7. přednáška III. pilíř sociální zabezpečení (ČR) Sociální pomoc III. pilíř - Sociální pomoc V rámci systému sociální pomoci stát řeší obtížné sociální situace: § stavu hmotné nouze, § stavu sociální nouze, § ochrany práv občana, § prevence vzniku těchto situací. Sociální pomoc vs. sociální péče ► sociální péče = nástroje sociální ochrany, kterými se „pečuje“ o klienta (po fyzické i psychické stránce) ► sociální pomoc = obsahuje motivační prvky, cílem je aktivovat klienta, aby si pomohl sám ► moderní systémy sociální pomoci (v širším smyslu) obsahují oba aspekty Historický vývoj chudinské péče ► chudinská péče § nejdříve neinstitucionalizovaná – provozovala ji církev – řády, později farnosti § institucionalizovaná chudinská péče se vyvinula jako první (a po dlouhou dobu jediný) nástroj sociální ochrany obyvatel a zároveň jako ochrana státu před sociálními nepokoji či kriminalitou městské chudiny Vznik sociální péče po roce 1948 ► po roce 1948 – pro ČSSR – vzorem sovětský model SZ – centralizovaný, plně financovaný ze státního rozpočtu ► sociální péče nepřevzala chudinskou péči z 1. republiky Právní úprava sociální péče po roce 1989 ► do 31.12.2006 § definice sociální péče (§ 73 zák. 100/1988 Sb.): „Sociální péče je péče, kterou zajišťuje stát pomoc občanům, jejichž životní potřeby nejsou dostatečně zabezpečeny příjmy z pracovní činnosti, dávkami důchodového či nemocenského zabezpečení, popř. jinými příjmy a občanům, kteří je potřebují vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nebo věku, anebo kteří bez pomoci společnosti nemohou překonat obtížnou životní situaci nebo nepříznivé životní poměry.“ § hmotněprávní nároky ze sociální péče jsou upraveny v prováděcím předpise § ze sociálních služeb právně upraveny pouze: poradenství, pečovatelská služba, ústavní péče § činnost poskytovatelů sociálních služeb bez zvláštní právní úpravy Nová právní úprava sociální pomoci ► Účinnost od 1.1. 2007 ► Zákon 110/2006 o životní a existenčním minimu ► Zákon 108/2006 o sociálních službách ► Zákon 111/2006 o pomoci v hmotné nouzi Zákon o sociálních službách ► Sociální služba, jak říká zákon, je činnost nebo soubor činností, jimiž se zajišťuje pomoc osobám v nepříznivé sociální situaci. Rozsah a forma pomoci musí zachovávat lidskou důstojnost, musí působit na osoby aktivně a motivovat je k činnostem, které neprodlužují nebo nezhoršují jejich nepříznivou sociální situaci, a musí zabraňovat jejich sociálnímu vyloučení. ► 31 nových typů sociálních služeb ► Uživatel dostane hotovostní příspěvek, ze kterého si může sociální službu nakupovat Zákon o sociálních službách ROZDĚLENÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ► Sociální služby se dělí na: § služby sociální péče, § služby sociální prevence § sociální poradenství. ► Služby sociální péče Služby sociální péče napomáhají osobám se stabilizovaným zdravotním stavem zajistit jejich fyzickou a psychickou soběstačnost Zákon o sociálních službách Služby sociální péče ► Mezi služby sociální péče patří: § osobní asistence § pečovatelská služba § tísňová péče § průvodcovské a předčitatelské služby § podpora samostatného bydlení § odlehčovací služby § centra denních služeb § denní stacionáře § týdenní stacionáře § domovy pro osoby se zdravotním postižením § domovy pro seniory § domovy se zvláštním režimem § chráněné bydlení § sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních ústavní péče Zákon o sociálních službách Služby sociální prevence Služby sociální prevence napomáhají zabránit sociálnímu vyloučení osob, které jsou jím ohroženy pro krizovou sociální situaci Zákon o sociálních službách Služby sociální prevence ► Služby sociální prevence jsou: § raná péče § telefonická krizová pomoc § tlumočnické služby § azylové domy § domy na půl cesty § kontaktní centra § krizová pomoc § nízkoprahová denní centra § nízkoprahová zařízení pro děti a mládež § noclehárny § služby následné péče § sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi § sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením § sociálně terapeutické dílny § terapeutické komunity § terénní programy § sociální rehabilitace Zákon o sociálních službách Sociální poradenství Sociální poradenství poskytuje informace přispívající k řešení nepříznivé sociální situace. Sociální poradenství je základní činností při poskytování všech druhů sociálních služeb. Nová právní úprava zákona o hmotné nouzi ► Systém pomoci v hmotné nouzi je moderním systémem pomoci osobám s nedostatečnými příjmy, motivující tyto osoby k aktivní snaze zajistit si prostředky k uspokojení životních potřeb. Nová právní úprava zákona o hmotné nouzi Kdo je v hmotné nouzi? ► Zákon stanovuje sedm situací spojených s nedostatečným zabezpečením základní obživy, bydlení