Místní agenda 21 Rozvoj venkova Místní agenda 21 lKvalita veřejných služeb lPrincipy trvale udržitelného rozvoje lStrategické řízení lParticipace občanů l Vývoj Agendy 21 lSvětová konference OSN lO životním prostředí a rozvoji lRio de Janeiro l1992 lSummit Země –Deklarace o životním prostředí – Charta Země –Agenda 21 –178 vlád lVýbor OSN pro trvale udržitelný rozvoj –1993 Symbolika pojmu Místní agenda 21 lMístní –Zohlednění místních specifik, zvláštností a hodnot lAgenda –Společně dohodnutý program žádoucích činností l21 –Zohlednění přemýšlení v dlouhodobém časovém horizontu l Trvale udržitelný rozvoj lDefinice –Rozvoj umožňující uspokojovat současné potřeby lidstva bez ohrožení možnosti budoucích generací uspokojovat jejich potřeby lRovnováha –Kvalita životního prostředí –Socioekonomický rozvoj l Problémy trvale udržitelného rozvoje lVyčerpávání neobnovitelných zdrojů lNadměrné užívání obnovitelných zdrojů a přírody lProblém spravedlnosti –Mezi lidmi –Mezi národy lVyčerpávání zdrojů průmyslovou částí světa snižuje možnosti ostatních zemí světa a potenciál budoucích generací Principy udržitelnosti společenství lMístní potřeby – místní zdroje lOchrana rozmanitosti přírody lDostupnost pitné vody a dostatku jídla při dostatečné kvalitě lMožnost získat odpovídající bydlení lMožnost získat uspokojivou práci lMístní ekonomika různorodá a nezávislá jen na několika málo provozovatelích lRozvoj sídel a krajiny v souladu s urbanistickými zásadami Principy udržitelnosti společenství lZdraví člověka –Bezpečné a zdravé životní prostředí –Dostupnost zdravotních služeb –Důraz na prevenci lPřístup ke službám –Ne na úkor životního prostředí –Nejen pro ty, kdo vlastní auto lPřístup k –Vzdělání –Profesionální příprava –Poznání a informace Principy udržitelnosti společenství lParticipace občanů na rozhodování lDostupnost příležitostí k využívání volného času lOchrana kulturní rozmanitosti a místních zvláštností Agenda 21 lPodrobný akční plán lStanovuje iniciativy v oblasti životního prostředí lZákladní jednotka společnosti –Místní společenství – obec – lStruktura –4 části –40 kapitol lProgramové oblasti –Východiska –Cíl –Činnosti lSouvislosti –Ekologické –Sociální –Ekonomické –Kulturní politické Tématické oblasti lČÁST I. – SOCIÁLNÍ A EKONOMICKÉ ROZMĚRY –Mezinárodní spolupráce při urychlování udržitelného rozvoje v rozvojových zemích a související domácí politika –Boj proti chudobě –Změna vzorů spotřeby –Dynamika demografického růstu a udržitelnost – – – –Ochrana a podpora lidského zdraví –Podpora udržitelného rozvoje lidských sídel –Integrace životního prostředí a rozvoje do rozhodování lČÁST II. UCHOVÁVÁNÍ A ŠETRNÉ VYUŽÍVÁNÍ ZDROJU A HOSPODAŘENÍ S NIMI VE PROSPĚCH ROZVOJE –Ochrana atmosféry –Integrovaný přístup k plánování a hospodaření s územními zdroji –Boj proti odlesňování –Péče o křehké ekosystémy: boj proti desertifikaci a suchu –Péče o křehké ekosystémy: udržitelný rozvoj horských oblastí –Podpora udržitelného rozvoje zemědělství a venkova –Uchování biodiverzity –Environmentálně šetrnější využívání biotechnologií –Ochrana oceánů, všech druhů moří, včetně uzavřených a částečně uzavřených moří a pobřežních oblastí a ochrana, racionální využívání a rozvoj živých zdrojů v nich –Ochrana kvality a zásob sladkovodních zdrojů: aplikace integrovaných přístupů k rozvoji, využívání zdrojů vody a hospodaření s nimi –Environmentálně šetrnější nakládání s toxickými chemickými látkami, včetně prevence nezákonné mezinárodní přepravy toxických a nebezpečných produktů –Environmentálně šetrnější nakládání s nebezpečnými odpady, včetně prevence jejich nezákonné mezinárodní přepravy –Environmentálně šetrnější nakládání s pevnými odpady a otázky související s tekutými odpady –Bezpečné a environmentálně šetrnější nakládání s radioaktivními odpady Tématické oblasti lČÁST III. POSILOVÁNÍ ÚLOHY DŮLEŽITÝCH SKUPIN –Celosvětová opatření pro zapojení žen do udržitelného a spravedlivého rozvoje –Děti a mládež