Předmět: Ekonomika vzdělávání Jitka Pleskačová 27. 3. 2012 Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.4.00/12.0055. }Kdo je „mladá osoba“ na trhu práce }Míra nezaměstnanosti mladých osob }Postavení mladistvých do 18 let }Absolventi škol podle dosaženého stupně vzdělání a oboru vzdělání }Přednosti a nedostatky absolventů z pohledu zaměstnavatelů }Zkušenosti a doporučení zaměstnanců úřadů práce }Neexistuje jednotné (např. věkové) vymezení }Nezaměstnaný - registrovaný (v ČR = ÚP) uchazeč o zaměstnání = různé národní legislativy }Mezinárodní organizace práce (ILO) ◦Nezaměstnaný = osoba starší 15 let, která v daném období nemá žádné zaměstnání, aktivně si je hledá a je připravena k nástupu do zaměstnání nejpozději do 14 dnů ◦Mladé osoby: věková skupina15–24 let }EUROSTAT ◦Věkové skupiny: např. 15-19 let, 15-24 let, 20-24 let, 25-29 let a další ◦ }ČSÚ: ◦metodika EUROSTATu - věkové kategorie (15-19 let, 20–24 let, 25–29 let) }MPSV: ◦absolvent = uchazeč o zaměstnání (UoZ) evidovaný na ÚP k určitému datu, u kterého doba od úspěšného ukončení studia nepřekročila 2 roky ◦mladistvý = UoZ evidovaný na ÚP do 18 let věku (převážně UoZ, kteří úspěšně nedokončili přípravu na budoucí povolání) } }Míra ekonomické aktivity mladých osob ◦Podíl ekonomicky aktivních osob určité věkové skupiny (např. do 24 let) v celkové populaci –Průměr EU – zhruba 44 % –ČR – zhruba 32 % –Pouze orientační – hodnotí se země s různým vzdělávacím systémem }Specifická míra nezaměstnanosti ◦Podíl počtu určité skupiny nezaměstnaných na shodně vymezené pracovní síle (např. ve věkové kategorii 15-24 let) ◦Zpravidla vyšší než celková ◦POZOR => registrovaná vs. obecná míra nezaměstnanosti ◦ Zdroj: Statistics - employment, unemployment. Eurostat: Statistics [online]. [cit. 2012-03-19]. Dostupné z: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/employment_unemployment_lfs/data/database }Výrazné regionální rozdíly }S růstem obecné míry roste i specifická míra nezaměstnanosti }Negativní demografický vývoj }Růst podílu absolventů vyššího sekundárního a terciárního vzdělávání }Charakteristické roční intervaly – dvě období: ◦červen až září = nárůst počtu nezaměstnaných absolventů (ukončení přípravy na budoucí povolání) ◦říjen až květen = snižování počtu nezaměstnaných absolventů a mladistvých ◦ Proto se při analýzách postavení mladých osob na trhu práce vychází zejména ze statistik k 30.9. a 30.4. Zdroj: Nezaměstnanost absolventů škol se středním a vyšším odborným vzděláním - 2011 [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenství zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011 [cit. 2012-03-19]. 64 s. Projekt financovaný ESF a rozpočtem ČR. Dostupné z: http://www.infoabsolvent.cz/TematickyKatalog/FStranka.aspx?OborMMP=66&KodStranky=9.0.60 Zdroj: Analýza vývoje zaměstnanosti a nezaměstnanosti v 1. pololetí 2011. MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ ČR. Integrovaný portál MPSV [online]. uveřejněno pod č.j. 2011/76129-411. [cit. 2012-03-19]. Dostupné z: http://portal.mpsv.cz/sz/politikazamest/trh_prace/rok2011p1 }Ohrožení dlouhodobou nezaměstnaností ◦Zhoršená výchozí pozice na trhu práce ◦Negativně ovlivňuje motivaci při hledání prvního pracovního uplatnění ◦Riziko trvalejší marginalizace }Spíše nezájem o nekvalifikovanou pracovní sílu z řad mladistvých UoZ (přednost dostává zpravidla zapracovaný UoZ) } } ZÁSADNÍ PROBLÉM = NEDOKONČENÍ PŘÍPRAVY NA BUDOUCÍ POVOLÁNÍ }Plynulost