Regulace v oblasti léčiv Jan Švihovec Legislativní rámec Ústava a ústavní listina lidských práv … občan má nárok na bezplatnou zdravotní péči hrazenou z prostředků veřejného zdravotního pojištění…pokud zákon nestanoví jinak… Zákon o veřejném zdravotním pojištění …pouze pozitivní vyjádření hrazeného, ale vše co v zákoně není uvedeno (tedy nebylo dosud ani objeveno) je dle ústavy a ústavní listiny plně hrazeno… Cíle lékové politiky • Zajištění účinných, bezpečných a kvalitních léčiv (registrace) • Za přijatelných ekonomických podmínek (ceny a zdravotní pojištění) • Pro pacienty, kteří léčbu opravdu potřebují (kteří z léčby mají největší prospěch) - účelná farmakoterapie Nejdůležitější oblasti lékové politiky Dostupnost léků • registrace léků v ČR je v kompetenci Státního ústavu pro kontrolu léčiv • registrace posuzuje kvalitu, účinnost a bezpečnost • v rámci registrace se rozhoduje o způsobu výdeje (Rx, bez lékařského předpisu, mimo lékárnu) • centralizovaná procedura EU zvláštní status • harmonizace procedury s EU Dostupnost léčiv Počet přípravků Nejdůležitější oblasti lékové politiky Ceny léků • ceny léků reguluje podle kompetenčního zákona ministerstvo financí (MF) • podle zákona o cenách MF stanoví cenu výměrem • do cenového řízení může zasahovat pouze MF a žadatel o cenu • meziresortní cenová komise (MF a MZ) v roce 2002 ?? • ceny se vyhlašují 1x ročně (obvykle k 1. dubnu) a 3x ročně se doplňují o ceny nových léčiv REGULACE CEN • Maximální ceny – regulace maximálních cen – vyhlašování dovozní (výrobní) ceny – rozpětí – přirážky (společná velkoobchod a lékárna) • registrace cen – (změny pouze inflace, devalvace, podmínky výroby) • není jednání o cenách • není mezinárodní cenové srovnání • není cenová komise (pro stanovení cen) • nejsou jasné prodejní ceny v lékárnách Odpovědnost Ministerstva zdravotnictví • MZ je odpovědné podle zákona č. 48/1997 Sb. za posuzování léčiv pro jejich zařazení mezi léčiva hrazená z prostředků veřejného zdravotního pojištění a stanovení výše a podmínek úhrady z tohoto pojištění • k tomuto účelu podle Příkazu ministryně 6/2004 ustanovila Kategorizační komisi, která je poradním orgánem ministryně podle zákona č. 20/1966 Sb. KATEGORIZACE LÉČIV • Zákon o zdravotním pojištění - příloha Seznam skupin, ve kterých musí být alespoň 1 lék hrazen plně s preskripčním omezením • Vyhláška MZ určuje výši úhrady pro DDD účinné látky (podle ATC) • Ceník VZP konkrétní přípravky a výše úhrady včetně preskripčního omezení KATEGORIZACE LÉČIV MOŽNOSTI ÚHRADY • FIXNÍ VÝŠE ÚHRADY – poplatek za recept, poplatek za balení – 100% spoluúčast, (výjimky) • % Z CENY LÉČIVA – různé úrovně (0%, 50%, 75%, 90%, 100%) – výrazná spoluúčast • REFERENČNÍ ÚHRADA – podle referenční ceny základního přípravku – minimální spoluúčast • SMÍŠENÉ S\YSTÉMY Výhody a nevýhody systému Pevný doplatek - Rozhodující faktor politického rozhodnutí výhody - jednoduchý systém - jasná zátěž pacienta - teoreticky nezávislost na ceně nevýhody - není jednoduché stanovit poplatek - obtížné zařazení nových léčiv - politický tlak na výjimky - stálý růst doplatku - doplatek vyšší než ceny řady léků - direktiva obtížně dodržována Výhody a nevýhody systému % sazba výhody - prvotní rozhodnutí, počty skupin a výše úhrady - jednoduchý