Bolesti a přínosy Ing. J. Skorkovský, CSc. pro ESF MU Bolesti ve zpracování informací nTéměř všechno, co vidíme v podniku konkurenta, je dnes možné zreprodukovat kdekoliv na světě (poznámka k Číně) n nNelze zreprodukovat kulturu (systém) organizace, způsob řízení lidí a vztah lidí k informacím. n nTo, co činí podniky výjimečnými, je přístup k lidem a informacím. n nPráce s počítačem není totožná s prací s informacemi !! n n n Bolesti ve zpracování informací •manuální / dávkové zpracování informací •Snímače čárového kódu •roztříštěná datová základna •Homogenní DB, XML porty, •neaktuálnost / nespolehlivost informací •On-line zpracování, automatická kontrola integrity •chybovost / způsob odstraňování chyb, on-line help •Systém řízení kvality, předcházení vzniku chyb n Bolesti ve zpracování informací •nespolehlivost chodu systému •Systém s transakčním zpracováním dat, stabilní DB , automatická archivace (vytváření záloh za chodu- zmínka o verzích DB) •komplikovaná implementace vnějších změn •Nástroje pro upgrade, minimalizace nestandardních zásahů, špičkové on-line objektově orientované vývojové prostředí •komplikovaná práce se systémem •Standardní ovládání pro všechny aplikace – jednotné uživatelské prostředí •značný počet obslužných pracovníků (IT manažerů) •Moderní systém vyžaduje méně IT manažerů pouze s IT znalostmi a více IT specialistů se znalostmi řízení procesů •vysoká cena / nízký výkon •Dlouhodobá TCO, moderní koncepce Bolesti ve financích a v účetnictví nneoperativní poskytování informací nNavigační funkcionalita, workflow, dimenze, Business Analytics, … nneoperativní porovnávání plánu se skutečností nAplikace Rozpočet, Cash flow, On-line data…. nobtížné párování faktur a plateb nFunkčnost pro zajišťování automatického i ručního párování pomocí běžných čísel vyrovnání, možnost „odpárování“ uzavřených položek n Bolesti ve financích a v účetnictví nobtížné sledování salda nNástroje moderních ERP jako jsou např. kalkulovaná pole nneprůkazné opravování účetních dokladů nNutnost generace opravných dokladů nzbytečné / zdvojené pracovní úkony nIntegrita databáze- každý záznam je v DB pouze jednou nnerovnoměrné využití pracovníků v průběhu měsíce nPrůběžné účtování a inventury – snížení stresu pracovníků v době uzávěrek n Bolesti v CRM – Marketing a prodej nneoperativní poskytování informací nAplikace CRM přímo navázaná na procesy Prodej, Nákup a Sklad nneprovázanost procesů Prodej - Sklad - Výroba - Účetnictví nProvázání sekvence procesů Prodej- Výroba-Nákup nnedostatečné / neaktuální informace o zákaznících nKvalitní dotazníky – vyhodnocování profilů, aktivní marketing – návaznost na aplikaci Prodej nnepružnost prodeje nSledování obchodních příležitostí, statistik, aktivity a úkolů a nastavení korektivních zpětných vazeb nobtížná zastupitelnost prodejců nLepší informovanost prodejců a rychlý přístup k informacím (záznamům) umožňuje nahraditelnost prodejců nabsence podpory elektronického obchodu nIntegrace s Outlookem, aplikacemi e-Shopu, B2B, B2C, řízení dokumentů, … n Bolesti ve výrobě nNeprovázanost procesů Prodej - Sklad - Výroba - Účetnictví nFunkčnost Sledování zakázek a Dynamické sledování hlášení akcí nneinformovanost v oblasti nedokončené výroby nAutomatické účtování sekvencí 121|611 a deaktivace podle okamžité spotřeby materiálu a zdrojů nneinformovanost o cenách nKvalitní nastavení kalkulací, sledování vedlejších nákladů (položky ocenění) n n n Bolesti ve výrobě nzbytečná ruční