Marketing v EU Ing. Alena Klapalová, Ph.D. albra@seznam.cz 1126@mail.muni.cz č.dveří: 634 Témata: v 1. Mezinárodní marketing a MKT v EU (JVT) v 2. Prostředí EU – analýzy v 3. Kultura, prvky kultury v 4. Kultura a chování zákazníků v 5. Mezinárodní marketingový výzkum a MIS v 6. MKT strategie v mezinárodním prostředí v 7. Segmentace a positioning v 8. Produkt v 9. Cena v 10. Distribuce v 11. Komunikace v 12. Veletrhy a výstavy !!!termíny odevzdání a rozsah POTů v DSO neplatí!!! v absolvování předmětu – VARIANTY: v PRO ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU SE MŮŽETE ROZHODNOUT VÝBĚREM Z NÁSLEDUJÍCÍCH VARIANT: • 1 POT – prezentace v PPT na posledním setkání – v rozsahu cca 15 – 25 minut + 1 POT ve Wordu (pouze odevzdaný v ISu v rozsahu 5-6 stran- bez „košilky“) anebo • 2 POTy ve Wordu (bez prezentace – rozsah viz výše) anebo 3. 1 POT – prezentace (rozsah viz výše) + test anebo 4. 1 POT ve Wordu (rozsah viz výše) + test V případě velmi kvalitní práce a prezentace bude postačovat tato práce!!! hodnocení POTu (body 1 - 10): řešení problému!!!!! kreativita relevantní informace – k problému mezinárodní MARKETING!!!!! přínos pro podnik (organizaci) struktura POTu – cíl, řešení, zdroje zkouška – test – 20 otázek – otevřené i uzavřené (1 správná odpověď) test – z DSO + prezentací v IS zdroje nápadů pro POT: POTy uvedené v DSO ! Pozor! S omezením! Č. 1 ano - rozpracovat č. 2 ano č. 5 ano č. 6 ano – rozpracovat, lze propojit s č. 7 č. 7 samotné – rozpracovat č. 8 – rozpracovat č. 9 – rozpracovat č. 10 – navržení cenové strategie č. 11 – rozpracovat č. 12 - rozpracovat Jiné možnosti POTů: pokračování v MKT plánu (z předmětu Marketing – rozšíření o „zahraniční MKT) anebo - analýza zahraničního trhu analýza konkurence na zahraničním trhu analýza chování potenciálních zákazníků analýza distribučních možností cenová analýza analýza komunikačních strategií konkurentů (i dle jednotlivých nástrojů komunikace) plány jednotlivých nástrojů MKT mixu) literatura v KLAPALOVÁ, A. Marketing v EU. Brno: Masarykova univerzita, 2003 anebo 2004 (DSO) v SVĚTLÍK, J. Marketing pro evropský trh. Praha: Grada Publishing, 2003. v USUNIER, J.C. Marketing across culture. Harlow: Prentice Hall, 2000….. v HOLLENSEN S. Global marketing. Harlow: Prentice Hall, 2007….. v de MOOIJ, M. Consumer behaviour and culture. Thousand Oaks: Sage Publications, 2004. v BRIDGEWATER, S., EGAN, C. International Marketing Relationships. Basingstoke: Palgrave, 2002. v Czinkota, Ronkainen, Schlegemilch, Onkvisit v ………………. zdroje informací o EU: v http://www.komora.cz v http://www.businessinfo.cz v http://www.europa.eu.int v http://www.evropska-unie.cz v http://exporter.ihned.cz v http://www.ihned.cz v http://www.profit.cz v http://www.mam.cz v http://www.czechtourism.cz v http://www.czechtrade.cz v http://www.czechinvest.cz v http://www.mpo.cz v http://www.mze.cz v http://www.researchandmarkets.com v http://www.spcr.cz/cz/ri/index.htm v http://www.econ.muni.cz/stredisko-vedeckych-informaci/infozdroje/informacni-zdroje-v-knihovne/ v http://www.pearsoned.co.uk/hollensen Nike (4. kap.) v http://epubl.luth.se v http://www.essays.se/about/online+marketing+thesis/ MKT v EU – co je stejné a co jiné? ü principy ü pojmy ü metody ü techniky o nástroje o podmínky (prostředí) o konkurence o zákazníci o marketingové praktiky Rozdíly mezi „domácím“ MKT a MKT v EU v kultura: chování, zvyky, rutiny…. business + zákazníci v Data: přístup, spolehlivost v Politiky: zájmy, orientace v Stakeholdeři: business + nonbusiness (primární + sekundární) v makroekonomika v kontrola: možnost kontroly a koordinace/spolupráce Proč firmy vstupují na zahraniční trhy ? DŮVODY: v Ekonomické v Neekonomické v Ofenzivní v Defenzivní v Týkající se získání vstupů v Týkající se produkce v Týkající se prodeje ZÁKLADNÍ ORIENTACE: (způsob marketingového zpracování zahraničních trhů) „koncept EPRG“ Ø Etnocentrická (extenze domácího trhu – exportní marketing) Ø Polycentrická (multinacionální marketing) Ø Regiocentrická (několik zemí – společný trh – EU) Ø Geocentrická (globální marketing) Ø Glokální marketing Ø Interkulturální marketing