DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ MPH_DIS2 PŘÍLEŽITOST, JAK VYTVOŘIT KVALITNÍ DIPLOMOVOU PRÁCI POSLÁNÍ SEMINÁŘE •PŘÍLEŽITOST SEZNÁMIT SE S TÍM, JAK • •PŘISTOUPIT KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE JAKO ODBORNÉ PRÁCE •VHODNĚ POJMOUT TÉMA DIPLOMOVÉ PRÁCE •ZVOLIT SPRÁVNOU STRATEGII A TAKTIKU PSANÍ ODBORNÉHO TEXTU – JAK ZPRACOVAT PROJEKT SVÉ DP •ČÍST A ZPRACOVÁVAT INFORMAČNÍ ZDROJE •POSTUPOVAT V DUCHU ZÁSAD PUBLIKAČNÍ ETIKY •ZÍSKAT ODBORNÝ STYL PSANÉHO TEXTU •ZALOŽIT, REALIZOVAT A VYHODNOTIT EMPIRICKÁ ŠETŘENÍ •FORMULOVAT DOPORUČENÍ A •UZAVŘÍT ODBORNOU PRÁCI • • • FORMA SEMINÁŘE • ÚVODNÍ INFORMATIVNÍ PŘEDNÁŠKA • PRŮVODCE STUDIEM • • SAMOSTATNÉ STUDIUM • DOPORUČENÉ LITERATURY • • ZPRACOVÁNÍ POTu, • JAKO METODICKÉHO PŘÍSTUPU K ŘEŠENÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE A K JEHO PREZENTYCI NEBO VLOŽENÍ DO ODEVZDÁVÁRNY IS • • ALTERNATIVNĚ ROZPRAVY • K PREZENTACÍM PROJEKTŮ DP (POTů) NA VŠECH DALŠÍCH SEMINÁŘÍCH, KE KTERÝM SE STUDENTI MUSÍ PŘÍHLÁSIT NA IS • STUDIJNÍ LITERATURA •POVINNÁ: • Manuál studenta (viz IS). • •DOPORUČENÁ: • ŠANDEROVÁ, J.Jak číst a psát odborný text. 1.vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 209 s. ISBN 80-86429-40-7. • GERŠLOVÁ,J. Vádemékum vědecké a odborné práce. 1.vyd. Šenov:Professional Publisging,2009. 150 s.ISBN 978-80-7431-0027. • DALŠÍ DOPORUČENÁ LITERATURA •[3] HAUGE, P. Průzkum trhu. 1.vyd. Brno: Computer Press, 2003. 234 s. ISBN 80-7226-917-8. •[4] SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzjumu.1.vyd. Praha: Management Press, 2001. 160 s. ISBN 80-7261-038-4 •[5] MALÁTEK,V.,POLONSKÝ,D. Metody sociologického výzkumu. 1.vyd. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, 1998 .92 s. ISBN 80-7248-015-4. •[6] ŽIŽLAVSKÝ,M. Metodologie pro Sociální politiku a sociální práci. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita,2003.142 s.ISBN 80-210-3110-7 • 1. TÉMA pracovní formulace předmětu a cíle DP • Téma zadání je příliš široké, je třeba je •zúžit,konkretizovat a vyjádřit jako •řešení manažérského problému- •cílem nesmí být pouhý popis, objasnění, vysvětlení !! •V jaké oblasti chceme problém řešit- předmět řešení •Jaký problém chceme pomoci řešit, na jaký problém hledáme odpověď – • pracovní cíl •Uvědomit si užitečnost pro praxi, aktuálnost, váš vztah k problému 2.DOSAVADNÍ STAV POZNÁNÍ v teorii •Rozšířit výchozí informační zdroje uvedené v zadání •Co je o problému napsáno •Z čeho je možno vycházet • (DL str.21-40) •Rešerše literatury a dalších pramenů •Od shrnujících ke specializovaným •Pozor na internet- zaměřit se na texty, které mají znaky teorie 2.DOSAVADNÍ STAV POZNÁNÍ v praxi •Výběr podniku podle řešeného problému !! •Výběr podniku podle vstřícnosti managementu •Studium základních materiálů z praxe •Co je o řešení problému k dispozici v praxi? •Jak byl dosud problém řešen? 3.UPŘESNĚNÍ FORMULACE CÍLE •Uvážit možnosti teorie přispět k řešení ekonomického problému praxe •Posoudit řešitelnost původního problému v rámci diplomové práce •Přesvědčit se, že cíl DP obsahuje ekonomické kriterium • • • •Uvést do souladu teoretické koncepty s řešeným problémem •Provést výběr teorie umožňující posuzovat a vysvětlovat řešený problém z ekonomického hlediska •Cíl i teorie musí mít souladná ekonomická kriteria • 4. VOLBA METODY I • Metoda řešení je podřízena •cíli zkoumání, •charakteru objektu - podniku a prostředí, ve kterém působí a •teoriím, zvoleným k vysvětlení procesů, v nichž problém vznikl. •Metodu je proto třeba volit tak, aby obsahovala •Vstupní analýzu předmětu výzkumného zájmu (Popis objektu, procesů, podmínek a omezení a hodnocení výchozího stavu – vše z hlediska zvolené teorie) •Analýzu zaměřenou na stanovení příčin problému (opět z hlediska zvolené teorie – opět obsahuje hodnotící prvek) •Syntézu – návrh doporučení se záměrem odstranit problém a zlepšit činnost objektu-podniku, ve smyslu stanoveného ekonomického kriteria • 4. VOLBA METODY II • Když je k dispozici teorie, která obsahuje analytický aparát, který je přímo použitelný pro uvedené procesy, potom: •V projektu uvedeme použití hotového analytického aparátu • Pro syntézu nemáme nikdy žádný koncept – optimální situace nastane, když naše doporučení nevybočí z podmínek platnosti zvolené teorie. • Když není k dispozici