Univerzitní vzdělání začíná otázkami. Začít otázkami Co to je veřejný sektor? (vládní Co do něj spadá Co by do něj mělo spadat? Jak ho lze financovat? Pak přejít k Adamu Smithovi Ekonomika veřejného sektoru František Svoboda, hyanek@econ.muni.cz ST: 13-15, kancelář 514 fsvoboda@mail.muni.cz •Co potřebujete? •90 bodů, abyste mohli ke zkoušce • •1x test = max 60 bodů •Seminárka = max 100 bodů •Překlad (resumé) = max 15 bodů • •Zkouška – ústní • • Harmonogram výuky • • •Dnes: obeznámení se s předmětem, zadání zdrojů pro samostudium a pro zpracování seminárních prací • •Práci odevzdat do 10.5. do Odevzdávárny v ISu • •Příště – tutoriál – neděle 22.5. od 10:30 v P2 –Rozprava nad seminárními pracemi • • •Literatura základní • •Rektořík, J. a kol.: Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. Ekopress: Praha 2007, ISBN 978-80-86929-29-3 • •DSO Rektořík, J.: Ekonomika veřejného sektoru. MU: • Brno 2004, 2005 – zveřejněno na ISu • •www stránky správců kapitol státního rozpočtu • •Literatura doporučená •Rektořík, J. a kol.: Organizace neziskového sektoru. Základy teorie, ekonomiky a řízení. Ekopress: Praha • •Ochrana, F.: Veřejný sektor a efektivní rozhodování. Management Press: Praha 2001 Osnova seminární práce •Body psané malým písmem uveďte prosím v práci jen •velmi stručně, důraz položte na body psané písmem •velkým a tučným. •Obsah vč. čísel stran kapitol a jejich částí • •Institucionální struktura odvětví. Organizace a řízení. •Historické aspekty. •Analýza finančních zdrojů. • • •Rešerše z odborných časopisů - 5 ročníků Ekonomického časopisu a Politické Ekonomie •3 obecné problémové okruhy z mezinárodního ekonomického časopisu (Příklady JSTOR) •Aktuální problémy odvětví vč.doložení rešeršemi z informačních zdrojů. Vlastní názor na stav odvětví. •Komparace se stejným odvětvím ve vybrané zemi EU. Provázanost na EU. •Použitá literatura (zpracovaná a v textu uváděná s využitím citačních norem) •Přílohy •Přehled legislativy pro dané odvětví. • •Úprava dle pokynů pro BP a DP ve Studijním katalogu ESF MU •Rozsah 15 stránek A 4 •Vložit do ISu týden pře tutoriálem TÉMA seminární práce • •01 Veřejná správa: celek • státní správa • územní samospráva • •02 Justice: soudnictví včetně Ústavního soudu • státní zastupitelství • vězeňská služba •03 Armáda •04 Policie: státní • obecní •05 Školství: základní • střední • vysoké • celoživotní vzdělávání (distanční formy apod. •06 Tělesná kultura •07 Kultura • • Téma seminární práce - pokračování •08 Církve a náboženské společnosti • 09 Zdravotnictví •10 Sociální služby •11 Informační systémy •12 Masmédia •13 Věda a výzkum •14 Technická infrastruktura: doprava • energetika • komunikační systémy • vodárenství • odpadové hospodářství •15 Bydlení •16 Zemědělství a lesnictví •17 Sociální zabezpečení (bez sociálních služeb) •18 Životní prostředí •19 Zaměstnanost • • Veřejný sektor je ta část národního hospodářství, •ve které jsou ve veřejném zájmu uspokojovány potřeby společnosti a občanů formou statků prostřednictvím veřejných služeb, •je financována převážně z veřejných rozpočtů, •je řízena a spravována veřejnou správou, rozhoduje se v ní převážně s využitím veřejné volby a podléhá veřejné kontrole. F. A. Hayek, představitel rakouské školy, rozlišuje Sektor vládní Sektor nezávislý Sektor obchodní •Alternativa Příjmy a výdaje státního rozpočtu •Daň z příjmu fyzických osob •Daň z příjmu právnických osob •Daně ze zboží a služeb •Sociální pojištění • •Věda a výzkum •Obrana •Státní dluh •Nemocenské dávky •Kultura, církve, média •Důchody •Doprava • Zeptat se, kolik splácíme? Nesplácíme ani korunu, dluhová služba platí jen úroky. http://www.profit.cz/clanek/predbezne-vysledky-pokladniho-plneni-statniho-rozpoctu-2010.aspx Příjmy 1.000 mld. Kč (2010) Výdaje 1.156 mld. Kč •Daně (50,8%) –Daně ze zboží a služeb – 318,8 mld. Kč (DPH + spotř. daně) –Daň z příjmu právnických osob – 86,3 mld. Kč –Daň z příjmu fyzických osob