Základní komponenty IS n Vstupy: data, texty, zvukové a obrazové záznamy vstupující do IS a metody a prostředky, jimiž jsou vkládány a uchovávány n Modely: kombinace procedurálních, logických a matematických modelů, které transformují vstupy na požadované výstupy n Technologie: technici, hardware, software n Databáze: soubor(y), v němž jsou uložena data potřebná pro všechny uživatele n Správa: ochrana dat a dalších komponent systému n Výstupy: kvalitní informace pro všechny úrovně řízení a ostatní uživatele uvnitř i vně organizace. Nemůže být lepší než umožňují vstupy a modely Co je architektura IS? Grafické a písemné vyjádření celkové koncepce IS/IT, která v sobě zahrnuje základní představu o: q Struktuře IS v návaznosti na organizační strukturu q Funkcích, které bude IS zabezpečovat v návaznosti na procesy podniku q Provozu a bezpečnosti celého systému q Vazbách na okolí Význam architektury IS n Vytváří relativně stabilní rámec, do něhož se v průběhu vývoje začleňují jednotlivé aplikace a prostředky n Je významným komunikačním prostředkem mezi vedením organizace a projektanty IS. n Zajišťuje souhlas a vzájemné porozumění různých složek organizace v tom, které aplikace, data a rozhraní budou v daném čase implementovány. n Takto řízený růst minimalizuje duplicity, zaručuje kompatibilitu, vzájemnou propojitelnost a integraci systému n Dostatečně otevřená architektura zajišťuje stabilitu vývoje IS i při rychlém rozvoji IT n Minimalizuje náklady na chybně zadané projekty a rekonstrukce Vrstvy architektury IS/IT n Vrstva prostředí: ekonomické, legislativa, organizační struktury, lidské zdroje, jejich kvalifikace, zkušenosti s IT, motivace n Vrstva aplikační: provozované i řešené projekty, jejich dokumentace, funkční a datová specifikace, organizační pravidla jejich řešení a provozu, aplikační software n Vrstva technologická: návrh a provoz sítí, specifikace komponent IS/IT - základního SW, HW, vazby a vnitřní struktura Dílčí architektury IS n Funkční: hierarchický rozklad funkcí IS n Procesní: návrh budoucích stavů procesů v organizaci n Datová: návrh datové základny IS, který vychází z analýzy potřebných datových objektů a jejich vazeb n Softwarová: určuje, z jakých SW komponent bude IS postaven a jaké mezi nimi budou vazby. SW systém je definován množinou modulů a vazbami mezi nimi n Hardwarová: určuje typy, počty a vzájemné vazby HW komponent n Technologická: rozhoduje o technologickém řešení aplikace Datový pohled na ERP Z hlediska používaných dat uvnitř systému ERP lze identifikovat pět několika datových skupin Technologický pohled Informace a řízení S vyšší úrovní řízení roste neurčitost v požadavcích na informace, důraz se přesouvá z kvantity na kvalitu informací (agregace, selekce). Roste potřeba externích informací Základní bloky IS TPS - Transaction Processing System n Systém zpracování transakcí - je bezprostředně spojený s určitým typem procesu v rámci organizace n Subsystémy podporující: q dílenské, skladovací a transportní operace výrobních podniků, q konstrukční a technologické procesy, q rezervační systémy dopravy, turistiky, hotelů, q provoz na přepážkách bank, pošty apod., q poskytování zákaznických služeb distribučních společností E R P n Enterprise Resource Planning Plánování podnikových zdrojů n Jádro aplikační architektury n Informační podpora podnikových procesů jednou konzistentní aplikací Co je to ERP systém Efektivní softwarový systém, pro řízení činnosti podniku cestou propojení jednotlivých „odvětví“ společnosti: ۵ finance ۵ výroba ۵ Prodej ۵ účetnictví ۵ Personalistika ۵ logistika ۵ správa zásob a skladů apod. Historie 60.léta Centralizované počítačové systémy jazyky: FORTRAN, COBOL nebo ALGOL 70.léta Material Requirements Planning (MRP) 80.léta Manufacturing Resource Planning (MRPII) První systémy ERP n Konec 80.let/začátek 90.let n Integrace většiny podnikových procesů n Integrované a komerčně nabízené n Reengineering n Růst trhu s ERP konkurenční výhoda n Internet n Snadná obsluha a pohodlí Firma bez ERP systému Firma s ERP systémem Taktické a operativní řízení podniku n Vytváření a aktualizace rozsáhlých datových bází n Realizace procesů operačního charakteru n Vytváření a prezentace požadovaných přehledů, statistik n Základní analýzy Aplikační architektura Příklad modulů systému ERP Branžová řešení v systému LCS Noris ERP jako zdroj dat n e-Business n SCM n Databáze pro CRM n BI n Číselníky Tok dat není jenosměrný Omezení MIS (ERP bez Business Intelligence) n Jejich schopnost podporovat tvorbu rozhodnutí je limitovaná: q předem definované a periodické reporty q poskytují pouze opisné znalosti q informace relevantní tvorbě rozhodnutí jsou v MIS neúplné, obvykle nejsou dostupné ve chvíli, kdy jsou potřebné n podporují zejména operativní činnosti ERP ve světě Přehled dodatečných servisních služeb k ERP systémům dodávaným na českém trhu EDI (Electronic Data Interchange) EDI zpráva - příklad Užití a problémy EDI Vývoj EDI standardů OIS - Office Information System Podpora kancelářských prací Cíle: n Redukce nároků