práce s vyhotovováním dokladů nAutomatický sběr dat, XML dataporty na elektronická vstupní a výstupní zařízení, MES nobtížné plánování / změny výroby nMPS (hlavní rozvrh výroby), MRP-II, JIT….výrobní prognózy, přímá návaznost prodejních a výrobních zakázek při přímém plánování, ruční MRP, automatické navrhování nákupů (Sešit požadavků) a automatické vystavování nákupních objednávek nobtížné řízení kooperací nFunkčnost Řízení subdodavatelů nomezená kapacita výroby nPlánování pomocí grafických nástrojů, možnost použít TOC nebo zadávání subdodávek externím zdrojům (kooperace) n n n Bolesti ve skladu a v nákupu nneprovázanost procesů Nákup –Sklad –Výroba -Účetnictví nDynamické sledování nvelký objem skladových zásob nPoužití modifikátorů a metod doplňování, výpočet čistých požadavků, prognózování, optimalizace dávek nnepružnost nákupu nEDI, automatické vytváření ceníků, alternativní zboží a dodavatelé nnedostatečné / neaktuální informace o dodavatelích nCRM – vazba z Nákupu na CRM a zpět nzbytečné nákupy / platby nWorkflow a schvalování operací, systém řízení kvality, výpočet čistých požadavků, používání modifikátorů na kartě Zboží nobtížné řízení skladů v různých místech- lokacích nOptimalizace logistických operací v různých lokacích n Bolesti ve skladu a v nákupu nobtížná zastupitelnost nákupčích (obstaravatelů) nStejné jako u prodejců (viz marketing a prodej) nnerovnoměrná vytíženost nákupčích nSystém priorit, vyhodnocování aktivit a úkolů, plánování práce zdrojů na obchodních příležitostech nabsence podpory elektronického obchodu nAplikace e-Shop jako součást řešení (All-In-One) nobtížné sledování původu zboží nAplikace pro sledování zboží (sériová čísla, expirace a šarže) nabsence virtuálních skladů (katalogy zboří, které není zatím skladem) nNeskladované zboží nobtížené řízení více skladových míst a uložení podle různých parametrů nAplikace Skladové jednotky, přihrádky, zaskladnění, vyskladnění, cross-docking Bolesti v servisu nobtížná předvídatelnost potřeb zákazníka nCRM-Servis- sledování trendů předmětů servisu nnedostatečný přehled o prioritě servisních úkolů nCRM – sledování servisních zakázek, pult dispečera nnedostatečný přehled o vytížení servisu nPult dispečera nobtížné sledování stavu zakázky nAplikace sledování servisních zakázek a vytváření protokolu servisu nabsence přehledu o historii servisních prací nCRM servis – historie a aplikace Plánování úloh nnedostatečná evidence servisních smluv nCRM- aplikace vytváření a řízení smluv n n Moderní IS a IT Cyklus implementace IS/IT v podniku Konkurenční boj Informační potřeby Trendy IT Významné informace vyhrávají formují mění poskytují iniciují implementaci Zjednodušené schéma využívání ERP ERP Transakce - položky DB ERP Partneři Zprávy Náhledy sample2002-Graphs Informace Informace (trendy) Znalost metod řízení procesů a metrik Rozhodnutí Podnik keys Klíčová znalost keys Klíčová rozhodnutí Ostatní nplánování a efektivní nasazení firemních zdrojů účastných při opravárenských pracích nprojekty - řízení oprav investičního majetku nřízení projektové činnosti narchiv změn v polích - protokol změn núčtování více firem v jednom systému a účtování mezi těmito firmami nBusiness Notification nModifikovatelná menu podle rolí uživatele nvirtuálně rozdělená databáze – centra odpovědnosti npřímé propojení z manažerského IS do Navision nUser Portal – Internet / Intranet nCommerce Portal – B2C nCommerce Gateway – B2B nOLAP + Business Analytics n n