přechodu ze vzdělávání na trh práce ovlivněna stupněm dosaženého vzdělání a absolvovaným oborem } }Statistiky - klasifikace kmenových oborů vzdělávání (KKOV) 1)Podle nejvyššího dosaženého stupně vzdělání (největší problémy vyučení a SŠ s maturitou) 2)Podle skupin oborů vzdělání ◦ Zdroj: Kvalifikační struktura absolventů. Integrovaný portál MPSV: Zaměstnanost [online]. [cit. 2012-03-19]. Dostupné z: http://portal.mpsv.cz/sz/stat/abs/ksa Míra nezaměstnanosti čerstvých absolventů v ČR v letech 2008 – 2011 (dubnové hodnoty, podle stupně dosaženého vzdělání) Kategorie vzdělání 2008 2009 2010 2011 Nižší střední s VL 12,75 % 25,28 % 31,14 % 31,34 % Střední s VL 6,21 % 11,98 % 17,75 % 17,11 % Střední odborné s MZ a VL 7,79 % 11,81 % 19,35 % 18,17 % Střední odborné s MZ 5,67 % 7,85 % 10,62 % 11,45 % Vyšší odborné 5,52 % 6,79 % 8,91 % 9,39 % Vysokoškolské magist. 3,60 % 4,29 % 6,42 % 7,11 % Zdroj: Nezaměstnanost absolventů - skupiny oborů vzdělání. Infoabsolvent.cz: Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce [online]. [cit. 2012-03-19]. Dostupné z: http://www.infoabsolvent.cz/TematickyKatalog/SStranka.aspx?KodStranky=5.1.05 Hodnoty míry nezaměstnanosti za rok 2011 vycházejí z počtu nezaměstnaných čerstvých absolventů, vykázaného jednotlivými úřady práce k 30. dubnu 2011, a počtu absolventů, kteří ukončili studium v roce 2010. }STŘEDNÍ VZDĚLÁNÍ – S VÝUČNÍM LISTEM }Míra nezaměstnanosti k 30.4.2011 – 18,7 % ◦Nejnižší míra nezaměstnanosti –Technické obory – polygrafie, elektrotechnika, strojírenství ◦Problémy s uplatněním mají absolventi oborů –Stavebnictví, geodézie a kartografie –Textilní výroba a oděvnictví –Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů –Gastronomie, hotelnictví, turismus –Potravinářství a potravinářská chemie }STŘEDNÍ ODBORNÉ VZDĚLÁNÍ S MATURITNÍ ZKOUŠKOU A ODBORNÝM VÝCVIKEM }Míra nezaměstnanosti k 30.4.2011 – 18,2 % ◦Nejnižší míra nezaměstnanosti – obory –Strojírenství a strojírenská výroba, –Doprava a spoje –Hornictví, hutnictví a slévárenství ◦Problémy s uplatněním mají absolventi oborů –Potravinářství a potravinářská chemie –Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů –Zemědělství a lesnictví –Obchod –Osobní a provozní služby –Podnikání v oborech (největší skupina nezaměstnaných v této kategorii!!!) }STŘEDNÍ ODBORNÉ VZDĚLÁNÍ S MATURITNÍ ZKOUŠKOU }Míra nezaměstnanosti k 30.4.2011 – 11,4 % ◦ ◦Nejnižší míra nezaměstnanosti –Obecně odborná příprava (lycea) –Speciální a interdisciplinární technické obory (např. autotronik nebo mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení) –Zdravotnictví ◦Problémy s uplatněním mají absolventi –Kožedělná a obuvnická výroba –Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů –Polygrafie, zpracování papíru, filmu, fotografie –Textilní výroba a oděvnictví –Ekologie a ochrana životního prostředí } }GYMNÁZIA }Míra nezaměstnanosti k 30.4.2011 – 3,2 % ◦ ◦Míra nezaměstnanosti tradičně velmi nízká ◦Valná většina absolventů pokračuje ve studiu na vyšších odborných školách nebo vysokých školách }VYŠŠÍ ODBORNÉ VZDĚLÁNÍ }Míra nezaměstnanosti k 30.4.2011 – 9,4 % ◦ ◦Nejnižší míra nezaměstnanosti –Doprava a spoje –Zdravotnictví –Obchod –Stavebnictví, geodézie a kartografie ◦Problémy s uplatněním mají absolventi –Textilní výroba a oděvnictví –Ekologie a ochrana životního prostředí –Technická chemie a chemie silikátů –Potravinářství a potravinářská chemie } }VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁNÍ – MAGISTERSKÉ STUDIUM }Míra nezaměstnanosti k 30.4.2011 – 7,1 % ◦ ◦Nejnižší míra nezaměstnanosti - absolventi –Lékařské obory –Právnické obory –Pedagogické obory ◦Problémy s uplatněním mají absolventi –Zemědělské, lesnické a veterinární vědy a nauky –Přírodní vědy a nauky –Technické vědy a nauky –Vědy a nauky o kultuře a umění } } }VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁNÍ (MAGISTERSKÉ STUDIUM) } } Zdroj: Nezaměstnanost absolventů škol se středním a vyšším odborným vzděláním - 2011 [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011 [cit. 2012-03-19]. 64 s. Projekt financovaný ESF a rozpočtem ČR. Dostupné z: http://www.infoabsolvent.cz/TematickyKatalog/FStranka.aspx?OborMMP=66&KodStranky=9.0.60 Zdroj: Nezaměstnanost absolventů škol se středním a vyšším odborným vzděláním - 2011 [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011 [cit. 2012-03-19]. 64 s. Projekt financovaný ESF a rozpočtem ČR. Dostupné z: http://www.infoabsolvent.cz/TematickyKatalog/FStranka.aspx?OborMMP=66&KodStranky=9.0.60 Zdroj: Funkce a profily veřejných vysokých škol v ČR 2012: Expertizní studie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta - Středisko vzdělávací politiky, 17.2.2012. [cit. 2012-03-19]. 34 s. Dostupné z: http://www.strediskovzdelavacipolitiky.info/ }Zásadní změny v počtu absolventů VŠ ◦Nárůst počtu absolventů během posledních 8 let (zhruba 2,5 krát více absolv.) ◦Počet absolventů, kteří vstupují na trh práce, roste pomaleji než celkový počet absolventů }Prognóza: v roce 2013 budou absolventi VŠ představovat polovinu všech mladých osob vstupujících na trh práce po ukončení vzdělávání }Trend posledních 3 let => zhoršení možnosti uplatnění na trhu práce, a to i u absolventů ekonomických oborů (dopady krize) }§ 33 zákona o zaměstnanosti ◦Zvýšená péče při zprostředkování zaměstnání ◦Individuální akční plány }Informační a poradenská střediska (IPS) ◦Individuální přístup }Aktivní politika zaměstnanosti (APZ) ◦Společensky účelná pracovní místa ◦Veřejně prospěšné práce ◦Veřejná služba ◦Rekvalifikace ◦Evropský sociální fond – OP LZZ, projekt Vzdělávejte se! a další… }Národní dílčí cíl – zvýšení míry zaměstnanosti osob ve věku 15-24 let o třetinu oproti roku 2010 } Jedna z cílových skupin – uchazeči do 24 let věku včetně absolventů škol bez praxe }Mezi priority zařazeno posílení aktivní spolupráce se vzdělávacími institucemi (kladen důraz na celoživotní vzdělávání) } } Podrobné info: Portál MPSV: ÚP ČR – krajská pobočka Brno http://portal.mpsv.cz/upcr/kp/jhm/apz }EUROSTAT – leden 2012 ◦EU 27 => 10,6 % ◦ČR => 7,2 % } }MPSV – leden 2012 (stav k 31.1.2012) ◦ČR => 7,2 % –z toho absolventi a mladiství 5,9 % (= podíl na celkové nezaměstnanosti) –počet evidovaných abs. a mladistvých 31 480 } }MPSV – únor 2012 (stav k 29.2.2012) ◦ČR => 9,2 % –z toho absolventi a mladiství 5,8 % (= podíl na celkové nezaměstnanosti) –počet evidovaných abs. a mladistvých 31 296 Zdroj: Tiskové zprávy (březen): Nezaměstnanost v ČR v únoru vzrostla na 9,2 procenta. Ministerstvo práce a sociálních věcí [online]. 8.3.2012 [cit. 2012-03-19]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/cs/12591 Kraj Počet všech UoZ Evidovaní absolventi škol a mladiství do 18 let (k 29.2.2012) celkový počet podíl na všech UoZ v kraji podíl na abs.+ml. v ČR pouze absolventi pouze mladiství do 18 let počet podíl na abs.+ml. počet podíl na abs.