Činnosti spojené s projekty a ERP Skorkovský, ESF MU Základní problém I Základní problém II Důvod proč to nejde Level production Level production strategy Chase demand Chase demand strategy Agregované plánování Takový obyčejný obchodní případ.. n Tiskárna někde v Horní Dolní má malý problém n Pro řízení polygrafických procesů používají : n ekonomický systém „Klídek“ n systém pro kalkulace, logistiku, řízení výroby a další procesy napsaný : n v zastaralém prostředí FOX PRO n systémy udržuje a zná jeden jediný pracovník n MS Office Takový obyčejný obchodní případ.. n Ostré konkurenční prostředí vyžadující : n rychlou reakci na poptávku n variabilní nabídky a jejich okamžitou kalkulaci n zkracování dodacích termínů n procesy řízené podle flexibilního workflow n přesné oceňování ukončených zakázek n zpětné vazby na vnější a vnitřní signály : n důvody odmítnutí nabídek n důvody neočekávaných nákladů Takový obyčejný obchodní případ.. n Ostré konkurenční prostředí vyžadující : n pokrytí všech základních procesů : n předtisková příprava (DTP,…) n nákup materiálu (papír, barvy,..) n tisk různými technologiemi n plánování výroby a dílenské řízení n dokončovací operace n ořezávání n snášení n vazba n vysekávání n generace výdejek a faktur n sledování salda a tak dále a tak dále Tiskařský stroj a barvy Takový obyčejný obchodní případ.. n Úzká místa(TOC) – hrozby (SWOT) : n zastaralý systém, který je nutno stále upravovat n heterogenní části IT nástrojů (finance, kalkulace, výroba, plánování, personalistika,..) neposkytují nikdy přesný obraz stavu – data se mezi aplikace „přenášejí“ – zdroj chyb n kalkulace je závislá na chybujícím lidském faktoru n jeden autor systému, který zatím funguje Takový obyčejný obchodní případ.. n Úzká místa(TOC) – hrozby (SWOT) : n internetové aukce upřednostňují konkurenty, kteří jsou levnější a rychlejší n velikost objednávaných dávek papírů a barev stojí na nepřesných odhadech nákupčích (při vysokém počtu zakázek, strojů a typů papíru je optimalizace nákupu vedoucí k nižším aktivům při zachování dobré servisní úrovně je odhad nakupovaného množství v čase nad síly jedince s tužkou) Takový obyčejný obchodní případ.. n Přichází údajný spasitel a nabízí : n moderní flexibilní ERP systém n zázemí IT firmy s tradicí n zázemí globálního dodavatele n Přicházející mesiáš ovšem nenabízí : n znalost polygrafických procesů n aplikaci, která umí tyto procesy řídit a je plně integrovaná s nabízeným ERP n Přicházející uchazeč o zakázku by musel : n procesům porozumět n aplikaci ve vývojovém prostředí ERP napsat n provést implementaci n místo výše uvedených bodů najít již existující vertikální a celosvětové, vyzkoušené řešení Takový obyčejný obchodní případ.. n Nalezení vertikály je správně ! n jde o cizí firmu, která řešení Print už implementovala 100-krát a v různých jazycích Takový obyčejný obchodní případ.. n Uspořádá se Live Meeting kde se autor aplikace na dálku předvede : n nastavení aplikace n základní funkce a „sweet points“ n řízení průběhu zakázky n Prezentaci překládají místní potenciální dodavatelé n Zákazník je spokojený a očekává další akce n Dodavatel uzavře smlouvu o lokalizaci a šíření pro určitou geografickou lokalitu Pohled na hlavní obrazovku aplikace Print Pohled na obrazovku aplikace Print (vyřazení a parametry) Takový obyčejný obchodní případ.. n Některé důvody, které vedou dodavatele ke smlouvě s autorem aplikace Print : n analýza místního trhu (SWOT,GAP) n očekávání opakovaných prodejů – slibný tržní segment n analýzy konkurence na trhu n možná spolupráce kvalifikovaných zdrojů v zahraničí (prodej služeb) Položky projektu.. n Činnosti n získání nutných znalostí z polygrafie n úvodní školení n jmenování týmu a jeho vedení n rozpočet (náklady a „business plan“- výnosy) n lokalizace jazyk X->CSY n úprava ERP a Print pro české podmínky n zvládnutí vnitřní logiky aplikace n další, podrobnější školení Položky projektu.. n Činnosti n překlady marketingových materiálů a jejich tisk do schválených šablon n vytvoření PWP prezentací nutných pro další obchodní aktivity n vytipování prospektů – segmenty trhu n pojmenování přínosů a „selling against“ n prezentace u vybraných zákazníků a reakce na otázky- zpětná vazba zvyšuje znalosti o procesech a zvyklostech v oboru n generace upravených ceníků pro aplikaci Print Položky projektu.. n Činnosti n organizace semináře typu „Kick-Off“ („slavnostní výkop“) n kde a kdo a co a proč a kdy n příprava prezentací n