Public relations a řízení vztahů se zákazníky Public relations - PR (vztahy s veřejností) q Definice PR: Ø PR je komunikační nástroj používaný pro podporu dobrého jména pojišťovny. Ø PR je plánovaným a trvalým úsilím, jehož cílem je vybudovat a udržet dobré vztahy, dobré jméno, vzájemné porozumění a sympatie s cílovými skupinami, které nazýváme veřejnost, klienti či stakeholdeři. Blíže viz Pelsmacker, P., Geuens, M., Van den Bergh, J. Marketingová komunikace, s. 301 Public relations - PR (vztahy s veřejností) q Cílové skupiny PR: Ø interní – zaměstnanci, příbuzní a známí zaměstnanců, odbory, management, akcionáři; Ø externí – státní a veřejné instituce, asociace, investoři, poradci a zprostředkovatelé, Burza cenných papírů, televize, rozhlas, tisk. Blíže viz MK s. 306 Public relations - PR (vztahy s veřejností) q Cíle a úkoly PR: Ø interní – informace, školení, motivace, vztah k pojišťovně; Ø externí – znalost pojišťovny, informace, kladné ohlasy, řešení stížností, image pojišťovny, důvěryhodnost, dobré jméno. Blíže viz MK s. 307 Public relations - PR (vztahy s veřejností) q Nástroje a kanály PR: Ø interní – konzultace, dny otevřených dveří, interní prezentace, školící programy, týmové porady, společenské aktivity, bulletin pojišťovny, noviny, video, výroční zprávy, propagační materiály pojišťovny; Ø externí – reklama pojišťovny, výroční zprávy, sponzorování, noviny, letáky a brožury, tiskové zprávy a konference, interview, rozhlasové a televizní zprávy. Blíže viz MK, s. 311 a MŘKP, s. 126 - 129 Public relations - PR (vztahy s veřejností) q Rozpočet PR: Ø historické porovnání – srovnání s tím, co bylo vynaloženo v minulém období, Ø zdrojové rozpočtování – posouzení jaké zdroje jsou potřebné a kolik to bude stát, Ø rozpočtování podle aktivit – nejdříve se naplánují aktivity a pak se vypočte kolik to bude stát, Blíže viz MK, s. 314 Public relations - PR (vztahy s veřejností) q Rozpočet PR: Ø rozpočet pomocí podílu na příjmu – spolu s růstem předepsaného pojistného roste rozpočet na PR a naopak, Ø odvětvové porovnání – srovnání s konkurenčními pojišťovnami (přináší však spíše údaje pro benchmarking než pro tvorbu rozpočtu), Ø rozpočet metodou paušálního ratingu (bodování) – např.:30% znalost pojišťovny a 70% příznivý ohlas u veřejnosti na konci roku. Blíže viz MK, s. 314 Public relations - PR (vztahy s veřejností) q Měření výsledků PR: Ø ukazatel vstupů – měří aktivity PR (počet obchodních jednání, počet rozeslaných brožurek a letáků), Ø ukazatel výstupu – měří výsledky PR (počet článků o pojišťovně v tisku, čas věnovaný pojišťovně v rozhlase nebo televizi), Ø ukazatel úspěchu – měří rozsah dosažení předem stanovených cílů ve vztahu k cílovým skupinám klientů (změny ve znalostech pojišťovny, vývoj image pojišťovny, změny v chování klientů ve vztahu k pojistným potřebám). Blíže viz MK, s. 315 Řízení vztahů se zákazníky – CRM (Customer Relationship Management) q Zásady řízení vztahů se zákazníky. q Strategie vztahů se zákazníky. q Fáze vztahu mezi klientem a komerční pojišťovnou: Ø navázání vztahu, Ø rozvíjení vztahu, Ø ukončení vztahu. Blíže viz MŘKP s. 95 – 98, DSO Marketing v pojišťovnictví, s. 82 - 83 Mezinárodní marketingová komunikace q Výhody mezinárodního marketingu v pojišťovnictví. q Nevýhody mezinárodního marketingu v pojišťovnictví. q Kulturní rozdíly. q Mezinárodní regulace. q Standardizace a adaptace. Blíže viz MŘKP s. 139 - 140