mld. Kč 87,5 mld. •Pojistné sociálního zabezpečení 355,9 mld. Kč (35,6%) •Cla a ostatní příjmy (13,7%) • • •Státní dluh 1 bilion 340 miliard •Důchody – 336,6 mld. Kč •M. dopravy - 71 mld. Kč •Státní dluh – 49,6 mld. Kč •M. obrany – 48,8 mld. Kč •Věda a výzkum – 24,8 mld. Kč •M. kultury – 8,2 mld. Kč •M. spravedlnosti 22 mld. Kč I. BLOK: ODVĚTVÍ SPOLEČENSKÝCH POTŘEB veřejná správa - uspokojování potřeb organizovaného uspořádání společnosti policie - uspokojování potřeby ochrany občana a jeho majetku justice - uspokojování potřeb občana dovolat se spravedlnosti armáda - uspokojování potřeby ochrany území, na kterém občan žije • •II. BLOK: ODVĚTVÍ ROZVOJE ČLOVĚKA •školství - uspokojování potřeb vzdělávání (celoživotního) •kultura vč. CNS - uspokojování potřeb estetických prožitků •tělesná kultura - uspokojování potřeby uchování a kultivace zdraví •zdravotnictví - uspokojování potřeby uchování a kultivace zdraví •sociální služby - uspokojování potřeby uchování a kultivace lidského potenciálu v • podmínkách, kdy jedinec existenčně potřebuje pomoc druhých III. BLOK: ODVĚTVÍ POZNÁNÍ A INFORMACÍ věda a výzkum - uspokojování potřeb poznání prostřednictvím výsledků vědy a výzkumu informace - uspokojování potřeb poznání pomocí informačních systémů a archivnictví masmedia - uspokojování poznání šířením informací hromadným způsobem •IV. BLOK: ODVĚTVÍ TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY • •doprava - uspokojování potřeby přepravy osob a materiálů •energetika - uspokojování potřeby využití energií (výroba, přenos a distribuce) •spoje, telekomunikace - uspokojování potřeby přenosu informací pomocí spojových technologií včetně služeb s tím souvisejících (internet apod.) •vodní hospodářství - uspokojování potřeb plynoucích z dodávky vody, odkanalizování a čištění •odpadové hospodářství - uspokojování potřeby sběru a recyklace odpadů s cílem kultivace životního prostředí •další obory TI - př. zeleň, pohřebnictví, místní informační systémy, obranná TI • V. BLOK: ODVĚTVÍ PRIVÁTNÍCH STATKŮ PODPOROVANÝCH Z VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ bydlení - uspokojování potřeby občana bydlet zemědělství, lesnictví, rybolov- uspokojování potřeb spojených s výživou •VI. BLOK EXISTENČNÍCH JISTOT zaměstnanost - uspokojování existenční jistoty cestou uspokojení potřeby práce soc.zabezpečení - uspokojování existenční jistoty jinou cestou, než cestou práce životní prostředí - zabezpečení existence člověka na Zemi. Faktory ovlivňující velikost a strukturu veřejného sektoru jako podmínky národohospodářské efektivnosti •ekonomické - ekonomický rozvoj země, bariéry rozvoje atd. •geopolitické - geografické a demografické podmínky společnosti, způsob a historie vzniku atd. •kulturní a náboženské (katolické, protestantské, muslimské, budhistické atd.). •politické (totalitní režimy, demokratické režimy levicové-pravicové, případně korporativistické atd.). •Faktory efektivnosti veřejného sektoru jako nástroje odvětvové a institucionální efektivnosti • Vnější faktory efektivnosti •Politické uspořádání společnosti a s tím související působení veřejné volby a veřejné kontroly při rozhodování o struktuře a financování veřejného sektoru. •Fungování tržního sektoru tím, že plátce daní vytváří atmosféru efektivnosti, výší vyprodukovaných daňových výnosů reguluje financování veřejných služeb. •Konkurenční prostředí uvnitř veřejného sektoru •Financování odvětví veřejného sektoru podle jeho výkonů a užitků • • Vnitřní faktory efektivnosti •Věda a technika - využití poznatků •Struktura veškerých činností (primární, sekundární, řídící) •Dělba práce na všech úrovních uvnitř a vně organizace •Kvalifikace pracovníků •Iniciativa pracovníků •Systém řízení jako kardinální nástroj efektivnosti • Kapitola 2 Prezentuje využití následujících nástrojů řízení ekonomiky veřejného sektoru: veřejnou volbu, invence, inovace, investice, veřejnou kontrolu včetně zadávání