Strategické plánování Walta Disneyho Skupina vrýzkumníkůse zab,ývala výzkumem úspěšnosti firem. Cílem bylo zjistit, co je odliŠuje úspěšnéflrmy od těch neúspěšných. Reprezentantem úspěšnéfirmy se stalo filmové studio Walta Disneyho. Tam se zab,ývali všímmožným, aby zjistili, čímse firma !išíod ostatních. Výzkumníky zaujalo zejména uspořádání ateliérůDisneyho studia, neboť se lišilo od ostatních. ZvláŠtnost spočívalauspořádání jednotlivých oddělení. Pod střechou seděli kreativci, o patro níŽ realizátoři. Úplně dole pod schody seděli kritici. Kreativci měti za úkolvyprodukovat co nejvíce nápadů, hříčeka různých pitomostÍ. Nikdo se nezabývaltím, jestlije to proveditelné. Prostě se vymýšlelo. o patro nížbyli realizátoři - ti měli za úkolvšechno, co kreativci vymysleli, vyrobit - převést do reality. Dole pod schody bylo oddělení kritiků. K těm se dostaly realizované nápady jako poslednÍ. Měli za úkol najít v realizovaných nápadech to, co bylo nefunkční. Výzkumníci sivšimli, žetakovýto po§tup vede k úspěchu. Odvodili z něj zásady strategického plánování. Nazvalijej: §trategické plánování Walta Disneyho. Toto strategické plánování se opírá o tři schopnostilíáze, které souhrnně nazvali _ §nílek /Vizionář - osoba, pro kterou je vše možné- umívymýšlet nové, má neotřelé nápady _ Realista - osoba, která nápady realizuje - umí utřídit, promyslet, naplánovat a vyrobit - Kritik - osoba, která hledá, co nefunguje - umí najít chybu, odhalit nebezpeČÍa vwarovat se ztrát. Upozorňuje na to, jaké komplikace by mohly na5tat. Ukázalo se, žeje dobré tyto tři pozice rozlišit. To můžemeudělat i v koučovacímrozhovoru a vést,,Snílkovu konvefaací",,,Realistovu konverzaci" a,,Kritikovu konverzaci". To pomůžeklientovlk uvědoměnítoku kreativityv rámci všech třífázíodděleně. Celý proces je přúemný. Zároveň se tím snížízklamání, frustrace a sebekritika. Klient má možnost seřadit cíle podle priorit i podle časovéhohorizontu. 1\