Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek) ESF MU J.Skorkovský KPH Cíle a měřítka BSC vCíle a měřítka BSC – zbavit se strnulého modelu finančního účetnictví a přitom zachovat tradiční finanční měřítka v Tato měřítka vypovídají o minulých finančních transakcích. V průmyslové éře nebyly investice do dlouhodobých schopností a CRM kritickými faktory úspěchu v Co je kritické ? Aby investice do zákazníků, dodavatelů, zaměstnanců, procesů a technologií a inovací přinesly HODNOTU Cíle BSC vCíle BSC vycházejí ze 4 perspektiv vFinanční vZákaznické vInterních procesů vUčení a růstu vO co jde ? Měřítka hybných sil budoucí výkonnosti v Cíle BSC-finanční v Finanční (vnější měřítko) v Abychom měli finanční úspěch, jak bychom měli vystupovat před akcionáři ? v Cíle BSC-zákaznické v Zákaznické (vnější měřítko) vAbychom naplnili naši vizi, jak bychom měli vystupovat před zákazníky ? Cíle BSC-interní podnikové procesy v Interní podnikové procesy (vnitřní měřítko) v Abychom uspokojily zákazníky a akcionáře, v jakých procesech musíme být nejlepší ? v Cíle BSC – perspektiva učení se a růstu v Učení a růst (vnitřní měřítko) v Abychom naplnili naši vizi, jak si udržíme schopnost měnit se a zlepšovat ? Rámec pro převedení strategie do operačních úkonů Vize a strategie Cíle, měřítka záměry, iniciativy. Jak vystupovat před zákazníky Cíle, měřítka záměry, iniciativy Zákazníci Procesy Učení-růst- schopnost se lepšit Finance Cíle, měřítka záměry, iniciativy. Jak vystupovat před akcionáři? Cíle, měřítka záměry, iniciativy BSC-taktický systém měřítek vBSC se používá k realizaci kritických manažerských procesů vvyjasnění a předvedení vize a strategie do cílů vkomunikace a propojení strategických plánů vplánování strategických iniciativ vzdokonalení zpětné vazby a procesu učení se vKdyž to nemůžete měřit, pak to nemůžete řídit !!! Možný cíl : Optimalizace Cash-to-Cash I v Pracovní kapitál (pohledávky, zásoby a závazky), jsou důležitou součástí kapitálového majetku . jedním z měřítek efektivnosti řízení kapitálu je cyklus Cash-to-Cash (hodnota prodaného zboží v zásobách a doby splatnosti pohledávek minus doba splatnosti závazků. v Kapitál je vázán v zásobách od okamžiku nákupu do okamžiku prodeje. Délka splatnosti pohledávek měří dobu potřebnou k přeměně plateb dodavatelům za vstupy do okamžiku plateb od zákazníků. Cash-to-Cash představuje dobu potřebnou k přeměně plateb dodavatelům na platby od zákazníků. v Když podnik rychle inkasuje a s dodavateli má výhodné termíny, je schopen kapitál v každém cyklu získávat a ne spotřebovávat. v Cíl : zkracovat co nejvíce Cash- to-Cash Cash-to-Cash II Nákup surovin nebo zboží od dodavatelů Prodej výrobku Platba dodavateli Příjem hotovosti od zákazníka Počet dnů na skladě Splatnost závazků Splatnost pohledávek Cyklus Cash-to-Cash Zákaznická perspektiva I vDefinice zákaznických a tržních segmentů vPříklady : zákaznické segmenty na pumpách vPiráti silnic: 16 %- (vyšší příjem, střední věk, levný benzín, kreditní karty, občerstvení, nápoje, hodně km ročně) v Oddaní: 16 % - žena a muži, vyšší příjmy, loajální ke značce, nelepší benzín a platí hotově ->vazba na segmentaci a dimenze v Navision<- Zákaznická perspektiva II vDefinice zákaznických a tržních segmentů v Generace F3: 27 %- (Fuel, Food and Fast) pod 25 let a rychle v Peciválové : 21 % - ženy v domácnosti, je jim jedno kde a co vŠetřílkové : 20 % - žádná loajalita, přiškrcený rozpočet Zákaznická perspektiva III vpodíl na trhu vudržování zákazníků vzískávání nových zákazníků vspokojenost zákazníků vziskovost zákazníků vvlastnosti výrobku a služby vimage a pověst dodavatele vznačka Zisková přirážka Hodnotová výhoda zákazníka Hodnotová měřítka Atributy výrobku Image Vztahy se zákazníky cena Módnost Jakost Jméno značky Dostupnost Zkušenost z nákupu Strategická měřítka Průměrná cena Míra reklamaci Hodnotová výhoda zákazníka Spokojenost zákazníka Podíl na trhu Spokojenost dealera Čas Kvalita Cena ->vazba na Bostnonskou matici-< Hodnotový řetězec interních podnikových procesů vinovační proces vprovozní proces vpoprodejní servis Obecný model hodnotového řetězce Zjištění potřeb zákazníka Inovační proces Určení trhu Vytvoření nabídky výrobku/služeb Provozní proces Dodání výrobku/služeb Vytvoření nabídky výrobku/služeb POPRODEJNÍ SERVIS Poskytnutí servisu Uspokojení potřeb zákazníka Měření doby zvratu (Business Evaluation Time) vhttp://www.cedcc.psu.edu/ee497f/altera_mega/sld011.htm v Náklady čas Průzkum Vývoj Výroba-prodej Doba uvedení na trh T2M Bod zvratu po uvedení Investice BET Zisk Prodeje Perspektiva učení a růstu vKlíčové měřítka vspokojenost zaměstnanců vudržení zaměstnanců vproduktivita zaměstnanců Propojení kritérií (vztahy příčin a důsledků) Zvýšení produktivity zaměstnanců Segmentace Opakovaný prodej Vývoj Důvěra zákazníků Spokojenost zákazníků Rychlá odezva Zlepšení návratnosti Stanovení cíle a cesty k jeho dosažení Pomáhá dodavatel s formulací cíle? ANO .. „pomáhá“ Balanced Scorecards: systematický řetěz na sebe navazujících ukazatelů a cílů v perspektivách: Finanční Zákaznické Interních procesů Inovací a růstu Jednostránková strategie (JSS) shoda procesů a cílů • Tabulka jako podklad pro konstrukci grafu JSELIT Výsledný graf po aplikaci JSS Literatura vRobert Kaplan, David Norton : Balanced Scorecard – strategický systém měření výkonnosti podniku