 ­ max. 8 bodů * Cvičení 8 ­ max. 8 bodů * Cvičení 10 ­ max. 8 bodů Test ve zkouškovém období spojený s ústní zkouškou - max. 28 bodů CELKEM max. 60 bodů Výsledné hodnocení Stupeň % Bodové ohodnocení A 90-100 54-60 B 80 - 89 48-53 C 70 - 79 42-47 D 60 - 69 36-41 E 50-59 30-35 F méně než 50 0-30 Aktivní účast na cvičeních + seminární práce Seminární práce se zpracovává v kontextu jednotlivých cvičení, zejména cvičení 4,6,8,10. Odevzdání vypracované seminární práce bude hodnoceno s aktivní účastí na cvičeních a doloženo vypracováním závěrů. Literatura a) základní literatura: Dvořáček, J.: Společné a nadnárodní podniky. Nakladatelství Oeconomica, VŠE Praha, 2006. 200 str. ISBN 80-245-1029-4 Pichanič, M.: Mezinárodní management a globalizace. Nakladatelství Oeconomica, VŠE Praha, 2002. 106 str. ISBN 80-245-0421-9 Štrach, P.: Kompendium mezinárodního managementu. Nakladatelství Oeconomica, VŠE Praha, 2004. 118 str. ISBN 80-245-0662-9 b) doporučená literatura: DONELLY, J.H., GIBSON, J.L., IVANCEVICH, J.M. Management. Praha : Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-422-3. VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Management. Teorie a praxe v informační společnosti. 4. vydání. Praha : Management Press, 2001, ISBN 80-7261-041-4. + zahraniční vybrané materiály Mezinárodní management Max Weber ­ přelom 19. a 20. stol. A jeho definice základních předpokladů moderního trhu ve smyslu: * Účetnictví, rozpočetnictví a kalkulace * Absence iracionálních omezení a bariér * Racionální použití technologie * Právní prostředí * Dostupnost pracovní síly * Svoboda ,,komercionalizace života" Mezinárodní management Rozdíl od obecného managementu lze spatřit v důrazu a mezinárodní prostředí manažerských aktivit a to jak v podnikatelském, tak i nepodnikatelském sektoru. Důraz je kladen na vnější prostředí ve smyslu právních politických, technologických, ekonomických a sociálních hledisek. Mezinárodní management Z tohoto důvodu lze mezinárodní management pojmout jako určitý proces * koordinace aktivit v nadnárodním měřítku * s využitím multikulturních lidských zdrojů za účelem plnění cílů * pro zajištění prosperity z globálního pohledu. Mezinárodní management Pojem mezinárodního managementu je spojen s globalizací. Globalitou rozumíme propojenost ( a jejich růst) jednotlivých společenských procesů a subjektů za účelem dosahování maximálních společenských přínosů. Globalita = mobilita spojené: * Dostupnost, rychlost a progrese IT * Dopravní spojení ­ rychlost, přesnost, četnost * Právní rámec (NAFTA, CEFTA, EU, WTO) Mezinárodní management Nadnárodní společnosti (Multinational Corporations ­ MNCs) jsou: Společnosti nebo jednotky, jejichž vlastnictví je soukromé, státní nebo smíšené, které jsou založené v různých zemích a vzájemně propojené tak, že jedna nebo více z nich může vyvíjet významný vliv na činnost druhých, zvláště s ohledem na společné využívání znalostí a zdrojů. OECD 1977 Mezinárodní management Nadnárodní společnosti na konkrétním příkladě znamenají, že se jedná o společnost, která poskytuje svůj produkt přes zahraniční pobočky v různých zemích. Tyto pobočky kontroluje (ovládá) a koordinuje aktivity z globální perspektivy. ,,Jednat lokálně, myslet globálně" Za určité kvantitativní měřítko se považuje dosažení konsolidovaného obratu v zahraničí alespoň na úrovni 25 ­ 30%. Mezinárodní management Mateřskou zemí rozumíme stát stát, kde sídlí centrála společnosti, případně kde je společnost založena. V souvislosti s mezinárodními společnostmi (MNE ­ multinational enterprise) zahrnující jak MNCs se hovoří v tomto smyslu i organizacích pracujících v neziskovém sektoru jako jsou Greenpeace, Červený kříž, církve atd. Mezinárodní management Index transnacionality (TNI)­ výraz pro mezinárodní (globální) orientace firmy. Pro firmy index transnacionality vyjadřuje průměr podílů zahraničních aktiv, zahraničních a celkových prodejů a podílu počtu zahraničních a celkových zaměstnanců. Pro země index transnacionality je průměr podílů přílivu investic na celkových investicích, přílivu investic na HDP, přidané hodnoty vytvořené FDI na HDP a počtu zaměstnanců v zahraničních firmách ku celkovému počtu zaměstnanců. TNI sleduje Světová banka. V zahraničí registrovaní majitelé českých firem V zahraničí registrovaní majitelé českých firem Mezinárodní management Důvody pro mezinárodní formu managementu ­ expanze zvyšující konkurenceschopnost: Defenzivní důvody: * Mezinárodní konkurence * Obchodní bariéry, regulace, restrikce * Požadavky a poptávka zákazníků * Sekundární FDI (automotive ­ dodavatele) Mezinárodní management Ofenzivní důvody ke globální expanzi: * Úspory z rozsahu * Přístup na nové mezinárodní trhy * Prezentace nehmotných aktiv (transfer technologií) * Přístup k omezeným zdrojům * Úspory v nákladech * Investiční pobídky Mezinárodní management Ofenzivní přístup lze charakterizovat vysokým stupněm pro-aktivního rozhodování a souladem se strategii uplatňovanou z pohledu vývoje ex ante. U defenzivní přístupu je tomu naopak kdy se snažíme řešit situaci vyvolanou vnějšími činiteli ne rozhodováním třetích subjektů z pohledu ex post. Mezinárodní management Zahraniční aktivity podniku: 1. Zahraniční pobočka ­ část mateřské společnosti s omezenou rozhodovací pravomocí 2. Zahraniční přidružená společnost jw součástí majetku mateřské společnosti, kdy se vymezuje do pozice. * Dceřiné společnosti * Filiálky Mezinárodní management Další členění podle věcné formy: 1. Brownfield versus greenfield investment 2. Přímý, nepřímý export versus management contract 3. Spolupráce v sítích z hlediska míry integrity: * Outsourcing * Společný podnik * Strategické aliance