Úvod do ekonomiky vzdělávání 22.2.2011 Podmínky •Semestrální práce – dotazníkové šetření + zpráva 40 bodů (nutné získat min 60 %) •Průběžný (5.4) a závěrečný test (17.5.) (30 + 30 bodů – nutné získat min 60 % z každého testu) •Dobrovolná část max. 40, respektive 50 bodů •Ústní zkouška - v případě dosažení méně než 120 bodů z celkem 150 možných (včetně dobrovolné části). Semestrální práce •Dotazníkové šetření: Outsourcing veřejných vysokých škol. •Popsat danou veřejnou školu, charakterizovat, co se týče počtu pracovníků, objemu finančních prostředků. Srovnat s alternativou (veřejnou či soukromou) na základě jednoho vybraného ukazatele kvality. •Dotazníkové šetření stejně tak i zprávu je možné zpracovat ve skupině 2 studentů. •Vyplněné dotazníky budou odevzdány, stejně tak zpráva (cca 5 str.) v tištěné podobě. Znění dotazníku viz IS. •Za zpracování možné získat max. 40 bodů (25 bodů za realizovaný dotazník + 15 bodů za zprávu) – Nutné získat alespoň 60 %. Dobrovolná část •Práce ve skupinách •Státní maturitní zkouška: ano či ne? (informace o dosavadním průběhu; výhody, nevýhody; dopady (ne)realizace. Základní zdroj: http://www.novamaturita.cz/ •Soukromé versus veřejné financování terciárního vzdělávání. Odůvodněnost finanční spoluúčasti studentů. (dosavadní průběh, navrhované řešení, odůvodnění (ne)zavedení školného, možné dopady). Základní zdroj: http://www.reformy-msmt.cz/reforma-terciarniho-vzdelavani/ •Odměňování pedagogických pracovníků. •Logo? Harmonogram seminářů Datum Seminární skupina 01 – ČT 9:20 – 11:00 (lichý týden) 3.3.2011 Ukázka návrhů loga? Organizace seminářů. Rozdělení do skupin. Veřejné poskytování vzdělávání – diskuse. 17.3.2011 Státní maturitní zkouška (ano či ne?) – prezentace, diskuse, hodnocení. 31.3.2011 Odměňování pedagogických pracovníků – státnicová otázka a její možná řešení. Prezentace, diskuse, hodnocení. 14.4.2010 Soukromé versus veřejné financování . Prezentace, diskuse, hodnocení. 28.4.2010 Zpracování dotazníkového šetření 12.5.2010 Swot analýza MU, předložení strategického plánu – aplikace získaných dovedností. Doplňková literatura •Benčo, J.: Ekonomka vzdelávania. Bratislava: IRIS, 2002. ISBN 80-89018-41-6. Kapitola 4 a 6. V knihovně. •Education at a Glance 2010, OECD •Organizace vzdělávací soustavy České republiky 2008/09 •Matějů, P.: České vysoké školství na křižovatce : investiční přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi / Natalie Simonová (ed.) ; Petr Matějů (vedoucí projektu) ; Nicholas Barr ... [et al.].. -- Praha : Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2005.. -- 263 s. : il. ; 24 cm. •(Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice / Petr Matějů, Jana Straková [editoři] et al. ; Josef Basl ... [et al.].. -- Vyd. 1.. -- Praha : Academia, 2006.. -- 411 s. : tab., grafy + 1 CD-ROM. •Lidský kapitál a investice do vzdělání : sborník z 8. ročníku mezinárodní vědecké konference 20.-21.září 2005 / kolektiv autorů.. -- 1. vyd.. -- Praha : Vysoká škola finanční a správní, 2005.. -- 184 s. •Neziskové organizace ve veřejných službách / Vladimír Hyánek, Zuzana Prouzová, Simona Škarabelová a kolektiv.. -- 1. vyd.. -- Brno : Masarykova univerzita, 2007. -- 293 s. •Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění / Konrad Paul Liessmann ; [z německého originálu ... přeložila Jana Zoubková].. -- Vyd. 1.. -- Praha : Academia, 2008.. -- 125 s. •Vzdělání a trh : sborník textů / [Tereza Urbanová (editor)].. -- Praha : Liberální institut, 2003.. -- 39 s. Základní úprava oblasti školství - literatura •Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) •Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů •Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů •Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením •Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání (2007) •Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách MŠMT •Zřizuje účelová odborná zařízení: • •Výzkumný ústav pedagogický, http://www.vuppraha.cz • •Národní ústav odborného vzdělávání, p.