‹#› 1 3. POLITICKÁ EKONOMIE OBCHODNÍ POLITIKY ‹#› 2 Volný obchod – úvod núplně volný obchod – pár zemí (Hongkong) nnení dokonalý, ale lepší než jiné politiky nvyhnou se ztrátám efektivity spojené s protekcionismem a získají dodatečné příjmy n ‹#› 3 Přínosy volného obchodu n1. Efektivnost nsvobodný obchod odstraní zkreslení podnětů → nárůst národního bohatství n2. Úspory z rozsahu nodstranění roztříštěnosti výroby n3. Lepší příležitosti pro inovace n ‹#› 4 Přínosy volného obchodu ‹#› 5 Odhadované náklady protekcionismu T9-1 ‹#› 6 Politické argumenty pro nteoreticky je možné obchodní politikou ↑ bohatství, ALE: OP =důsledek zájmů skupin + nezohledňuje celospolečenské hledisko nredistribuce příjmů k politicky vlivným sektorům nMO = dobrovolná směna + zvýšení životní úrovně n ‹#› 7 Politické argumenty proti 1.Zlepšení směnných relací 2.Selhání domácího trhu 3.Snížení nezaměstnanosti 4.Léčení deficitů BÚ 5.Podpora klíčových odvětví n ‹#› 8 Optimální clo ‹#› 9 Selhání domácího trhu ‹#› 10 Příklady chráněných odvětví 1.zemědělství 2.textilní průmysl nznaky chráněných odvětví: Øpracovně intenzivní Ønení nutná vysoká kvalifikace ani investice Ødobře organizovaní ‹#› 11 Mezinárodní vyjednávání nod 30.let 20. stol.: snižování obchod.bariér npo WW2: rychlá liberalizace ndůsledky: Øeliminace obchodních válek Ønarušení vlivu jednotlivých národních zájmových skupin Øprosazování volného obchodu ‹#› 12 F09 Celní sazba v U.S.A. ‹#› 13 Japan U.S. 10 10 -5 -5 20 -10 20 -10 Free trade Free trade Protection Protection Spolupráce v MO ‹#› 14 GATT npo WW2: jednání za účelem vzniku mezin.obchod.org. (ITO =International Trade Organization) nproblémy → 1947: „dočasná“ obchodní pravidla = smlouva GATT (na 48 let) nITO nikdy nevznikla ‹#› 15 Uruguayské kolo (1986-1994) nvýsledný dokument: 1994 (Marrákeš) npřínosy Uruguayského kola: obchod. liberalizace + vznik WTO ‹#› 16 WTO n= World Trade Organization nvznik: 1.1. 1995 npravidla GATTu součástí pravidel WTO nproces „vázání“ nomezování celních i necelních bariér obchodu nvyjednávání v kolech ‹#› 17 Členové WTO WTO2005 ‹#› 18 Organizační struktura WTO ‹#› 19 Výjimky z pravidla nediskriminace n= preferenční obchodní smlouvy nGATT povoluje, když nulová cla = zóny volného obchodu, celní unie ndopady integrace: 1.tvorba obchodu 2.odklon obchodu ‹#› 20 Spory o obchodní politiku n80.léta: nové argumenty pro intervence (high-tech odvětví) → strategické obch. politiky n90.léta: vliv nárůstu MO na pracovníky v RZ (standardy pro mzdové sazby a pracovní podmínky) n ‹#› 21 Argumenty pro aktivní obchodní politiku nřešení tržních selhání: Øneschopnost firem v high-tech odvětvích zmocnit se příjmů z rozvoje poznatků, které se rozšíří i do jiných odvětví Øexistence monopolního zisku ve vysoce koncentrovaných oligopolních odvětvích ‹#› 22 Technologie a externality nexternality = přínosy, které připadnou jiným firmám než těm, které je vyprodukovaly nhigh-tech odvětví: velkou část zdrojů do zlepšování technologií npatentová ochrana = slabá ochrana proti imitování nápadů → subvencování nALE: obtížná kvantifikovatelnost přínosů inovace ‹#› 23 Nedokonalá konkurence nstanovení pravidel = komu připadne dodatečný přínos n2 problémy: 1.nedostatečné informace 2.riziko zahraniční odvetné akce nstrategické obchod.politiky = =„ožebračováním souseda“ ‹#› 24 Globalizace a pracovní síla npřed 1995: kritika MO zaměřena na dopady na obyvatele vyspělých zemí – problém: vliv IM ze zemí s levnou L na mzdy málo kvalifik.pracovníků ve vyspěl.zemích nod 90.let: sílí antiglobalizační hnutí – problém: mzdy a pracovní podmínky v RZ nomyl: nízké mzdy v RZ důsledkem volného obchodu ‹#› 25 Reálná mzda a pracovní podmínky nv RZ: nízké mzdy, ALE jsou na tom lépe, než by byli bez globalizace nzavedení standardů na výši mezd a pracovní podmínky = nebezpečí protekcionismu nřešení: monitorování mezd a pracovních podmínek + zpřístupnění výsledků spotřebitelům → ti rozhodnou ‹#› 26 nKonec n ‹#› 27 ČETBA nBASTIAT, F.: Petice výrobců svíček n