Mezinárodní management II. Mezinárodní prostředí Společné formy podnikání, Příklad Čína Velký problém současné Číny. * má spousty peněz na koupi legend jako Volvo a Hummer, chybí jí ale manažeři schopní udržet je v chodu, natož na špici. Po celém světě navíc Čína naráží na odpor vůči svým investicím kvůli "demokratickému deficitu" komunistického režimu i vedení velkých firem. * probíhající ostrý střet s Googlem jen zdůraznil, že ekonomická expanze Číny zřejmě narazila na své kulturní meze, za které při obchodu se světem nehodlá nebo neumí ustoupit. Zdroj: www.aktualne.cz Příklad Čína * Jedna čínská společnost se například pustila do převzetí nadnárodního koncernu, aniž si předtím zjistila, že Číňané mají zakázaný vstup do deseti zemí, v nichž koncern působí. * V roce 2007 zrušil prezident Chu Ťin-tchao slavnostní otevření vysoké pece za 200 milionů dolarů v měděném dole v africké Zambii. Tamní horníci se totiž vzbouřili proti tvrdým pracovním podmínkám pod čínským vedením. * Po celé Africe se opakují protesty proti dovozu čínských stavebních dělníků a materiálu na stavbu silnic a přehrad. V Alžíru se mezi místními pracovníky a čínskými migranty strhla hromadná bitka na nože, které se účastnilo asi sto lidí Příklad Čína * Čínský management má skoro nulové zkušenosti s vyjednáváním s odbory, které je na západě klíčové. Tamní uzavřené vedoucí kolektivy také nerady posílají někoho ze svého středu na pozici místního manažera do nově získané pobočky. * Firmám se nechce platit horentní sumy za západní poradenské služby a bývají pak nemile překvapeny skutečným stavem věcí, když už je pozdě. * "My v Číně nemáme tolik talentů globálního managementu jako v jiných zemích," přiznal Siang Ping, děkan obchodní školy v Čche-Kchung. Stupně internacionalizace Je spojena s aktivitami v globálním prostředí V členění na: * Internacionální * Multinacionální * Globální Vztah centrála-pobočka Nadnárodní firma se angažuje v přímých zahraničních investicích a vlastní nebo kontroluje aktivity tvořící přidanou hodnotu ve více než jedné zemi. Často je spojena se zemí původu, kterému je přisuzován specifický význam (řídící mechanismy, preference trhů atd.) Nadnárodní firmy jsou definované komplexní vazbou mezi centrálou a pobočkou. Centrála tedy řídí a vykonává správu svých zdrojů, umístěných v zahraničí. Pobočka (zahraniční pobočka) je části centrály (mateřské společnosti) s omezenou rozhodovací pravomocí. Nese obvykle název centrály a rozvaha je součásti celkové rozvahy firmy. Vztah centrála-pobočka Tyto vazby mají těsnou či volnou povahu k centrále a determinují přístup nadnárodní firmy k: * Centralizaci * Nezávislosti * Kontrole * Investičním rozhodnutím * Případně k různým dalším funkcím jako je marketing apod. Vztah centrála-pobočka Internacionální (typická pro evropské MNCs): Centrála není obvykle zastoupena ve všech hlavních regionech. Vztah má charakter hlavně finančních toků s jednoduchou kontrolou Jedná se o silně decentralizovanou vazbu mezi centrálou a pobočkou. Toky zboží a znalostí mají jednostranný charakter. Vztah centrála-pobočka Internacionální: Centrála Pobočka1 Pobočka3Pobočka2 Vztah centrála-pobočka Multidomestic (typická pro evropské MNCs): Vytváří relativně více nezávislých poboček ve více zemích sledující svou vlastní strategii v odděleních. Finanční výkonnost je základním parametrem úspěšnosti. Pobočky mohou rozvíjet své vlastní značky Vazby jsou těsně provázány na centrálu z každé pobočky. Jednotlivé pobočky jsou propojeny volným vztahem pokrývající tok