1 Činnosti spojené s projekty a ERP Skorkovský, ESF MU Warning : if some of the slide is marked by Not Study Zone icon, you are not oblige to study .Only used for broaden your horiszons… !!!!! 2 Základní problém I momentus 33e68905-3e3e-4556-bc5b-c5e41f6527fa_Pakistan_Musharraf Máme ohromné množství dat… 33e68905-3e3e-4556-bc5b-c5e41f6527fa_Pakistan_Musharraf a přitom minium informací podporujících rozhodování 3 Základní problém II Chceme jemné plánování (minimalizace prostojů) Op1 Op2 Op3 Zobrazit obrázek v plné velikosti press Zobrazit obrázek v plné velikosti T1 T2 T1+T2=X Opt=Min(X) Op1 Op2 Op3 T1 = 0 T2 = 0 MS Project – pracovní plocha před nahráním projektu 4 MS Project – pracovní plocha po nahrání projektu 5 Projektový reporting 6 7 Možné důvody proč to nejde Nejasné priority, různé zájmy, špatné= SOP (SOP = Standard Operation Procedures) Klasický model reprezentující zpětnovazební obvod Rozpočet Diference Dodací lhůty Splatnost Řídící člen Obchod Říz.soustava Odvody výroby, analýzy Měření Účetní schéma Diference Zkrácení Průběžných dob a Overlap Řídící člen Výroba Říz.soustava Nastavení marží Měření Analýza dle dimenzí Diference Řídící člen CRM Říz.soustava Statistika obchodní příležitosti Měření Očekávaný Obrat Potvrzené objednávky Počet aktivních klientů Požadovaná hodnota Kampaň 10 Zjednodušené schéma využívání ERP ERP Transakce - položky DB ERP Partneři Zprávy Náhledy sample2002-Graphs Informace Informace (trendy) Znalost metod řízení procesů a metrik Rozhodnutí Podnik keys Klíčová znalost keys Klíčová rozhodnutí Ishikawa FBD 11 12 Takový obyčejný obchodní případ.. nTiskárna někde v Horní Dolní má malý problém nPro řízení polygrafických procesů používají : nekonomický systém „Klídek“ nsystém pro kalkulace, logistiku, řízení výroby a další procesy napsaný : n v zastaralém prostředí FOX PRO n systémy udržuje a zná jeden jediný pracovník n MS Office n Visual%2520FOXPRO%2520c1 13 Takový obyčejný obchodní případ.. n Ostré konkurenční prostředí vyžadující : nrychlou reakci na poptávku nvariabilní nabídky a jejich okamžitou kalkulaci nzkracování dodacích termínů nprocesy řízené podle flexibilního workflow npřesné oceňování ukončených zakázek nzpětné vazby na vnější a vnitřní signály : ndůvody odmítnutí nabídek ndůvody neočekávaných nákladů 14 Takový obyčejný obchodní případ.. n Ostré konkurenční prostředí vyžadující : npokrytí všech základních procesů : npředtisková příprava (DTP,…) nnákup materiálu (papír, barvy,..) ntisk různými technologiemi nplánování výroby a dílenské řízení ndokončovací operace nořezávání nsnášení nvazba nvysekávání n generace výdejek a faktur n sledování salda a tak dále a tak dále 15 Tiskařský stroj a barvy pantone_colours 16 Takový obyčejný obchodní případ.. n Úzká místa(TOC) – hrozby (SWOT) : nzastaralý systém, který je nutno stále upravovat nheterogenní části IT nástrojů (finance, kalkulace, výroba, plánování, personalistika,..) neposkytují nikdy přesný obraz stavu – data se mezi aplikace „přenášejí“ – zdroj chyb nkalkulace je závislá na chybujícím lidském faktoru njeden autor systému, který zatím funguje 17 Takový obyčejný obchodní případ.. n Úzká místa(TOC) – hrozby (SWOT) : ninternetové aukce upřednostňují konkurenty, kteří jsou levnější a rychlejší nvelikost objednávaných dávek papírů a barev stojí na nepřesných odhadech nákupčích (při vysokém počtu zakázek, strojů a typů papíru je optimalizace nákupu vedoucí k nižším aktivům při zachování dobré servisní úrovně je odhad nakupovaného množství v čase nad síly jedince s tužkou) checkpoint%2520bottleneck Vstup do pásma Gazy 18 Takový obyčejný obchodní případ.. n Přichází údajný spasitel a nabízí : nmoderní flexibilní ERP systém nzázemí IT firmy s tradicí nzázemí globálního dodavatele n Přicházející mesiáš ovšem nenabízí : nznalost polygrafických procesů