veřejných zakázek a výběru veřejných projektů, podmínky řízení v krizových situacích. Veřejné finance - samostatný předmět „Veřejné finance v ČR a EU“ •DEFINICE ŘÍZENÍ •Řízení je jedna z nejdůležitějších lidských činností. Od doby, kdy lidé začali vytvářet skupiny, aby dosáhli cílů, kterých nemohli dosáhnout jako jednotlivci, se stalo řízení nezbytné pro koordinaci individuálních úsilí. •Řízení je tedy proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů s využitím nástrojů jako je především rozhodování, plánování, organizování a kontrola a to s dostatečnými finančními prostředky. • • • •VEŘEJNÁ VOLBA • Vysvětlením pohnutek, zákonitostí a charakteru individuálního chování při přijímání kolektivních alokačních rozhodnutí v rámci politického rozhodování se zabývá tzv. teorie veřejné volby: •jak se projevují názory a preference jednotlivců na fiskální otázky (zejména daně a výdaje), •jak se jednotlivé názory transformují do kolektivního rozhodnutí, •jak rozhodují vlády (federální, územní, obce) o těchto záležitostech. • Plánování Organizování Komunikování Vedení Kontrolování Nástroje řízení Analyzování Financování Řízený proces Vstupy 1.Lidské 2.Kapitálové 3.Manažerské 4.Technologické 5.Veřejná volba,kontrola 6.Věcné zdroje pro řízení 7.Legislativní požadavky Cíle vstupních požadavků 1.Stát a EU 2.Územní samosprávné celky 3.Občané 4.Zaměstnanci 5.Dodavatelé 6.Nadnárodní požadavky 7.Občanská společnost 1. Regenerace systému Výstupy 1.Zvládnutí řízeného procesu a tím i poslání 2.Uspokojení potřeb participantů 3.Integrační cíle VS ČR 4.Produkce statků 5.Ostatní Vnější prostředí Výsledné výstupy Manažerské znalosti, cíle požadavků, využití vstupů, charakteristika řízené situace, rozhodo- vání Systémový přístup k řízení ve VS • •KONTROLNÍ SYSTÉM VEŘEJNÉHO SEKTORU ČR • • Dle druhu kontroly Dle institucionálního • pojetí kontroly • Laická - občanská • ■ Parlament • Profesionální (odborná) ■ Nejvyšší kontrolní úřad • Vnější ■ soudy • Vnitřní (včetně: ÚS, NSS, SZ) • Finanční dle zák. 320/2001 Sb. ■ veřejný ochránce práv • ■ exekutiva a ČNB • Další dle textu učebnice ■ ÚOHS, ERÚ, SÚJB, ČTÚ • ■ územní finanční a celní • orgány, ČSSZ, • zdravotní pojišťovny • ■ orgány inspekce, dozoru • a zkušebnictví • ■ kraje, obce • ■ nestátní neziskové org. • ■ jiné • • •INVENCE – INOVACE –INVESTICE •Zdroje inovací (celkem sedm) - vnitřní •nečekané události - nečekaný úspěch, nečekaný neúspěch, nečekané události působící z vnějšku, •rozpornost - mezi realitou v její skutečné podobě a předpokládanou realitou •inovace vycházející z potřeby určitého procesu změny struktury oboru nebo tržní struktury • • Zdroje inovací - vnější •demografie - změny v populaci, emigraci, migraci, zvýšený význam etnických menšin, ... •vývoj věkové struktury a potřeby trhu a tím např. vliv na potřeby bydlení •změny v pohledu na svět, náladách a významech - příklady změn po roce 1989 - zakládání neziskových organizací, dealeři, půjčovny videokazet, sexuální salóny, rozvoj soukromých škol atd., •nové znalosti - například vliv dobývání kosmu, výpočetní technika při výuce… • • Sedm řádů inovací •0 Regenerační změna •1 Strukturální vnější adaptace •2 Kvantitativní vnitřní adaptace •3 Změny vnější kvality •4 Změna jedné (několika) funkcí NOVÁ VARIANTA •5 Změna všech funkcí při původní koncepci - NOVÁ GENERACE •6 Změna koncepce při zachování principu - NOVÝ DRUH •7 Změna principu, přerušení vývojové kontinuity - NOVÝ ROD Inovační faktory – celkem sedm •Lidský potenciál - Lp •pracovní prostředky - výrobní, měřící, regulační, výpočetní stroje a zařízení, nosiče energií, stavby, budovy, inventář, vozovky .... - P •pracovní předměty - suroviny dané přírodou, ale také materiály, které prošly dřívější úpravou - S •technologické principy - všechny formy pohybu a přeměny látky, které jsou použity v interakcích prvkových faktorů – T •energie - všechny formy vzájemného energetického působení – E •konstrukce (složení, struktura) výrobků a jejich tvar •organizace (uspořádání) výrobního - výukového - léčebného procesu - O • …inovace… • dilbert_inovace Krizové řízení •Přípravná fáze: krizové plánování (obranné, civilní nouzové) a zajištění připravenosti (vycvičení osob, materiální potřeby a služby) •Realizační fáze = řešení krizové situace - je prováděno s cílem: potlačit, překonat,zmírnit následky •Krizové situace •Vojenské •Nevojenské •Krizové stavy nevojenské •Stav nebezpečí •Nouzový stav •Stav ohrožení státu •Krizové stavy vojenské •Stav ohrožení státu •Válečný stav • •Příklady krizových situací •povodně velkého rozsahu •jiné živelní pohromy ( požáry, sněhové kalamity, sesuvy půdy, tornáda atd.) •epidemie - hromadné nákazy osob •epifytie - hromadné nákazy polních kultur •epizootye - hromadné nákazy zvířat (šířící se rychle i mimo původní ohnisko-ptačí chřipka) •radiační havárie •havárie velkého rozsahu - chemické látky •narušení hrází významných vodohospodářských děl •narušení finančního a devizového hospodářství státu velkého rozsahu •narušení dodávek ropy, el.a tepel. energie, plynu velkého rozsahu •narušení dodávek potravin nebo pitné vody velkého rozsahu •narušení funkčnosti dopravní soustavy velkého rozsahu •narušení funkčnosti veřej. telekomunikačních vazeb velkého rozsahu (VR) •narušení funkčnosti veřejných informačních vazeb VR •migrační vlny VR •hromadné postižení osob mimo epidemií •narušení zákonnosti VR. • Vznikají krizové situace takového charakteru, které zcela likvidují existující stav rovnováhy mezi soukromým a veřejným sektorem. Jako příklady jsou vybrány ty z nich, které jsou buďto již co do rozsahu škod a vlivu na rovnováhu sektorů vyhodnoceny, anebo je máme ještě v živé paměti. Factory INDIE 1984 – technická závada na zařízení provozovaném USA 3. prosince 1984 došlo k výbuchu v továrně koncernu Union Carbide v indickém Bhópálu (stát Madhjapradéš). UKRAJINA 1986 – selhání lidského faktoru a následně technologická havárie Havárie jaderné elektrárny Černobyl na Ukrajině 26.dubna 1986 v 1 hodinu 23 minut místního času. chernobyl_reactor2 USA – 11. září 2001 – New York – teroristický útok na obchodní dvojčata Snímek těsně před nárazem druhého letounu do jedné z budov WTC. Zejména americká armáda byla přistižena velmi nepřipravena. 911plane2 USA – 11. září 2001 – New York – teroristický útok na obchodní dvojčata Následně se při záchraně lidských životů a likvidaci škod vyznamenali příslušníci hasičských záchranných sborů, policie, armády a veřejná správa New Yorku. 911groundzero Česká republika, srpen 2002 – záplavy Celková škoda vyčíslena na cca 75 mld.Kč, z toho cca polovinu uhradily pojišťovny, dále Státní rozpočet (formou účelových fondů ministerstev),Fond solidarity EU, rozpočty ÚSC, humanitární organizace, sponzoři atd. praha4 ASIE – Indonesie, Srí Lanka, Indie, Thajsko – 26.12.2004 – tsunami Kolem 230.000 obětí, především místních obyvatel, ale také zahraničních turistů. Výše zatím odhadnutá škody činí 18,5 mld. USD, bez střechy nad hlavou je 5 mil. lidí. V územích zasažených tsunami byl zcela zničen rybolovný a turistický průmysl, technická a sociální infrastruktura (školy, nemocnice, veřejná správa). tsunami2 ASIE – Indonesie, Srí Lanka, Indie, Thajsko – 26.12.2004 – tsunami Významná pomoc charitativních organizací a to i z České republiky je realizována například v obnově školských zařízení, zdravotnických zařízení (instalována porodnice), v pomoci rodinám ve vybavení domácností, dodávce pitné vody, čistíren vody, potravin, ale i v oživení soukromého sektoru například formou dodávek rybářských lodí a jejich vybavení atd. Soukromý sektor byl v postižených oblastech zcela eliminován. Angažuje se armáda, policie, záchranáři, veřejná správa – státní správa a samospráva. tsunami1 Kapitola 3. Cílem kapitoly je seznámit se a nastudovat poslání a principy ekonomiky a řízení odvětví zařazených do bloku, odvětví společenských