Otázky a odpovědi na téma definice produktivity výroby a související procesy ovlivňující výkonnost podniku Jaromír Skorkovský, KPH,ESF MU BRNO Logika prezentace •Důvody netradičního přístupu (PWP) –časový rámec prezentace – –reakce čtenářů z praxe po zavedení příspěvku do systému – –následná zkušenost s alokací (uplatněním) zdrojů (studentů ESF) do reálných podniků – Příspěvek v tištěné formě PWP prezentace 2/11 Tento standardní postup rozdělení prezentovaných informací je potřeba aplikovat i při prezentaci bakalářských (diplomových) prací ! Vybraná klíčová slova •Produktivita – metriky, definice •Teorie omezení – nástroje •MRP, MRP-II, JIT, DBR a CONWIP - nástroje •MS Dynamics NAV (ERP systém) - nástroj •Plánování výroby – proces •Kapacitní omezení – parametr omezení •Workflow – nástroj •Balanced Score Card (bude použito pro konstrukci Strategické mapy) •Portfolio znalostí studentů = SZ (stávající znalosti) •Požadované znalosti = PZ • 3/11 Logika příspěvku MRP MRP-II JIT ( TQM ) DBR ( TOC ) CONWIP APS OP(1) Produktivita (metriky) % využití zdroje Takt zdroje Plánování výroby Řízení nákladů Materiál Kapacita zdrojů Zaměstnavateli Požadované Znalosti = PZ Stávající Znalosti studentů = SZ BSC-závěr prezentace OP(2) OP(3) OP(4) OP(N) OP(N+1) OP(N+2) Mění se chování zdroje 4/11 Řízení kvality JIT – only draft principles (as an example) •Flow Time (known also as a „cycle time“) •Lead Time (constant used for planning ) • Pull princip Kanban Zero Inventory TQM Minimal Lead times Job released Job completed Little´s law 5/11 FT=NV/T Reliable replenishment MS Dynamics NAV (ERP system) 6/11 Míra schopností a znalostí •pro firmy často není rozhodující co nový zdroj umí, ale jaký zdroj je (charakteristika osobnosti budoucího zaměstnance) : • –schopnost vést kolektiv –míra sebevědomí zdroje –kreativita –flexibilita –IQ • • „Není důležité CO, ale KDO“ • 7/11 Míra schopností a znalostí •diskrepance mezi stávajícím portfoliem znalostí (SZ) a firmami poptávanými znalostmi (PZ) • Znalosti získané studiem Požadované specifické znalosti nebo předpoklady pro jejich rychlé osvojení firmy tento segment znalostí bohužel často neumí využít jako svoji budoucí konkurenční výhodu Na ESF potřeba maximalizovat potřeba umět využít („prodat „) (SZ) (PZ) 8/11 Míra schopností a znalostí •míra sebevědomí zdrojů (často zbytečně nízká – zvláště u stávajících znalostí) • •zdroje a jejich představy o svém ohodnocení (často přehnaně vysoká) • • • 9/11 Strategy Map-The Simple Model of Value Creation To achieve our vision, how must our organization learn and improve ? To satisfy our customer, which processes must we excel at ? To achieve our vision, how must we look to our customers? If we succeed, how will we look to our shareholders ? Resource : Strategy Maps, Kaplan and Norton Learning and growth perspective Internal perspective Customer perspective Financial perspective Strategy Causes and effects relationships Strategická mapa (BSC)- velmi zjednodušené schéma Potřeba unikátních zdrojů-znalostí Vyhledávání zdrojů Náklady na zdroje Parametry výběru zdroje IQ kreativita flexibilita míra shody SZ a PZ Zdroj Školení PZ Testy Vyškolený zdroj nízká míra úspěšnosti Dodávka služeb Spokojený zákazník Konkurenční výhoda Vyšší tržní podíl Zisk Spokojení majitelé profil zdroje TOC CONWIP Workflow 12/11 Zvýšení produktivity pomocí zrušení přestávek na kávu Časté představy i velice kvalifikovaných manažerů o úsporách nákladů. 13/11 Děkuji za pozornost