Úvod do ekonomiky vzdělávání Vzdělávání jako veřejný statek? 21.2.2012 Harmonogram přednášek Podmínky • •Semestrální práce – Kvalita a efektivnost ve vzdělávání – případová studie vybrané veřejné vzdělávací instituce 40 bodů (nutné získat min 60 %) – termín odevzdání – 18.5.2012 •Závěrečný test (26.4.2012) (60 bodů – nutné získat min 60 %) •Ústní zkouška ? Základní úprava oblasti školství - literatura •Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) •Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů •Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů •Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením •Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání (2007) •Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách Doplňková literatura •Benčo, J.: Ekonomka vzdelávania. Bratislava: IRIS, 2002. ISBN 80-89018-41-6. Kapitola 4 a 6. V knihovně. •Education at a Glance 2010, OECD •Organizace vzdělávací soustavy České republiky 2008/09 •Matějů, P.: České vysoké školství na křižovatce : investiční přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi / Natalie Simonová (ed.) ; Petr Matějů (vedoucí projektu) ; Nicholas Barr ... [et al.].. -- Praha : Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2005.. -- 263 s. : il. ; 24 cm. •(Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice / Petr Matějů, Jana Straková [editoři] et al. ; Josef Basl ... [et al.].. -- Vyd. 1.. -- Praha : Academia, 2006.. -- 411 s. : tab., grafy + 1 CD-ROM. •Lidský kapitál a investice do vzdělání : sborník z 8. ročníku mezinárodní vědecké konference 20.-21.září 2005 / kolektiv autorů.. -- 1. vyd.. -- Praha : Vysoká škola finanční a správní, 2005.. -- 184 s. •Neziskové organizace ve veřejných službách / Vladimír Hyánek, Zuzana Prouzová, Simona Škarabelová a kolektiv.. -- 1. vyd.. -- Brno : Masarykova univerzita, 2007. -- 293 s. •Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění / Konrad Paul Liessmann ; [z německého originálu ... přeložila Jana Zoubková].. -- Vyd. 1.. -- Praha : Academia, 2008.. -- 125 s. •Vzdělání a trh : sborník textů / [Tereza Urbanová (editor)].. -- Praha : Liberální institut, 2003.. -- 39 s. MŠMT •Zřizuje účelová odborná zařízení: • •Výzkumný ústav pedagogický, http://www.vuppraha.cz • •Národní ústav odborného vzdělávání, p.ř.o. www.nuov.cz • •Centrum pro studium vysokého školství,v.v.i http://www.csvs.cz/ • •Národní institut dětí a mládeže, www.nidm.cz •Národní ústav odborného vzdělávání •Institut pedagogicko-psychologického poradenství, www.ippp.cz • •Národní institut pro další vzdělávání, p.o. http://www.nidv.cz/cs/ • •Ústav pro informace ve vzdělávání, p.o. www.uiv.cz, http://www.npkk.cz/index.php • •Centrum pro hodnocení výsledků vzdělávání, p.o. http://www.cermat.cz/ •Dům zahraničních služeb, p.o. http://www.dzs.cz/ • • Veřejná výzkumná instituce, rejstřík v.v.i. http://rvvi.msmt.cz/detail.php?ic=00020711 Databáze a jiné odkazy • •Rejstřík škol a školských zařízení http://rejskol.msmt.cz/ •http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php • • • Strategické dokumenty •Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR •http://www.msmt.cz/ministerstvo/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-cr •Výroční zpráva o stavu a rozvoji výchovně vzdělávací soustavy http://app.edu.cz/portal/page?