znalostí. Vztah centrála-pobočka Multidomestic: Centrála Pobočka1 Pobočka3Pobočka2 Vztah centrála-pobočka Globální (typická pro americké MNCs): Představuje pevně vazbové propojení s centrálou. Převažuje centralizace v oblasti korporátních aktivit. Je prováděn silný dohled a kontrola poboček. Ve vztahu centrály a pobočky jsou realizovány znalostní a kapitálové toky. Pobočky nerozhodují o produktech a výrobkovém portfoliu Vazby mezi pobočkami téměř neexistují, jedná se o pouze vzájemné a komplexní toky zboží. Cílem je zprostředkování standardizovaného globálního produktu zákazníkům po celém světě. Někdy je tato forma charakterizovaná křížovým vlastnictvím s kapitálovou participací mezi centrálou a pobočkou. Vztah centrála-pobočka Globální: Centrála Pobočka1 Pobočka3Pobočka2 Vztah centrála-pobočka Transnacionální (typická pro japonské MNCs): Je typický pro diverzifikovanou síť poboček s přiřazením strategické úlohy. Pevná vazba je charakteristická pro vznik a udržování vztahů mezi pobočkami navzájem. Dochází ke jak ke zbožovým, tak i znalostním a kapitálovým tokům. . Pobočka může být zdrojem znalostí s dopadem na vývojové úsilí a inovace. Vztah centrála-pobočka Transnacionální: Centrála Pobočka1 Pobočka3Pobočka2 Úvod Z pohledu určitých stupňů volnosti zainteresovaných partnerů na spolupráci lze společné formy podnikání rozdělit na: Volné ­ které je uzavíráno dohodou v oblasti vybraných ekonomických aktivit (cenová politika, informační politika, přenos know-how atd.) Strategické aliance jako určité pojetí společného podnikání se zaměřením na spoluprácí v oblasti podnikových funkcí, přenosu znalostí nebo vytvořením ,,štítu" proti konkurentům. Těsné spojení z pohledu společného podnikání ve formě fúzí a splynutí. Úvod Strategické aliance - vymezení Strategickou aliancí se rozumí organizační forma, která pomáhá zajišťovat společnou kooperativní podnikatelskou činnost. Tvoří ji dvě či více vzájemně samostatných organizačních jednotek (strategičtí partneři). Příklad: SkyTeam Společně vám poskytneme ještě více. Díky spolupráci s našimi partnery v alianci SkyTeam vám můžeme přinášet lepší a výhodnější služby na více místech naší planety. Sítě strategických aliancí Pozice klíčové organizace v síti strategických aliancí je dána především: - schopností vypracovat a prosadit přesvědčivou vizi pro sebe i partnery - Disponování jedinečnými zdroji a kompetencemi (v oblasti inovací, rizik, politiky) - Umění jednat a mít potřebnou IMAGE. Síť má pro účastníky hodnotu, pokud jim dává podstatné výhody navíc např. v podobě sdílení zdrojů, flexibilitě jednání, snížení rizik, přístup k žádoucímu prostředí. Pojetí strategických aliancí Pro partnery účastníci se strategických aliancí mohou existovat různé důvody pro využití této formy organizovaných aktivit. Členění pojetí strategických aliancí můžeme na základě vývojových poslání a aplikace členit na: - strategické aliance zaměřené na sdílení činností a zdrojů partnerů - strategické aliance zaměřené na redukci konkurenčních střetů - strategické aliance zaměřené na vznik, přenos a využití znalostí Strategické aliance zaměřené na sdílení činností a zdrojů partnerů Představují klasické, tradičně uváděné poslání. Mezi dvěmi či více partnery dochází k systematickému řízení procesu účelného a účinného přiřazování potřebných činností a zdrojů. Potřebné činnosti či úkoly jsou stanovené výslednými požadavky, kladené na řízené procesy nebo jejich dílčí fáze. Potřebné zdroje představují hmotné a časové předpoklady pro plnění procesů či dílčích fází