Evropská unie - fungování JVT p volný pohyb zboží p volný pohyb služeb p volný pohyb kapitálu p volný pohyb osob p +………politiky? p mobilita p ochrana duševního vlastnictví p uznávání kvalifikace p povinné pojištění motorových vozidel p hygienické normy p licence na provozování pojišťovacích služeb p celní kontrola p systém povinné účasti u sociálního zabezpečení p značka CE p lhůty pro doručení poštovních zásilek p vdovecký důchod p založení bankovního účtu p dominantní postavení na trhu úkoly: p 1. vyhledat v Týdnu v Evropě http://www.evropska-unie.cz příklady z „politik“ fungování JVT (4 oblasti fungování) a zamyslet se, jak tyto příklady mohou ovlivnit marketing v podnicích p 2. Vyhledat v Týdnu v Evropě příklady zahraničněobchodní politiky EU a zamyslet se, jak tyto příklady mohou ovlivnit marketing v podnicích Koncepce „zahraničního“ marketingu p exportní p interkulturální p mezinárodní p multinacionální p globální p glokální p euromarketing p panevropský marketing p standardizace marketingu p homogenizace potřeb p tlak na úspory z rozsahu p adaptace obchodní politiky na podmínky jednotlivých trhů p vysoká míra kontroly operací p kaskádovitý přístup na zahraniční trhy p produkt pro domácí trh bez adaptace na zahraniční podmínky p krajina původu? p sociálně-kulturní odlišnosti p přímé zahraniční investice p vývoj mezinárodních výrobků p standardizované postupy s místní adaptací p sociálně-kulturní zóny p CD a DVD p šampón p nábytek p zmrzlina p auto 3. úkol: • přiřadit body v pravém rámečku k bodům v levém rámečku a zdůvodnit STANDARDIZACE VERSUS ADAPTACE (R.Buzell, 1968) S= „stejné pro každého, stejné vždy, stejné všude“ p interkulturální, glokální…mezinárodní MKT p globální, euromarketing, panevropský marketing pro G,EU,PE,MU… standardizace p úspora nákladů p efektivnější využití zdrojů p jednodušší proces plánování p vyšší využití inovativních nápadů p konzistence MKT strategie/ií (posílení identity značky, familiarita…) p standardizace podnikových procesů – kvalita, spolehlivost, cena, dodání – standardizace hodnoty pro zákazníka versus nižší cena (T. Leavitt, 1983) p kontrola pro I, GL, …M…..adaptace p nedostatečná evidence homogenizace potřeb p tržní charakteristiky (xxxxxxxxxxx) G, MU, EU, PE MKT p vysoký stupeň synergie MKT procesů a komplexnosti mezinárodních operací– maximalizace využívání výhody různých měnových kurzů, daní, nákladů na pracovní sílu, znalostí, tržních příležitostí u kontrolovatelných MKT faktorů – standardizace „Think global, act local!“ I, GL, …M…..Ex MKT p adaptace kontrolovatelných faktorů vzhledem k pociťovaným rozdílům nekontrolovatelných faktorů p přizpůsobování mezinárodních operací, individuálnost MKT procesů v různých zemích domácí mezinárodní multinacionální globální transnacionální organizace, řízení a „zahraniční“ MKT p 4.úkol: na příkladu podniku dle vlastního výběru promyslet změnu v procesech a v O a Ř při postupné míře internacionalizace a evropeizace MKT 5. Úkol – z následujících adres vybrat faktory z jednotlivých svobod JVT a zamyslet se, marketing jaké firmy/organizace a jak mohou ovlivnit p http://www.euroskop.cz/767/sekce/vysledek-vyhledavani/?fulltext=voln%FD+pohyb+zbo%9E%ED p http://euroservis.czechtrade.cz/dotaz/preshranicni-poskytnuti-sluzby-a-volny-pohyb-3340/ p http://www.socr.cz/images/prirucka/obsah.htm p http://www.enterprise-europe-network.cz/poradenstvi/podnikani-v-eu/volny-pohyb-kapitalu/ p http://www.mpsv.cz/cs/1280