_pageid=33,274237&_dad=portal&_schema=PORTAL&csu=5&cid=174&instance_i d=150428 •Národní program vzdělávání •http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf ISCED - Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání •ISCED 0 pre-primární vzdělávání •ISCED 1 primární vzdělávání •ISCED 2 nižší sekundární vzdělávání •ISCED 3 vyšší sekundární vzdělávání •ISCED 4 postsekundární vzdělávání nikoli terciární •ISCED 5 první stupeň terciárního vzdělávání •ISCED 6 druhý stupeň terciárního vzdělávání •http://www.czso.cz/csu/klasifik.nsf/i/mezinarodni_standardni_klasifikace_vzdelavani_isced_ • Význam vzdělávání •Veřejné investice do vzdělávání v některých zemích jsou kompenzovány následnými vyššími finančními výnosy z daní, zejména u lidí s vyšším vzděláním. (V průměru zemí OECD muž s terciárním vzděláním vyprodukuje v průběhu své pracovní dráhy na daních a sociálních odvodech o 119 000 US $ více než muž s vyšším sekundárním vzděláním). •Vzdělání je také hlavním faktorem pro jednotlivce, aby mohl setrvat na pracovním trhu déle (míra nezaměstnanosti lidí s terciárním vzděláním 4 % (průměr 2008), s vyšším sekundárním vzděláním více než 9 %) Vzdělávací politika •odborná činnost vytvářející základní strategie pro plánování, hodnocení, budoucí rozvoj vzdělávací soustavy, skladbě a pluralitě školství, přístupnosti vzdělávání, legislativních základech vzdělávací soustavy •Nástroje: plánování, legislativa, financování, kurikulární politika, evaluace, monitorování, vzdělávací reforma. •Subjekty: zvolení politici, školská administrativa, učitelé a jejich organizace, rodiče a jejich asociace, studenti, církve, zaměstnavatelé, vzdělávací experti. Výzvy vzdělávacích politik • „Pouze vzdělávací systémy, které jsou efektivní, mohou zaznamenat vzestup a země musí hledat nové cesty jak generovat vyšší zisky ze vzdělání.“ • „Zlepšování výkonů vzdělávacích systémů a zvýšením finanční hodnoty bude obrovským úkolem pro veřejnou politiku.“ (kvantita versus kvalita, celoživotní vzdělávání) •OECD, 2010 • Podíl obyvatel podle dosažené úrovně vzdělání •V průměru v zemích OECD dosahuje méně než jedna třetina (29 %) dospělých pouze primárního a nižšího sekundárního vzdělání (v České republice 9 % obyvatel), •44 % dospělých má ukončené vyšší sekundární vzdělání (v ČR 76 %) a •více než jedna čtvrtina (28 %) úspěšně ukončila terciární úroveň vzdělání (v ČR 14 %). Financování školství •V rozhodující míře z veřejných rozpočtů (státního, ÚSC) •Normativní financování (1992) x financování na instituci – financování neinvestičních výdajů (investiční výdaje nenormativně) •Regionální školství http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/rozpocet •Vysoké školství http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/financovani-vysokych-skol-rok-2011 • Výdaje na žáka •„Česká republika vydá ročně na žáka na primární úrovni 3 799 US $, na žáka v sekundárním vzdělávání 6 174 US $ a v terciárním vzdělávání 8 318 US $“. •Průměr OECD na žáka na primární úrovni 7 153US $, na žáka v sekundárním vzdělávání 8 972 US $ a v terciárním vzdělávání 13 692 US $“. •Pozn: jednotkové výdaje zahrnují přímé veřejné a soukromé výdaje na vzdělávání. Vlastní životní náklady dotované z veřejných zdrojů nejsou zahrnuty. Zdroj: Education at a Glance 2011 • Celkové výdaje na žáka zahrnují také výdaje na výzkum, což může velmi ovlivnit výsledek u zemí, kde výdaje na výzkum a vývoje představují u neterciárního vzdělávání cca 15 % z celkových výdajů na žáka (Finsko, Franci, Maďarsko, Slovensko, Švédsko a Spojené