procesu. Vhodnou volbou procesů racionální alokace činností a zdrojů mezi partnery může docházet k pozitivním integračním popřípadě synergickým efektům spolupráce. Smyslem synergie u strategických aliancí je dosažení lepšího efektu výsledné činnosti strategické aliance, než by odpovídalo možnostem jednotlivých partnerů, pracujících izolovaně bez vzájemných vazeb spolupráce. Strategické aliance zaměřené na sdílení činností a zdrojů partnerů Možným příkladem vzájemné spolupráce při působení vzájemných vazeb a dosahování vyššího efektu v rámci strategické aliance mohou být: - zajištění vývoje a realizace složitých produktů - Získání finančních zdrojů pro náročnou investiční politiku - Vytváření pozitivních kooperací prostřednictvím komplementarity silných a slabých stránek - Redukce či sdílení negativních rizik a nejistoty - Využití ovlivňovacích konexí či kanálů partnera - Zlepšení ekonomie rozsahu produkce díky společné specializaci Strategické aliance zaměřené na redukci konkurenčních střetů Jedná se koncepci umění nahradit negativní kooperaci jejím protipólem ­ pozitivní kooperací. Koncepce vychází ze schopnosti naučit se s konkurenty komunikovat, pochopit jejich zájmy a možnosti ,,stravitelných kompromisů". V současnosti je obtížné jednoznačně rozlišovat, kdo je kdy partnerem a kdy konkurentem. Úspěšnost je podmíněna zaujetím dobré strategické pozice vůči relevantním konkurentům. Strategické aliance jsou velmi účinné v tvorbě a samotném posílení konkurenční pozice na organizaci vymezených podnikatelských polích. Strategické aliance zaměřené na redukci konkurenčních střetů Pro úspěšnou spolupráci s konkurencí jsou nezbytné: - tvůrčí a nepředpojaté myšlení a jednání managementu - nalézt a projednat kompromisy u strategických a navazujících cílů partnerů - Flexibilita organizační struktura partnerů s neformálními vztahy mezi zástupci partnerů - Vyšší míra pozitivní komunikace mezi partnery - Vnitřní komunikační systém s pružně reagující koordinací - rychlé a nekonfliktní řešení problémů a změny cílů Strategické aliance zaměřené na redukci konkurenčních střetů Při vytvoření sítě strategické aliance je nezbytné udržet se potřebnou loajalitu partnerů. Základním pravidlem je, aby pro partnery bylo výhodné být součástí sítě. V opačném případě dochází k odstředivým tendencím a ztrátě působících výhod. Strategické aliance zaměřené na vznik, přenos a využití znalostí Poslání strategických aliancí se výrazně promítá do schopností získávat, sdílet, osvojovat si a zhodnocovat data, informace, a znalosti pro poskytování aktivit organizace. Konkrétní cestou se stává účelný a účinný transfer znalostí, jehož součástí je i transfer technologií. Transferem znalostí je myšlen přenos: - Explicitních znalostí - Skrytých a nejednoznačných znalostí Při transferu znalostí, včetně technologií má výrazný vliv interkulturní problematika. Strategické aliance ­ zakládání Společným úvodním projektem uvažované aliance je obsahový podnikatelský záměr připravený zástupci jednotlivých stran aliance. Skládá se : * Vymezení účelu budoucí strategické aliance * Charakteristika pole společných zájmů * Hlavní cíle a jejich zajištění * Představa o řízení strategické aliance * Závazky partnerů k zdrojovému zajištění * Zajištění před důsledky rizika * Rozdělení očekávaných zisků a přínosů ze strategické aliance * Právní nároky a výjimky * Předpokládaná organizačně ­ právní forma strategické aliance a její struktura * Závěrečná ustanovení Definice Společný podnik je strategickou alianci, dvou nebo více osob nebo společnosti , které přispívají formou zboží, služeb a / nebo kapitálu do společného obchodního podnikání. Hlavní rozdíl mezi společným podnikem a partnerství je, že členové společného podniku spojují pro konkrétní účel či projekt, zatímco členové partnerství se spojují pro kontinuální předmět spolupráce ve společném podniku". Přístupy pro IJV Tři teoretické přístupy (Kogut) vysvětlující motivaci a volbu společných podniků. 