Celoživotní vzdělávání Význam a cíle celoživotního vzdělávání •Zvýraznila vysoká strukturální nezaměstnanost (zejména nízkokvalifikovaných lidí) •Demografický vývoj •Lisabonská strategie Definice celoživotního vzdělávání •„Každá vzdělávací činnost uskutečněná v průběhu života s cílem zlepšit poznatky, způsobilost a schopnosti v rámci osobnostní, občanské, společenské a/anebo se zaměstnáním související perspektivy.“ (Dudová, 2003). Lifelong learning •Celoživotní vzdělávání/celoživotní učení •Kontinuální vzdělávací proces. •Změna v přístupu ke vzdělávání- získávání kvalifikace různými vzdělávacími cestami v průběhu celého života. •Formalizovaný vzdělávací systém jako nezbytný základ, ale pouze součást CV. •Vzdělávání dospělých – pouze část CV. V rámci celoživotního učení rozlišujeme: •Formální vzdělávání •Neformální vzdělávání •Informální učení Celoživotní učení •Počáteční vzdělávání - veškeré vzdělávání, které probíhá před prvním vstupem na trh práce. • Další vzdělávání - je jakékoliv vzdělávání či učení, které probíhá po prvním vstupu vzdělávajícího se na trh práce. Může být formální i neformální. Počáteční vzdělávání •Podmínky, které ovlivňují podobu PV: •Odstranění diskriminace •Posílení motivace k učení a dalšímu vzdělávání •Posilování všeobecného vzdělanostního základu •Zvyšování účasti na terciární úrovni •Odstraňování bariér při prostupnosti vzdělávacího systému •Využívání informačních technologií •Důraz na jazykové vzdělávání •Komplementarita mezi školním vzděláváním a dalším vzděláváním •Účast dospělých na dalším vzdělávání •Lepší podmínky pro vzdělávání v již započaté pracovní kariéře. Vzdělávání dospělých •Vzdělávací proces • obecný pojem pro vzdělávání dospělé populace •Zahrnuje veškeré vzdělávací aktivity, realizované jako řádné školské vzdělávání dospělých (získání stupně vzdělávání) nebo jako další vzdělávání. •Již vstoupili na trh práce. •Vzdělávací systém •- Systém organizovaného vzdělávání ale i individuálních vzdělávacích aktivit. • prilohy_celozivotni_vzdelavani_denik_clanek_solo Další vzdělávání •Oblasti: •Všeobecné vzdělávání (přípravné kurzy, jazykové vzdělávání) •Další odborné vzdělávání a příprava (rekvalifikace) •Oblast občanského/zájmového vzdělávání Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (2006) •Národní soustava kvalifikací (NSK) •http://www.narodni-kvalifikace.cz/ •Národní soustava povolání (NSP) •http://katalog.nsp.cz/smery.aspx • • Legislativní úprava •Školský zákon •Zákon o vysokých školách •Zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání (2007) •Normy, které souvisejí s výkonem práce •…. Institucionální rámec •MŠMT – akreditační orgán rekvalifikačních programů •Národní ústav odborného vzdělávání •Národní rada pro kvalifikace •MPSV – Správa služeb zaměstnanosti •Ministerstvo průmyslu •Ministerstvo kultury •Rady pro rozvoj lidských zdrojů – úroveň samospráv Nevládní sdružení •Asociace institucí vzdělávání dospělých v ČR •http://www.aivd.cz/ •Asociace univerzit třetího věku •http://au3v.vutbr.cz/index.php •Národní centrum distančního vzdělávání •http://www.csvs.cz/csvs_ncdiv.shtml •Národní vzdělávací fond, o.p.s. •http://www.nvf.cz/ • Strategické dokumenty EU •Lisabonská strategie (2000) •Vzdělávání a odborná příprava v Evropě (Vzdělávání 2010) -2003 evropské srovnávací ukazatele: předčasný odchod ze škol, absolventi matematických, přírodovědných