Makroekonomie II Plán přednášek na jarní semestr 2010 Tématický plán přednášek (podle týdnů výuky): 1) Makroekonomická data 2) Ekonomická rovnováha 3) Spotřeba 4) Otevřená ekonomika 5) Peníze a inflace 6) Nezaměstnanost 7) Solow model I 8) Solow model II 9) Odvození ISLM modelu 10) Aplikace ISLM modelu 11) Mundell-Fleming model 12) Agregátní nabídka a Phillipsova křivka 13) Monetární a fiskální politika Literatura k předmětu Makroekonomie II: Základní: HOLMAN, R. (2004): Makroekonomie – středně pokročilý kurz. C. H. Beck Praha. Doporučená: MANKIW, G. – TAYLOR, M. (2008): Macroeconomics. European edition. 6th edition. Worth Publishers. BURDA, M. – WYPLOSZ, CH. (2005): Macroeconomics. A European Text. 4th edition. Oxford Univeristy Press. Cvičení z makroekonomie II Plán výuky na jarní semestr 2010 a podmínky úspěšného absolvování předmětu Tématický plán a obsahové zaměření seminářů: 1) Úvodní seminář · Ekonomické modely · Endogenní a exogenní proměnné · Krátké a dlouhé období · Pružné a nepružné ceny 2) Makroekonomická data · HDP a jeho skladba · Nominální a reálný HDP; HDP a HNP · Deflátor HDP a index spotřebitelských cen · Míra participace a míra nezaměstnanosti 3) Ekonomická rovnováha · Determinace celkového produktu (produkční funkce) · Determinace rozdělení důchodu (ceny výrobních faktorů) · Determinace poptávky po zboží a službách (spotřební f-ce, investiční f-ce,) · Celková rovnováha a její implikace 4) Spotřeba · Keynesiánská spotřební funkce · Model mezičasové volby · Hypotéza životního cyklu · Hypotéza permanentního důchodu · Hypotéza náhodné procházky 5) Otevřená ekonomika (Kontrolní test 1, semináře 1 – 4) · Čisté vývozy a vnější rovnováha · Úspory a investice v malé otevřené ekonomice · Nominální a reálné měnové kurzy · Teorie parity kupní síly 6) Peníze a inflace · Peníze: funkce, typy, měření · Kvantitativní teorie peněz a neutralita peněz · Fischerova rovnice: Inflace a úrokové míry · Nominální úroková míra a poptávka po penězích · Náklady očekávané a neočekávané inflace · Hyperinflace 7) Nezaměstnanost · Přirozená míra nezaměstnanosti · Míra ztráty a míra nalézání práce · Frikční, strukturální a cyklická nezaměstnanost · Rigidita nominálních mezd 8) Solow model I (Kontrolní test 2, semináře 5 – 7) · Akumulace kapitálu · Stálý stav · Změna míry úspor · Zlaté pravidlo · Populační růst 9) Solow model II · Technologický pokrok · Prorůstové politiky · Endogenní růstové teorie · Růstové účetnictví 10) Odvození ISLM · Úvod do ADAS · Trh zboží a křivka IS · Trh peněz a křivka LM · Rovnováha v krátkém období 11) Aplikace ISLM · Fiskální a monetární politika v ISLM · ISLM jako teorie AD · Vysvětlení hospodářských cyklů v rámci ISLM · Velká Deprese 12) Mundell-Fleming model (Kontrolní test 3, semináře 8 – 11) · Předpoklady modelu · Malá otevřená ekonomika v režimu fixních kurzů · Malá otevřená ekonomika v režimu plovoucích kurzů · Úrokový diferenciál · Fixní nebo plovoucí? 13) Agregátní nabídka a Phillipsova křivka · Tři modely AS · Inflace, nezaměstnanost a Phillipsova křivka · Adaptivní a racionální očekávání Doporučená literatura k předmětu Cvičení z makroekonomie II: Libovolná cvičebnice ke středně pokročilému kurzu makroekonomie. Viz například: · Kaufman, R. (2007): Student Guide and Workbook (for Mankiw Macroeconomics). Worth Publishers. New York. · Provazníková, R. – Volejníková, J. (2003): Makroekonomie – cvičebnice. Melandrium Praha. · Musil, P – Hedija, V. (2009): Praktikum makroekonomie. Aleš Čeněk. Plzeň. · Soukup, J. – Pošta, V. – Neset, P. – Pavelka, T. – Dobrylovský, J. (2009): Makroekonomie cvičebnice. Melandrium Praha. Podmínky úspěšného absolvování předmětu: · Podmínkou zápočtu je absolvování 3 kontrolních testů s průměrným hodnoceném ≥ 60 % Kontrolní testy se budou psát v týdnech dle harmonogramu. · Pokud jeden z testů student nepsal a má neúčast předem omluvenu, stanoví mu vyučující náhradní termín · Student, který v seminářích neuspěje (průměr testů < 60%), bude psát náhradní test z celé látky v posledním týdnu výuky nebo dle domluvy s vyučujícím. Podmínkou udělení zápočtu je v tomto případě průměr 3 testů + výsledek opravného testu ≥ 60 % Názorné příklady: 1) Student Klepárník absolvoval 3 průběžné testy s následující úspěšností: T1 = 40 %, T2 = 60 %, T3 = 80 %, průměrné hodnocení = (40+60+80)/3 = 60 % - zápočet splněn 2) Student Slepička absolvoval 3 průběžné testy s následující úspěšností: T1 = 40 %, T2 = 40 %, T3 = 40 %, průměr = 40 %, zápočet nesplněn, nutno psát náhradní test s minimální úspěšností 80 %, aby bylo splněno, že: (40+80)/2 ≥ 60 3) Student Vosáhlo absolvoval první dva testy s tímto hodnocením: T1 = 90 %, T2 = 90 %, z toho vyplývá, že není nutno psát již třetí test, protože: (90+90+0)/3 = 60, a tudíž je zápočet splněn