Dopravní infrastruktura ČR 28.4.2009 ESF MUNI Obsah prezentace • ČR v evropském kontextu • Dopravní infrastruktura ČR • Proč investujeme do dopravy? • Dopravní politika pro léta 2007 - 2013 • Financování dopravní infrastruktury • Operační program Doprava • Výkonové zpoplatnění silniční sítě • Státní fond dopravní infrastruktury • Investorské organizace Česká republika a Evropská unie Česká republika má jednu z nejhustších dopravních sítí v EU Letiště Vodní cesty Tranzitní železniční koridory Silniční a dálniční síť Vlastnictví infrastruktury Stát • dálnice, rychlostní silnice • silnice I. třídy • železniční dopravní cesta • vodní cesta včetně vodní infrastruktury • mezinárodní letiště Praha Ruzyně Kraje • silnice II. a III. třídy • vybraná letiště Proč investujeme do dopravy? • doprava je jedním z klíčových růstových faktorů v moderních ekonomikách • infrastruktura podněcuje ostatní sektory hospodářství • nastartování dlouhodobého ekonomického růstu • úspora času • redukce dopravních nákladů • zaostávání investic do dopravy za růstem potřeb Dopravní politika ČR pro období 2005 - 2013 co stát musí co stát chce co stát může Priority v dopravní infrastruktuře • propojení ČR s evropskou dopravní sítí • urychlení výstavby dálnic, rychlostních silnic a železničních tranzitních koridorů • zlepšení běžné údržby silniční a železniční sítě • zvýšení podílu železniční a vodní dopravy • zlepšení řízení a efektivnosti výstavby infrastruktury • zvýšení bezpečnosti silniční dopravy Hlavní problémy rozvoje dopravní infrastruktury • potřeba investovat min. 100 mld. Kč ročně • zdroje z privatizace z velké části vyčerpány • nutnost eliminovat deficity a vyrovnat veřejné rozpočty • využití evropských fondů se setkává s potížemi • potřeba vícezdrojového financování výstavby Potenciální struktura vícezdrojového financování dopravní infrastruktury Přehled zdrojů financování dopravní infrastruktury – roky 2006 a 2008 v mil. Kč OP Doprava 2007-2013 Výkonové zpoplatnění silniční sítě 1 • zadavatel MD, provozovatel ŘSD ČR, kontrola Celní správa ČR • dodavatel systému Konsorcium Kapsch • mikrovlnná technologie • 01/2005 vláda schválila návrh na zavedení el. mýtného • 06/2005 MD vyhlásilo zadávací řízení na dodavatele • 11/2005 MD ohlásilo vítěze veřejné zakázky • 03/2006 ÚOHS potvrdil výsledek soutěže • 03/2006 MD podepsalo smlouvu (Kapsch + PVT) • 04/2006 zahájení prací pro realizaci 1. etapy • 01/2007 zahájení zkušebního provozu 1. etapy Výkonové zpoplatnění silniční sítě 2 • 1. etapa 1.1.2007 dálnice a rychlostní silnice (970 km) • 2. etapa 1.1.2008 vybrané části silnic I. třídy (146 km) • vozidla s max. povolenou hmotností +12 tun • silnice D+R cca 4,05 Kč/km, I. třída cca 1,90 Kč/km • investice 5,853 mld. Kč (stát splácí 4 roky) • palubní elektronické zařízení OBU jednotka • platba předplatným (tzv. pre-pay) cca 66% uživatelů • platba potom (tzv. post pay) cca 31% uživatelů • v roce 2007 výběr mýtného ve výši 5,565 mld. Kč • v roce 2008 výběr mýtného ve výši 6,14 mld. Kč • v roce 2009 předpoklad 5,4 mld. Kč (-12% roku 2008) Státní fond dopravní infrastruktury • zřízen k 1.7.2000 • rozvoj, výstavba, údržba a modernizace silnic, dálnic, železničních dopravních cest a vodních cest • poskytuje příspěvky na průzkumné a projektové práce, studijní a expertní činnosti zaměřené na dopravní infrastrukturu • příjmy tvoří převody výnosů silniční daně, převody podílu z výnosu spotřební daně z uhlovodíkových paliv a maziv a výnosy ze zpoplatnění vybrané silniční sítě • rozpočet 2008: 44,57 mld. Kč (vč. příspěvků z EU) • rozpočet 2009: 38,02 mld. Kč Investorské organizace • Ředitelství silnic a dálnic ČR • Správa železniční dopravní cesty, s.o. • Ředitelství vodních cest Ředitelství silnic a dálnic ČR • státní příspěvková organizace zřízena státem • výkon vlastnických práv státu • správa, údržba, výstavba a opravy dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy • informační servis (bezpečnost dopravy) Správa železniční dopravní cesty Ředitelství vodních cest Děkuji za pozornost