Bolesti a přÃnosy Ing. J. Skorkovský, CSc. pro ESF MU Bolesti ve zpracovánà informacà nTéměř vÅ¡echno, co vidÃme v podniku konkurenta, je dnes možné zreprodukovat kdekoliv na světě (poznámka k ČÃně) n nNelze zreprodukovat kulturu (systém) organizace, způsob řÃzenà lidà a vztah lidà k informacÃm. n nTo, co činà podniky výjimečnými, je přÃstup k lidem a informacÃm. n nPráce s počÃtačem nenà totožná s pracà s informacemi !! n n n Bolesti ve zpracovánà informacà •manuálnà / dávkové zpracovánà informacà •SnÃmače čárového kódu •roztřÃÅ¡těná datová základna •Homogennà DB, XML porty,   •neaktuálnost / nespolehlivost informacà •On-line zpracovánÃ, automatická kontrola integrity •chybovost / způsob odstraňovánà chyb, on-line help •Systém řÃzenà kvality, předcházenà vzniku chyb n Bolesti ve zpracovánà informacà •nespolehlivost chodu systému •Systém s transakčnÃm zpracovánÃm dat, stabilnà DB , automatická archivace (vytvářenà záloh za chodu- zmÃnka o verzÃch DB) •komplikovaná implementace vnějÅ¡Ãch změn •Nástroje pro upgrade, minimalizace nestandardnÃch zásahů, Å¡pičkové on-line objektově orientované vývojové prostředà•komplikovaná práce se systémem •Standardnà ovládánà pro vÅ¡echny aplikace – jednotné uživatelské prostředà •značný počet obslužných pracovnÃků (IT manažerů) •Modernà systém vyžaduje méně IT manažerů pouze s IT znalostmi a vÃce IT specialistů se znalostmi řÃzenà procesů   •vysoká cena / nÃzký výkon •Dlouhodobá TCO, modernà koncepce Bolesti ve financÃch a v účetnictvà nneoperativnà poskytovánà informacà nNavigačnà funkcionalita, workflow, dimenze, Business Analytics, … nneoperativnà porovnávánà plánu se skutečnostà nAplikace Rozpočet, Cash flow, On-line data…. nobtÞné párovánà faktur a plateb nFunkčnost pro zajiÅ¡Å¥ovánà automatického i ručnÃho párovánà pomocà běžných čÃsel vyrovnánÃ, možnost „odpárovánÓ uzavřených položek n Bolesti ve financÃch a v účetnictvà nobtÞné sledovánà salda nNástroje modernÃch ERP jako jsou např. kalkulovaná pole nneprůkazné opravovánà účetnÃch dokladů nNutnost generace opravných dokladů nzbytečné / zdvojené pracovnà úkony nIntegrita databáze- každý záznam je v DB pouze jednou nnerovnoměrné využità pracovnÃků v průběhu měsÃce nPrůběžné účtovánà a inventury – snÞenà stresu pracovnÃků v době uzávěrek n Bolesti v CRM – Marketing a prodej nneoperativnà poskytovánà informacà nAplikace CRM přÃmo navázaná na procesy Prodej, Nákup a Sklad nneprovázanost procesů Prodej - Sklad - Výroba - Účetnictvà nProvázánà sekvence procesů Prodej- Výroba-Nákup nnedostatečné / neaktuálnà informace o zákaznÃcÃch nKvalitnà dotaznÃky – vyhodnocovánà profilů, aktivnà marketing – návaznost na aplikaci Prodej nnepružnost prodeje nSledovánà obchodnÃch přÃležitostÃ, statistik, aktivity a úkolů a nastavenà korektivnÃch zpětných vazeb nobtÞná zastupitelnost prodejců nLepÅ¡Ã informovanost prodejců a rychlý přÃstup k informacÃm (záznamům) umožňuje nahraditelnost prodejců nabsence podpory elektronického obchodu nIntegrace s Outlookem, aplikacemi e-Shopu, B2B, B2C, řÃzenà dokumentů, … n Bolesti ve výrobě nNeprovázanost procesů Prodej - Sklad - Výroba - Účetnictvà nFunkčnost Sledovánàzakázek a Dynamické sledovánà hlášenà akcà nneinformovanost v oblasti nedokončené výroby nAutomatické účtovánà sekvencà 121|611 a deaktivace podle okamžité spotřeby materiálu a zdrojů nneinformovanost o cenách nKvalitnà nastavenà kalkulacÃ, sledovánà vedlejÅ¡Ãch nákladů (položky oceněnÃ) n n n Bolesti ve výrobě nzbytečná