Ochrana spotřebitele úvod - ochrana trhu, spotřebitel nerovný, problém domoci se svých práv laissez-faire podporuje faktické nerovnosti ochrana slabších subjektů: spotřebitel komplexně zasahuje trh neex spotřebitelské stávky USA - Kennedy EHS: poč 70 let - SEHS: 0 implied powers harmonizace - jednotnost předpisů v zájmu spotřebitele až MAASTRICHT KDO JE SPOTŘEBITEL: - GB, FR - neprofesionál - ostatní - konečný spotřebitel SFEU: 169 - podpora zájmů spotřeb, vysoká úroveň ochr spotřebitelů - ochr zdraví, bezp - ochr hospod zájmů - právo na informovanost- právo sdružovat se na ochr svých zájmů HARMONIZACE klasickou cestou - v souvisl s vytvář vnitř trhu PODPŮRNÁ OPATŘENÍ - řádný legisl postup také - lze přísnější ochr opatř SPOTŘEBITELSKÁ SMLOUVA Předmět ochrany: - zdraví spotřebitele - pozice spotřebitele v právním vztahu (zneuž postav silnějšího) - kvalita, cena poskytovaného zboží - distribuční praktiky (nabídka, forma prodeje, reklama) - informace všeho druhu - finanční toky (úvěry, leasing) - nestandardní sit na str poskytovatele (úpadek CK) Právní nástroje ochr-sp podle metod právní regulace: a) veřejnoprávní 1. licence (kvalita) 2. pokuty - bez přímého užitku pro spotřebitele 3. trestně právní sce - závažné poškození spotř 4. obč-pr sce - NŠ b) soukromoprávní 1. kog ust - omez sml svobody 2. nepl sml, odst od sml 3. odpovědnost 4. důkazní břemeno - u zdraví c) procesní 1. pravomoc, příslušnosti 2. aktivní legitimace spotř-orgzací OCHRANA PŘEDSMLUVNÍ A EX POST Předsmluvní: - informovanost (proč je to důležité) složení, cena, balení, vlastnosti ----- reklama označ výrobků: potraviny, sm 2000 - zvlášť lihoviny nepotraviny: léky, nebezpečné výrobky, textil jazyk: vlastní (zejm. léky, pyrotechnika a vš ostatní srozumitelný (potraviny) 1. Ochrana života a zdraví spotřebitele a) ODPOVĚDNOST ZA VÝROBEK - sm. 85/374 - problémy s implementací - objektivní odpovědnost (bez zavinění) - řeší následky b) VŠEOBECNÁ BEZPEČNOST VÝROBKŮ - sm. 92/59, 2001/95 - základní požadavky na bezpečnost výrobků - prevence 2. Ochrana ekonomických zájmů EX POST Obecně: - není to právní kategorie UZAVÍRÁNÍ SMLOUVY - prekonsensuální nástroje: - ovlivňování ekonomického rozhodování spotřebitele - s kým smlouva - o čem (předmět) Právní regulace smluvní volnosti - ek převaha poskytovatelů SPOTŘEBITELSKÉ SMLOUVY OBECNĚ - Nerovné podmínky, směrnice 93/13 věcná působnost: vš spotř-sml, df spotř-sml: stranou je spotřebitel - rozpor s dobrou vírou - podstatný a neospravedlnitelný nepoměr mezi právy a povinn stran - zásada contra preferentem (výklad nejasností ve prospěch spotřebitele) - černá listina jen demonstrativní, nekonkrétní směrnice - písemné smluvní podmínky musí být formulovány jasně a srozumitelně bez kapciózních formulací --- výhled na moře sankce: nezávaznost ust pro spotřebitele, - zakázané sml-podmínky: pokuta, zveřejnění rozsudku v tisku příloha - černá listina: PŘÍLOHA PODMÍNKY UVEDENÉ V ČL. 3 ODST. 3 1. Podmínky, jejichž cílem nebo následkem je: a) zbavení se nebo omezení zákonné odpovědnosti prodávajícího nebo poskytovatele v případě smrti spotřebitele nebo újmy na jeho zdraví způsobených jednáním nebo opomenutím prodávajícího nebo poskytovatele; b) nepřiměřené zbavení spotřebitele zákonných práv vůči prodávajícímu nebo poskytovateli nebo jiné straně nebo omezení těchto práv v případě celkového nebo částečného neplnění nebo nedostatečného plnění některého ze smluvních závazků ze strany prodávajícího nebo poskytovatele, včetně možnosti vyrovnání dluhu vůči prodávajícímu nebo poskytovateli případným nárokem, který proti němu spotřebitel může mít; c) závaznost dohody pro spotřebitele, zatímco prodávající nebo poskytovatel váže plnění služeb na podmínku, jejíž uskutečnění závisí pouze na jeho vlastní vůli; d) možnost, aby si prodávající nebo poskytovatel ponechal částky zaplacené spotřebitelem, jestliže se spotřebitel rozhodne neuzavřít smlouvu, aniž je spotřebiteli umožněno, aby od prodávajícího nebo poskytovatele obdržel odškodnění v přiměřené výši, jestliže je prodávající nebo poskytovatel stranou, která zrušuje smlouvu; e) požadavek na spotřebiteli, který neplní svůj závazek, aby platil nepřiměřeně vysoké