teorie, která obsahuje dostatečně rozpracovaný analytický aparát,potom: •Pro vstupní analýzu problému použijeme vhodné analytické prostředky z oblasti teorie podnikového hospodářství •Pro analýzu příčin problému použijeme empirický výzkum 4. VOLBA METODY III • Empirické šetření (výzkum) je analytická metoda, která obsahuje: • (DL str. 59-61) • •Přípravnou fázi – stanovení cíle, hypotéz, objektu a technik šetření •Terénní fázi – provedení sběru dat •Interpretační fázi – vyhodnocení poznatků potvrzením nebo vyvrácením hypotéz a doporučení Empirické šetření Přípravná fáze •Cíl empirického šetření vychází ze specifikace problémů, které chceme řešit a obsahuje zpravidla stav, kterého máme řešením dosáhnout (zpravidla se odvozuje z hlavního cíle BP) • •Hypotéza – je tvrzení o pravděpodobných příčinách problémů, překážkách, které brání dosažení cíle, • nebo o podmínkách dosažení optimálního výsledku řešení – splnění cíle Empirické šetření Přípravná fáze •Techniky šetření jsou způsoby získání a záznamu dat z terénu (studium podkladů, strukturované dotazování, řízený rozhovor,skupinové dotazování) • •Výzkumné nástroje jsou prostředky výzkumných technik (dotazníky, osnovy rozhovorů, záznamové archy) • •Operacionalizace hypotéz je převedení výzkumných otázek do konkrétně měřitelných znaků - otázek které pokládáme respondentům šetření v terénu • Empirické šetření Terénní fáze a interpretace •V terénní fázi jsou uplatněny techniky sběru dat tím, že tazatel(é) zaznamenávají odpovědi respondentů. •V interpretaci se vracíme opačným postupem přes operacionalizaci k hypotézám a dílčí odpovědi integrujeme do celkové odpovědi potvrzující nebo vyvracející tvrzení hypotézy. •Následuje zamyšlení výzkumníka nad příčinami výsledku a návrhy a doporučení k odstarnění problémů a zlepšení činnosti objektu - podniku 5. PŘEDBĚŽNÁ STRUKTURA • Obsahová struktura DP • •Teoretická část – obsahuje teoretické koncepty využité v praktické části DP •Praktická část – obsahuje obě analytické části, založené na zvolených teoretických konceptech, výsledky a syntézu • Časový harmonogram • Pozor na možná překvapení při spolupráci s vybraným podnikem •Pozor na možné a někdy nutné změny zaměření práce během řešení • Proto je nezbytné počítat s časovými rezervami ! •Stanovit kontrolní body, • konzultace s ved.DP ! • MAKETA TEXTU • PROJEKT UMOŽŇUJE ZAHÁJIT PRÁCE.VZNIKÁ HESLOVITÁ VARIANTA PLÁNOVANÉHO TEXTU • DL str.( 126-128) • V souvislosti s tím je prospěšné si prostudovat: • • CO JE TO ODBORNÝ STYL (DL str.56-59) • CO JSOU HLAVNÍ ZÁSADY PUBLIKAČNÍ ETIKY (DL str.85-90) •Co jsou všeobecně známá fakta a co je původní myšlenka • V ČEM SPOČÍVÁ „ŘEMESLO“ PSANÍ ODBORNÉHO TEXTU • (DL str. 90-107) •V čem spočívá přesnost citace •Co patří a nepatří do seznamu literatury •Jak se správně vede poznámkový a odkazový aparát PRACOVNÍ TEXT • ZAČÍNÁME PSÁT OD KAPITOLY – TEZE, O KTERÉ SE NÁM NEJLÉPE PÍŠE • ROZMYSLÍME SI, VE KTERÉ MLUVNICKÉ OSOBĚ BUDEME PSÁT •První osoba jedn.č., první osoba množ. č. nebo neosobně • PROVEDEME REVIZI TEXTU •Postup a způsob výkladu přizpůsobíme úrovni čtenáře, pro kterého je text určen •Logiku svých úvah musíme otočit tak, aby problém i jeho řešení byly podány co nejjednodušeji •Užitečné je text vytisknout a dát jej někomu přečíst •Vyslechnout připomínky a po opadnutí emocí je uvážit – snažit se pochopit proč jsou vaše myšlenky špatně pochopeny • EDITACE TEXTU • VE SPOLEČENSKÝCH VĚDÁCH SE PŘEDPOKLÁDÁ, ŽE ODBORNÝ TEXT BUDE •Na vysoké jazykové úrovni – pozor na pravopisné chyby, hovorové nebo slangové výrazy •Nespoléhejte na opravy automaticky prováděné textovými editory počítače • FORMÁLNÍ ÚPRAVY PRÁCE (PL str. 273-285) •Strukturace textu – odstavce, víceúrovňové členění •Odkazový aparát – odkazy pouze k textu na příslušné straně •Nezasahovat již do editovaného textu po obsahové stránce ABSTRAKT - ANOTACE •ABSTRAKT •Stručná informace o cílech- problémech a závěrech práce •Obsahuje pouze nové přínosy autora, neopakovat známé věci •Délka nepřesáhuje 10, výjimečně 15 řádků •Abstrakty jsou většinou popisné, stručně a výstižně informují o všem, co je v práci pojednáno a v tomtéž pořadí. •ANOTACE •Stručná charakteristika díla – textu, s údaji o obsahu, zaměření, významu, autorovi, úpravě, určení apod. •PRO DP JE POD ANOTACÍ MÍNĚN SPÍŠE ABSTRAKT PRÁCE