+ml. Moravskoslezský kraj 79 390 4 824 6,08% 15,41% 3 903 80,91% 930 19,28% Jihomoravský kraj 66 201 4 483 6,77% 14,32% 3 966 88,47% 518 11,55% Ústecký kraj 62 386 3 131 5,02% 10,00% 2 296 73,33% 841 26,86% Středočeský kraj 54 257 2 816 5,19% 9,00% 2 271 80,65% 551 19,57% Olomoucký kraj 40 946 2 325 5,68% 7,43% 2 043 87,87% 284 12,22% Praha 34 101 1 476 4,33% 4,72% 1 171 79,34% 307 20,80% Zlínský kraj 31 045 1 931 6,22% 6,17% 1 815 93,99% 116 6,01% Jihočeský kraj 29 396 1 983 6,75% 6,34% 1 602 80,79% 384 19,36% Vysočina 27 275 1 918 7,03% 6,13% 1 792 93,43% 128 6,67% Pardubický kraj 25 348 1 572 6,20% 5,02% 1 358 86,39% 216 13,74% Liberecký kraj 24 427 1 162 4,76% 3,71% 864 74,35% 301 25,90% Plzeňský kraj 24 344 1 090 4,48% 3,48% 793 72,75% 297 27,25% Královéhradecký kraj 23 974 1 539 6,42% 4,92% 1 314 85,38% 227 14,75% Karlovarský kraj 18 595 1 046 5,63% 3,34% 761 72,75% 290 27,72% Celkem ČR 541 685 31 296 5,78% 100,00% 25 949 82,91% 5 390 17,22% Zdroj: Tiskové zprávy (březen): Nezaměstnanost v ČR v únoru vzrostla na 9,2 procenta. Ministerstvo práce a sociálních věcí [online]. 8.3.2012 [cit. 2012-03-19]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/cs/12591 ◦Novější teoretické znalosti ◦Dobrá znalost práce s výpočetní technikou ◦Orientace v nových technologiích ◦Dobré jazykové vybavení ◦Adaptabilita, flexibilita ◦Nezatíženost předchozími pracovními návyky ◦Ochota dále se vzdělávat ◦Ochota přijímat tzv. firemní filozofii ◦Vysoké pracovní nasazení ◦Menší nároky na finanční ohodnocení, příp. finanční stimuly (dotace ÚP) ◦Omlazení pracovního kolektivu ◦Nedostatečné (nebo žádné) praktické zkušenosti ◦Minimální pracovní návyky ◦Malá ochota dále se vzdělávat ◦Neochota nést odpovědnost za výsledky své práce ◦Nereálné představy absolventů o náplni práce ◦Potřeba delší doby na zapracování ◦Obava z nízké pracovní morálky mladých ◦Obava z nepřizpůsobení se firemní filozofii ◦Neakceptovatelné finanční požadavky ◦Neochota pracovat ve vícesměnném provozu ◦Neochota cestovat za prací ◦Obava z toho, že po zapracování a získání zkušeností si bude absolvent hledat jiné pracovní místo }Otevřenější vůči absolventům jsou spíše větší a velké organizace }Vedle odborných znalostí důležité i obecně využitelné kompetence (pružná reakce na potřeby zaměstnavatelů) }Preference způsobu výběru zaměstnanců ◦Nejčastěji výběr z těch zájemců o práci, kteří se hlásí sami ◦Druhá nejvyužívanější možnost – doporučení stávajících zaměstnanců ◦Třetí nejvyužívanější možnost – inzerce, internet, úřad práce ◦ }Absolventa VŠ s praxí (vedle absolventa bez praxe) preferuje zhruba 23 – 36 % zaměstnavatelů (dle konkrétního oboru) }Argumenty PRO: ◦Předchozí pracovní aktivita vypovídá zejména o samostatnosti, zájmu pracovat, zájmu poznat pracovní prostředí, snaze získat zkušenosti a praxi ◦Absolventi s praxí mají reálnější představy, pracovní návyky, lépe se adaptují na pracovní režim, jsou zodpovědnější ◦Ideální jsou zahraniční pracovní zkušenosti !!! ◦ }ÚSPĚŠNÝ PŘECHOD NA TRH PRÁCE = PŘEDCHOZÍ PRACOVNÍ ZKUŠENOST !!! }Správně zvolte strategii při hledání prvního zaměstnání }Získejte dostatek relevantních informací (využijte formálních i neformálních kontaktů) }Důležitá je aktivita a schopnost dobře se prezentovat (pište i tam, kde právě nikoho nehledají, své znalosti podložte certifikáty, využijte sociální sítě – např. LinkedIn) }Nechejte si poradit – zapracujte na svém sebevědomí } }Veškeré aktivity realizujte bezprostředně po ukončení studia (pozor na negativní dopady