Cíl Vážení studenti, cílem Speciálního semináře C je Vaše příprava ke státním závěrečným zkouškám a prohloubení Vašich znalostí z finančního řízení, účetnictví a daní z aspektu komplexnějšího využití získaných poznatků za účelem skloubení teoretických poznatků a řešení praktických problémů. Organizace Speciálního semináře C Koncepce tohoto předmětu vychází z Vaší samostatné přípravy a zpracování vybraných okruhů ke státní závěrečné zkoušce, jejich odevzdání prostřednictvím odevzdáváren v ISu a jejich následné prezentace na tutoriálu (a to bez podkladů, tzn. bez prezentace v PowerPointu apod.) a navazující diskuse s vyučujícím a ostatními studenty směřující k odhalení nedostatků ve Vašich současných znalostech. Tyto nedostatky bude nutné pochopitelně do termínu konání státních závěrečných zkoušek odstranit. Témata vychází z okruhů zveřejněných na webových stránkách katedry financí, kde lze také nalézt základní a doporučenou literaturu k těmto okruhům. Kurz je uzavřen formou kolokvia uděleného na základě úrovně zpracování vybraných témat a jejich prezentace na tutoriálu. Tato prezentace je pro všechny POVINNÁ! Vlastní témata jsou rozdělena na jednotlivé tutoriály, v rámci nichž musí být dané téma odprezentováno. Odkaz na balík témat, ke kterým se budete přihlašovat, máte uveden v interaktivní osnově u jednotlivých tutoriálů. Každý student si musí vybrat dvě témata a ta odprezentovat. Věnujte prosím pozornost úplným informacím k jednotlivým tématům. Tam mimo jiné naleznete, ve kterém tutoriálu bude dané téma prezentováno. Podmínkou je, aby se obě vybraná témata nacházela ve stejném tutoriálu (není tedy možné, aby jeden student prezentoval např. jedno téma na tutoriálu č. 1 a druhé na tutoriálu č. 3). U každého vypsaného tématu je uvedeno, ve kterém tutoriálu proběhne jeho prezentace. Převádět prezentace mezi jednotlivými tutoriály NELZE! K vybraným tématům se každý student přihlásí v prvních dvou týdnech semestru a vypracovaná témata následně odevzdá nejpozději 3 dny před konáním tutoriálu, na němž bude daná témata prezentovat, do otevřené odevzdávárny pro příslušný tutoriál. POT POTem pro tento kurz se rozumí odevzdání zvolených vypracovaných témat a jejich osobní prezentace na tutoriálu podle pokynů uvedených v sekci Úvodní informace. Nesplnění těchto podmínek znamená neudělení kolokvia u tohoto kurzu a nepřipuštění k SZZ! Časový plán Celkový studijní čas Časová náročnost studia je pochopitelně individuální. Níže zpracovaný „studijní průvodce“ slouží pouze jako návod k rozložení studijní zátěže v průběhu semestru tak, aby došlo k úspěšnému zakončení kurzu kolokviem. Minimální časová zátěž při studiu tohoto kurzu by dle mého názoru neměla být nižší než 152 hodin. Časový plán výuky a samostatného studia v průběhu semestru V následujícím plánu je uveden rozpis sloužící k základní orientaci v oblasti plánovaných výukových a samostatných studijních aktivit. měsíc únor samostudium, příprava na 1. tutoriál, příprava POTu březen samostudium, 1. tutoriál, příprava na 2. tutoriál, 2. tutoriál, příprava POTu, příp. dokončení a odevzdání POTu duben samostudium, příprava na 3. tutoriál, 3. tutoriál, příprava POTu, příp. dokončení a odevzdání POTu květen samostudium červen kolokvium, případně individuální konzultace Harmonogram výukových a studijních aktivit pro celý semestr Výuka bude probíhat formou 3 čtyřhodinových tutoriálů dle rozvrhu pro jarní semestr. Normovaná studijní zátěž tutoriál 12 samostudium a příprava prezentace (POTu) 140 celkem 152 V průběhu výuky se očekává, že na tutoriály přijdete připraveni a vybaveni již základními