Makroekonomie II Plán přednášek na jarní semestr 2011 Tématický plán přednášek (podle týdnů výuky): 1) Makroekonomická data 2) Spotřeba 3) Ekonomická rovnováha 4) Otevřená ekonomika 5) Peníze a inflace 6) Nezaměstnanost 7) Solow model I 8) Solow model II 9) ISLM model 10) Velikonoce 11) Mundell-Flemingův model 12) Agregátní nabídka a Phillipsova křivka 13) Monetární a fiskální politika Literatura k předmětu Makroekonomie II: Základní: HOLMAN, R. (2010): Makroekonomie – středně pokročilý kurz. C. H. Beck. 2. vydání. Praha. Doporučená: MANKIW, G. (2010): Macroeconomics. 7th edition. Worth Publishers. Cvičení z makroekonomie II Plán výuky na jarní semestr 2011 a podmínky úspěšného absolvování předmětu Tématický plán a obsahové zaměření seminářů: 1) Makroekonomická data · HDP a jeho skladba · Nominální a reálný HDP; HDP a HNP · Deflátor HDP a index spotřebitelských cen · Míra participace a míra nezaměstnanosti 2) Spotřeba · Keynesiánská spotřební funkce · Model mezičasové volby · Hypotéza životního cyklu · Hypotéza permanentního důchodu · Hypotéza náhodné procházky 3) Ekonomická rovnováha · Determinace celkového produktu (produkční funkce) · Determinace rozdělení důchodu (ceny výrobních faktorů) · Determinace poptávky po zboží a službách (spotřební f-ce, investiční f-ce,) · Celková rovnováha a její implikace 4) Otevřená ekonomika · Čisté vývozy a vnější rovnováha · Úspory a investice v malé otevřené ekonomice · Nominální a reálné měnové kurzy · Teorie parity kupní síly 5) Peníze a inflace (Kontrolní test 1, semináře 1 – 4) · Peníze: funkce, typy, měření · Kvantitativní teorie peněz a neutralita peněz · Fischerova rovnice: Inflace a úrokové míry · Nominální úroková míra a poptávka po penězích · Náklady očekávané a neočekávané inflace · Hyperinflace 6) Nezaměstnanost · Přirozená míra nezaměstnanosti · Míra ztráty a míra nalézání práce · Frikční, strukturální a cyklická nezaměstnanost · Rigidita nominálních mezd 7) Solow model I · Akumulace kapitálu · Stálý stav · Změna míry úspor · Zlaté pravidlo · Populační růst 8) Solow model II · Technologický pokrok · Prorůstové politiky · Endogenní růstové teorie · Růstové účetnictví 9) ISLM model (Kontrolní test 2, semináře 5 – 8) · Trh zboží a křivka IS · Trh peněz a křivka LM · Rovnováha v krátkém období · Fiskální a monetární politika v ISLM · ISLM jako teorie AD · Vysvětlení hospodářských cyklů v rámci ISLM 10) Velikonoce 11) Mundell-Flemingův model · Předpoklady modelu · Malá otevřená ekonomika v režimu fixních kurzů · Malá otevřená ekonomika v režimu plovoucích kurzů · Úrokový diferenciál · Fixní nebo plovoucí? 12) Agregátní nabídka a Phillipsova křivka · Tři modely AS · Inflace, nezaměstnanost a Phillipsova křivka · Adaptivní a racionální očekávání 13) Monetární a fiskální politika (Kontrolní test 3, semináře 9 – 12) · Aktivní a pasivní stabilizační politika · Volnost v rozhodování versus pevná pravidla · Časová nekonzistence · Ricardiánská ekvivalence · Veřejný dluh Doporučená literatura k předmětu Cvičení z makroekonomie II: · Kaufman, R. (2007): Student Guide and Workbook (for Mankiw Macroeconomics). Worth Publishers. New York. Podmínky úspěšného absolvování předmětu: · Podmínkou zápočtu je absolvování 3 kontrolních testů s průměrným hodnoceném ≥ 60 % Kontrolní testy se budou psát v týdnech dle harmonogramu. · Pokud jeden z testů student nepsal a má neúčast předem omluvenu, stanoví mu vyučující náhradní termín · Student, který v seminářích neuspěje (průměr testů < 60%), bude psát náhradní test z celé látky v posledním týdnu výuky nebo dle domluvy s vyučujícím. Podmínkou udělení zápočtu je v tomto případě průměr 3 testů + výsledek opravného testu ≥ 60 % Názorné příklady: 1) Student Klepárník absolvoval 3 průběžné testy s následující úspěšností: T1 = 40 %, T2 = 60 %, T3 = 80 %, průměrné hodnocení = (40+60+80)/3 = 60 % - zápočet splněn 2) Student Slepička absolvoval 3 průběžné testy s následující úspěšností: T1 = 40 %, T2 = 40 %, T3 = 40 %, průměr = 40 %, zápočet nesplněn, nutno psát náhradní test s minimální úspěšností 80 %, aby bylo splněno, že: (40+80)/2 ≥ 60 3) Student Vosáhlo absolvoval první dva testy s tímto hodnocením: T1 = 90 %, T2 = 90 %, z toho vyplývá, že není nutno psát již třetí test, protože: (90+90+0)/3 = 60, a tudíž je zápočet splněn