království). V ČR je to cca 8 %. U terciárního vzdělávání je tento podíl ještě vyšší téměř 30 % u některých zemí (Kanada, Německo, Norsko, Švédsko, Spojené království), V ČR 1,4 %. V ČR došlo mezi roky 2000 a 2008 k celkovému nárůstu počtu studentů v terciárním vzdělávání o 64 %, k nárůstu výše výdajů na tuto vzdělávací úroveň o 102 %, což znamená nárůst průměrných výdajů na jednoho studenta o 24 % Kolik z bohatství státu je vynaloženo na vzdělávání? •Země OECD vydaly v roce 2008 6,1 % jejich kolektivního HDP, z toho 3,7 % HDP je vynaloženo na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání. •Česká republika 4,5 %, 2,8 % na primární, sekundární a postsekundární vzdělávání •Výdaje na vzdělávací instituce (školy, univerzity a další veřejné i soukromé instituce) – výdaje na vlastní vzdělávání, výdaje (soukromé i veřejné) na služby spojené se vzděláváním poskytované studentům a jejich rodinám (včetně ubytování studentů a dopravu do školy) + výdaje na výzkum realizovaný v rámci vzdělávací instituce. Výdaje na vzdělávání jako % HDP Podíl soukromých výdajů •Růst výdajů => tlak na finanční zdroje celé společnosti. •V průměru OECD – ¾ výdajů jako % HDP pochází z veřejných zdrojů •Trend – stále méně časté financování preprimárního a terciárního vzdělávání •=> Růst role soukromého sektoru •Obava nižší motivace ke studiu v případě finančního zatížení studentů Zdroje financování - výsledky •V zemích OECD pochází v průměru 83 % výdajů na vzdělávání z veřejných zdrojů •ČR 87,3 %, EU 21 89,1 % •Z veřejných zdrojů pochází 91 % výdajů na ISCED 1, 2, 3 a 4. •Veřejné výdaje rostou, směřují i do soukromých institucí, kde jsou však 2 x menší •„Ve většině zemí pochází v terciárním vzdělávání naprostá většina soukromých výdajů z prostředků domácností. Výjimkou jsou Rakousko, Kanada, Česká republika, Slovenská republika a Švédsko, kde jsou soukromé výdaje jiných subjektů vyšší než výdaje domácností“. Soukromé výdaje •Pokles podílu veřejných výdajů (u terciárního vzdělávání) ze 74 % v roce 1995 na 73 % v roce 2000 a na 67 % v roce 2008 – trend především mimoevropských zemí (školné + podniky). •Soukromé výdaje tvoří 17 % všech výdajů (OECD) •V ČR 12,7 %, EU 21 10,9 % •Podíl soukromých výdajů u terciárního vzdělávání tvoří 31 % (OECD), ČR 20,9 % Výsledné soukromé výdaje zahrnují školné a další soukromé platby vzdělávacím institucím. Podíl soukromých výdajů na terciární vzdělávání Výdaje na vzdělávání jako podíl na celkových veřejných výdajích • Indikátor charakterizuje celkové veřejné výdaje na vzdělávání. Jsou v nich obsaženy přímé výdaje na vzdělávací instituce stejně jako veřejné subvence domácnostem (např. stipendia a studentské půjčky) a dalším soukromým vzdělávacím subjektům (např. institucím zabezpečujícím odbornou přípravu učňů v duálním systému). Tento indikátor zahrnuje i veřejné subvence, které neslouží domácnostem pro přímé platby související se vzděláváním, jako jsou např. dávky na pokrytí životních potřeb studentů. Celkové veřejné výdaje jako podíl HDP Děkuji za pozornost J Hyánek, V., Prouzová, Z., Škarabelová, S. a kol: Neziskové organizace ve veřejných službách, 2007 Špalek, J.: Veřejné statky, Teorie a experiment, 2011 Řežuchová, M. Spolupráce veřejného a soukromého sektoru: Analýza efektivního zabezpečování veřejných služeb. Disertační práce, 2010 Valenčík, R.: Bohatí bohatnou a chudí chudnou - věčný problém? http://www.sds.cz/docs/prectete/eknihy/lkkt/lkkt02.htm