a mimořádnými událostmi. Nastanou-li, je osoba či rodina v hmotné nouzi a má nárok na pomoc. ► Jde v zásadě o situace, kdy osoba či rodina nemá dostatečné příjmy a její celkové sociální a majetkové poměry neumožňují uspokojení základních životních potřeb. ► Řešení i některých nárazových životních situací Nová právní úprava zákona o hmotné nouzi Jaké jsou nové dávky a kdo je vyplácí? ► Dávkami, kterými se řeší pomoc v hmotné nouzi, jsou: § příspěvek na živobytí § doplatek na bydlení § mimořádná okamžitá pomoc Nová právní úprava zákona o hmotné nouzi Příspěvek na živobytí ► Základní dávka pomoci v hmotné nouzi řeší nedostatečný příjem osoby či rodiny. ► Živobytí osoby či rodiny je stanoveno na základě posouzení, jaký má osoba či rodina příjem a zda si jej může zvýšit, na posouzení majetkových poměrů a na zhodnocení dalších okolností, které výši částky živobytí mohou navýšit (aktivní snaha najít si zaměstnání, dlouhodobé setrvávání ve stavu hmotné nouze, potřeba dietního stravování). ► Částka živobytí se odvíjí od částek životního a existenčního minima. ► Částka živobytí je stanovena pro každou osobu individuálně, a to na základě hodnocení její snahy a možností. Pro stanovení živobytí rodiny se jednotlivé částky živobytí osob sčítají. Nová právní úprava zákona o hmotné nouzi Příspěvek na živobytí ► Výše příspěvku na živobytí se stanovuje jako rozdíl mezi živobytím osoby či rodiny a jejich příjmem, který je snížený o přiměřené náklady na bydlení. ► Přiměřené náklady na bydlení jsou odůvodněné náklady na bydlení, maximálně však do výše 30 % a v Praze 35 % příjmu osoby či rodiny. Nová právní úprava zákona o hmotné nouzi Doplatek na bydlení ► Dávka pomoci v hmotné nouzi řeší situaci nedostatku příjmu k uhrazení odůvodněných nákladů na bydlení. ► Podmínkou pro nárok na tuto dávku je být nájemcem nebo vlastníkem bytu a splňovat podmínky pro nárok na příspěvek na živobytí a na příspěvek na bydlení ze systému státní sociální podpory. ► Existuje však řada výjimek Nová právní úprava zákona o hmotné nouzi Doplatek na bydlení ► Výše doplatku na bydlení je stanovena tak, aby po zaplacení odůvodněných nákladů na bydlení (tj. nájmu, služeb s bydlením spojených a nákladů za dodávky energií) zůstala osobě či rodině částka na živobytí. Nová právní úprava zákona o hmotné nouzi Mimořádná okamžitá pomoc Osobám, které se ocitnou v takových situacích, které je nutno bezodkladně řešit, je poskytována mimořádná okamžitá pomoc. Zákon vytipoval pět takových situací. • Osoby sice neplní podmínky hmotné nouze, ale hrozí jim vážná újma na zdraví v případě neposkytnutí pomoci okamžitě. • Osoby jsou postiženým vážnou mimořádnou událostí. • Osoby nemají dostatečné prostředky, k úhradě jednorázového výdaje spojeného např. s úhradou poplatku za vystavení duplikátů osobních dokladů nebo v případě ztráty peněžních prostředků. • Osoby v hmotné nouzi potřebují prostředky na nákupu předmětů dlouhodobé potřeby (např. rozbité pračky, ledničky) nebo uhradit odůvodněné náklady, vznikající v souvislosti se vzděláním nebo se zájmovou činností nezaopatřených dětí. • Poslední, pátá situace pomáhá řešení situace osob, ohrožených sociálním vyloučením. Jde např. o osoby vracející se z vězení, z dětského domova a z pěstounské péče po dosažení zletilosti nebo po ukončení léčky chorobných závislostí. Nová právní úprava zákona o hmotné nouzi Mimořádná okamžitá pomoc Pro jednotlivé situace, charakterizované pro mimořádnou okamžitou pomoc, jsou stanoveny odlišně výše částek, které v případě splnění stanovených podmínek občanovi náleží. ► V případech, kdy hrozí osobě vážná újma na zdraví a tato osoba neplní žádné podmínky pro poskytnutí příspěvku na živobytí nebo doplatku na bydlení, náleží částka, doplňující příjem této osoby do výše existenčního minima. ► V případě mimořádných událostí lze poskytnout mimořádnou okamžitou pomoc až do výše patnáctinásobku částky životního minima jednotlivce, tj. pro rok 2009 až do výše 46.890 Kč. ► V případě úhrady nezbytného jednorázového výdaje se stanovuje výše mimořádné okamžité pomoci až do výše tohoto jednorázového výdaje. ► V případě výdajů s pořízením nezbytných základních předmětů dlouhodobé potřeby a odůvodněných nákladů spojených se vzděláním nebo zájmovou činností dítěte náleží částka do výše těchto výdajů, maximálně však v průběhu kalendářního roku do výše desetinásobku částky životního minima jednotlivce, tj. pro rok 2009 až do částky 31.260 Kč. ► V případě mimořádné pomoci osobám ohroženým sociálním vyloučením lze poskytnout mimořádnou okamžitou pomoc ve výši 1000 Kč. V průběhu roku může být tato pomoc poskytnuta opakovaně, celková výše však nesmí překročit čtyřnásobek částky životního minima jednotlivce, tj. pro rok 2009 maximálně částku 12.504 Kč.