odškodné; f) povolení prodávajícímu nebo poskytovateli zrušit smlouvu na základě libovolného uvážení, jestliže stejné právo není vyhrazeno spotřebiteli, nebo možnost, aby si prodávající nebo poskytovatel v případě, že sám zrušuje smlouvu, ponechal částky zaplacené za služby, které ještě neposkytl; g) možnost, aby prodávající nebo poskytovatel ukončil smlouvu s platností na dobu neurčitou bez patřičného oznámení, s výjimkou případů, kdy pro to existují závažné důvody; h) automatické prodloužení smlouvy s platností na dobu určitou, pokud se spotřebitel nevyjádřil jinak, a když termín stanovený spotřebiteli k tomu, aby vyjádřil přání neprodlužovat smlouvu, je nepřiměřeně krátký; i) neodvolatelný závazek spotřebitele, aby plnil podmínky, se kterými se nemohl seznámit před uzavřením smlouvy; j) možnost, aby prodávající nebo poskytovatel jednostranně změnil podmínky smlouvy bez pádného důvodu, který je uveden ve smlouvě; k) možnost, aby prodávající nebo poskytovatel jednostranně změnil bez pádného důvodu jakékoli vlastnosti výrobku, který má být dodán, nebo služby, která má být poskytnuta; l) možnost, aby cena zboží byla stanovena v okamžiku dodávky nebo aby prodávající nebo poskytovatel zvýšil cenu, aniž by v obou případech dal spotřebiteli odpovídající právo smlouvu zrušit, jestliže je konečná cena příliš vysoká v poměru k ceně dohodnuté při uzavírání smlouvy; m) vyhrazení práva prodávajícímu určovat, zda dodané zboží nebo poskytnutá služba je v souladu se smlouvou, nebo vyhrazení výlučného práva prodávajícímu vykládat jakoukoli podmínku smlouvy; n) omezení povinnosti prodávajícího nebo poskytovatele dodržovat závazky, na které přistoupili jeho zástupci, nebo podmiňovat tyto závazky dodržením jiné zvláštní formality; o) zavázání spotřebitele ke splnění všech jeho povinností, i když prodávající nebo poskytovatel své povinnosti neplní; p) možnost, aby prodávající nebo poskytovatel bez souhlasu spotřebitele převedl svá práva a povinnosti podle smlouvy, jestliže toto převedení může sloužit ke snížení záruk spotřebiteli; q) zbavení spotřebitele práva podat žalobu nebo použít jiný opravný prostředek, zejména požadovat na spotřebiteli, aby předkládal spory výlučně rozhodčímu soudu, na který se nevztahují ustanovení právních předpisů, nebo bránění uplatnění tohoto práva, nepřiměřené omezování důkazů, které má spotřebitel k dispozici, nebo ukládání důkazního břemene, které by podle použitelných právních předpisů mělo příslušet druhé smluvní straně, spotřebiteli. ---esf 190410--------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------- DISTRIBUČNÍ PRAKTIKY - prodej mimo běžné obchodní místnosti (stánky) - podomní prodej, distanční prodej - spotřebitelské úvěry - časově dělené užívání - cestovní kanceláře - "turistický produkt" (plnění předem nejasné) KLAMAVÁ A SROVNÁVACÍ REKLAMA směrnice 2006/114 dotýká se ekonomických zájmů - spotřebitelů - obchodníků minimální a objektivní kritéria klamavého charakteru reklamy srovnávací reklama - může být prospěšná pojem reklamy a klamavé reklamy: může klamat spotřebitele ovlivňovat jeho ekonomické chování poškozovat jiného soutěžitele srovnávací reklama (upravena sm. 2005/29) dovolena: - není klamavá - srovnává srovnatelné zboží - objektivně srovnává charakteristický rys zboží (služby) - neznevažuje ochrannou známku jiného soutěžitele zajistit přiměřené a účinné prostředky pro boj proti klamavé reklamě NEKALÉ OBCHODNÍ PRAKTIKY směrnice 2005/29 účel: sjednocení předpisů mezi členskými státy zvýšení účinnosti, jistoty ochrana spotřebitele, soutěžitelů Co je nekalá praktika: - je v rozporu s požadavky náležité profesionální péče - narušuje nebo je schopná narušit ekonomické chování průměrného spotřebitele, někdy v rámci specifické skupiny spotřebitelů (děti) jsou - klamavé nebo - agresivní Klamavé obchodní praktiky: - klamavá jednání - klamavá opomenutí Agresivní obchodní praktiky: - obtěžování, donucování - nepatřičné ovlivňování setrvačný prodej příloha - praktiky nekalé - za všech okolností -------------------------------------------------------------- FINANČNÍ SLUŽBY SPOTŘEBITELSKÉ ÚVĚRY - SMĚRNICE 1987-97 informovanost o nákladech spojených s úvěrem