Mezinárodní management IV. Nástroje mezinárodního managementu KOOPERACE A AKVIZICE Úvod Nástrojem společného podnikání se stávají kooperace ­ spolupráce zainteresovaných osob. Kooperativní strategie ­ realizace cílů prostřednictvím spolupráce s organizacemi, která je lepší než konkurenční boj. Jedná se o formu dvou protikladů ­ rivalita versus spolupráce. Úvod Důvodem kooperace ­ kooperativní strategie je získání významné výhody z pozice omezení v určitých dovednostech či zdrojích a nabytí dovedností či zdrojů prostřednictvím spolupráce se strategickým partnerem. V konečném důsledku tak získáváme výhody z koncentrace (viz. společné podniky) a tím konkurenční výhodu oproti ostatním rivalům v oboru. Typy kooperací Z pozice teorie tržní síly se jedná o způsob, jimiž firma zvyšuje svou konkurenční úspěšnost. Kooperativní strategie v tomto případě poskytuje pro spolupracující firmy oboustranně výhodnou příležitost měnit postavení, které v oboru znamenají. V konečném důsledku zvyšuje tržní sílu. Typy kooperací Úspory transakčních nákladů ve spojení například s náklady jednání, uzavírání smluv. Veškeré dopady z pozice transakčních nákladů je nutno zahrnout do rozhodování spojeného s podnikatelskou aktivitou jejich eliminací. Někdy pracujeme s tzv. manažerským náklady ve spojení s uskutečněním transakcí. Příkladem rozhodování může být zakoupení podniku na úkor budování vlastního zastoupení. Typy kooperací Teorie zastoupení se zabývá schopnostmi plnit cíle z pozice základní manažerské hierarchie nadřízenost versus podřízenost. Teorie zvyšování návratnosti je spojena s problematikou návratnosti vstupních vkladů. Tvorba kooperace se zakládá z pozice zamezení předkupního práva ze strany jejich rivalů (hybatelů trhu) Motivy pro kooperativní strategii Z pozice základních cílů: * Zmírnění rizik * Velký rozsah produkce * Výměna technologie * Kooptace či zamezení konkurence * Zamezení překážek pro investice * Usnadnění mezinárodní expanze * Vertikální integrace z pozice komplementarity do hodnotového řetězce * Pružnost kooperace spojená s požadavky zákazníků Externí výzvy kooperace Se opírají o změny externího prostředí z důvodů: * Turbulence trhů a ekonomické nejistoty * Tlak na snižování nákladů * Globalizace oboru a technologie * Rychlost technologického rozvoje * Zkracování životního cyklu produkce Teorie vzniku fúzí Vzniká v kontextu změn externího prostředí. Důvody jsou spojené s tlakem mezinárodní soutěže, finančních inovací, liberální antitrustové politiky a dalších faktorů. To vede k ,,boomu" sdružování podniků z pohledu * převzetí, * akvizic * a manažerských odkupů. Fúze a akvizice Spojování velkých firem patří k významným událostem v hospodářském světě. Jedná se o základní strategické aktivity managementu při řízení společností za účelem zvyšování hodnoty podniku. ,,Základem k dosažení vyšších tržeb a prodejů jsou tyto prostředky: Globalizace, nové výrobky a akvizice firem" Larry Bossidyho (CEO, Allied Signal), Fúze a akvizice Akvizice - dochází k tomu, že se jednotlivé firmy spojují do formy jednoho podniku. Nakupující firma zůstává a přebírá veškerá aktiva a pasiva převzaté cílové firmy, která přestává existovat. Někdy se stává cílová firma dodatečnou nebo částí dodatečné mateřské společnosti (GM při akvizici EDS). Fúze a akvizice Jiným druhem akvizice je pojem konsolidace, kde se jedná o spojení dvou nebo více firem do formy úplně nové společnosti. Nepřímá forma akvizice je charakterizována odkupem daného podniku vlastním managementem. Někdy je používán pojem ,,převzetí firmy (Takeover)". Tento pojem je velmi mlhavý a týká se především nepřátelských převzetí podniku (Hostile Takeover). Akvizice Akviziční firma (Akvizitor) je nakupující firma, která získává převzatou cílovou firmu, nebo-li akvizičního kandidáta. Cílová firma (Target firm) je cílová firma (akviziční kandidát), který vplyne do nakupující akviziční firmy a přestává existovat. Příklad Příkladem může být společnost Coca-Cola, která na začátku 80. let stála před hlubokou krizí. Její nový CEO R. Goizueta provedl velmi mnoho akvizicí (odhad kolem 200), zejména v oblasti průmyslu nápojů. Výsledkem byl obrovsky růst tržní hodnoty za jeho vedení společnosti Coca-Cola . V době jeho nástupu byla tržní hodnota firmy ve výši 4,3 mld USD a vzrostla na na 147 mld. USD v roce 1997 Akvizice Výhody akvizicí lze spatřovat ve vytváření daňových štítů, obsazení trhů, získání levné pracovní síly a v neposlední řadě akviziční firma očekává určitá zvláštní aktiva. Mezi tato aktiva patří dobrá vzdělanost, vysoká odbornost dělníků, podnikatelská kultura a vstřícné zacházení ze strany vlády a úřadů. Všechny uvedené výhody akvizicí lze koncentrovat do poslání akvizice, kterou je zvýšení hodnoty mateřské společnosti. Akvizice Podle UNCTAD (konference OSN pro obchod a rozvoj) lze předvídat, že dynamika akvizičních procesů bude celosvětově pokračovat: Akvizice K největším představitelům akvizicí ve světě patří USA, kdy americké nadnárodní firmy investovaly 115 mld. USD, z čehož 90% představují akvizice. Akvizice Tab.1. 