ručnà práce s vyhotovovánÃm dokladů nAutomatický sběr dat, XML dataporty na elektronická vstupnà a výstupnà zařÃzenÃ, MES  nobtÞné plánovánà / změny výroby nMPS (hlavnà rozvrh výroby), MRP-II, JIT….výrobnà prognózy, přÃmá návaznost prodejnÃch a výrobnÃch zakázek při přÃmém plánovánÃ, ručnà MRP, automatické navrhovánà nákupů (SeÅ¡it požadavků)  a automatické vystavovánà nákupnÃch objednávek nobtÞné řÃzenà kooperacà nFunkčnost ŘÃzenà subdodavatelů nomezená kapacita výroby nPlánovánà pomocà grafických nástrojů, možnost použÃt TOC nebo zadávánà subdodávek externÃm zdrojům (kooperace) n n n Bolesti ve skladu a v nákupu nneprovázanost procesů Nákup –Sklad –Výroba -Účetnictvà nDynamické sledovánà nvelký objem skladových zásob nPoužità modifikátorů a metod doplňovánÃ, výpočet čistých požadavků, prognózovánÃ, optimalizace dávek nnepružnost nákupu nEDI, automatické vytvářenà cenÃků, alternativnà zbožà a dodavatelé nnedostatečné / neaktuálnà informace o dodavatelÃch nCRM – vazba z Nákupu na CRM a zpět nzbytečné nákupy / platby nWorkflow a schvalovánà operacÃ, systém řÃzenà kvality, výpočet čistých požadavků, použÃvánà modifikátorů na kartě Zbožà nobtÞné řÃzenà skladů v různých mÃstech- lokacÃch nOptimalizace logistických operacà v různých lokacÃch n Bolesti ve skladu a v nákupu nobtÞná zastupitelnost nákupčÃch (obstaravatelů) nStejné jako u prodejců (viz marketing a prodej) nnerovnoměrná vytÞenost nákupčÃch nSystém priorit, vyhodnocovánà aktivit a úkolů, plánovánà práce zdrojů na obchodnÃch přÃležitostech nabsence podpory elektronického obchodu nAplikace e-Shop jako součást řeÅ¡enà (All-In-One) nobtÞné sledovánà původu zbožà nAplikace pro sledovánà zbožà (sériová čÃsla, expirace a Å¡arže) nabsence virtuálnÃch skladů (katalogy zbořÃ, které nenà zatÃm skladem) nNeskladované zbožà nobtÞené řÃzenà vÃce skladových mÃst a uloženà podle různých parametrů nAplikace Skladové jednotky, přihrádky, zaskladněnÃ, vyskladněnÃ, cross-docking Bolesti v servisu nobtÞná předvÃdatelnost potřeb zákaznÃka nCRM-Servis- sledovánà trendů předmětů servisu nnedostatečný přehled o prioritě servisnÃch úkolů nCRM – sledovánà servisnÃch zakázek, pult dispečera nnedostatečný přehled o vytÞenà servisu nPult dispečera nobtÞné sledovánà stavu zakázky nAplikace sledovánà servisnÃch zakázek a vytvářenà protokolu servisu nabsence přehledu o historii servisnÃch pracà nCRM servis – historie a aplikace Plánovánà úloh nnedostatečná evidence servisnÃch smluv nCRM- aplikace vytvářenà a řÃzenà smluv n n Modernà IS a IT Cyklus implementace IS/IT v podniku Konkurenčnà boj Informačnà  potřeby Trendy IT Významné informace vyhrávajà formujà měnà poskytujà iniciujà implementaci ZjednoduÅ¡ené schéma využÃvánà ERP  ERP Transakce - položky DB ERP Partneři Zprávy Náhledy sample2002-Graphs Informace Informace (trendy) Znalost metod řÃzenà procesů a metrik Rozhodnutà Podnik keys KlÃčová znalost keys KlÃčová rozhodnutà Ostatnà nplánovánà a efektivnà nasazenà firemnÃch zdrojů účastných při opravárenských pracÃch nprojekty - řÃzenà oprav investičnÃho majetku nřÃzenà projektové činnosti narchiv změn v polÃch - protokol změn núčtovánà vÃce firem v jednom systému a účtovánà mezi těmito firmami nBusiness Notification nModifikovatelná menu podle rolà uživatele nvirtuálně rozdělená databáze – centra odpovědnosti npřÃmé propojenà z manažerského IS do Navision nUser Portal – Internet / Intranet nCommerce Portal – B2C nCommerce Gateway – B2B nOLAP + Business Analytics n n