Zemědělství Rozvoj venkova Zemědělství l Užší vymezení – Pěstování plodin – Chov zvířat l Širší vymezení – Lesnictví – Rybníkářství – Vinařství – Zahradnictví – Krajinářství – Myslivost Multifunkčnost zemědělství l Znovuobnovení tradičních funkčních struktur l Ekologická stabilita l Produkce potravin v určité kvalitě l Funkce údržby a zachování krajiny l Přírodní obnovitelné zdroje l Ochrana biologické diversifikace l Rekreační funkce krajiny l Diverzifikace hospodářství l Kvalita života Zemědělství v ČR l Podíl na HDP – 1995 – 4,9 % – 2000 – 3,9 % – 2005 – 3,0 % – 2008 – 2,5 % l Podíl na zaměstnanosti – 1995 – 6,56 % – 2000 – 5,09 % – 2005 – 3,98 % – 2008 – 3,31 % – V obcích do 2 000 obyvatel – 11,1 % Rostlinná výroba l ČR - 39,4 tis. € ze 100 hektarů zemědělské půdy l Průměr EU - 88,2 tis. € / 100 ha Živočišná výroba l ČR - 37,6 tis. € na 100 hektarů zemědělské půdy l Průměr EU - 70,6 tis. € / 100 ha Půdní fond ČR l Zemědělská půda – orná půda – chmelnice – vinice – ovocné sady – zahrady – trvalé travní porosty (dříve louky a pastviny) l Nezemědělská půda – Lesy – Vodní plochy – Zastavěné a ostatní plochy Půdní fond ČR Půdní fond ČR l Zornění – 71,36 % zemědělské půdy l Zatravnění – 23,02 % zemědělské půdy l Zalesnění – 33,6 % celkové výměry Institucionální zabezpečení půdního fondu l Zákon ČNR č. 334/1992 Sb., o ochraně ZPF l Vyhláška MŽP 13/1994 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti ochrany ZPF l Vyhláška MŽP a MZe 257/2009 Sb., o používání sedimentů na zemědělské půdě l Metodický pokyn OOLP/1067/96 k odnímání půdy ze zemědělského půdního fondu l Metodický pokyn k postupu při převodu zemědělské půdy do lesní Působnost orgánů ochrany zemědělského půdního fondu l pověřené obecní úřady l obecní úřady obcí s rozšířenou působností l krajské úřady l ministerstvo životního prostředí Pověřené obecní úřady l § 14 zákona ČNR 334/1992 Sb.: l Pověřené obecní úřady a na území hlavního města Prahy úřady městských částí – ukládají změnu kultury zemědělské půdy na pozemcích o výměře do 1 ha – ukládají odstranění závad zjištěných při dozorové a kontrolní činnosti – vydávají rozhodnutí o odvodech za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu a povolují odklad lhůty k úhradě těchto odvodů – ukládají pokuty Obecní úřady obcí s rozšířenou působností l § 15 zákona ČNR 334/1992 Sb. l Obecní úřady obcí s rozšířenou působností a na území hlavního města Prahy Magistrát hlavního města Prahy – udělují souhlas ke změně louky nebo pastviny na ornou půdu – ukládají změnu kultury zemědělské půdy na pozemcích l o výměře nad 1 ha – rozhodují o tom, že pozemek kontaminovaný škodlivými látkami ohrožujícími zdraví nebo život lidí nesmí být používán pro výrobu potravin – uplatňují stanovisko k regulačním plánům a k návrhům vymezení zastavěného území – udělují souhlas k návrhům tras nadzemních a podzemních vedení, pozemních komunikací, vodních cest a jejich součástí, pokud trasa nepřesahuje správní obvod obce s rozšířenou působností – udělují souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu l o výměře do 1 ha – stanoví podmínky k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu, schvalují plán rekultivace, popřípadě stanoví zvláštní režim jeho provádění a vymezí, zda a v jaké výši budou předepsány odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu – Dozor nad pověřenými obecními úřady – rozhodují v pochybnostech o