Řízení pojišťoven Řízení pojišťovacího podniku q Podnikové řízení – chápeme jako velmi složitý a mnohostranný proces. q Obecný cíl podnikání: Ø maximalizace zisku, Ø maximalizace tržní hodnoty podniku. q Cíl podnikání pojišťovny: Ø pojistná ochrana pojištěných. Blíže viz „Marketingové řízení komerční pojišťovny“ (dále jen MŘKP) s. 7 Funkce pojišťovny – prodejní (marketingová) q výzkum pojistných potřeb a poptávky po pojistné službě, q stanovení produktové nabídky, q stanovení pojistného včetně bonusové (sleva) a malusové (přirážka) politiky, q volba distribučních cest včetně alternativních distribučních kanálů, q propagace a reklama, q public relations (vztahy s veřejností), q poradenská činnost, q uzavírání pojistných smluv, q podpora prodeje. Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10 Funkce pojišťovny – provozní q vznik pojistných produktů, q taxace pojistných smluv, q správa pojištění, q poskytování pojistných plnění z pojistných smluv, q poskytování asistenčních služeb, q zpracování osobních údajů s těmito činnostmi souvisejících, q uzavírání smluv pojišťovnou se zajišťovnami o zajištění závazků pojišťovny vyplývajících z jí uzavřených pojistných smluv (pasivní zajištění), q činnost směřující k předcházení vzniku škod a zmírňování jejich následků (zábranná činnost). Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10 Funkce pojišťovny – investiční q nakládání s aktivy, jejichž zdrojem jsou technické rezervy pojišťovny, q pořízení dlouhodobého hmotného majetku, dopravních prostředků, peněžního kapitálu a služeb. q Význam této funkce je dán objemem spravovaných peněžních prostředků, jejichž zdrojem je předepsané pojistné životního i neživotního pojištění transformované do technických rezerv. q Investování těchto prostředků je zákonně upraveno limity finančního umístění. Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10 Funkce pojišťovny – personální q nábor zaměstnanců, zprostředkovatelů pojištění a samostatných likvidátorů pojistných událostí, q jejich výběr a zvyšování jejich odborné způsobilosti, q vytváření optimálních pracovních podmínek, motivace a systém odměňování včetně benefitů (zaměstnaneckých výhod), q stanovení etických pravidel a dodržování Kodexu etiky v pojišťovnictví. Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10 Funkce pojišťovny – finanční q plánování a obstarávání finančních prostředků (kapitálu), q zvyšování základního kapitálu, q sanace a likvidace komerční pojišťovny, q fůze, prodej nebo nákup pojistného kmene, q účetní operace, q výběr pojistného, q výplata pojistných plnění, q intervence vůči neplatičům pojistného, q zpracování statistických dat, q poskytování reportingu pro potřeby vlastníků a vrcholového managementu. Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10 Funkce pojišťovny – vědeckotechnická q technické zabezpečení provozní činnosti komerční pojišťovny zajištěním odpovídajících informačních a komunikačních technologií, q správa informačních sítí včetně využití internetu a intranetu, q podíl na aplikovaném výzkumu ve spolupráci s výzkumnými a vzdělávacími institucemi. Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10 Funkce pojišťovny – zásobovací a správy q pořízení drobného hmotného majetku, spotřebního materiálu, propagačních materiálů, tiskopisů a jejich dopravu a skladování. q činnosti administrativního charakteru zajišťující běžný chod komerční pojišťovny. Patří sem činnosti organizačního oddělení, právního oddělení, vnitřního auditu apod. Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10 Manažerské funkce Manažerské funkce podle M. Konečného: Manažerské funkce - plánování q Výběr cílů a způsobů jejich naplnění, prostředků a zdrojů potřebných k naplnění poslání komerční pojišťovny. q Přitom je nutné respektovat vlivy vnějšího i vnitřního okolí, měnící se podmínky na pojistném trhu a rostoucí konkurenci. q Každý plán a všechny jeho podpůrné plány by měly přispět k dosažení záměrů (poslání) a cílů komerční pojišťovny. q Přitom rozhodujícími plány v podmínkách komerční pojišťovny by měly být „Plán obchodní produkce“ a „Plán nákladů“. Blíže viz MŘKP s. 10 – s. 16 Manažerské funkce - organizování q Představuje vytvoření efektivní organizační struktury komerční pojišťovny a vhodné rozmístění zaměstnanců do jednotlivých pozic na všech úrovních řízení. q Přitom je nutné stanovit příslušné odpovědnosti a pravomoci (kompetence), způsoby komunikace a předávání informací mezi jednotlivými úrovněmi řízení. q Vymezit práva i povinnosti všech článků organizační struktury. Blíže viz MŘKP s. 10 – s. 16 Manažerské funkce - personalistika q Zahrnuje nábor, výběr a rozmisťování zaměstnanců a spolupracujících osob (zprostředkovatelů pojištění a samostatných likvidátorů pojistných událostí) na příslušné pozice v organizační struktuře komerční pojišťovny. q Zahrnuje také soustavné zvyšování odborné způsobilosti a dovedností (kompetencí) prostřednictvím školení a kurzů spojených s výměnnou zkušeností. q Předpokládá motivující způsob odměňování vedoucí ke zvyšování výkonnosti a profesionality včetně poskytování zaměstnaneckých výhod, ale také přijímání opatření k nápravě případných nedostatků. Blíže viz MŘKP s. 10 – s. 16 Manažerské funkce – vedení lidí q Představuje výběr a používání nejvhodnějšího způsobu ovlivňování zaměstnanců a spolupracujících osob komerční pojišťovny zohledňujícího konkrétní podmínky v komerční pojišťovně i na pojistném trhu tak, aby byli lidé prospěšní a napomáhali dosažení cílů komerční pojišťovny. q Předpokládá znalost a schopnost uspokojit potřeby lidí za podmínky otevřené komunikace mezi zaměstnanci bez ohledu na jejich funkční zařazení. Blíže viz MŘKP s. 10 – s. 16 Manažerské funkce – kontrolování q Představuje měření výkonnosti a schopnosti plnit stanovené úkoly v čase a požadované kvalitě všemi jednotlivými zaměstnanci, ale i organizačními jednotkami komerční pojišťovny. q V konečném důsledku znamená porovnání výsledků celé komerční pojišťovny s původním plánovaným stavem. q V případě odchylky od plánu pak znamená zjištění příčin nedostatků, nápravu stavu a případnou korekci plánu k naplnění cílů komerční pojišťovny. q Předpokládá zjišťování odpovědné osoby za výsledky, které se odchylují od plánu a její sankcionování. Blíže viz MŘKP s. 10 – s. 16 Specifika řízení pojišťoven na pojistném trhu ČR – rozhodující faktory q organizační struktura, q lidské zdroje, q marketingový mix, q komunikace strategie, q solventnost. Blíže viz MŘKP s. 24 – s. 44 Tendence změn v pojišťovně na počátku 21. století q pokles ziskovosti na pojistném trhu, q růst konkurence, q uspokojování pojistných potřeb stávajících i potenciálních klientů, q inovace nabídky pojistných produktů, q koncentrace a inovace distribučních cest, Blíže viz MŘKP s. 45 – s. 54 Tendence změn v pojišťovně na počátku 21. století q snížení počtu „kmenových“ zaměstnanců pojišťoven, q růst znalosti klientů, q přesycenost reklamou, q využití digitálních technologií. Blíže viz MŘKP s. 45 – s. 54 Zelená kniha Evropské komise q hlavní politická orientace, q lepší regulace, transpozice, vynucování a průběžné hodnocení, q konsolidace legislativy v oblasti finančních služeb, q pravděpodobné a cílené nové iniciativy. Blíže viz MŘKP s. 52 – s. 54