4. přednáška Sociální zabezpečení A. Vymezení SZ ► Co jsou sociální rizika? ► Co je SZ? ► Užší pojetí SZ: § Důchodové zabezpečení § Sociální služby ► Širší pojetí SZ: § Péče o zdraví (léčebnou i preventivní), § Zabezpečení při dočasné neschopnosti pro nemoc a úrazy, § Zabezpečení matek v případě těhotenství a mateřství, § Pomoc při výchově dětí v rodině, § Zabezpečení při invaliditě, § Zabezpečení ve stáří, § Zabezpečení rodinných příslušníků a pozůstalých, § Zabezpečení v nezaměstnanosti. A. Vymezení SZ Existuje řada přístupů k vymezení SZ ► SZ je například definováno jako systém náhradních (mimořádných) zdrojů zabezpečující relativní stabilitu minimální úrovně sociálního zabezpečení a sociální suverenity těmito formami: § Sociálními příjmy, § Sociálními službami, § Sociálními azyly. ► Nejrozšířenějším pojetím v současné době je SZ ve smyslu souhrnného označení pro všechny sociální instituce poskytující občanům radu, ochranu, materiální a peněžní plnění, služby a azyl k uspokojení jejich sociálních potřeb A. Vymezení SZ ► SZ se skládá ze 3 základních součástí: § Sociální pojištění, § Státní zaopatření, § Sociální pomoc. Základní funkcí SZ: Je bez rozdílu poskytnou jedinci či rodině ochranu v životních situacích, které si to vyžadují. B. Základní faktory sociálního zabezpečení • Ekonomické faktory: • Množství zdrojů v ekonomice, • Cenová hladina a mzdová dynamiky, • Nezaměstnanost. • Společensko politické faktory, • Demografické faktory, • Zdravotní stav obyvatelstva. C. Minulý vývoj sociálního zabezpečení ► Počátky našeho sociálního zabezpečení spadají do 2. poloviny 19. století (Rakousko-Uhersko, Bismarck) ► Po roce 1918 byl tento stav převzat do právního řádu naši republiky, ► Zákon o národním pojištění (Č. 99/48 Sb.) představuje ucelenou koncepci, která nahradila systémy z konce 19. a začátku 20. století, § Nové druhy dávek, § Sjednocení všech druhů pojištění, § Nepředpokládalo se poskytováni dávek v nezaměstnanosti. ► 1952 bylo odděleno nemocenské pojištění od důchodového C. Minulý vývoj sociálního zabezpečení ► Od roku 1957 (zákon Č. 55/1956 Sb.) došlo ke snížení věkových hranic rozhodných pro přiznáni nároku na starobní důchod, do soustavy SZ bylo zapracováno několik deformací ► Reforma z roku 1964 silně oslabila principy zásluhovosti § Zavedla progresivní daň z důchodu ► Reforma 1975 § Zrušení zdanění důchodů, § Prohloubila zásluhové hledisko, § Sjednotila důchodové zabezpečeni zaměstnanců a družstevních rolníků → posílení principu komplexnosti. → ani jedna ze zákonných úprav neřešila otázky SZ C. Minulý vývoj sociálního zabezpečení ► Systém SZ nebyl schopen řešit důsledky ekonomického vývoje z těchto důvodů: § Systém byl statický → neexistence valorizačního mechanizmu, § Chudoba oficiálně neexistovala, § Soustava nebyla připravena na budoucí demografický vývoj, § Složitý a zastaralý systém dávek, § Systém nedával prostor ani možnost pro zajištění se pro případ sociální události vlastním přičiněním, § Ve výši důchodu nebyla zohledňována celoživotní úroveň pracovních příjmů, § Systém neumožňoval přenos získaných nároků z jiných zemí a do jiných zemí, nepočítal se soukromým podnikáním, s novými druhy vlastnictví a příjmů, obvyklých v tržní ekonomice. C. Minulý vývoj sociálního zabezpečení Systém produkoval: ► Chudobu, ► Nespravedlnost, ► Demotivaci. D. Charakteristika organizačního uspořádání sociálního zabezpečení v České republice I. pilíř - Sociální pojištění Sociální pojištění řeší sociální situace, na které je možné se předem připravit. Existující systémy: ► Důchodové pojištění a penzijní připojištění ► Nemocenské pojištění ► Zdravotní pojištění ► Státní politika zaměstnanosti Systémy jsou financovány z pojistného D. Charakteristika organizačního uspořádání sociálního zabezpečení v České republice I. pilíř - Sociální pojištění Jednotlivé systémy jsou organizačně zabezpečeny prostřednictvím: ► České správy sociálního zabezpečení, ► České správy sociálního zabezpečení a ministerstev obrany, vnitra, spravedlnosti a financí, ► Všeobecné zdravotní pojišťovny a oborových, resortních a podnikových zdravotních pojišťoven, ► Ministerstva práce a sociálních věcí a úřadů práce. D. Charakteristika organizačního uspořádání sociálního zabezpečení v České republice II. pilíř - Státní sociální podpora V rámci systému státní sociální podpory jsou občané povinně státem zabezpečeni pro případ státem uznané sociální události, na kterou se není možné předem připravit. Systém rozlišuje dva druhy dávek: • Dávky poskytované v závislosti na příjmu (vertikální)- testované: § Přídavek na dítě, § Sociální příplatek, § Příspěvek na bydlení. • Dávky poskytované bez ohledu na výši příjmu (horizontální) - netestované: § Rodičovský příspěvek, § Dávky pěstounské péče, § Porodné § Pohřebné Systém je financován z daní D. Charakteristika organizačního uspořádání sociálního zabezpečení v České republice III. pilíř – Státní sociální pomoc V rámci systému sociální pomoci stát řeší obtížné sociální situace: ► Stavu hmotné nouze, ► Stavu sociální nouze, ► Ochrany práv občana, ► Prevence vzniku těchto situací. Sociální pomoc je poskytována: ► Formou sociálních služeb, které poskytují především nestátní neziskové organizace, obce a kraje; ► Formou sociálně právní ochrany a dávek sociální péče, které poskytuje především stát prostřednictvím pověřených obecních úřadů. E. Principy koncepce sociálního zabezpečení Základní principy, které jsou respektovány v tržních ekonomikách: ► Princip univerzality, ► Princip uniformity, ► Princip komplexnosti, ► Princip adekvátnosti, ► Princip sociální garance, ► Princip sociální solidarity, ► Princip sociální spravedlnosti, ► Princip participace.