1. Teorie transakčních nákladů. Teorie předpokládá, že podniky spolupracují podle režimu, který minimalizuje součet výrobních a transakčních nákladů. Transakční náklady představují náklady specifické zejména hospodářskou výměnou, nezávislé na výrobkově tržní strategii. Přístupy pro IJV 2. Strategické chování Strategické motivace formálních a kvalitativních modelů popisující konkurenční chování. Strategické chování předpokládá, že podniky spolupracují v režimu, který maximalizuje zisk tím, že zlepšuje konkurenční pozici firmy. Volba tohoto přístupu představuje výběr partnerů, který se provádí v rámci konkurenční pozice zaměřené na ostatní konkurenty nebo spotřebitele. Strategické chování řeší, jak konkurenceschopné postavení ovlivňuje hodnotu aktiv firmy. Přístupy pro IJV 3. Organizačních teorie Na rozdíl od transakčních nákladů a strategické chování vysvětlující motivaci založenou na ekonomických důvodech vzniku společných podniků. Přístup organizační teorie nabízí jiné vysvětlení mimo ekonomické racionality. Jedná se o přenos znalostí transfer technologií, který není přímo spojen s ekonomickými důvody. Jedná se převážně o přenos tacitních znalostí a účení (svázána s osobností svého nositele a činností, kterou provádí, že ji při pokusu o externalizaci obvykle zničíme ) v rámci společného podniku. Příkladem může být rozhodnutí pro založení IJV s cílem zachovat schopnost ('remember-by-doing'), organizování konkrétní aktivity a zároveň využívat vyšší výrobní techniky partnera. Podmínkou založení IJV je * jedna nebo obě firmy chtějí získat od druhé organizační know-how, * nebo jedna firma má zájem na zachování organizační schopnosti skrze partnera, který chce využít současných poznatků nebo má nákladovou výhodu. Příklad ČEZ a maďarský MOL plánují založit společný podnik Energetická skupina ČEZ a maďarská společnost MOL plánují založit společný podnik. První krok k jeho vzniku učinily obě společnosti včera, když podepsaly memorandum o spolupráci prostřednictvím vytvoření strategické aliance. Firmy nejprve hodlají společně vybudovat dvě paroplynové elektrárny. Mohlo by také dojít i ke kapitálovému vstupu skupiny ČEZ do společnosti MOL. ČEZ totiž uvažuje o odkupu až deseti procent akcií této společnosti. Zdroj: ČTK 31. 8. 2007 9:11 Základní formy společných podniků SMLUVNÍ, kdy se jedná o partnerský vztah, jehož posláním je splnění konkrétních cílů, pro které smluvní vztah vzniká. Vztah má podobu ,,sdružení zájmových osob". Po ukončení doby trvání smluvní vztah zaniká, nebo se smlouva o spolupráci obnovuje. Nikdy nevzniká zcela nový subjekt za účelem podnikání. Základní formy společných podniků MAJETKOVÝ Který je oproti původní formě založen na neomezenou délku trvání spolupráce. Většinou vzniká samostatná právnická osoba, na které se jednotlivé zájmové osoby podílejí. HYBRIDNÍ Je kompromisem mezi oběma typy s charakterem nově vzniklého subjektu s časovým ohraničením své působnosti. Příklad Kellnerova PPF Group se spojila s Generali. Italská firma bude v nově vzniklém podniku Generali PPF Holding držet 51 procent. Generali se prostřednictvím