Vzdělávací politika a Evropská unie Vzdělávací politika nsouhrn konkrétních činností a opatření, kterými zejména stát, ale i další subjekty ovlivňují celou vzdělávací oblast nNejdůležitější problémy nvymezení vazby mezi vzděláváním, pracovní silou a ekonomickými faktory nzohlednění sociálního aspektu vzdělávacího systému nvztah mezi všeobecným přístupem ke vzdělání a kvalitou výuky nevaluace (hodnocení) pedagogického procesu nproblematika učitele a jeho vzdělávání nproblematika řízení školství a školského managementu nfinancování školství Vzdělávací politika EU n nOficiálně patří vzdělávací politika mezi tzv. doplňující politiky (vzdělávací politika jednotlivých zemí sdružených v EU) nDoporučení, deklarace a společné úpravy (např. vzájemné uznávání kvalifikací) nSdílené priority a principy nSystematická a rozsáhlá finanční podpora jednotlivých zemí a regionů prostřednictvím Strukturálních fondů Základní principy EU nsubsidiarita – problémy se řeší na té nejnižší možné úrovni nsolidarita – cílem je zvyšování úrovně všech členů, systematicky vyrovnávat rozdíly mezi nejbohatšími a nejchudšími regiony a státy nzajištění lidských práv a vyloučení jakékoliv diskriminace nrespektování kultury, tradice a svébytnosti nejen každé země, ale i každého regionu Nástroje vzdělávací politiky nplánování nlegislativa nfinancování nkurikulární politika nevaluace nmonitorování nvzdělávací reforma n(subjekty vzdělávací politiky) Strategické směry a cíle EU ve vzdělávání nZvýšit kvalitu a efektivitu vzdělávacích systémů členských zemí n n Usnadnit všem přístup ke vzdělávání n nOtevřít vzdělávací systémy širšímu světu n Terciární vzdělávání nBoloňský proces- 6 hlavních cílu: npřijetí srozumitelného a srovnatelného systému titulů npřijetí systému založeného v podstatě na dvou hlavních cyklech (binární systém) nzavedení kreditního systému npodpora mobility nposílení Evropské spolupráce v zajišťovaní kvality nposílení evropské dimenze ve VŠ vzdělávání http://www.bologna.msmt.cz/?id=DSVSBTUO2004 „The Bologna Process 2020 – the European Higher Education Area in the new decade“ nMotto: „Vysoká kvalita a excelence ve všech činnostech vysokých škol“ nPriority: nCeloživotní vzdělávání a učení nSociálně spravedlivý systém nMobilita studentů a akademických pracovníků (do roku 2020 20 % absolventů zkušenost s pobytem na zahraniční vysoké škole či stáží) Koncepce ČR n„Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol“. (2006-2010) nDlouhodobé záměry vysokých škol nPriority ninternacionalizace, nkvalita a excelence akademických činností a nkvalita a kultura akademického života. Internacionalizace nMožnosti studia v cizích jazycích nJazyková vybavenost studentů, akademických a administrativních pracovníků nZapojení do mezinárodních vzdělávacích programů a mobilita studentů a akademických pracovníků nSpolečné studijní programy nDůsledné zavádění ECTS a Diploma Supplement Label nSpolupráce ve výzkumu a vývoji Kvalita a excelence nStruktura akademických pracovníků nRozšíření přístupů ke vzdělávání a celoživotní vzdělávání nSpolupráce s odběratelskou sférou, zaměstnanost absolventů nRozvoj výzkumu na vysokých školách nŘízení a integrace vysokých škol nInfrastruktura vysokých škol nInformační systémy Kvalita a kultura akademického života nSociální záležitosti studentů a zaměstnanců nMimořádně nadaní studenti nSpolupráce se studenty a absolventy nUbytovací a stravovací služby Dlouhodobý záměr 2011-2015 nKvalita a relevance nOtevřenost nEfektivita a financování Kvalita a relevance nSladit počet studentů s demografickým vývojem, potřebami trhu práce a z nich vyplývajícími souvislostmi (50 % Bc. Pokračující v mgr. Programech) – změna pravidel financování nOptimalizace počtu a struktury vysokých škol (diverzifikace) nVnitřní a vnější zajišťování kvality nNárodní kvalifikační rámec jako prostředek zajišťování kvality nProgresivní formy a metody vzdělávání nOdpovědnost za zaměstnatelnost a uplatnitelnost absolventů nLidské zdroje pro výzkum, vývoj a inovace Otevřenost nInternacionalizace (především ECTS) nMezinárodní spolupráce vysokých škol v oblasti výzkumu, vývoje a inovací nSpolupráce s praxí nCeloživotní vzdělávání nDostupnost vysokoškolského vzdělání nPoradenství na vysokých školách nPropagace a marketing Efektivita a financování nEfektivně