Podnikatelský záměr ,organizační struktura a strategický rozvoj společnosti Zenit, spol. s r.o. Cílem této krátké úvodní analýzy je stanovení zásadní podnikatelské vize, strategických cílů společnosti na období 2002, 2003 – za využití podrobné analýzy všech podnikových činností s důrazem na finanční a marketingové řízení společnosti. Základní informace Obchodní jméno : Zenit, spol. s r.o. IČO : 44707070 Sídlo : 286 01 Čáslav, Pražská 162 Základní jmění : 102000,- Kč Právní forma podnikání : společnost s ručením omezeným Předmět činnosti : podnikání v oblasti výroby a prodeje chemických výrobků všeobecného charakteru ,obchod , poradenství a další. Stav účetnictví : Auditorský výrok ze Zprávy auditora firmy zní „ doplnit Popis společnosti : Zenit, spol. s r.o. je česká právnická osoba , společnost s ručením omezeným, která vznikla dne 6.3.1192 a sídlí v Čáslavi , Česká republika. Osoby podílející se 10 a více procenty na základním jmění : Ing. Květoslav Srovnal, Ing. Stanislav Hruška, Ing. Milan Vik - jednatelé Společnost není součástí konsolidačního celku. Hlavním výrobním programem společnosti je výroba chemických mycích a čistících prostředků pro širokou spotřebitelskou veřejnost Technologie – v Zenit, spol. s r.o . se používá starší i novější technologie, stáří cca 10 – 15 let, i více let. Bez budoucích investic do nových technologií za účelem rezervy pro kapacitu výroby může dojít k útlumu a stagnaci výrobní činnosti. Zdroje surovin, materiálů, dodavatelé – předmětem výroby je daný charakter používaných surovin resp. materiálu, jedná se především o chemické suroviny, obaly okruh dodavatelů je poměrně široký, z ? % tuzemského charakteru, některé skupiny materiálu můžou mít režim konsignačního skladu ?, ostatní horší nebo lepší platební podmínky – nutná důkladná analýza Pracovní síla, management – Zenit, spol. s r.o. se vyznačuje tím, že v ní pracuje poměrně stálý kádr pracovníků, zejména v dělnických profesích- nutný personální benchmarking Poměr pracovníků kategorie D a POP k THP je 108 : 53, v kategorii D jsou přímí dělníci i POP, celkově je poměr cca 2 D : 1 THP nepříznivý. Počet pracovníků s VŠ vzděláním k 31.5.2002 je 6. V současné době probíhá intenzivní jednání o zavedení manažerského systému řízení společnosti a přechodu na německý model vlastnických vztahů. Zenit, spol. s r.o. má zásadní předpoklady být úspěšnou firmou v oboru výroby mycích a čistících prostředků , protože v uvedeném oboru má rozsáhlé zkušenosti z minulosti, na kterých lze stavět, jedná se především o zkušenosti z masové výroby, ,jedná se o jméno tradičního výrobce, jedná se o tradiční a na trhu zavedené výrobky, které jsou v povědomí odborné i zákaznické veřejnosti jako synonymum pro spolehlivého partnera a výrobek. Jedním z prvních a zásadních úkolů bude nastavení nových směrů, strategie a vize společnosti, která musí brát v úvahu skutečnost, že časový horizont strategického řízení se neustále zkracuje a současně se řeší nesmírné množství úkolů s předstihem několika let. Současně budou nastaveny parametry řízení společnosti vybudováním vhodné flexibilní organizační struktury s výhledem její pozitivní změny v budoucím období a s cílem vytvoření marketingově řízené společnosti. Stanovení úkolů , cílů v rámci řízení společnosti A ) SWOT analýza Příležitosti na trhu Ohrožení na trhu Poptávka po čistících a mycích prostředků – nárůst Platební morálka odběratelů Zvyšování počtu nových marketů , velkoobchodů Velký podíl dodávek do sítí Dodávky pro armádu, průmysl, nemocnice, průnik do autoprůmyslu Konkurence Dodávky do zahraničí Globalizace Tradiční výrobní program Reklamace , tudíž ztráta prestiže Slabé stránky Silné stránky Vysoký objem pohledávek po lhůtě splatnosti, Detto závazky - klesající Tradice v oboru podnikání Nízká produktivita práce, výrobková kalkulace, výrobní normy, absence koncepce obchodní politiky,absence kontrollingu, absence obchodní koncepce Velikost firmy, znalost problematiky a masové výroby, potenciál rozvoje v oblasti výroby, výzkumu a vývoje ( out sourcing ), Rozvoj obchodní činnosti rentabilita tržeb, režie, Jedinečnost sortimentu úvěrové zatížení Možnost působení na širokém teritoriu B) definice cílů činnosti § stanovení filozofie podnikání a vize podniku na období nejdřív do konce roku, po dosažení cílů na období