znalostmi, které budou Vaši kolegové prezentovat. Tutoriály by měly být přednostně vedeny formou diskuse mezi vyučujícím a studenty nad problémovými oblastmi. Předpokládá se aktivní účast studentů ve formě kladení dotazů, komentářů atd. --------------------------------------------- - ------------------------------------------------- 1. tutoriál 1. tutoriál se uskuteční dle rozvrhu pro jarní semestr akademického roku 2010/2011. Na začátku prvního týdne semestru budete e-mailem seznámeni s organizací tutoriálů, podmínkami hodnocení a ukončení předmětu a vyzváni k výběru zpracovávaných témat Vašich POTů v ISu. V rámci samostudia doporučuji projít si následující otázky: 1. Finanční řízení podniku. Podstata a principy finančního řízení, cíle, členění finančního řízení 2. Majetková a finanční struktura podniku. Faktory ovlivňující majetkovou a finanční strukturu, souvislosti majetkové a finanční struktury, optimalizace finanční struktury podniku 3. Úroková míra jako nástroj alokace kapitálu. Úroková míra a její vliv na finanční strukturu podniku, časová hodnota peněz 4. Krátkodobé finanční řízení podniku. Finanční řízení oběžného majetku, řízení likvidity, resp. čistého pracovního kapitálu, krátkodobé financování 5. Investiční rozhodování a hodnocení efektivnosti investic. Investiční strategie, typy investičních projektů, peněžní toky z investic, metody hodnocení investic, vliv úroku, daní a inflace na investiční rozhodování 6. Interní zdroje financování podniku. Charakteristika a třídění finančních zdrojů, zisk a faktory jeho růstu, tvorba rezervních fondů, úloha odpisů v interním financování, metody výpočtu účetních a daňových odpisů, zhodnocení interních zdrojů financování (z pohledu podniku) 7. Dividendy a dividendová politika podniku. Podstata dividendové politiky, druhy dividend a dividendové politiky, faktory ovlivňující dividendovou politiku, zdanění dividend, zaúčtování přiznání nároku na dividendu 8. Externí zdroje financování podniku. Charakteristika a třídění finančních zdrojů, akcie a jejich druhy, obligace jako externí finanční zdroj, dlouhodobé a střednědobé úvěry, zhodnocení externích zdrojů financování (z pohledu podniku) 9. Alternativní zdroje financování podniku. Projektové financování (podstata a jeho význam), leasingové financování (druhy leasingu, význam leasingu ve finančním řízení podniku), faktoring, forfaiting, rizikový kapitál, výhody a nevýhody jednotlivých zdrojů (z pohledu podniku) 10. Základní metodický aparát finanční analýzy (okruhy poměrových ukazatelů, horizontální a vertikální analýza, pyramidová soustava DuPont) 11. Predikce finanční tísně. Bonitní a bankrotní modely, jejich koncepce a vypovídací schopnost (Q-test, Z- funkce, Tamariho model). 12. Řízení výkonnosti podniku. EVA – Ekonomická přidaná hodnota a možnosti jejího využití, faktory ovlivňující výkonnost podniku, Balanced Scorecard jako koncept řízení výkonnosti podniku, využití benchmarkingu v řízení výkonnosti 13. Podnikové rozpočty a techniky jejich kontroly. Rozpočty a finanční plán. Rozpočtové mýty a metodiky tvorby rozpočtu (inkrementální metoda, ZBB, CMP, PPB, KAIZEN, WCM a kontingenční přístupy). 14. Finanční řízení zahraniční směny podniku. Devizový kurs a kursové riziko. Devizový trh a nástroje řízení kursového rizika 2. tutoriál 2. tutoriál se uskuteční dle rozvrhu pro jarní semestr akademického roku 2010/2011. Během druhého tutoriálu se budeme věnovat těmto tématům: 1. Dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek – vykazování podle české účetní legislativy ve srovnání s IFRS 2. Třídění zásob, postupy jejich účtování způsobem A a B. Oceňování při vyskladňování zásob stejného druhu, zvláštní případy na konci účetního období. Inventarizace zásob a účtování opravných položek k zásobám. Zásoby dle IFRS 3. Krátkodobý finanční majetek a krátkodobé bankovní úvěry – vykazování podle české účetní legislativy ve srovnání s IFRS 4. Vykazování vlastního kapitálu a dlouhodobých závazků podle českých účetních předpisů a IFRS. Zaúčtování emisí akcií a obligací. 