tom, že jde o součásti zemědělského půdního fondu – vykonávají státní správu na úseku ochrany zemědělského půdního fondu Krajský úřad l § 17a zákona ČNR 334/1992 Sb. l Krajský úřad a na území hlavního města Prahy Magistrát hlavního města Prahy – uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci – uděluje souhlas k návrhům na stanovení dobývacích prostorů l zemědělský půdní fond o výměře do 20 ha – uděluje podle souhlas k návrhům tras nadzemních a podzemních vedení a jejich součástí l přesahuje-li trasa území, v němž vykonává působnost obecní úřad obce s rozšířenou působností – uděluje souhlas k návrhům celostátních drah a jejich součástí, které nepřesahují území příslušného kraje, a k návrhům pozemních komunikací, vodních cest a jejich součástí, které nepřesahují území příslušného kraje a přesahují správní obvod obce s rozšířenou působností – udělují souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu l o výměře do 1 ha do 10 ha – Dozor nad obecními úřady obcí s rozšířenou působností Ministerstvo životního prostředí l uplatňuje podle § 5 odst. 2 stanovisko k zásadám územního rozvoje, územním plánům obcí, ve kterých je sídlo kraje, a k územnímu plánu, který řeší celé území hlavního města Prahy – uděluje souhlas k návrhům na stanovení dobývacích prostorů, je-li navrhovaným řešením dotčen zemědělský půdní fond l o výměře nad 20 ha – uděluje souhlas k návrhům tras nadzemních a podzemních vedení, pozemních komunikací, celostátních drah a vodních cest a jejich součástí l které se nacházejí na území dvou a více krajů – uděluje souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu l o výměře nad 10 ha – Dozor na orgány ochrany zemědělského půdního fondu nižšího stupně na tomto úseku – vypracovává koncepci ochrany zemědělského půdního fondu jako složky životního prostředí a zajišťuje přípravu obecně závazných právních předpisů – výklady k ustanovením obecně závazných právních předpisů o ochraně zemědělského půdního fondu – kontrolní činnost a dává orgánům ochrany zemědělského půdního fondu podněty k tomu, aby uplatnily ve své působnosti opatření k odstranění zjištěných závad Průměrné úřední ceny ZPF Tržní ceny ZPF v zemích EU Hlavní půdotvorné faktory l mateční substrát – výchozí materiál z něhož vznikají půdy – horniny, zeminy, – organominerální a organické látky l podnebí – vlhkost a teplota prostředí l organismy – mikroorganismy – bakterie, plísně, řasy – makroorganismy – vyšší flóra a fauna (rostliny,červi,členovci, – obratlovci l reliéf terénu – sklon, expozice, nadmořská výška l činnost člověka – systém využívání půdy, hospodaření na půdě Kategorizace zemědělských oblastí l Výrobní oblasti l LFA l Zranitelné oblasti l Rajonizace – Vhodné rozmístění zemědělské produkce podle přírodních podmínek Typy výrobních oblastí 1960-1996 l Kukuřičný (3 subtypy) l Řepařský (3 subtypy) l Bramborářský (4 subtypy) l Horský (2 subtypy) 1996-2003 l Kukuřičná výrobní oblast - KVO (5 podoblastí) l Řepařská výrobní oblast - ŘVO (5 podoblastí) l Obilnářská výrobní oblast - OVO (4 podoblasti) l Bramborářská výrobní oblast - BVO (4 podoblasti) l Pícninářská výrobní oblast - PVO (3 podoblasti) Od roku 2003 l Kukuřičná výrobní oblast – KVO (3 podoblasti) l Řepařská výrobní oblast – ŘVO (3 podoblasti Ř1-Ř3) l Bramborářská výrobní oblast – BVO (3 podoblasti B1-B3) l Horská výrobní oblast – HVO (2 podoblasti H1-H2) Zemědělské výrobní oblasti