Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› Soutěžní právo I. Soutěžní právo obecně Michal Petr logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› * * disclaimer * * Názory přednášejícího nemusí nezbytně odpovídat názorům Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže … a názory Úřadu nemusí už vůbec odpovídat názorům přednášejícího logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› Co si dneska povíme … •o teoretických základech soutěžního práva •o otázkách jurisdikce •o některých základních pojmech logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› I. Soutěžní právo obecně •„privátní“ tržní síla (market power) je způsobilá narušit fungování soutěže •podnik má významnou tržní sílu, pokud je (sám nebo s jinými) schopen ovlivnit základní parametry trhu - zvýšit ceny nad tržní úroveň (přímým zvýšením nebo vytlačením konkurence) ´ jednání subjektů bez takové síly, byť je „nefér“, „protisoutěžní“ a poškozující ostatní –nekalá soutěž (zakazuje jednání v rozporu s dobrými mravy soutěže) –ekonomická závislost („relativní“ síla jedné strany vůči druhé) logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Soutěžní právo obecně Ochrana před tržní silou narušující soutěž v důsledku •vícestranných praktik (dohody) •jednostranných praktik (monopolizace) •změny struktury trhu (koncentrace) … co je ale „narušení soutěže“, co se má chránit? logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Soutěžní právo obecně Jak daleko je z Bruselu do Chicaga? •ordoliberální „freiburská“ škola –potřeba chránit strukturu soutěže a svobodu jednotlivce před zneužitím tržní moci –efektivita není jediným cílem •„chicagská“ škola –potřeba posuzovat konkrétní dopady konkrétního jednání – zda přinášejí vyšší efektivitu; (blaho spotřebitele?) –vysoká koncentrace není an sich zlá logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Soutěžní právo obecně Společný trh (e.g. vertikální vztahy) logo bar Struktura trhu (e.g. exklusivní praktiky) Efektivita Spotřebitel Smluvní volnost (e.g. RPM) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Soutěžní právo obecně Evropská komise: náš cíl je jasný: chránit soutěž na trhu jako prostředek zvyšování spotřebitelského blahobytu a zajištění efektivní alokace zdrojů. Přístup založený na posuzování dopadů (effects-based approach) pevně založený na ekonomii zajistí, že občané budou užívat výhod konkurenceschopné, dynamické tržní ekonomiky. (N. Kroes) logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› II. Jurisdikce 1.Doktrína účinku (effects doctrine) •Hranice států nepředstavují hranice obchodu •Různá místa dojednání a implementace jednání •Podniky v některých místech aktivní (a v jiných ne) •Působnost má soutěžní orgán, v jehož teritoriu má protisoutěžní jednání účinky logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› Příklad globálního kartelu Grafitové elektrody (C-289/04 P Showa Denko) •rozdělení globálních trhů (USA, Japonsko, Evropa …) •cenu v každém „regionu“ stanoví „domácí producent“; nezvyšovat produkci •účastníci sankcionování v USA, Kanadě, EU •námitka ne bis in idem logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Globální kartely Vyjádření ESD: •princip ne bis in idem se neuplatní v případě sankcí udílených na jedné straně orgány společenství a na straně druhé orgány států, které nejsou členy EU •orgán ukládající „druhou“ sankci nemusí přihlížet k výši sankce „první“ logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Globální kartely Funguje to i uvnitř EU? Příklad Kartel PISU •Globální bid rigging kartel od 1988 •Vyšetřován v EU (EU 15) – porušení do 11. 5. 2004 •Vyšetřován v ČR – porušení prokázáno do 3. 3. 2004 (vyšetřováno i HU: do 3. 3. 2004; SK: do 30. 4. 2004) … tedy žádný překryv jurisdikce, vztah EU – třetí stát logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Globální kartely A co na to krajský soud … delikt měl trvat až do 11. 5. 2004 (jako u Komise) … takže se mělo jednat o variantu „uvnitř EU“ … a tu Krajský soud nepřipouští ??? Kartel narušoval hospodářskou soutěž v ČR mnohem víc než 11 let … je rozumné a přijatelné jej „nechat být“ kvůli 11 dnům „překrývání“ kompetencí??? NSS rozhodnutí KS zrušil, nyní předběžná otázka před ESD logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› 2. Soutěžní právo v EU •(1) Právo unijní (komunitární) – tzv. jednání s komunitárním prvkem (viz) •(27) Právo národní •Aplikující orgány –Komise: právo komunitární –NCA: právo komunitární / národní logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› Komunitární prvek Komunitární právo se vztahuje na tzv. jednání s komunitárním prvkem, tj. jednání, které by mohlo znatelně ovlivnit obchod mezi členskými státy EU –oznámení EK 2004/C - 101/07 –bez vztahu k vymezení relevantního trhu •cílem ochrana Společného trhu •aplikuje Komise / NCA vztah kompetencí vymezuje Nařízení 1/2003 logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Komunitární prvek •Kvantitativní kriterium jen podpůrné (u dohod): 5 % tržní podíl, 40 mil. EUR obrat •Praktiky pokrývající více států (eg. globální cenový kartel, dohoda o zákazu zpětného vývozu, nadnárodní dominance) •Praktiky pokrývající celý stát (eg. dohoda o spolupráci, distribuční systém, dominance) •Praktiky pokrývající část státu (eg. letiště) logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Komunitární prvek Pokud jde o jednání s komunitárním prvkem … •musí být aplikováno komunitární právo –Pokud vede řízení Komise: vždy –Pokud vede řízení NCA – možnost paralelní aplikace národního práva podle tzv. konvergenčních pravidel logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› Konvergenční pravidla Čl. 3 (2) Nařízení 1/2003 •Kartely – národní právo ani přísnější, ani mírnější •Jednostranná jednání – možnost přísnější národní úpravy (e.g. tzv. ekonomická závislost) logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› III. Podnik (soutěžitel) jednotka vykonávající hospodářskou činnost, bez ohledu na její právní formu či způsob financování ad hospodářská činnost: jakákoliv činnost spočívající v nabízení zboží nebo služeb na určitém trhu hospodářskou činností není: činnost sociální povahy, na základě solidarity, nezisková (Zdravotní pojišťovny?) logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Podnik Koncepce jedné hospodářské jednotky (intra enterprise doctrine) ad jednotka: jednotná organizace osobních, hmotných i nehmotných složek, která dlouhodobě sleduje určitý ekonomický cíl, i když po právní stránce příslušná hospodářská jednotka sestává z několika osob, ať již fyzických či právnických jeden podnik může tvořit i více právnických osob jednání mezi subjekty uvnitř jednotky není protisoutěžní logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› Taková podniková rodinka Trestáme… •Matku? (C-279/98 P Cascades) •Jednající dcery? (T-65/98 BPB Industries) •Všechny?? (T-112/05 Akzo Nobel) logo bar Organizační diagram Matka, a.s. Dcera I., s. r. o. (distribuce) Dcera II., s. r. o. (distribuce) Dcera III., a.s. (výroba) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› Co když se v rodině dějí věci? Změna „uvnitř“ – no a co? •„nový“ nástupce (40/73 Suiker Unie) •transformace (29/83 Rheinzink) logo bar Matka Dcera Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› Co když se dcera vdá? •Matka zůstává odpovědná (C-49/92 P Anic) •Nová Matka neodpovídá (C-279/98 P Cascades) logo bar Matka Dcera Nová Matka Dcera Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› A co na to česká judikatura •KS Brno 31 Ca 84/2004 (Benzínový kartel) došlo-li v průběhu správního řízení k zániku dvou jeho účastníků, Úřad byl oprávněn dokončit správní řízení s jejich právními nástupci (v postavení účastníků), pokud jde o deklaraci existence zakázané dohody a zákazu jejího plnění do budoucna (…); nebyl však oprávněn rozhodnout též o uložení sankce těmto nástupcům (…) logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Benzínový kartel •NSS sp. zn. 8 Afs 56/2007 (Benzínový kartel) nasvědčují-li zjištěné skutečnosti tomu, že se porušitel touto právní transformací pokusil obejít zákon o ochraně hospodářské soutěže, pak přesun právní odpovědnosti na tuto – byť právně jinou – osobu se děje po právu (závěr výslovně pro změny před 1. 5. 2004) logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› IV. Relevantní trh Věcné, prostorové a časové vymezení střetu nabídky a poptávky •Oznámení EK 1997/C 372/05 •Východisko analýzy všech soutěžně relevantních jednání •Základem pohled spotřebitele logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› 1. Věcný relevantní trh •Výrobky a služby, které jsou z pohledu spotřebitele považovány za zaměnitelné nebo substituovatelné z hlediska jejich vlastností, ceny a zamýšleného užití •Zastupitelnost –funkční –reaktivní logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Věcný relevantní trh •Cenový test SSNIP (Small but Significant Non-transitory Increase in Prices) –trvalé, malé, ale významné zvýšení ceny (5- 10 %) –Pozor na cellophane fallacy •Pozorování/modelování reakcí spotřebitelů (průzkumy) (eg. léky, pivo „on-trade“ a „off-trade“, nákladní železniční přeprava, …) logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› 2. Geografický relevantní trh Oblast, ve které se dotyčné podniky účastní dodávky a poptávky výrobků nebo služeb, kde jsou podmínky hospodářské soutěže dostatečně stejnorodé a která může být odlišena od sousedních zeměpisných oblastí, protože zejména podmínky hospodářské soutěže jsou v těchto oblastech zjevně odlišné •lokální, národní, nadnárodní (EU, svět) •specifické, eg. dopravní trasa, infrastruktura, logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› ad Relevantní trh Ekonometrické analýzy •cenově korelační •křížové elasticity •cenové stacionarity logo bar Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ‹#› Děkuji Vám za pozornost … Michal PETR michal.petr@compet.cz 542 167 107 logo bar