BUSINESS SYSTEM PLANNING K analýze a návrhu informační architektury podniku, která: •uspokojí všechny krátkodobé a dlouhodobé informační procesy •podporuje všechny procesy podniku • Hlavní myšlenka: Data jsou společné zdroje celé organizace a jako každý jiný zdroj musí být řízeny. • Initial work on BSP began in the early 1970s. At first, it was for IBM internal use only; later it was made available to customers. Its focus on data and especially on processes was an entirely new way to view the firm and to build systems; this process approach has since been copied by many others. BSP is very comprehensive – and thus time consuming and expensive. BSP - CÍLE Vytvořit informační plán (architekturu – strukturu dat) organizace, který podporuje cíle organizace. Dosáhnout konzistencí IS s podnikovou strategií a procesy: •jednak návaznost jednotlivých procesů od zdrojů dat až po výstupní informace z podniku • a také zajištění odpovědnosti za všechny procesy adekvátními konkrétními organizačními jednotkami podniku. • • •Patří do kategorie „Alignment models“ – metodologií, které se snaží o promítnutí podnikové strategie do oblasti technologií. •(Jiné přístupy, jako „impact models“ navrhují a odůvodňují nové použití IT) •„ Most of these methodologies start with some investigation of strategy that checks the industry, competition, and competitiveness, and relates them to technology ( alignment). Others help create and justify new uses of IT ( impact ). Turban: Information Technology For Management, str. 404). BSP – DÍLČÍ CÍLE •Řízení zdrojů (dat) s ohledem na cíle podniku •Informační plán založený na procesech ne organizačním uspořádání. Þ plánování informačních subsystémů s dlouhou životností. •Určení priorit IS oproštěných od lokálních zájmů. •Díky BSP bude informační struktura organizace stabilní (a to do doby, dokud nedojde ke změně procesů). •Vymezení informačních potřeb podle objektivních požadavků a priorit procesů, oproštěných od lokálních zájmů hierarchických stupňů řízení a jednotlivých vedoucích •Zlepšení vzájemných vztahů mezi uživateli a oddělením IS/IT BSP - PRŮBĚH IS plánován shora dolů a implementován po částech (ve spolupráci s uživateli) zdola nahoru. 1. 1.Vytvoření plánu pro provedení studie 2.Zjištění a zaznamenání cílů organizace (analýza) 3.Definování podnikových dat 4.Definování informační architektury 5.Prezentace závěru vrcholovému vedení BSP – 1. VYTVOŘENÍ PLÁNU PRO PROVEDENÍ STUDIE Získání zadání od vedení (rozsah a cíl studie) •dosažení shody všech zúčastněných stran v názoru na účel (viz teorie očekávání) •vrcholové vedení – „sponzor“ • Je třeba určit: •účel a rozsah studie BSP, •definovat základní parametry pro obsah studie – strategické záměry vedení, akcenty a priority na výstupní informace systému, •co studie organizaci přinese, •pracovní tým 4-7 lidí na dobu 8 týdnů (seznámit členy s cíli studie) •určení a pověření všech, kteří budou s týmem spolupracovat (např. přístup k vedoucím pracovníkům). Seznam oslovovaných lidí – schválit vedením. •nároky (časové) na spolupracující pracovníky podniku, •časový plán studie BSP – 2. ANALÝZA ORGANIZACE Definování vnějších cílů podniku a jejich zaměření na sledované strategie •Dle výpovědí TOP managementu •Bez ohledu na organizační jednotky • Definování procesů spojených s vnějšími cíli •Postupovat v souladu s životním cyklem výrobku •Výstupy naplňují vnější cíle •Def. informační vstupy z okolí. •Prověřit konzistentnost: hlavní procesy-vnější cíle Vnější cíle Informační vstupy BSP – 2. ANALÝZA ORGANIZACE Definování organizačních jednotek Prověření odpovědnosti za procesy •Za jeden proces má odpovídat jedna org. jednotka. •(V podniku cca 40-60 procesů v průměru.) Příklady v prezentaci ze seminární práce Landová Eva, Mrázková Lucie & Veselá Zuzana Organizační jednotky kvalita čistota servis kuchyň Strategie zrychlení obsluhy / X X zpříjemnění prostředí restaurace X X / / lepší vzhled produktů X / X zlevnění vybraných produktů X X BSP – 2. ANALÝZA ORGANIZACE Určení datových tříd (datových entit) •Vychází se z potřeby hlavních procesů Organizační jednotky/třídy dat •Odpovědnost za data •Pomáhá při definici požadavků na data •Určuje možnosti sdílení dat • Ověření úplnosti zdrojových dat •Data z okolí •Data vzniklá z vnitřních procesů • Identifikace vnitřních procesů • Třídy dat Organizační jednotky INFORMAČNÍ PRO FASTFOOD BUSINESS SYSTEMS PLANNING BSP, in addition to its value for IS planning, also made two other important intellectual contributions: 1.It helped introduce the process view of the firm. The popular Business Process Re-engineering of the 1990s was built on this concept. 2.It pointed out the need to de-couple data from the applications that use these data, i.e., data independence. This supported the database approach to systems development. Computer Information Systems • Robinson College of Business • Georgia State University CIS@GSU-EDU-Pin-art METODY PRO PLÁNOVÁNÍ IS Alignment models: •Critical success factors model •Business systems planning •Strategic systems planning model Information engineering models •Competing business networks Impact models •Value Chain analysis •Competitive forces model http://ajbr.org/Archives/Efficacy%20of%20Existing%20IS%20Planning%20Models%20for%20E-Business.pdf