Kultura a marketing v EU „Nebe je tam,kde kuchaři jsou Francouzi, mechanici jsou Němci, Angličané, milovníci jsou Italové a všechno je organizováno Švýcary. Peklo je tam, kde policajti jsou Němci, mechanici jsou Francouzi, kuchaři jsou Briti, milovníci Švýcaři a všechno je organizováno Italy.“ l Etnocentrizmus = zveličování významu etnického hlediska, obvykle neúměrná preference určitého etnika l 1. úkol: popsat kulturu (prvky charakterizující kulturu) země (10 prvků – charakteristik, pojmů…) KULTURA „Způsob, jak co děláme“ „ …konfigurace naučeného chování a výsledků chování, jehož prvky jsou sdíleny a předávány členy určité společnosti“ (Ralph Linton, 1945) Terpstra a Sarathy, 2000: (upraveno) Hofstede (2001) –úrovně národní kultury: l Národní úroveň l Regionální/etnická/religiózní/lingvistická afilační úroveň – základní kulturní mínění, názory l Úroveň pohlaví l Úroveň generační l Úroveň sociální třídy l jazyk (počet, styl komunikace a kontext, neverbální komunikace, „tichý jazyk“…..) čas, prostor, věci, přátelství, dohody (Doole, Love, 2004) l náboženství (svátky, symboly, rituály, postavení žen a mužů, jídlo…) l chování a zvyky (kupní chování – před, v průběhu a po nákupu) l vzdělávání (věk, typ, zaměření, obsah…..) l sociální instituce (rodina, komunity, právní systém, zdravotnický a školský systém, odbory, armáda, policie, odvětvové organizace, organizace v podnikání, vláda, zájmové skupiny, spolky, klany….) Švýcarsko a pronájmy bytů a jejich vybavení – kupní role l materiální kultura (jídlo, oblečení, nábytek, nářadí, dopravní prostředky, vzhled lidských sídel, domácností…materiální objekty – prostorová dimenze, osobní dimenze, dimenze aktivity + objekty jako kvazi-verbální komunikace a symboly) l estetika (design, tvary, barvy, zvuky, pachy…)- krása, chuť… VKUS l postoje a hodnoty (mýty a báje, víra, věda…cizí,…změna, životní styl…) l referenční skupiny (opinion leaders) l umění (hudba, tanec, literatura, divadlo, obrazy, sochy, architektura…) l Jídlo Úspěch, vývoj, materiální komfort, mládí, individualismus – osobnost, Efektivnost a praktičnost Geert Hofstede a kulturní dimenze l vyhýbání se nejistotě (normy, postupy, harmonogram, instrukce, pravidla, řády, informace , jasné cíle vs. málo formalit a pravidel, vágní cíle, zdánlivý chaos, žádný časový plán….) l mocenská vzdálenost – „nerovnost“(zaměstnání, rodina, škola, společnost) l individualizmus versus kolektivismus (vazby mezi jednotlivcem a skupinou, , obsah pojmu soukromí, outgroup, ingroup…) l maskulinita versus feminita (asertivita, konkurence, vlastní zájmy, kariéra, peněžní motivace, „nejlepší“…vs. vztahy, solidarita, kompromisy, kvalita života, „průměrný“….) l dlouhodobá versus krátkodobá orientace (šetrnost a hospodárnost, tradice, vytrvalost, oplácení přízně, dobré a dlouhodobé vztahy „guanxi“ …vs žít na dluh, novinky, užívat si života, „plytké“ vztahy…) RITUÁLY, HRDINOVÉ, SYMBOLY Edward Hall a kulturní odlišnosti http://edwardthall.com/ l komunikační kontext – vysoký vs nízký (implicitní- spíše „vše kolem správy“ (např. známost, sociální význam, extra informace…) vs explicitní komunikace – psaný a mluvený jazyk) l ekonomie času (monochronní – sekvenčně vs polychronní - simultánně - kultury) „Time is money“ USA, „Those who rush arrive first at the grave (Španělsko), „Before the time, it is not the time; after the timme, it´s too late“ (Francie) Ghauri, Cateora, 2006 l prostor (vzdálenost – proxemika, fyzický prostor, materiální artefakty, ingroup vs outgroup, vlastnictví a kontrola určitého teritoria) Bronislaw Malinowski http://www.nndb.com/people/320/000099023/ l princip reprodukce – pokrevní vztahy a manželství – základ pro kontraktační rámec rodina, klan – organizace, regulace… l princip teritoriality – společné zájmy, kooperace + důvody teritoriální integrace (reálné i abstraktní) ??????MKT???? l princip fyziologický - pohlaví, věk, vzhled, handicap – role, rozdělení práce, vzorce vztahů… l princip spontánní tendence sdružovat se – „část sociálních institucí“ – prosazování společných cílů l princip profesních a pracovních aktivit – ekonomická organizace (dle znalostí…,) sociální instituce – systémy – právní, zdravotnický, armáda, policie… l princip hierarchie - l princip totality – shrnutí principů – kolektivní rozhodovací procesy na nejvyšší úrovni JINÉ POHLEDY NA ROZDÍLY V KULTURÁCH l ideologismus vs pragmatismus (TRIANDIS) = universalismus vs partikularismus (GLENN) + mechanické kultury l afektivní vs neutrální kultury (TROMPENAARS) l intelektuální styly (GALTUNG) = galický, saxonický, teutonický a niponický = aktuální (empirická) realita vs potenciální realita l uvažování založené na přání vs uvažování založené na realitě (USUNIER) 10 typů kulturních hodnot dle Schwartze („Schwartz Value Inventory) a 56 hodnot MOC/síla INTELEKTUÁLNÍ AUTONOMIE - úspěch - kreativita - schopnosti - zvídavost - ambice - široký rozhled - nezávislost - volba vlastních cílů AFEKTIVNÍ AUTONOMIE - troufalost/odvaha - dobrodružný život - pestrý život HIERARCHIE - užívání si života - autorita - radost - bohatství - vliv KONZERVATIZMUS/tradice - společenská moc - čistota - ochrana image - pokora - národní bezpečnost společnosti - slušnost - upřímnost HARMONIE - sebedisciplína - ochrana ŽP - oplácení laskavosti - společ. řád - jednota s přírodou - odpouštění - poslušnost - krásný svět - úcta k rodičům a starším 10/11 typů hodnot l power, success, hedonism, stimulation, self- direction, universalism, benevolence, tradition, conformity, security + spirituality l http://sreview.soc.cas.cz/upl/archiv/files/645_108rehakova21.pdf l http://www.funenclave.com/fun-stuff/german-culture-versus-chinese-culture-13076.html Kultura, marketing, EU, svět a internet l http://stephan.dahl.at/research/online-publications/intercultural-research/ l http://www.answers.com/topic/culture-of-europe l http://pespmc1.vub.ac.be/BelgCul2.html l http://www.buyusa.gov/france/en/115.html l http://www.communicaid.com/france-business-culture.asp l http://www.kwintessential.co.uk/resources/global-etiquette/france-country-profile.html l http://www.executiveplanet.com/index.php?title=France l http://exporter.ihned.cz/