Monetární ekonomie Josef Menšík Katedra ekonomie EsF MU Organizace výuky Cíle předmětu cíl: seznámit se se základními souvislostmi peněz a peněžní politiky dílčí cíl: rozbor institucionálního pozadí monetárního uspořádání dílčí cíl: úvod do monetární ekonomie a monetární politiky předmět: kombinace finančních aspektů peněžního systému s ekonomickou teorií Cíle předmětu (pokr.) vazby: finance: bankovnictví, finanční trhy, účetnictví, ekonomie: makroekonomie, mikroekonomie, dějiny ekonomických teorií přínos: komplexní pochopení fungování současného dvoustupňového bankovního systému přínos: rozšíření makroek. poznatků o peněžní pohled, vhled do monetární politiky Literatura Bagehot (1873). Lombard street Davies (1996). A History of Money From Ancient Times to the Present Day Friedman and Schwarz (1963). A monetary history of the United States 1867­1960 Friedman (1992). Money mischief, Cze: Za vším hledej peníze Gonda (1995). Monetárna teória, J.M.Keynes versus M.Friedman Literatura (pokr.) Gowland (1995). Makroekonomie Hayek (1929). Geldtheorie und Konjunkturtheorie, Eng: Monetary Theory and the Trade Cycle Hayek (1976). Denationalisation of Money, Cze: Soukromé peníze: Potřebujeme centrální banku? Jílek (2004). Peníze a měnová politika Menšík (2005). Peníze a peněžní politika Literatura (pokr.) Mises (1912). Theorie des Geldes und der Umlaufsmittel, Eng: The Theory of Money and Cre- dit Mises (1949). Human Action: A Treatise on Eco- nomics Mishkin (1991). Ekonomie peněz, bankovnictví a finančních trhů Němeček (2000). Mezinárodní měnový systém Revenda a kol. (1997). Peněžní ekonomie a ban- kovnictví Literatura (pokr.) Revenda (1999). Centrální bankovnictví Rivoire (1997). Národohospodářské hlavolamy Rothbard (1963). America's Great Depression Rothbard (1963b). What Has Government Done to Our Money?, Cze: Peníze v rukou státu Sejbal (1997). Základy peněžního vývoje White (1999). The Theory of Monetary Instituti- ons Literatura (pokr.) Wicksell (1901-6). F¨oreläsningar i nationalekonomi, Eng: Lectures on Political Economy Průběh cvičení na cvičení čte každý sám ,,individuální povinnou četbu z interaktivní osnovy společně zvládnuta ,,skupinová povinná četba ­ např. prezentacemi zájemců na cvičení se diskutuje nad četbou a nad otázkami k přednáškám jasné a podnětné reakce na četbu lze vkládat do odevzdáváren Hodnocení výuky bodové hodnocení: 100 b. celkem 30 ze cvičení, 60 zkouškový test, 10 ústní cvičení: 10 aktivita (prezentace až 5 a diskuse) diskusi na cvičeních lze případně nahradit kvalitní reakcí do odevzdáváren v průběhu semestru test z povinné četby za 20 Hodnocení výuky (pokr.) 15 je hranice pro připuštění ke zkoušce u zkouškového testu je hranice 40 podmínkou hodnocení A je účast na ústní části škála hodnocení: 55 64 72 80 90 E D C B A Struktura kurzu finančně institucionální a monetárně ekonomická část v první části důraz na formy peněz pochopení peněžních systémů vícestupňového ban- kovnictví aplikace až do měnových krizí v druhé části monetární teorie Struktura kurzu (pokr.) zkoumání aktivity peněz aplikace do monetární politiky Motivace důvod exitence peněz možné podoby peněz důsledky konkrétního fungování peněz Nároky studium ekonomie: trpělivost při skládání drobných poznatků na LSE se zapisuje do ,,čtení ekonomie odměnou nečekaný vhled do mnoha společenských problémů Peníze Úvod peníze pozorujeme ve všech společnostech uvidíme, že peněžní hospodářství zřejmě jedinou možností pro společenské hospodářství peněžní stránka součástí prakticky všech hospodářských procesů funkce instiuce a její vznik a vývoj ­ různé otázky Podstata peněz základem společenského hospodářství dělba práce věcná a časová nesrovnalost při spolupráci potřeba distribuovaného zúčtovacího systému platební a úvěrová funkce zúčtovacího systému peníze: platební mechanizmus tržní ekonomiky peníze jako nutnost Podstata peněz (pokr.) forma zúčtovacího mechanizmu ovlivní vlastnosti peníze jsou univerzálním řešením nepřímé směny ,,mít peníze znamená umět vyvolat zúčtovací tok Původ peněz peníze a trhy se vyvíjí společně barterový zúčtovací systém nereálný role státu při vzniku peněz (Platon, Aristoteles, postkeynesiáni (Lerner a Wray), Davies) proti státu jako tvůrci peněz: nemožnost volně určit komoditu obecné přijímání aktiva ve směně Původ peněz (pokr.) Mengerův proces růstu likvidity (Mises, Schumpe- ter) peněžní systémy nemusí být založeny na směnném statku (Wray) používání směnné komodity omezuje riziko sytému empiricky vznik peněz neznáme Původ peněz (pokr.) analýza rozvinuté instituce peněz X otázka původu peněz vývoj peněz: ekonomické a politické síly vnucené peníze udržovány silou ­ oslabení moci změna formy mezinárodní peníze ekonomičtější setrvačnost existence instituce peněz