Kellnerova impéria spojí s Českou pojišťovnou a vytvoří jednu z nejsilnějších pojišťovacích skupin v regionu střední a východní Evropy. Legislativní a podnikatelské prostředí v České republice se v poslední době podstatně zlepšilo, a tím se vytvořily příznivé podmínky pro mezinárodní holdingové společnosti a řízení jejich operací ve střední a východní Evropě," řekl generální ředitel Generali PPF Holding Ladislav Bartoníček. Generali PPF Group bude ze začátku působit ve dvanácti zemích. Jmenovitě v České republice, Slovenské republice, Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku, na Ukrajině, v Rusku, Srbsku, Slovinsku, Chorvatsku a Kazachstánu. Zdroj: www. Idnes. Cz 17.1.2008 Výběr a příprava podnikání společných podniků Jsou založeny na několika etapách, které v jednotlivých krocích vymezují podnikatelské aktivity v mezinárodním prostředí. Po náležitém splněních jednotlivých kroků dochází k fungování společného podniku v mezinárodním prostředí. Výběr a příprava podnikání společných podniků Výběr formy podnikání v mezinárodním prostředí jako strategické varianty je ve srovnání s jinými varianty vedeno z pohledu: * Zvýšení efektivnosti firmy * Získání dodatečných zdrojů pro expanzi * Získání nových produktů * Úspory z rozsahu * Možnost využití volných zdrojů * Daňový štít * Redukce rizik * Koncentrace R&D produktu * Překonání bariér mezinárodního obchod Výběr a příprava podnikání společných podniků Vypracování strategie v kontextu mezinárodní spolupráce a volby společného podnikání jako strategické aktivity. To sebou přináší požadavek na vypracování scénářů vývoje spolupráce se zapracováním působících faktorů v podobě: * Nákladů * Efektu (zisku) * Rizik a způsobu jejich alokace na zainteresované strany společného podniku. Výběr a příprava podnikání společných podniků Výběr vhodného zahraničního partnera je součástí rozhodnutí podléhajícího zvolené koncepci. Možné způsoby výběru partnera jsou realizovány na základě jeho hodnocení prostřednictvím zvolených kriterií, které mohou být: * Značka spojena s Image partnera * Tradice a zkušenost partnera v předmětné oblasti * Velikost a stabilita kapitálu * Podíl na trhu a jeho potenciál do budoucna * Ekonomická situace partnera * Cenová a technická úroveň produkce * Příbuznost a způsob managementu partnera * Výhody se vzájemné spolupráce V souhrnném kontextu se hovoří o procesu ,,Due diligence" Due diligence (anglicky náležitá pečlivost nebo náležitá opatrnost) je právní institut vyjadřující míru aktivity, kterou lze důvodně očekávat za daných okolností Due Diligence analýza podniku, zejména v oblasti práva, daní, financí, s cílem zobrazení předností, nedostatků podniku a rizik spojených s aktivitami v oblasti spolupráce či převzetí. Due Diligence - významný nástroj pro stanovení kupní ceny a formulování smluvních garancí. Zpracovává obvykle tým právníků, auditorů a dalších expertů k důslednému (právní garance) prověření veškerých relevantních oblastí daného podniku. Due diligence * Zakladatelské dokumenty * Historie a současný právní stav společnosti * Podnikatelská činnost * Podnikatelský plán * Finanční a účetní informace * Hmotný investiční majetek (HIM) * Nehmotný investiční majetek (NHIM) * Peníze, banka a cenné papíry * Závazky * Právní náležitosti * Zaměstnanci * Management * Daně * Životní prostředí Výběr a příprava podnikání společných podniků Letter of Intent ­ dopis o budoucích záměrech, který je dán k posouzení případně ke schválení zástupcům podniku (vlastník, případně management) Investor ­ předkladatel definuje vzájemnou spolupráci prostřednictvím vybraných oblastí. Samotný dokument obsahuje cíle vzájemné spolupráce v členění s tím spojené předpoklady, podmínky a možnosti. Někdy je nahrazováno společným prohlášením partnerů­ Memorandum of Intent. Výběr a příprava podnikání společných podniků Vypracování smlouvy s oceněním vkladů jednotlivých partnerů. Vklady mohou mít povahu peněžité i nepeněžité povahy. Následně je možné vypracovat smlouvu o společném podnikání v podobě společenské smlouvy. Ve společenské smlouvě se následně uvádí poslání společného podnikání (preambule) a vymezuje se statut společnosti z pozice: aktiv, zaměstnanců, obchodních podílů, zákazu konkurence, odpovědnosti, vzájemné komunikace a závěrečných ustanovení (místně příslušná soudní jednaní atd.) Management společného podniku Jedná se o poslední fázi z pohledu zakládání společného podniku přecházející do kontinuální činnosti společného podnikání. Z pozice vkladů se vymezují podíly na řízení společnosti, případně se upravují oblasti, které budou koordinovat jednotlivý partneři (pomyslné silové oblasti ­ finance, lidské zdroje, know-how atd.). Management společného podniku Management společného podniku Předpokladem úspěšné spolupráce a společného podnikání je: * vzájemné propojení aktiv vstupujících firem ­ komplementarita aktiv * důraz na implementaci do hodnotového řetězce společného podniku * maximalizace vzájemné synergie v koordinaci zainteresovaných stran. Management společného podniku Vzájemné synergie v koordinaci zainteresovaných stran je spojena s kulturní integrací. Ta je představována kulturními rozdíly ­ především vnímáním a sdílením společných hodnot jednotlivých partnerů. ,,Problémy v mnohokulturním prostředí vznikají nejčastěji v důsledku odlišných očekávání, která si jednotliví partneři nemusejí plně uvědomovat. Tak například manažeři z vyspělých zemí se zpravidla domnívají, že zaměstnanci by se měli podílet na rozhodování či sami si získávat potřebné informace." Zdroj: Urban J.: Kulturní rozdíly mají i výhody, www. Ihned cz Příklad Někdy se vymezuje kulturní profil z pozice prostředí, zaměstnanců, kvality, nákladů, inovací, technologie, zákazníka a dalších s tím spojených aspektů. Jedna z veci na kterou mi trvalo si v Americe zvyknout jsou kulturni rozdily a vyznam urcitych slov nebo zpusobu jednani. Treba v Americe slovo "OK" neznamena nejaky velky souhlas. Kdyz nekomu neco navrhnete a rekne vam OK tak jen bere na vedomi co rikate. Neznamena to "ANO". Muze to klidne znamenat "NE". Takze treba nekomu nabidnete nejaky obchod nebo spolupraci a on vam rekne OK tak to znamena jen to, ze vzal vasi nabidku na vedomi. Zdroj: Blog k podnikání v USA Finanční stránka společných podniků Oblast finančních záležitostí a potenciální odpovědnosti partnerů ve společném podnikání lze odvodit po stránce: * Finančního plnění * Alokace rizik a dotací * Struktury zdanění z pozice ­ podnikového ­ smluvního ­ partnerského Literatura Dvořáček, J.: Společné a nadnárodní podniky. Nakladatelství Oeconomica, VŠE Praha, 2006. 200 str. ISBN 80-245-1029-4 Kogut, B.: JOINT VENTURES: THEORETICAL AND EMPIRICAL PERSPECTIVES, Strategic management Journal, John Wiley & Sons, Vol. 9, 319-332 , 1988 Yan, A, - Zeng, M.: International joint venture instability: A critique of previous research, Journal of International Business Studies; Second Quarter 1999 Štrach, P.: Mezinárodní management, Grada Publishing 2009 Vodáček, L: Strategické aliance se zahraničními partnery Management Press, Praha 2002