Základní charakteristiky jednotlivých oblastí LFA l Less Favoured Areas l méně příznivé oblasti – Horské LFA (14,6 % ZP) l > 600 m n.m l 500-600 m n.m. se sklonem > 7°na > 50% území – Ostatní LFA (28,5 % ZP) l výnosnost území je < 34 bodů ( průměr ČR je 42 bodů) l podíl pracovníků v zemědělství, rybářství a lesnictví ≥ 8 % – Specifické LFA (7 % ZP) l výnosnost území 34-38 bodů se sklonem > 7°na > 50% l území + specifické nevýhody těchto území LFA Rozložení LFA Vývoj ploch a výnosů kukuřice Vývoj ploch a výnosů brambor Vývoj ploch a výnosů vinných hroznů Tržní ceny v Kč/m podle druhů a velikosti pozemků Ekologické zemědělství l ČR – 8 % z celkové výměry zemědělského půdního fondu l EU – průměr 4 % l Největší nárůst ekologického zemědělství v ČR období 1997 až 2003 Institucionální zabezpečení l Zákon 242/2000 Sb. O ekologickém zemědělství – Podmínky výroby biopotravin – Osvědčování původu bioproduktů – Značení bioproduktů l Nařízení Rady č. 2092/91 z roku 2004 o ekologickém zemědělství Principy ekologického zemědělství l Šetrné způsoby likvidace plevelů, škůdců a chorob l Zákaz použití syntetických pesticidů a hnojiv l Podmínky chovných zvířat l Harmonický agroekosystém l Biologická diverzita l Obnovitelné zdroje energie l Recyklace surovin Výroba biopotravin l Látky nepocházející z bioproduktů maximálně 5 % složení – Pouze přírodní původ – Nelze využít chemické látky l Zákaz geneticky modifikovaných organismů Ekologické zemědělství v ČR Organizace oprávněné Mze ke kontrole ekologických zemědělců l KEZ, o. p.s. l ABCERT GmbH l Biokont CZ, s.r.o. l Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský (ÚKZÚZ) Označení bioproduktů v ČR a v EU Vývoj výměry zemědělského ekologického půdního fondu Výše dotací ekologického zemědělství Výše dotace v roce 2009 l Součást Programu rozvoje venkova 2007 – 2013 – 155 EUR/ha při hospodaření na orné půdě, s výjimkou pěstování zeleniny nebo speciálních bylin – 89 EUR/ha při hospodaření na travních porostech pro 100% ekologického zemědělce (bez souběhu s konvenčním zemědělstvím), 71 EUR/ha pro zemědělce se souběhem – 849 EUR/ha při obhospodařování vinic, ovocných sadů nebo chmelnic – 564 EUR/ha při pěstování zeleniny nebo speciálních bylin na orné půdě Lesnictví l 2 651 ha l 33,6 % l Zákon č. 289/1995 Sb. o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon) l Druhy lesů – Lesy hospodářské l 75,1 % – Lesy zvláštního určení l 21,0 % – Lesy ochranné l 2,9 % Vlastnická struktura lesů v ČR Přirozený podíl jednotlivých druhů stromů a jejich výsadba l Stav – Jehličnaté l 75,3 % l Smrk 53,1 % l Borovice 17,2 % – Listnaté l 23,7 % l Dub 6,6 % l Buk 6,6 % Lesní hospodářský plán l Pravidla na 10 let – Maximální výše těžeb – Minimální výše melioračních a zpevňujících dřevin – Minimální plošný rozsah výchovných zásahů l Ve státních lesích l V porostu do 40 let věku l Vlastníci s více než 50 ha lesa Další nástroje hospodaření s lesy l Lesní hospodářská osnova – Lesy s výměrou menší než 50 ha l Oblastní plán rozvoje lesů – MZe Certifikace lesů l PEFC – Programme for Endorsement of Forest Certification Schemes – 75 % rozlohy lesů – České akreditační firmy l FSC – Forest Stewardship Council – 1 % – Akreditační společnosti s nadnárodní působností Certifikace lesů l Platnost 5 let l Kritéria – Ekologická l Podíl listnatých dřevin apod. – Sociální l Zaměstnanost místních obyvatel – Ekonomická l Přirozená obnova