pozvánka a její grafická a obsahová úroveň n zaslání pozvánek a zpětná vazba (follow-up) n Kick-Off n zmapování zájmu a úprava strategie a plánování zdrojů Položky projektu.. n Gantt Položky projektu.. n Činnosti n podpis smlouvy s pilotním zákazníkem n Implementace systému (pouze vybrané činnosti) n studie, analýza, cílový koncept,… n úvodní školení n úpravy systému n testy úprav n převody dat a nastavení tkzv. technologických „master data“ n prodej licencí a případně HW prostředků n změnová řízení Položky projektu.. n Činnosti Implementace systému (pouze vybrané činnosti) n školení na již reálnými daty naplněném systému n inventury a převody zůstatků na účtech n ostrý start n dohled za chodu Dopadl projekt úspěšně ? Další možný projekt.. n Hotelový řetězec Rocco Forte * * * * * n Kde ? (2x, Skotsko 1x, Německo 2x, Praha 1x,Řím, Florencie, Swiss, Rusko ….) n Výběr použitého SW (vybraná firma pro dodávku účetního back end systému ERP : Serenissima Informatica, Padova) n Výběr lokálního partnera (CZ MS Dynamics NAV partner X : požadavky -> stabilita, znalost mezinárodního prostředí, jazyková připravenost, reference v zahraničí,… ) n Miláno (serverová farma pro všechny hotely) n Všechny hotely používají stejnou účetní osnovu (USoA) – mimo jiné jednodušší konsolidace (IFRS) n Výběr hotelového SW a účetního SW Základní koncept (přehled) Překlad textových řetězců pro komunikaci Protel<->Dynamics NAV do češtiny (nutná znalost terminologie a jazyka) Rozvaha (generace pomocí nástroje účetní schéma) Uniform System of Accounts Další možný projekt –Automotive, Appliances Podélné a příčné řezání oceli Znalosti metod nutných pro řízení procesů n Teorie omezení n Metoda kritického řetězu n Myšlenkové stromy n Průtokové účetnictví n Balanced Scorecard n SWOT a Gap Analysis n MS Office (Word,Powerpoint a Excel) n ERP systém a jeho logiku n Řízení logistiky n Řízení financí a controlling n Řízení výroby (MRP a MRP-II) n Analýza trhu Znalosti metod nutných pro řízení procesů n Yield Management –YM (účtování rozdílných sazeb za stejnou službu rozdílným zákazníkům za účelem dosažení maximálních výnosů) n Znalost podmínek pro použití YM : n relativně vysoký podíl fixních nákladů na celkových nákladech firmy n předvídatelná poptávka n pomíjivý produkt (?) n produkt se prodává předem n Metody YM n např. Threshold metoda – viz další snímek Threshold křivky (rezervace) Threshold křivky (rezervace) Znalosti metod nutných pro řízení procesů n Právní aspekty smluv n Řízení nákladů n Cizí jazyky n Základní znalosti IT architektur n Metody řízení projektů n Business Analytics a aplikace s tím spojené n Metody pro podporu rozhodování n Řízení rizika n Základy marketingu n The data is not all in the ERP n The tools are rigid and hard to learn n The tools don’t reflect how we work today n They don’t span the continuum of needs Zjednodušené schéma využívání ERP Information Overload What Users Need Managing Through the Profit valley n Initially, most partners business are run by one or two founders, who manage every part of the business : sales and marketing, project management, service delivery management, accounting, sub-load and load, collection, HR and many many more…. Managing Through the Profit valley n As their business grows over 10 employees, it is impossible to perform all their role properly. n Cash flow becomes erratic (chaos) n Projects go offside, n Filling pipeline is a struggle n Revenue stays still strong but profitability drops n Company is trapped in the „Profit Valley“ Managing Through the Profit valley n How to escape the profit valley? n How to avoid it ? n First key n Maintain revenue velocity and the momentum of the new customer adds. You cannot afford to take the foot of the gas if you want to climb out of the valley n The portfolio of the customers must grow constantly n Second key n Maintain high level of service quality to avoid discounting and efficiency factor n Sure Step methodology of project Management n Help desk n Right tools and right people Managing Through the Profit valley n Third key n Financial management control and cash flow is the king n Invoice quickly and pay consistently (but not to early !!! ) n To maintaining Cash- to-cash cycle as short as possible n Fourth key n Software package handling all aspects of financial customer relationship and project management Managing Through the Profit valley Děkuji za pozornost Bude umístěno na webu ve studijních materiálech