v udržitelném rozvoji –Uznání a posilování úlohy domorodých obyvatel a jejich komunit –Posilování úlohy nevládních organizací: partnerů pro udržitelný rozvoj –Iniciativy místních úřadů na podporu Agendy 21 –Posilování úlohy pracujících a jejich odborových organizací –Posilování úlohy podnikání, obchodu a průmyslu –Vědecká a technická obec –Posilování úlohy zemědělců lČÁST IV. PROSTŘEDKY IMPLEMENTACE –Finanční zdroje a mechanismy –Transfer environmentálně šetrnějších technologií, spolupráce a vytváření potenciálu –Úloha vědy v udržitelném rozvoji –Podpora vzdělávání, veřejného povědomí a odborného školení –Národní mechanizmy a mezinárodní spolupráce při vytváření potenciálu v rozvojových zemích –Mezinárodní institucionální uspořádání –Mezinárodní právní nástroje a mechanizmy –Informace pro rozhodování –Zkratky –Poznámky k vybraném základním pojmům textu Agendy 21 Agenda 21 vs. Místní agenda 21 lAgenda 21 –Principy trvale udržitelného rozvoje v globálním měřítku lMístní agenda 21 –Regionální –Místní lVlastní strategie udržitelného rozvoje Místní agenda 21 l28. kap. Agendy 21 –Důraz na klíčovou úlohu lmístních samospráv lmístních úřadů –Při lVýchově společnosti lMobilizaci zdrojů lReakci na podněty veřejnosti –Aktivní participace občanů l Aplikace Místní agendy 21 lProces –Zkvalitňování lSprávy věcí veřejných lStrategického plánování (řízení) lZapojování veřejnosti lVyužívání poznatků o udržitelném rozvoji l –àzvýšení kvality života Přínosy lKvalita života obyvatel lSpokojenost obyvatel lKvalita životního prostředí lSpolečná vize rozvoje obce lParticipace občanů lRozvoj demokracie lZachování místních hodnot –Kulturních, společenských, přírodních Role územní samosprávy v rozvoji lRegulační nástroje k činnosti v území lPlánování lPoskytování specifických služeb lSpráva veřejného majetku lInformační role vzhledem k –Obyvatelům –Turistům lPodpora spolupráce organizací lVýznamný zaměstnavatel lVýznamný spotřebitel Příklady aktivit lObnova památek lPodpora tradičních řemesel lUdržitelná turistika lPodpora vhodného podnikání lPéče o seniory lRozvoj veřejných prostranství –Tyto činnosti jsou v souladu s Místní agendou 21 jen v případě, že jsou zahrnuty do dlouhodobé strategie Kritéria Místní agendy 21 lProjekt Rady vlády pro udržitelný rozvoj v ČR l2005 lMístní společenství –4 respektive 5 kategorií l21 kritérií l Kritéria Místní agendy 21 lZájemci –3 kritéria - formální lSkupina D –Organizační struktura –Aktivní zapojování veřejnosti do plánování a rozhodování l2 akce ročně –Prezentace činností a výstupů MA 21 –Partnerství veřejné správy, občanů a podnikatelského sektoru lSkupina C –Oficiální orgán samosprávy –Oficiálně schválený dokument k MA 21 –Osvěta k udržitelnému rozvoji –Sledování a hodnocení procesu MA 21 –Finanční podpora aktivit MA 21 –Pravidelné veřejné fórum TUV Kritéria Místní agendy 21 lSkupina B –Strategie udržitelného rozvoje města/obce nebo strategický plán rozvoje města/obce respektující principy udržitelného rozvoje –Existence dílčích koncepcí –Systematická finanční podpora ze strany samosprávy –Získávání externích zdrojů –Stanovení a sledování vlastních indikátorů –Sledování mezinárodně standardizovaných indikátorů –Certifikované proškolení koordinátora –Výměna zkušeností z praxe v oblastech MA 21 Kritéria Místní agendy 21 lSkupina A –Oficiální orgán samosprávy pro udržování stavu udržitelného rozvoje –Management kvality ve veřejné správě (ISO, CAF, EMS, EMAS) –Praktické uplatnění principů udržitelného rozvoje Zapojení k Místní agendě 21 lObce –113 lKraje –4 lMikroregiony –11 lDalší organizace –14 l lZájemci –75 obcí –3 kraje –9 mikroregionů –14 dalších organizací lD –18 obcí –1 mikroregion (Podralsko) lC –14 obcí –1 kraj (Vysočina) –1 mikroregion (Drahanská vrchovina) lB –6 obcí (Chrudim, Litoměřice, Prostějov) lA Problémy spojené s Místní agendou 21 lFormálnost lKrátkodobá perspektiva lPodcenění participace veřejnosti lOmezená kapacita životního prostředí l