5. Specifika účetnictví finančních institucí a pojišťoven, odlišnosti od ostatních podnikatelských subjektů, účetní závěrka finančních institucí a pojišťoven a její audit 6. Daňový systém v ČR – druhy daní a jejich vymezení, právní úprava, komunitární právo, správa daní, registrační a informační povinnosti podnikatelských subjektů k jednotlivým daním, smlouvy o zamezení dvojího zdanění 7. Daň z příjmů FO – předmět daně, osvobození od daně, základ daně, daňové a nedaňové výdaje, vedení daňové evidence, sazby daně, výběr daně, daňové přiznání, zachycení v účetnictví 8. Zdanění mezd a platů zaměstnanců, stanovení zdanitelné mzdy, srážky pojistného na zdravotní a sociální pojištění, určení čisté mzdy a zaúčtování závazků, roční zúčtování záloh na daň z příjmu 9. Daň z příjmů PO – předmět daně, osvobození od daně, postup zjištění základu daně z účetního výsledku hospodaření, daňové a nedaňové výdaje, sazby daně, výběr daně, daňové přiznání, zachycení v účetnictví a její vliv na VH podniku 10. Majetkové daně (daň silniční, daň z nemovitostí, daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí) – předmět daně, osvobození od daně, základ daně, sazby daně, výběr daní, daňová přiznání, zachycení v účetnictví a jejich vliv na VH podniku 11. DPH – předmět daně, místo uskutečnění zdanitelného plnění, reverse charge, základ daně, sazby daně, daňové doklady, daňové přiznání a souhrnné hlášení, účtování o DPH a její vliv na VH podniku 12. DPH – plnění osvobozená od daně, nárok na odpočet daně, krácení a úprava odpočtu daně, zvláštní režimy, zachycení v účetnictví 13. Spotřební a ekologické daně – předmět daně, daňové sazby, osvobození od daně, technika zdanění, daňová přiznání, účtování o těchto daních a jejich vliv na VH podniku 3. tutoriál 3. tutoriál se uskuteční dle rozvrhu pro jarní semestr akademického roku 2010/2011. Obsahová náplň třetího tutoriálu bude věnována: 1. Koncepční rámec Mezinárodních standardů účetního výkaznictví 2. Založení, vznik, zrušení a zánik obchodních společností, změny základního kapitálu – účetní pohled 3. Vklady do obchodních společností (peněžité, nepeněžité, jednotlivé a soubory, účetní řešení u vkladatele a nabyvatele) 4. Akvizice kapitálu a majetku (způsoby akvizicí a účetní postupy z pohledu akvizitéra i prodávajícího) 5. Fúze obchodních společností (druhy fúzí, právní postupy, účetní metody). 6. Organizace a techniky vedení účetnictví – účetní záznamy a účetní knihy, struktura a obsah účetních výkazů podle české legislativy ve srovnání s IFRS, využití informačních technologií při zpracování účetnictví 7. Konsolidovaná účetní závěrka (konsolidační celek, metody konsolidace, vymezení konsolidované závěrky) 8. Vztah manažerského a finančního účetnictví (finanční, hodnotové a ekonomické pojetí nákladů, členění nákladů v manažerském účetnictví, řízení režijních nákladů) 9. Kalkulace nákladů. Metody a techniky, jejich souvislosti, výhody a nevýhody. Koncept dynamické kalkulace 10. Výkonově orientované účetnictví (metody evidence nákladů, obecný model výkonově orientovaného nákladového účetnictví) 11. Pojem auditu, cíle, právní úprava, auditorské standardy, etický kodex a