Distribuce v EU Distribuce n Kanál – hlavní spojení se zákazníkem – přímá vs nepřímá distribuce (?počet článků – prostředníků) n Dlouhodobý nástroj!!! n Velká závislost s ostatními prvky – cena (náklady a marže), produkt (charakter produktu – mj. míra intenzity distribuce – spotřební velkoobrátkové zboží, produktový mix), komunikace n Marketingová strategie, cíle – segmenty a umísťování n Kontrola a riziko, koordinace a motivace – délka kanálů n Článek – prostředník: n Typ (vlastní zástupce se sídlem v zemi podniku nezávislý velkoobchodník v zemi dovozu – v roli zákazníka) n Velikost n Geografické pokrytí (+ intenzivní, selektivní, exkluzivní) n Znalost produktu, trhu (pozice prostředníka) odbornost a specializace n Možnosti kontroly, ovlivňování, flexibility… n Přidávání hodnoty? n Výše marže? n Možnosti prostředníků (např. kapacita, podpora…) Alternative basic international channels Metoda 9 „C“ - jednotlivé C optikou distribuce!!!!! Cateroa; Czinkota a Ronkainen n customers/consumers and their characteristics - kdo nakupuje, kdo rozhoduje, kdo se podílí na nakupování, věk, pohlaví, pozice, profese, příjem, kupní síla, sídlo, bydliště….. n culture - kultura a kupní chování, pracovní doba/otvírací hodiny, svátky, dovolené, feminita vs maskulinita, ochota a vstřícnost k zákazníkovi, ekonomie času, důležitost osobního kontaktu, korupce, dárky, krádeže….. n character - image distribučního kanálu (zákazníci, prodejní metody, lokalizace, vzhled prodejen…..) n capital – pracovní, fixní, ztráty – na vytvoření a udržování d. kanálu n cost - podpora článků, náklady spojené s obchodní marží – počátečné, udržovací a logistické n competition – charakter, chování, používané nástroje, síla, koncentrace n coverage – vzhledem k strateg. cílům a možnostem, konkurenci a zákazníkům – koncentrace, sortiment….. n continuity – podmínky existence kanálu – ohrožení, rizika,příležitosti, trendy…. n control – možnosti, omezení a podmínky kontroly fungování distribuce – kontrola plnění funkcí článku – držení zásob, podpora poptávky, fyz. distribuce, poprodejní služby, poskytování úvěru ++++legislativa v „C“!!!!!! EU – antimonopolní opatření, státní monopol distribuce ++++cíle podniku (konzistence) – viz Jitona a „masový“ trh ++++komunikace, síla pozice v kanálu, znalosti a zkušenosti Kriteria výběru „vzhledu“ kanálu: Odlišnosti: n kulturní odlišnosti – Hofstede + jiné n spolky, asociace, sdružení… n družstva n Legislativa n http://www.exportdosrn.cz/40-prakticke-informace/100255-export-zbozi.html n http://exporter.ihned.cz/ n http://www.businessinfo.cz/cz/rubrika/evropska-unie/1000442/ n http://www.businessinfo.cz/cz/rubrika/velka-britanie/1000687/ n http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/nemecko/nemecke-domy-proexportni-instrument-srn/1000636/50874/