řízený systém vysokého školství (prověřování plnění dlouhodobých záměrů) nOdpovědně řízená vysoká škola, vzdělaný management (vzdělávání řídicích a administrativní pracovníků) nNeinvestiční financování (stabilita rozpočtu, vícezdrojové financování) nInvestiční financování (spíše modernizace stávajícího zařízení) nFinancování výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (hodnocení výzkumných záměrů) n Evropský kvalifikační rámec, Národní soustava kvalifikací n2004 Návrh na vytvoření EQF pro CŽV n2006 Legislativní návrh n2008 Návrh schválen Radou ministrů pro vzdělávání n2010-2012 Období přizpůsobení národních rámců kvalifikací n Uznávání vzdělání či kvalifikace nProfesní uznávání kvalifikace nRegulovaná povolání (ČR) http://uok.msmt.cz/ru_detail.php?id=577&dl=cz&flet=&forg=&ftype=&fpg=1&ftxt= nAkademické uznávání kvalifikace nhttp://www.msmt.cz/uploads/soubory/mezinarodni_vztahy/smlouvy_prosinec_2009.doc nZákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání Evropský prostor VŠ nEuropean Credit Transfer (ECTS) n„přenositelnost kreditů“ n30 zemí (1000 škol) nDodatek k diplomu Národní soustava kvalifikací pro terciární vzdělávání nTransparentnost nSnazší uznávání kvalifikací nZkvalitnění mobility studentů nJoint degree x double degree n - Evropský rámec kvalifikací pro celoživotní učení Mezinárodní spolupráce nOECD (Indikátory vzdělávacího systému INES – Education at a Glance, Program mezinárodního hodnocení studentů (PISA) nOSN (podklady pro periodické zprávy o plnění dokumentů) nUNESCO – Education for All nRada Evropy – PESTALOZZI, programy a projekty v oblasti jazykového vzdělávání. Operační programy nOPVK (2007-2013) – ESF, strukturální fond EU nOblast rozvoje lidských zdrojů, celoživotního učení, utváření vhodného prostředí pro výzkumné, vývojové a inovační aktivity a stimulace spolupráce participujících subjektů. nhttp://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/nove-vyzvy n1,83 mld. €, což činí přibližně 6,8 % veškerých prostředků určených z fondů EU pro Českou republiku. Z českých veřejných zdrojů má být navíc financování programu navýšeno o dalších 0,32 mld. €. Operační programy (II) nOP VaVpI nhttp://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/op-vavpi n1 prioritní osa Evropská centra excelence vyčleněno 685,4 mil. €, tj. 33,1 % OP VaVpI. n2 prioritní osa Regionální VaV centra - 685,4 mil. €, tj. 33,1 % OP VaVpI. n3 prioritní osa Komercializace a popularizace VaV - 213 mil. €, tj. 10,3% OP VaVpI n4 prioritní osa Infrastruktura pro výuku na vysokých školách spojenou s výzkumem a s přímým dopadem na nárůst lidských zdrojů pro výzkumné a vývojové aktivity - 414 mil. €, tj. 20% OP VaVpI n5 prioritní osa Technická pomoc - 72 mil. €, tj. 3,5% OP VaVpI. Vzdělávací soustavy zemí EU njsou rozmanité nzásady rozvoje školství v jednotlivých zemích: nzásada rovného přístupu ke vzdělávání nzvyšování průchodnosti systému nzvyšování kvality vzdělávání npodpora účasti stále širších vrstev populace na vyšších úrovních vzdělávání nbudování možností celoživotního učení nsepětí s potřebami společnosti a trhu práce Terciární vzdělávání v mezinárodním srovnání nNárůst počtu studentů v akademických programech x krátké profesně orientované programy (Belgie, Slovinsko - rovnoměrné) (Dánsko, Estonsko, Španělsko, Maďarsko, Turecko – rychlejší růst) nRozdílná míra úspěšného dokončování studia 50 – 90 % (95 % Řecko, Litva) (méně než 50 % - Kypr, Lotyšsko) Financování terciárního vzdělávání nVeřejný sektor – 70 % nPřímé financování (největší část na vzdělávací činnost) (Řecko – infrastruktura 40,8 %) nRozdílné typy a výše příspěvků (200 – 1000 EUR) – 16 zemí školné nRozdílný počet studentů na učitele nRozdílná výše výdajů na jednoho studenta (Bulharsko, Litva, Slovensko) x UK n Mobilita n2 % v roce 2004 nMobilní – Kypr, Island, Lichtenštejnsko (Bulharsko, Řecko, Irsko, Malta, Slovensko) x UK, Polsko, Španělsko nPrioritní země: UK, Belgie, Rakousko Finanční postavení studentů nStipendia, kombinace stipendií a půjček nRůzná pojetí finančního postavení: nPrincip finanční (ne)závislosti nVšeobecná x cílená pomoc (příjem rodičů) nNa základě principu finanční nezávislosti – skandinávské země nPrincip finanční závislosti – Belgie, ČR, Polsko, Německo, Rakousko, Francie, Slovensko.. Děkuji za pozornost