předpisy KAČR 12. Předběžné plánovací procedury u auditu (činnost a oblasti podnikání klienta, kontrolní prostředí, účetní systém, posouzení rizika zakázky, plánovací hladina významnosti) 13. Průběh auditu (testy spolehlivosti, věcné správnosti, výběr vzorků, posouzení účetní závěrky) Termín odevzdání POTu vždy nejpozději 3 dny před prezentací POTu na tutoriálu vložením souboru do Odevzdávárny v ISu. Prezentace zadaných témat proběhne vždy na uvedeném tutoriálu. V průběhu zpracování POTu a přípravy na kolokvium je možné s případnými dotazy kontaktovat vyučujícího emailem, který máte uveden pod Kontaktem na tutory. Způsob studia Studijní pomůcky (literatura, zdroje dat, www) Doporučená literatura je uvedena na webových stránkách katedry financí u zveřejněných témat. Jedná se zejména o:  BOHUŠOVÁ, H. Harmonizace účetnictví a aplikace IAS/IFRS. ASPI 2008. ISBN 978–80–7357–366– 9  BREALEY, R.A., MYERS, S.C. (2000): Teorie a praxe firemních financí. Praha, Computer Press, 2000. ISBN 80 – 7226 – 189 – 4.  CIPRA, T. Praktický průvodce finanční a pojistnou matematikou. Vyd. 2., Ekopress 1. Praha : Ekopress, 2005. 308 s. ISBN 80–86119–91–2.  DURČÁKOVÁ, J., MANDEL, M.: Mezinárodní finance. Ekopress, Praha, rok 2006.  GALOČÍK, S., PAIKERT, O.: DPH 2010 : výklad s příklady. Grada Publishing, Praha, 2010, ISBN 978–80–247–3204–6. (v roce 2011 vyjde aktuální)  HRADECKÝ, M., LANČA, J., ŠIŠKA, L.: Manažerské účetnictví. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 264 s. ISBN 978–80–247–2471–3.  HÝBLOVÁ, E. Účetnictví firem, vydání I. Masarykova univerzita 2006. ISBN 80–210–4176–5  HÝBLOVÁ, E., SEDLÁČEK, J., VALOUCH, P. Mezinárodní účetnictví. Skripta MU Brno. 2004  HÝBLOVÁ, E. Mezinárodní účetnictví – pracovní sešit.  JAROŠ, T.: Daň z příjmů právnických osob v účetnictví 2009/2010, praktický průvodce. Grada Publishing, Praha, 2010, ISBN 978–80–247–3368–5 (v roce 2011 vyjde aktuální)  JÍLEK, J., SVOBODOVÁ, J.: Účetnictví bank a finančních institucí 2009. Praha: Grada, 2009. 584 s., ISBN 978–80–247–3048–6  KALOUDA, F. (2008): Základy podnikových financí. Brno, V. Klemm, 1. vydání, Plzeň 2008, 135 stran. ISBN 978–80–904083–0–2.  KAPLAN, R. S. – NORTON, D. P. Balanced scorecard :strategický systém měření výkonnosti podniku. Translated by Marek Šusta. 5. vyd. Praha : Management Press, 2007. 267 s. ISBN 978–80–7261–177.  KRÁL, B. a kol.: Manažerské účetnictví. 2. rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2005, 475 s. ISBN 80–7261–131–3.  KOVANICOVÁ, D., KOVANIC, P.: Poklady skryté v účetnictví, I. a II. díl. Polygon, Praha, rok 1997.  KRUPOVÁ,L. IFRS, Mezinárodní standardy účetního výkaznictví. Aplikace v podnikové praxi. Vox, Praha. ISBN 978–80–86324–76–0  MAŘÍKOVÁ, P. – MAŘÍK, M.. Moderní metody hodnocení výkonnosti a oceňování podniku :ekonomická přidaná hodnota, tržní přidaná hodnota, CF ROI. Přeprac. a rozšíř. vyd.. Praha : Ekopress, 2005. 164 s. ISBN 80–86119–61–0.  PAVELKOVÁ, D., KNÁPKOVÁ, A.: Výkonnost podniku z pohledu finančního manažera. Praha : Linde, 2005. 302 s. ISBN 80–86131–63–7.  PELC, V.: Daň z převodu nemovitostí – komentář. C.H.Beck, Praha, 2009. ISBN 978–80–7400–125–3.  PELECH, P., PELC, V: Daně z příjmů s komentářem k 1.9.2009. ANAG, Olomouc, 2009. ISBN 978– 80–7263–542–9.  RICCHIUTE, D.N.: Audit. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80–85605–86–4.  SEDLÁČEK, J. (2007): Finanční analýza podniku. Computer Press, Brno, 2007. Vydání první. ISBN 978–80–251–1830–6.  SEDLÁČEK, J. Účetnictví přeměn obchodních společností. 1. vydání. Brno: MU ESF 2009, 150 s. ISBN 978–80–210–4962–8.  SEDLÁČEK, J. Základy auditu. 