ř.o. www.nuov.cz • •Centrum pro studium vysokého školství,v.v.i http://www.csvs.cz/ • •Národní institut dětí a mládeže, www.nidm.cz •Národní ústav odborného vzdělávání •Institut pedagogicko-psychologického poradenství, www.ippp.cz • •Národní institut pro další vzdělávání, p.o. http://www.nidv.cz/cs/ • •Ústav pro informace ve vzdělávání, p.o. www.uiv.cz, http://www.npkk.cz/index.php • •Centrum pro hodnocení výsledků vzdělávání, p.o. http://www.cermat.cz/ •Dům zahraničních služeb, p.o. http://www.dzs.cz/ • • Veřejná výzkumná instituce, rejstřík v.v.i. http://rvvi.msmt.cz/detail.php?ic=00020711 Databáze a jiné odkazy • •Rejstřík škol a školských zařízení http://rejskol.msmt.cz/ •http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php • • • ISCED - Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání •ISCED 0 pre-primární vzdělávání •ISCED 1 primární vzdělávání •ISCED 2 nižší sekundární vzdělávání •ISCED 3 vyšší sekundární vzdělávání •ISCED 4 postsekundární vzdělávání nikoli terciární •ISCED 5 první stupeň terciárního vzdělávání •ISCED 6 druhý stupeň terciárního vzdělávání •http://www.czso.cz/csu/klasifik.nsf/i/mezinarodni_standardni_klasifikace_vzdelavani_isced_ • Harmonogram přednášek Předmět zkoumání 1)Vnitřní ekonomika školství – zkoumá mikroekonomické aspekty výchovy a vzdělávání (plánování počtu učitelů, žáků, odměňování..) 2)Vnější ekonomika školství – zkoumá makroekonomické aspekty vzdělávání (vliv vzdělávání na ekonomický růst, celkové náklady..) • Význam vzdělávání •Veřejné investice do vzdělávání v některých zemích jsou kompenzovány následnými vyššími finančními výnosy z daní, zejména u lidí s vyšším vzděláním. (V průměru zemí OECD muž s terciárním vzděláním vyprodukuje v průběhu své pracovní dráhy na daních a sociálních odvodech o 119 000 US $ více než muž s vyšším sekundárním vzděláním). •Vzdělání je také hlavním faktorem pro jednotlivce, aby mohl setrvat na pracovním trhu déle (míra nezaměstnanosti lidí s terciárním vzděláním 4 % (průměr 2008), s vyšším sekundárním vzděláním více než 9 %) Podíl obyvatel podle dosažené úrovně vzdělání •V průměru v zemích OECD dosahuje méně než jedna třetina (29 %) dospělých pouze primárního a nižšího sekundárního vzdělání (v České republice 9 % obyvatel), •44 % dospělých má ukončené vyšší sekundární vzdělání (v ČR 76 %) a •více než jedna čtvrtina (28 %) úspěšně ukončila terciární úroveň vzdělání (v ČR 14 %). Vzdělávací politika •odborná činnost vytvářející základní strategie pro plánování, hodnocení, budoucí rozvoj vzdělávací soustavy, skladbě a pluralitě školství, přístupnosti vzdělávání, legislativních základech vzdělávací soustavy •Nástroje: plánování, legislativa, financování, kurikulární politika, evaluace, monitorování, vzdělávací reforma. •Subjekty: zvolení politici, školská administrativa, učitelé a jejich organizace, rodiče a jejich asociace, studenti, církve, zaměstnavatelé, vzdělávací experti. Strategické dokumenty •Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR •http://www.msmt.cz/ministerstvo/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-cr •Výroční zpráva o stavu a rozvoji výchovně vzdělávací soustavy http://app.edu.cz/portal/page?_pageid=33,274237&_dad=portal&_schema=PORTAL&csu=5&cid=174&instance_i d=150428 •Národní program vzdělávání •http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf Výzvy vzdělávacích politik • „Pouze vzdělávací systémy, které jsou efektivní, mohou zaznamenat vzestup a země musí hledat nové cesty jak generovat vyšší zisky ze vzdělání.“ • „Zlepšování výkonů vzdělávacích systémů a zvýšením finanční hodnoty bude obrovským úkolem pro veřejnou politiku.“ (kvantita versus kvalita, celoživotní vzdělávání) •OECD, 2010 • Všeobecná správa •Státní správa – MŠMT, Česká školní inspekce, krajské úřady, obecní úřady, obce s rozšířenou působností, ředitelé škol a školských zařízení •Samospráva – kraje, obce, školské rady, vysoká stupeň autonomie vysokého školství Struktura vzdělávací soustavy •Formální •Regionální školství (Školy a školská zařízení) •Vysoké (terciární) vzdělávání - http://www.msmt.cz/vzdelavani/prehled-vysokych-skol • •Neformální • •Celoživotní vzdělávání Školská zařízení •Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků •Školská poradenská zařízení •Školská výchovná a ubytovací zařízení •Školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání •Zařízení školního stravování •Školská účelová zařízení •Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči. Financování školství •V rozhodující míře z veřejných rozpočtů (státního, ÚSC) •Normativní financování (1992) x financování na instituci – financování neinvestičních výdajů (investiční výdaje nenormativně) •Regionální školství http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/rozpocet •Vysoké školství http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/financovani-vysokych-skol-rok-2011 • Výdaje MŠMT Veřejné výdaje LOGO MŠMT •http://www.msmt.cz/file/14303 •Návrh včetně cenové nabídky na rozpracování konceptu •Termín: 28.února •Odměna 5.000,- Kč •Možnost získání dobrovolných bodů (10) J? Co očekávám od předmětu? Děkuji za pozornost J