MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE V EU Verbální komunikace (slova, věty – mluvení, řeč) l Rozdíly – kódování, dekódování zprávy l Kontext – vysoký vs nízký l Vysoký: většina informací je „schovaná“ – velmi málo je v kódované zprávě; čas!, mnoho různých témat, „od věci“, míchání předmětu jednání s jinými tématy“ + zdvořilost – vede k nejasnosti a „nepřímosti“ komunikace“ – říct „ne“, co znamená „ano“? (v Evropě – S-J, Z-V, ale Britové a Francouzi - kolísavě l „Turecký partner často zastírá skutečný stav věci, slibuje předem nesplnitelné a mluví polopravdy“ (Profit 19/2007) l Nízký: čas! - většina informací je explicitně podaná, např.: „Můžeme Vám nabídnou cenu 150 € za 10 balení po 2O ks, dodané v kontejnerech po 5 baleních v průběhu 3 týdnů“ - S Evropy, Němci, Rakušané a Britové l Vy a Ty + tituly l Bohatost jazyka: románské jazyky – více emocí, angličtina – více akce, němčina - fakta , Neverbální komunikace l Potřásání si rukou l Líbání se, poklepávání po ramenou, blízkost l Vyjadřování ano – ne hlavou l Gesta (viz Baroš a Francie) l Status a jeho „ukazování“ l Vlivné osoby a možnosti působení vlivu l Rozhodovací proces l Časová orientace l Vnímání peněz l Motivace a odměňování (prodejců) l Prodejní styl: orientace na zákazníka vs orientace na uzavření prodeje VB – soft-sell, I, Něm – hard-sell – viditelnost, návštěvy, vzorky AIDA + informovat, přesvědčit, stimulovat komunikace v mezinárodním prostředí: jazykové bariéry kulturní bariéry/rozdíly společenské rozdíly ekonomické rozdíly právní/regulační rozdíly rozdílná konkurence rozdíly v kom. šumu…. komunikační proces: ADAPTACE VERSUS STANDARDIZACE l komunikační problém a komunikační cíl l cílová skupina l komunikační strategie l média, sdělení…. l mediální struktura a návyky l problémy implementace l problémy kontroly l http://www.youtube.com/watch?v=TdmduOaAmpM obsah sdělení l apel (racionální, emocionální, morální…, symbolický vs informační) + hard sell vs soft-sell; USP vs ESP Renault bez řidiče? l struktura (uvádění závěrů vs otázky, argumenty – jedno nebo oboustranné…) l formát (písmo, rozvržení textu a obrázků, barvy, ilustrace, titulky, tón hlasu, rytmus řeči, přízvuk, artikulace, gesta, vzhled, výrazy tváře, charakter postavy, role, status, symboly…….) l jazyk – překlad, délka (AJ do románských jazyků + 25%, do němčiny + 30%), jazyk země původu l styl (výsek že života, životní styl, fantazie, nálada, doporučení, symbol osobnosti….) – kolektivizmus vs individualizmus, mocenská vzdálenost – rodina, zaměstnání, společnost; humor – černý (VB), škodolibost – Něm., míra humoru F vs Němci role – žena ve švédské, dánské a fr. vs německé reklamě, rodina – polské a české Tchibo l zdroj sdělení (odbornost, důvěryhodnost, oblíbenost, vzor) l Produktová kategorie v reklamě – čistící prostředky, jogurty a pivo vs cestování, auta a péče o tělo – ČR vs UK l Média a reklama: TV- F – omezení státních i privátních kanálů – reklama max. 60 minut denně, Šv – žádná reklama - státní TV l Globální (panevropská média) – TV, noviny a časopisy, noviny, internet l „kabelová TV – Irsko, Německo, Belgie (více než 50% domácností), F l Tisk –čtenost, počet titulů, bulvár vs serióznost, odborný tisk l reklama – produkty (alkohol, tabák. výrobky, léky, výrobky pro děti, hygienické produkty) – Skand. – reklama pro děti do 12 let, Řecko –TV reklama na hračky NE! do 10.00 hod., F – žádná reklama na alkohol!UK a Dk – zdravotní tvrzení!– TV, kino, tisk, outdoor – omezení až zákaz; srovnávací reklama- F, B, I, Něm. sdělení… l veletrhy a výstavy (lokální vs mezinárodní)… l podpora prodeje (kupóny na slevu – Šp., Dánsko; vázaný křížový prodej – Něm, B, Lux.; dárky a prémie – Nl i F – méně než 4% z ceny produktu + vztah, It – souhlas Min. financí včetně max. hodnoty…, loterie – Itálie pouze dárky, ne peníze; výprodej – Něm. – souhlas správních orgánů; vzorky – Něm. - pouze u nových produktů, určena velikost obalu; soutěže – B – znalost a dovednost, F – soutěž ano, ale nesmí být podmíněna koupí produktů, Skandinávie – každá akce musí být odsouhlasena oficiálními institucemi; dárky a odměny – různé v různých zemích – např. pera, hodinky ve F, trička, sluneční brýle – F a Port. l sponzoring (skupinový a silový sport – Jih, sociálně slabí – Sever…) l PR - + společenská zodpovědnost + image krajiny původu a odesílatele, + image média; dárky, úplatky …: Schmiergeld , pot-de-vin, baksheesh, bastarella (malá obálka) ● osobní prodej (Hofstede) – + motivace, kompetence + ukazování statutu, rozhodovací proces, jednání ● přímý prodej (ochrana osobních údajů – Něm.!, doručení - Itálie…, prodejci vs kamenné prodejny vs pouze katalog – např. Bertelsmann – F – cca 500 prodejců, žádní v UK, F + Něm – i síť kamenných obchodů), teleMKT – moc ne v Něm, ano v UK nebo v Nl – (volby – strany telefonují voličům) ● e-komunikace l http://www.easa-alliance.org/ The European advertising standards alliance – národní a evropská seberegulace reklamy, kodexy, evropské směrnice ohledně regulací reklamy l http://www.fedsa.be Federation of European Direct Selling Association (direct selling data) l Další adresy institucí: http://www.edee.gr/org_abroad.html l http://www.ceskenovinky.cz/zpravy/zpravy-z-eu/ep-schvalil-nova-pravidla-pro-televizni-reklamu-a-umi stovani-produktu/954/ l http://www.istrategie.cz/scripts/detail.php?id=297274 l http://www.istrategie.cz/scripts/detail.php?id=297275 l http://www.euractiv.cz/podnikani-a-zamestnanost/clanek/unie-si-posviti-na-online-reklamu-005874 Pro srovnání: l http://www.tchibo.cz/kava/default.asp l http://www.tchibo.de l http://www.tchibo.at l http://www.tchibo.ru l http://www.renault.com l http://www.oriflame.cz/index.jhtml l http://www.oriflame.sk/index.jhtml l http://www.avoncosmetics.cz/PRSuite/home/home.jsp l http://www.avon.sk/PRSuite/home/home.jsp l http://www.meinlcoffee.com/home l http://www.komik.cz/videa/327-recko-a-olympiada/ l http://www.komik.cz/videa/1080-nejlepsi-pivni-reklama/ l http://www.youtube.com/watch?v=3TkgEEAAN2o&NR=1 l http://www.komik.cz/videa/476-jizda-nacerno/ l http://www.youtube.com/watch?v=pqpA2FAfNpU&feature=related l http://www.youtube.com/watch?v=YOpAVz-ntCs