Mezinárodní management V. Nadnárodní společnosti Podstata, charakteristika, klasifikace Úvod Podstata nadnárodních společností vychází z procesu globalizace a z tím souvisejícím propojováním trhů podniků a jednotlivých systémů. Globalizace tlak na konkurenceschopnost spočívající v: Flexibilitě na požadavky trhu Přizpůsobování se strategie A z toho plynoucí komparativní výhody pro podnikání v jednotlivých teritoriích. Úvod Vývoj nadnárodních společností: Koloniální soustava upevňování postavení v zemích s koloniální nadvládou Předválečné období vliv evropských a amerických společností se zaměřením na obchodní operace. Poválečné období dominance USA ­ liberalizace trhů, rozvoj regionální ekonomické integrace. 70. Léta ­ současnost je spojena s nadnárodními společnostmi zapojených do procesu globalizace s dopadem na rozvojové země. FDI ?? Nadnárodní společnosti Úvod Z hlediska působení nadnárodních společností na hostitelskou zemi lze vliv spatřit. * Ve významu na nezaměstnanost * Transferu technologií * Globálním propojení podniků v hostitelské zemi * Působení na statní politiku Úvod Charakteristika nadnárodních společností (transnacional corporations TNC , multinational corporations MNC) Formálně vystupují jako: Sdružení Koncerny, Holdingy Které vyrábějí a prodávají své produkty ve více zemích a vytvářejí přidanou hodnotu. Mateřská společnost je v zemi původu podniku a v zahraničí ­ hostitelské zemi se nacházejí její pobočky. Globální vazby MNC Strategické cíle MNC Jsou určovány na více úrovních z pozice centrály a filiálek. Mezi základní strategické cíle se řadí RŮST firmy, kde se uplatňuje horizontální (odvětvová) i vertikální integrace. V rámci MNC se jednotlivé jednotky vyznačují minimální samostatností. Růst firmy je nutno chápat vzhledem k zvýšení aktiv. Strategické cíle MNC Kvantifikace růstu MNC: G = P * R * A * T kde G - tempo růstu podniku P ­ rentabilita tržeb R ­ aktivační poměr (1-dividenda)/ČZ z akcie A ­ obrat aktiv (tržby / aktiva) T ­ finanční páka (Aktiva / Vlastní kapitál) Strategické cíle MNC Velikost podílu na trhu je daná koncentračním stupněm. Tržní koncentrace je vyjádřena základními mírami koncentrace ­ počtem podniků, koncentračními stupni ( podílem jednoho a více největších výrobců na celkové výrobě daného produktu) a Herfidahl ­ Hirschmanovým indexem (HHI). Strategické cíle MNC Tržní podíl x největších firem je nejběžnějším ukazatelem používaným ke kvantifikaci koncentrace. Je nazýván koncentračním stupněm ,,CR" a počítá se následujícím způsobem: kde CRx je koncentrační stupeň x firem, Si je procentní podíl i-té firmy, x je počet největších firem na trhu, pro něž je CR počítán. Koncentrační stupeň CR je uváděn v rozmezí od 0 ­ 100%. Čím je vyšší, tím je vyšší koncentrace na daném trhu. 2 1 = = x i ix SCR Tvorba strategie MNC Je komplikovaná různorodostí danou jednotlivými zeměmi a tomu odpovídajícími specifiky. Postup by se měl odvíjet od po sobě jdoucích krok". Analýza prostředí (externí, interní) SWOT analýza včetně hodnotového řetězce a implementačních plánů komparace a vymezení přednosti strategie a scénáře realizace realizace strategie Tvorba strategie MNC Finanční komponenta strategie nadnárodní společnosti by měla obsahovat (dle Dvořáčka): * Předpokládaný objem výkonů * Práh rentability aktivit * Vyčíslení návratnosti investic * Výši provozních nákladů * Změnu ukazatelů rentability Tvorba strategie MNC Základní otázka zní, zda bylo možné, aby privatizace u velkých průmyslových podniků dopadla jinak, než nakonec dopadla. Asi