potřeb, tj. odvětví: veřejná správa, justice, policie a obrana. Všechna tato odvětví produkují veřejné statky (na výjimky je v textu upozorněno) a základním typem institucí uvnitř odvětví jsou organizační složky a příspěvkové organizace státu a ÚSC. Veřejná správa •Členění ve vztahu k základnímu poslání institucí (širší pojetí) – tři pilíře demokracie: moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní a kontrolní. •Členění ve vztahu k principům rozhodování: státní správa, samospráva (územní, zájmová) •Principy financování – veřejné finance Odvětví justice •obecné soudnictví, •správní soudnictví, •Ústavní soud, •státní zastupitelství, •vězeňství, •advokacie, •notářství, •veřejný ochránce práv. •mediace •probace •neziskové nestátní organizace • Kapitola 4. Odvětví rozvoje člověka •Cílem kapitoly je seznámit se a nastudovat poslání a principy ekonomiky a řízení odvětví zařazených do tohoto bloku, tj. odvětví: školství, kultury vč.církví a náboženských společností, zdravotnictví a sociálních služeb. Tato odvětví produkují veřejné a smíšené statky (výjimečně, především v odvětví kultury i statky privátní). V těchto odvětvích se vyskytují všechny typy organizací a na jejich činnostech se podílí stát, ÚSC i soukromé subjekty. Také zdroje financování v těchto odvětvích se vyskytují ve existujících podobách. Kapitola 5. odvětví poznání a informací •Cílem kapitoly je seznámit se a nastudovat poslání a principy ekonomiky a řízení odvětví zařazených do tohoto bloku, tj. odvětví: věda a výzkum, informační systémy ve veřejném sektoru a masmedia. Tato odvětví produkují veřejné, převážně však smíšené statky (v odvětví masmedií pak i statky privátní). V těchto odvětvích se vyskytují převážně veřejnoprávní instituce, u masmedií také privátní právnické osoby typu s.r.o. a a.s. Spektrum financování je velmi široké, jak je identifikováno u jednotlivých odvětví. Kap. 6. Odvětví technické infrastruktury •Technická infrastruktura zahrnuje odvětví: dopravy (silniční, železniční, letecká, vodní), energetiky (elektro, plyn, teplo), spoje (telekomunikace, radiokomunikace, internet, poštovní služby), vodní hospodářství (vodní zdroje, vodovody, kanalizace, čistírny), odpadové hospodářství, obecní infrastrukturní služby služby (př. obecní zeleň, obecní osvětlení, pohřebnictví) a obrannou infrastrukturu. • •Sociální infrastruktura, ekonomická infrastruktura. •Charakteristické znaky infrastruktury •monopoly, •regulace, •síťový charakter, •zásoby. • Kapitola 7. odvětví privátních statků podporovaných z veřejných rozpočtů •Potřeba bydlení • patří k existenčním lidským potřebám. Byt je nezbytná materiální podmínka, bez něhož nemůže být potřeba bydlení reálně uspokojována. Vzhledem k tomu, že bydlení a jeho kvalitativní úroveň determinují většinu lidských potřeb, je postavení bydlení v preferenčním systému potřeb a aktivit občanů nezastupitelné. • •Zemědělství patří k důležitým odvětvím národního hospodářství. Mezi jeho hlavní poslání patří: • - zajištění produkce potravin • mírného pásma, • - udržování krajiny jako • rozhodující součásti přírodního • prostředí, • - zajištění osídlení venkova. • Lesnictví, rybolov • Kapitola 8. Existenční jistoty •Sociální zabezpečení • Hlavní funkcí sociálního zabezpečení je zabezpečení příznivých životních podmínek pro občany, jejichž potřeby nelze z objektivních důvodů zabezpečovat rozdělováním podle pracovního výkonu (stáří, invalidita, děti ….). Sociální pojištění, sociální podpora, sociální pomoc. • •Zaměstnání se stalo podmínkou integrace většiny lidí do společenského života. Stalo se tedy existenční záležitostí a věcí veřejného zájmu, aby pokud možno co největší část práceschopného obyvatelstva byla zaměstnána a pobírala pracovní příjem. •Životní prostředí představuje jeden ze základních problémů lidského vztahování se ke světu; životní prostředí je jednou z nutných existenčních jistot člověka. O tom dnes nikdo nepochybuje. • •