10 největších akvizicí ve vybraných letech v USA Akviziční firma Cílová firma Hodnota akvizice (mld. USD) Rok uskutečnění akvizice Kohlberg kravis & Roberts RJR Nabisco, Inc 25,1 1989 Walt Disney Co. Capital Cities/ ABC 19.0 1995 Glaxo, PLC Wellcome PLC 15,0 1995 Time, Inc. Warner Comm. 14,1 1990 Philip Moris, Inc Kraft, Inc 13,4 1988 Standard Oil, Inc. Gulf, Inc. 13,4 1984 Squibb Co. Bristol-Myers,Co. 12,1 1989 Texaco, Inc. Getty Oil Co. 10,1 1984 Lockheed Corp. Martin Marietta 10,0 1995 Chemical Bank ChaseManh. Bank 10,0 1995 Akvizice Tab.2. 10 největších akvizicí ve vybraných letech v ČR Akviziční firma Cílová firma Hodnota akvizice (mil. USD) Rok uskutečnění akvizice TelSource SPT Telecom a.s. 1 400 1995 Volkswagen Škoda a.a.s. 900 1991 IOC Unipetrol a.s. 629 1995 ­2000 Phillip Morris Tabák a,s, 420 1992 Independent Power Energetické centrum 400 1994 Daewoo ­ Steyer Daewoo Avia a.s. 357 1995 Glaverbel Glavunion a.s. 232 1991 ­1998 Pepsi-Cola ,,zelená louka,, 200 1994 ­2000 T Mobil Radiomobil a.s. 183 1996 Bass Breweries Pražské pivovary a.s. Radegast a.s. 143 1993 -1998 Akvizice Obecný algoritmus kroků akvizičního procesu používaný v USA: * identifikace akviziční strategie * nastínění kriterií akvizice * alternativnímu nastínění přiblížení akvizice * výběr nastíněných přístupů k akvizici * analýza interních rozvojových alternativ cílové firmy * provedení akvizice - stanovením firemního cíle a firemní strategie cílové firmy * plánování post-akvizičního integračního procesu [1] Gaughan, A. P. (1996), Mergers, Acqusitions nad Corporate Restructuring, John Wiley & sons, Inc. New York. Akvizice Důvody koncentračních snah podniků v jednotlivých odvětvích v ČR: - vykupování konkurentů - dosažení kritické velikosti - vytváření daňových štítů - obsazení trhů - získání levné pracovní síly - a v neposlední řadě akviziční firma očekává určitá zvláštní aktiva. Mezi tato aktiva patří dobrá vzdělanost, vysoká odbornost dělníků, podnikatelská kultura a vstřícné zacházení ze strany vlády a úřadů. Akvizice Důvody a výhody převzetí a spojení podniků v ČR: rekonstrukce a modernizace, finanční zdroje 23 25 16 zvýšení kvality a konkurenceschopnosti 8 18 22 know - how, nové technologie 9 11 15 export, nové trhy 10 11 13 rozšíření sortimentu výrobků 5 17 11 zavádění ekologických norem do produkce 8 13 12 zlepšení spotřebitelského komfortu 2 16 9 plné využití stávající výrobní kapacity 4 9 11 zabezpečení vyšší profesionality práce 6 11 9 umožnění vstupu do zavedených obchod. sítí 6 7 9 udržení zaměstnanosti a tvorba nových míst 3 10 6 přizpůsobení se mezinárodním standardům 3 7 5 zkrácení návratnosti inves tic, úspora nákladů 3 17 společný výzkum a technický rozvoj 10 12 know -how pro efektivní management 3 9 optimalizace logistiky produktu 9 6 Akvizice Horizontální akvizice se týká firem, které podnikají ve stejném oboru podnikání a navzájem si mohou konkurovat. Principem takového spojení je dosažení úspor z rozsahu ve výrobě a distribuci produktů a možnost zvýšení tržní síly ve velmi koncentrovaném průmyslu. Akvizice Vertikální akvizice se týká spojení firem v průmyslu se silnými dodavatelsko odběratelskými vztahy. Akviziční firma je často dodavatel nebo zákazník cílové firmy. Vertikální akvizice je obvyklým způsobem převzetí firmy, v případech, kdy je trh pro středně pokročilé výrobky nedokonalý, protože má nedostatek zdrojů vůči kritickým nákupním dodávkám nebo pokud ztrácí kontrolu nad výrobou specifických výrobků. Akvizice * Koncentrické akvizice je takové spojení akviziční a cílové firmy, které jsou příbuzné základní technologií, výrobními procesy nebo trhy. Akviziční firma získáním cílové firmy dosáhne rozšíření podnikatelských aktivit, tržních účastí nebo technologií * Konglomerátní akvizice se týká spojení firem které nemají k sobě žádný bezprostřední vztah (zdrojový,technologický, nebo tržní) Akvizice V ČR lze sledovat prognózu akvizicí v posledních letech, nicméně pro nejbližší roky lze prognózovat růst počtu akvizicí ze strany především zahraničních firem jako akvizičních kandidátů a jednak lze očekávat i nárůst ceny jednotlivých akvizicí. To je dáno: * Schválenou podporou přílivu zahraničního kapitálu ze strany vlády ČR ( investiční pobídky) * Vstupem ČR do EU