dlouhodobé nezaměstnanosti) }Využívejte nabídek úřadu práce a zapojujte se do aktivit (IAP, JOB cluby, rekvalifikace, hromadné informační schůzky apod.) }Snažte se pokud možno získat praktické zkušenosti již během studia (vhodná jsou výstupní hodnocení) }Výhodou jsou zahraniční zkušenosti (zejména u absolventů VŠ) } }Osvojte si základní pravidla při jednání se zaměstnavatelem => PRVNÍ DOJEM ◦Životopis upravte podle firmy - pište stručně, věcně, mělo by být patrné, že se o firmu zajímáte ◦Využijte motivační dopis, žádost o přijetí do pracovního poměru, nezapomínejte na formáty! ◦Před přijímacím pohovorem nastudujte dostupné materiály o firmě, na dotazy odpovídejte jasně, srozumitelně, nevymýšlejte si, připravte si odpověď na otázku - proč chcete pracovat pro danou firmu, dbejte na oděv a váš celkový vzhled, buďte dochvilní ◦Nebojte se zpětné vazby – názory ostatních vás mohou posunout dále } }Dobře fungující ekonomika }Demografický vývoj }Obecná míra nezaměstnanosti }Počáteční vzdělávání (volba studijního oboru) a struktura vzdělávacího systému }Úroveň dosažené kvalifikace }Situace na trhu práce a zaměření politiky zaměstnanosti (regiony) } }Osobní předpoklady mladých lidí }Chybějící praxe a nedostatečné pracovní návyky }Riziková skupina = mladí lidé ve věku 15-18 let, kteří nepracují ani nestudují } } Zdroje •Statistics - employment, unemployment. Eurostat: Statistics [online]. [cit. 2012-03-19]. Dostupné z: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/employment_unemployment_lfs/data/database •International Labour Organization [online]. [cit. 2010-12-04]. Main statistics (annual) - Unemployment. Dostupné z WWW: •Nezaměstnanost absolventů - skupiny oborů vzdělání. Infoabsolvent.cz: Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce [online]. [cit. 2012-03-19]. Dostupné z: http://www.infoabsolvent.cz/TematickyKatalog/SStranka.aspx?KodStranky=5.1.05 •Portál MPSV [online]. 10.11.2011 [cit. 2012-03-07]. Statistická ročenka trhu práce v České republice 2010. Dostupné z WWW: . •Analýza vývoje zaměstnanosti a nezaměstnanosti v 1. pololetí 2011. MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ ČR. Integrovaný portál MPSV [online]. uveřejněno pod č.j. 2011/76129-411. [cit. 2012-03-19]. Dostupné z: http://portal.mpsv.cz/sz/politikazamest/trh_prace/rok2011p1 •Nezaměstnanost absolventů škol se středním a vyšším odborným vzděláním - 2011 [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenstvé zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2011 [cit. 2012-03-19]. 64 s. Projekt financovaný ESF a rozpočtem ČR. Dostupné z: http://www.infoabsolvent.cz/TematickyKatalog/FStranka.aspx?OborMMP=66&KodStranky=9.0.60 •Kvalifikační struktura absolventů. Integrovaný portál MPSV: Zaměstnanost [online]. [cit. 2012-03-19]. Dostupné z: http://portal.mpsv.cz/sz/stat/abs/ksa http://www.infoabsolvent.cz/TematickyKatalog/FStranka.aspx?CiloveSkupiny=1,2,3,4,5,6&KodStranky=9.0 .60 •Funkce a profily veřejných vysokých škol v ČR 2012: Expertizní studie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta - Středisko vzdělávací politiky, 17.2.2012. [cit. 2012-03-19]. 34 s. Dostupné z: http://www.strediskovzdelavacipolitiky.info/ •Tiskové zprávy (březen): Nezaměstnanost v ČR v únoru vzrostla na 9,2 procenta. Ministerstvo práce a sociálních věcí [online]. 8.3.2012 [cit. 2012-03-19]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/cs/12591 • • • } } } } } } Děkuji za pozornost } } }