ne. Nelze opomenout, že nezanedbatelná část těchto podniků zůstává po absolvování očistných kúr nadále v rukou českých vlastníků a daří se jim vesměs dobře. Náklady na transformaci byly dopředu dané, předurčeny jednak dědictvím z minulosti, jednak podmínkami na trzích v devadesátých letech (ceny, konjunktura, měnová krize, rozpad východních trhů). Nic není jednobarevné. Dalo by se očekávat, že i neúspěšní privatizátoři vyřknou vícero slov na téma vlastní selhání. Určitě totiž nebyli vzorem podnikatelské dokonalosti. "Mnohé jsem poznal jako lidi, kteří mají špatné jazykové znalosti, minimální přehled o dění ve světě a nejistotu maskovali přehnaným sebevědomím. Když přišly problémy a lámal se chleba, tak většina z nich nechtěla tvrdě propouštět. Nechtěli se hádat s odbory, nechat se vláčet tiskem, prostě nechtěli dělat nepopulární opatření," komentuje jeden z bývalých vysokých státních činitelů, který nechce být jmenován. Zdroj: www. Ihned. Cz 14.4.2008 Kam zmizeli kapitáni? Strategie MNC Tvorba strategie MNC Směry strategií uplatňované u MNC: Proaktivní s důrazem na růst společnosti a ziskovosti MNC Defenzivní vyvolávající zpomalení růstu a snížení ziskovosti u konkurentů Strategie MNC Strategie MNC Strategie MNC Kultura MNC Kultura MNC Kultura MNC Politiky lidských zdrojů v MNC: PCN ­ parent country nationals ­ centrala složena z příslušníků země původu společnosti HCN ­ host country nationals příslušníci národnosti hostitelské země TCN ­ third country nationals ­ příslušníci třetích národností Projevy různorodosti ­ US PCNs; JAPAN PCNs Kultura MNC Interpersonální požadavky na mezinárodní management: * Schopnost koordinace v multikulturních podmínkách * Aktivní přístup k dynamice prostředí, kde MNC působí * Flexibilita myšlení ­ obohacení interkulturalitou * Schopnost vazbového provázání v rámci MNC Kultura MNC Mezi zásady pro volbu mezinárodního manažera v návaznosti na působiště patří: * Politické riziko * Rozdílnost kultur * Konkurence * Vzájemná závislost * Složitost * Náklady Kultura MNC Hofstedeova klasifikace z pohledu dimenzí interkulturality: * Odstup od moci * Individualismus versus kolektivismus * Mužský versus ženský princip * Obava z nejistoty * Časová orientace Kultura MNC Výsledky Hofstedeovy práce: Germánské země mají vysoký odstup od moci, obavu z nejistoty a střední hodnotu individualismu Rozvinuté románské země mají střední hodnotu individualismu a uplatňování mužského principu s vysokým odstupem od moci a vyhýbaní se riziku Skandinávské země mají nízkou hodnotu odstupu od moci, zaměřují se individualisticky s aktivním přístupem k riziku. (Češi mají velký odstup od moci, jsou individualističtí s mužským principem, nebojí se nejistoty s krátkodobou orientací na efekt) R&D management Významný prvek v zastoupení mezinárodního managementu (počtem registrovaných patentů je přes 90% světového výzkumu realizováno v USA, Japonsku a Německu) U MNC se lze setkat s: * R&D centrem ve vlastnictví a provozu MNc * Nezávislou a specializovaným střediskem R&D R&D management Klasifikace R&D u MNC: * Ziskový R&D s cílem jednoduchého zlepšení konkrétního produktu * Radikální R&D s cílem vytvoření nového produktu nebo procesu * Základní R&D s cílem poskytování vědeckých a technických informací Literatura Dvořáček, J.: Společné a nadnárodní podniky. Nakladatelství Oeconomica, VŠE Praha, 2006. 200 str. ISBN 80-245-1029-4 obr. (2 ­ 21). Štrach, P.: Kompendium mezinárodního managementu. Nakladatelství Oeconomica, VŠE Praha, 2004. 118 str. ISBN 80-245-0662-9 obr. (22 ­ 29)