alespoň 3 let, přenést do Příručky kvality, následně ISO 9002 – 3.Q/2002 § stabilizace a další vlastní vývoj vyráběného sortimentu ,jasně strukturovaná výrobní náplň – 2002 § vytvoření koncepce obchodní politiky - ihned § pružná organizační struktura, marketingově řízená společnost - ihned § zpracovávání a využívání informací , zásady kontrollingu ekonomicko – finančního, marketingového – 2002 § finanční plán s ohledem na nutné investice ( výroba , údržba ), jiné aktivity – marketing, reklama – 11/2002 * zvýšit produktivitu práce v průběhu 2 let o min. 20 % * zvýšit přidanou hodnotu výrobků v průběhu 3 let o 20 % * snížit výrobní spotřebu v průběhu 2003 min. o 10 % * pro 1 finální produkt pro konečného zákazníka získat v roce 2002 certifikát Czech Made * zajistit dosažení komplexního systému zabezpečení jakosti řady ISO 9002- 2003 * zvýšit objem exportu cestou získání kooperace se zahraničním partnerem na dlouhodobé bázi, jako protiváhu dodávek do sítí * rozvíjet obchodní činnost na území bývalého východního bloku Zásady politiky jakosti dle Příručky kvality Zenit, spol. s r.o. Příručka jakosti ( PJ ) a na ni navazující dokumenty 2. a 3. úrovně jsou dokumenty popisující systém zabezpečení jakosti v podniku, které vytváří předpoklady pro trvalé zajišťování a zvyšování jakosti výrobků a služeb . V PJ jsou definovány zásady , postupy a opatření pro aktivity ve všech fázích výrobního procesu, jejichž účelem je zamezení vzniku chyb s cílem dosažení optimální jakosti výrobků, která splní veškeré požadavky, potřeby a očekávání zákazníků. PJ obsahuje základní ustanovení ke všem kapitolám systémové normy ČSN EN ISO 9001, včetně koncepce jakosti, organizace procesů a odpovědnosti. PJ jasně a srozumitelně popisuje organizaci při zajišťování systému jakosti a to jak pro všechny zaměstnance podniku, tak pro obchodní partnery, kontrolní a certifikační orgány. PJ je závazná a platná pro podnik a pro všechny její zaměstnance . Dlouhodobým cílem jakosti bude : * systematické zvyšování kvality a udržování vyráběné produkce na konkurenci schopné úrovně * vytváření nových druhů produkce odpovídající svými parametry světové úrovni * dosažení a udržení příznivých ekonomických výsledků za účelem dalšího pozitivního rozvoje a.s., stabilizace zaměstnanců, vytváření pozitivního podnikového image * úspěšně se zúčastnit soutěže Czech Made s výrobkem pro konečného zákazníka Strategie jakosti : * podnikání společnosti Zenit spol. s r.o. je podloženo tradicí výroby stejného sortimentu od roku * společnost není řízena státem, nedostává žádné státní dotace * veškeré odvodové povinnosti vůči státu plní včas a přesně * výroba splňuje moderní ekologické požadavky * poznání spokojenosti zákazníků a zaměstnanců je podmínkou úspěšného podnikání C) Krátkodobé cíle - 2002 * stabilizace tržeb, vytvoření zásad obchodní koncepce, prověřit činnost OZ, systém, odměňování * firemní lay out – výrobní tok , kapacita výroby, optimalizace výrobní činnosti, optimalizace počtu pracovníků,zlepšení poměru D : THP - analýza * kontrola zpracování všech norem ( materiálové, mzdové ) * analýza a zpracování výrobkových kalkulací * investiční plán pro výrobu , plán údržby na 2002 * definice možností snižování nákladů v oblasti režijních nákladů * vytvoření zásad sledování produktivity práce, PH, nákladů na PH, střediskových výsledků a jejich optimalizace , vyhodnocování * vypracování zásad certifikace dle ISO 9002 * vypracování zásad a uvedení do provozu projektu Spolupráce s VŠ * získání certifikátu Czech Made pro výrobek Zenitu D) Postup při přechodu na německý model řízení * Valná hromada, předání řídících pravomocí managerům, * Informace bankám, úřadům, zákazníkům a dodavatelům o změnách * Vytvoření systému informovanosti mezi majiteli a managementem * Stanovení parametrů a systému pro odměňování managementu * Jiné požitky pro management Odměňování : ŘS roční 950 tis. Kč /2003, 2002 - 75 tis. měs. OŘ roční 750 tis. Kč /2003, 2002 – 50 tis. měs. VTŘ roční 700 tis. Kč /2003, detto Mzda – 3 složková, základ – 60 %, pohyblivá – plnění stanovených věcných osobních úkolů 10 %, plnění dle ekonomických ukazatelů 30 % Jiné – osobní auto – Š.Octavia 1,9 TDI, telefon, ŘS a OŘ – notebook Platba životní pojistky, příspěvek na studium Zpracoval: Ing. Viliam Záthurecký , MBA Červen 2002