a technických oborů, míra ukončenosti vyššího sekundárního vzdělávání, klíčové dovednosti, účast na celoživotním učení •Kokova zpráva •Integrované hlavní směry pro růst a zaměstnanost 2005 -2008 – prioritní opatření: větší investice do znalostí a inovací, využití potenciálu podnikatelů (zejména malých a středních), zvyšování pracovních příležitostí pro prioritní skupiny. •Kodaňský a Boloňský proces Strategické dokumenty ČR •Strategie udržitelného rozvoje ČR (2005) •Národní strategický referenční rámec ČR 2007-2013 – zásadní změny v systému vzdělávání •http://www.strukturalni-fondy.cz/CMSPages/GetFile.aspx?guid=5a5a7a80-ae4c-48e2-add9-0719b2872d7a •Národní lisabonský program •Strategie regionálního rozvoje….. •Strategie rozvoje lidských zdrojů Dokumenty v oblasti vzdělávání •Memorandum o celoživotním učení •„Národní program rozvoje vzdělávání – Bílá kniha“. – „Vzdělávání pro každého po celý život“ •„Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR 2007 •Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2006 - 2010 •Strategie celoživotního učení ČR (2007) • Národní program rozvoje vzdělávání – Bílá kniha •2001 •Cíle: •Potřeba komunikovat ve dvou jazycích •Výchova k toleranci, porozumění a respektu k jiným národům, rasám a kulturám •Zavedení nových témat: evropská integrace a multikulturní výchova •Cíle a důvody evropské integrace •Promítnutí do kurikulární reformy, zakotveno ve školském zákoně • Dlouhodobý záměr •V nově navrhovaném DZ ČR 2007 byly zvoleny následující základní strategické směry: •A) Rovnost příležitostí ke vzdělávání •B) Kurikulární reforma – nástroj k modernizaci vzdělávání s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí •C) Podpora cizích jazyků, informačních a komunikačních technologií •D) Tvorba a zavádění systémů kvality, metod hodnocení a vlastního hodnocení škol a školských zařízení •E) Zvyšování profesionality a zlepšování pracovních podmínek pedagogických pracovníků •F) Podpora dalšího vzdělávání. Současná situace v rozvoji CŽV •Silné stránky: vyšší sekundární vzdělání, malá část bez odborné kvalifikace (10 % x EU 25 – 29 %) •Slabé stránky: nízká úroveň terciárního vzdělání Výchozí situace •Kvalifikační vybavenost starší populace •Regionální rozdíly ve vzdělanostní struktuře populace - nad 23 % se ZŠ – karlovarský a Ústecký kraj, 7 % s VŠ •Vzdělanostní mobilita – nejnižší změna v podílu terciárně vzdělaných ve věku 25-29 let. Vzdělávání dospělých (ČSÚ 2008) •„Z šetření vyplynulo např. to, že ČR dosáhla nadprůměrného výsledku účasti dospělých osob na dalším vzdělávání v porovnání s ostatními státy EU. V roce 2007 se v ČR účastnilo formálního nebo neformálního vzdělávání 2 276 tis. osob (37,7 %) v referenčním věku," uvádí ředitel odboru dalšího vzdělávání Jakub Stárek. •http://www.msmt.cz/pro-novinare/dalsi-vzdelavani-v-cislech-csu Průzkum vzdělávání dospělých v ČR (2009) •Respondenti: laická a odborná veřejnost: akademici, společnosti poskytující vzdělávání v dospělosti, NNO, zaměstnavatelé, státní správa •Realizátoři: Donath-Burson_Marsteller, Asociace institucí vzdělávání dospělých v ČR, Factum Invenio •Cíl: hlavní aktuální problémy, příležitosti, vliv ekonomické recese Výsledky – nutnost CŽV Bariéry CŽV Poptávka po CŽV Závěry •Dostatečná nabídka x kvalita •Vzdělání = investice nikoli zásadní! •Negativní vliv ekonomické krize •Podpora ohrožených skupin •