proces zařazování - předvídatelnost zařazení - jednoduché dodržení transparentní direktivy nevýhody - vyšší spoluúčast pacienta (generování dodatečného pojištění) - nutnost spojení s cenovou regulací - úhrada v závislosti na ceně léčiva - tlak na výjimky na určené choroby Výhody a nevýhody systému Referenční úhrada výhody - nejnižší úroveň nezbytných doplatků - nejnižší náklady zdravotního pojištění nevýhody - obtížné udržování - obtížné stanovení úhrad pro nová léčiva - rozhodovací proces složitý - časová náročnost hodnocení - obtížné dodržení direktivy EU - nutnost definovat „clustery“ - obtížné dodržování direktivy Nejdůležitější oblasti lékové politiky Úhrady léků ze zdravotního pojištění • regulace úhrad je v kompetenci ministerstva zdravotnictví • ministr rozhoduje na základě návrhu kategorizační komise • základ systému je referenční úhrada (podle ATC a DDD) • vyhláška MZ dvakrát ročně • podle zákona musí být alespoň 521 léků hrazeno plně • v r. 2000 hrazeno plně 3 200 léků, částečně 2000 (přibližně 7000 léků na trhu) • v EU musí být o úhradě rozhodnuto do 90 dnů Direktiva EU o transparentnosti Směrnice Rady z 21.12.1988 Směrnice o průhlednosti opatření upravujících tvorbu cen humánních léčivých přípravků a jejich začlenění do oblasti působnosti vnitrostátních systémů zdravotního pojištění. Direktiva EU o transparentnosti Důvod - protože odmítnutí registrace může být odmítnuto z důvodů jakosti, bezpečnosti nebo účinnosti - protože státy přijaly opatření hospodářské povahy, které zahrnují přímou a nepřímou kontrolu cen - důsledek neexistence hospodářské soutěže nebo její nedostatečnosti - omezení sortimentu přípravků jež jsou hrazeny ze zdravotního pojištění Regulace na úrovni ZP • Smlouvy se zdravotnickými zařízeními – Stanovení limitů • Revizní lékaři – Zmocnění na základě vyhlášky o úhradách – Neregistrovaná léčiva – Výjimečné situace (jediná možná léčba) • Zdravotnické programy – Neregistrovaná léčiva • Centrální nákupy RACIONÁLNÍ FARMAKOTERAPIE • Léková politika – Státní a regionální • Lékové komise – Regionální, nemocniční • Pozitivní listy – nemocniční, regionální • Systém hrazení ze zdravotního pojištění – (systém připojištění) Total drug expenditure Czech Republic Drug consumption ČR DDD/1000 inhabitants/day Vývoj průměrné ceny jednoho balení léčivého přípravku v ČR Porovnání průměrné ceny léčiva v ČR (SR) a zemích EU - shrnutí Charakteristika regulace cen a úhrad v ČR • Všechny léky podléhají cenové regulaci • Převažuje regulace maximální cenou – „nákladovou“ metodou u domácích výrobců – „nabídkovou“ metodou u zahraničních • Převažuje podíl plně hrazených léčiv • Podíl nehrazených léčiv je minimalizován • Spoluúčast je minimální a stoupá pouze plíživě, není možnost připojištění • Farmakoekonomika se zahrnutím nepřímých nákladů je použita naprosto výjimečně Charakteristika regulace cen a úhrad v zemích EU • Léky nehrazené ze zdravotního pojištění nemají regulaci cen • Převažuje regulace ceny formou cenového porovnávání (mezi státy, mezi skupinami) • Spoluúčast pacienta na ceně léčiv stoupá. Existuje však možnost připojištění • Zvyšuje se podíl volně prodejných léčiv, které nemají regulaci • Při stanovení úhrad stoupá úloha farmakoekonomiky a hodnocení nepřímých nákladů Děkuji za pozornost