1. vydání. Brno: MU ESF 2006, 169 s. ISBN 80–210–4168–4.  SEDLÁČEK, J., VALOUCH, P.: Přímé daně. ESF MU, Brno, 2010 (vloženo v ISu)  SVÁTKOVÁ, S.: Spotřební a ekologické daně v České republice. 1. vyd. – Praha : ASPI, 2009. ISBN 978–80–7357–443–7.  ŠRÁMKOVÁ, A., JANOUŠKOVÁ, M. Mezinárodní standardy účetního výkaznictví, praktické aplikace. Institut svazu účetních, Praha. 2004. ISBN 80–86716–09–0  ŠULC I.: Zákon o spotřebních daních s komentářem k 1.4.2010. 3. akt. vyd. – ANAG, Olomouc, 2010. ISBN 978–80–7263–608–2.  VALACH, J. a kol.(2003): Finanční řízení podniku. EKOPRESS, 2. vydání, Praha 1999, dotisk – 2001, 2. dotisk – 2003. ISBN 80 – 86119 – 21 – 1.  VALACH, J.: Investiční rozhodování a dlouhodobé financování. Ekopress, Praha, rok 2006. 465 s. ISBN 80–86929–01–9.  VALACH, J. Finanční řízení podniku :zakládání podniku, finanční analýza, oběžný majetek, plánování, zdroje a formy financování, investiční rozhodování, hospodářský výsledek, oceňování podniku. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha : Ekopress, 1999. 324 s. ISBN 80–86119–21–1.  VALOUCH, P. Účetnictví komerčních pojišťoven. 2. přepracované vydání. Brno : ESF MU, 2008, 110 s. ISBN 978–80–210–4582–8.  VALOUCH, P. Leasing v praxi :praktický průvodce. 4. aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2009. 128 s. ISBN 978–80–2472–923–7.  VOMÁČKOVÁ, H.: Účetnictví akvizicí a fúzí a jiných vlastnických transakcí (vyšší účetnictví). 4. aktualizované vydání. Praha: Polygon, 2009, ISBN 978–80–72736–157–2.  Diskontní míra pro výnosové oceňování podniku. Edited by Miloš Mařík – Pavla Maříková. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2007. 242 s. ISBN 978–80–245–1242.  Mezinárodní finance. Edited by Jaroslava Durčáková – Martin Mandel. 3. rozš. a dopl. vyd. Praha : Management Press, 2007. 487 s. ISBN 978–80–7261–170.  Mezinárodní standardy účetního výkaznictví (IFRS) 2005. Svaz účetních Praha. 2006 (Český překlad IFRS)  Peněžní ekonomie a bankovnictví. Edited by Zbyněk Revenda. 4. vyd. Praha : Management Press, 2005. 627 s. ISBN 80–7261–132–1.  Zákon o účetnictví v aktuálním znění  Vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb. v aktuálním znění  České účetní standardy  Obchodní zákoník, v aktuálním znění  Daňové zákony v aktuálním znění Další vybavení Pro přípravu na tutoriály, k samostudiu a pro zpracování POTu je potřebný přístup studenta k internetu, vhodné je také mít přístup k systému ASPI, který je nainstalován na počítačích v učebnách a knihovně ESF, pomocí něhož si můžete zajistit přístup k aktuálnímu znění právních předpisů. Návod ke studiu Doporučuji prostudovat si alespoň orientačně před tutoriálem vybrané části publikací, příp. i právních předpisů, případně doporučených www stránek, které na něm budou prezentovány. Zaznamenejte si vlastní otázky a postřehy, které z prvního prostudování vyplynou. Tyto záznamy pak použijeme zejména na tutoriálech jako podklad pro diskusi o daném tématu. K jednotlivým kapitolám se dále vracejte průběžně. Zadání POTu bude probíhat prostřednictvím Informačního systému MU. Kurz je uzavřen formou kolokvia uděleného na základě úrovně zpracování vybraných témat a jejich prezentace na tutoriálu. Tato prezentace je pro všechny POVINNÁ! Nedodržení termínu odevzdání POTu a jeho prezentace bez řádného omluvení je považováno za nesplnění stanovených podmínek. Dále doporučuji průběžně si ověřovat získané znalosti v autokorekčním testu. Výsledky tohoto testu nebudou součástí hodnocení studenta. Každý student si podle zadání připraví POT ve stanoveném termínu. Předmět je ukončen kolokviem.