na administrativní operace (zpracování textů, kalkulace, …) a zvýšení pořádku v administrativě organizace (správa dokumentů, workflow) n Zrychlení komunikace uvnitř i vně organizace (e-mail) n Využití Internetu, intranetu a extranetu n Zvýšení formální úrovně kancelářských prací (formátování dopisů, zpráv, katalogů, …), jednotný styl organizace (šablony, …) n Podpora skupinové práce (groupware) OIS - Office Information System Nároky: n Vytvoření a údržba jednotného uživatelského prostředí Kritické faktory úspěchu: n Kvalita vybraného integrovaného produktu n Vyškolení pracovníků, dodržování stanovených standardů n Kvalita komunikační infrastruktury EIS - Executive Information System (ERP + Business Intellignece) Cíle: n Komplexní analýzy, podklady pro rozhodování q generace strukturovaných výstupy s vysokou vypovídací hodnotou, q rychlé a jednoduché vytváření nových pohledů na data, jejich agregace a řazení do nových souvislostí, q analýzy trendů a odchylek, analýzy scénářů, práce s historickými daty, a předvídání budoucího vývoje, přístup k interním i externím datům, q jednoduché ovládání, přehledná prezentace. Nároky: n Nižší nároky na zajištění provozu (malý počet uživatelů), provozní podpora konverzí dat z databází MIS, CIS do databází EIS n Specifická podpora uživatelů a podpora průběžných modifikací aplikací Základní funkce MES podle Manufacturing Execution System Association Výrobní úlohy CIM, CAD, CAM Cíle: n Optimalizace řízení výrobních provozů n Podpora řízení jakosti n Automatizace výrobních linek Provozní a organizační nároky: n Vysoké nároky na bezpečnost a spolehlivost provozu (zabezpečení proti výpadkům, haváriím apod.) Kritické faktory úspěchu: n Efektivní integrace výrobních, konstruktérských a ekonomických modulů Computer-Aided Manufacturing Definition: Computer-Aided Manufacturing (CAM) is the use of computer software and hardware in the translation of computer-aided design models into manufacturing instructions for numerical controlled machine tools. Computer-aided engineering Rozšiřující oblasti ERP Takové řešení, neboli ERPII je možno nazvat All-in-One, inteligentní řešením nebo elastickým informačním systémem, což také dnešní prodejci PIS s oblibou rádi používají. IS a okolí podniku Aplikační architektura CRM Náklady na komunikaci různými kanály (lidské zdroje, technologie, telekomunikační výdaje) n Telefonní transakce – 100% n Emailová transakce - 65% n Textový chat – 30% n Samoobslužná transakce (web) – 7% IT system 3/07 Aplikace Front-Office n Podpora prodejních aktivit (Sales Force Automation n Podpora marketingových aktivit (Enterprise Marketing Automation) n Podpora servisních aktivit (Customer Service Support) Sw produkty CRM n Company 2007 2007 Market 2006 2006 2006-2007 Revenue Share (%) Revenue Share (%) Growth (%) SAP...................2,050.8 25.4 1,681.7 25.6 22.0 Oracle................1,319.8 16.3 1,016.8 15.5 29.8 Salesforce.com.....676.5 8.4 451.7 6.9 49.8 Amdocs.................421.0 5.2 365.9 5.6 15.1 Microsoft...............332.1 4.1 176.1 2.7 88.6 Others................3,289.1 40.6 2,881.6 43.7 14.1 Total...................8,089.3 100.0 6,573.8 100.0 23.1 n Source: Gartner; dollar figures in millions SCM (Supply chain management) Pod pojmem SCM si lze představit: n koordinaci aktivit jednotlivých členů n optimalizaci dodavatelského řetězce n integrace procesů výroby, distribuce a zásobování SCM/APS n Slouží k plánování celého dodavatelského řetězce v oblasti spolupráce více podnikatelských subjektů. n Kompletní řešení umožňující využití funkčnosti v oblasti konsolidace poptávky, prognózování prodeje, řízení distribuce, detailní plánování výroby SCM/APS Výhody n výroba není izolovaná od svého okolí n obsahuje funkce APS n použitelné i pro řízení a plánování rozsáhlých dodavatelských řetězců Nevýhody n velmi drahé Součásti SCM řešení n plánování a optimalizace výroby, n plánování odbytu a optimalizace skladových zásob, n efektivity nákupu, n řízení dopravy, n elektronické komunikace se zákazníky a partnery Špatná výrobní organizace Příznaky: n Časté nedodržování termínů n Nedostatek materiálů, polotovarů n Velká rozpracovanost n Chybí předběžný zásobovací plán n Nelze určit dodací lhůta při objednávce n Ztráta trhu za stabilních podmínek Metody plánování MRP (Material resource planning) n Stanoví kdy a kolik je potřeba materiálu n Nebere v úvahu dostupnost daného materiálu ani faktory kterou mohou výrobu ovlivnit Metody plánování MRP II (Manufacturing resource planning) n Určuje předpokládanou potřebu kapacit n Neurčuje, že kapacity jsou omezeným zdrojem => neumí plánovat s omezenou kapacitou Metody plánování MRP II vs. APS n Výkonější HW a SW n Kvalitnější optimalizační algoritmy n Okamžitá nabídka variantních řešení jednoho problému Doplňující literatura n Gála, Libor. Podniková informatika. Praha : Grada Publishing, 2006. 482 s. n Pour, J. Podnikové informační systémy : podnik v informační společnosti. Praha : Grada, 2008 n www.systemonline.cz n www.cssi.cz n www.cvis.cz n www.2020software.com