naplikaci, která umí tyto procesy řídit a je plně integrovaná s nabízeným ERP n Přicházející uchazeč o zakázku by musel : nprocesům porozumět naplikaci ve vývojovém prostředí ERP napsat nprovést implementaci nmísto výše uvedených bodů najít již existující vertikální a celosvětové, vyzkoušené řešení n ivanov-messiah-det 19 Takový obyčejný obchodní případ.. n Nalezení vertikály je správně ! njde o cizí firmu, která řešení Print už implementovala 100-krát a v různých jazycích Print ERP Účetnictví Logistika Nákup a Prodej CRM Jedna DB 20 Takový obyčejný obchodní případ.. nUspořádá se Live Meeting kde se autor aplikace na dálku předvede : nnastavení aplikace nzákladní funkce a „sweet points“ nřízení průběhu zakázky nPrezentaci překládají místní potenciální dodavatelé nZákazník je spokojený a očekává další akce nDodavatel uzavře smlouvu o lokalizaci a šíření pro určitou geografickou lokalitu ceskoslovensko-4 21 Pohled na hlavní obrazovku aplikace Print 22 Pohled na obrazovku aplikace Print (vyřazení a parametry) 23 Takový obyčejný obchodní případ.. nNěkteré důvody, které vedou dodavatele ke smlouvě s autorem aplikace Print : n nanalýza místního trhu (SWOT,GAP) nočekávání opakovaných prodejů – slibný tržní segment nanalýzy konkurence na trhu nmožná spolupráce kvalifikovaných zdrojů v zahraničí (prodej služeb) ar115895040883871 24 Položky projektu.. nČinnosti nzískání nutných znalostí z polygrafie núvodní školení njmenování týmu a jeho vedení nrozpočet (náklady a „business plan“- výnosy) nlokalizace jazyk X->CSY núprava ERP a Print pro české podmínky nzvládnutí vnitřní logiky aplikace ndalší, podrobnější školení n n 25 Položky projektu.. nČinnosti npřeklady marketingových materiálů a jejich tisk do schválených šablon nvytvoření PWP prezentací nutných pro další obchodní aktivity nvytipování prospektů – segmenty trhu npojmenování přínosů a „selling against“ nprezentace u vybraných zákazníků a reakce na otázky- zpětná vazba zvyšuje znalosti o procesech a zvyklostech v oboru ngenerace upravených ceníků pro aplikaci Print n 26 Položky projektu.. nČinnosti n organizace semináře typu „Kick-Off“ („slavnostní výkop“) nkde a kdo a co a proč a kdy npříprava prezentací npozvánka a její grafická a obsahová úroveň nzaslání pozvánek a zpětná vazba (follow-up) nKick-Off nzmapování zájmu a úprava strategie a plánování zdrojů 2005-mess-kick-off-1--10 27 Položky projektu.. nGantt n gantt_chart_thumb 28 Položky projektu.. nČinnosti n podpis smlouvy s pilotním zákazníkem nImplementace systému (pouze vybrané činnosti) nstudie, analýza, cílový koncept,… núvodní školení núpravy systému ntesty úprav npřevody dat a nastavení tkzv. technologických „master data“ nprodej licencí a případně HW prostředků nzměnová řízení 29 Položky projektu.. nČinnosti n Implementace systému (pouze vybrané činnosti) nškolení na již reálnými daty naplněném systému ninventury a převody zůstatků na účtech nostrý start ndohled za chodu n n Kevin%2520100m%2520Start_jpg Znalosti spojené s řízením projektu 30 Dopadl projekt úspěšně ? 28% 10% 10% 20% 30% 3% MAX - Maximální dosažitelná hodnota 100%-Plánovaná hodnota 80%-Prahová hodnota CRM 20% Skladování 10% Výroba 20% Prodej 20% Nákup 15% Finance 15% Snímek 0 28% 10% 10% 20% 30% 3% Snímek 1 86% 90% 95% 80,5% 95% 81% 31 Další možný projekt.. nHotelový řetězec Rocco Forte * * * * * nKde ? (2x, Skotsko 1x, Německo 2x, Praha 1x,Řím, Florencie, Swiss, Rusko ….) nVýběr použitého SW (vybraná firma pro dodávku účetního back end systému ERP : Serenissima Informatica, Padova) nVýběr lokálního partnera (CZ MS Dynamics NAV partner X : požadavky -> stabilita, znalost mezinárodního prostředí, jazyková připravenost, reference v zahraničí,… ) nMiláno (serverová farma pro všechny hotely) nVšechny hotely používají stejnou účetní osnovu (USoA) – mimo jiné jednodušší konsolidace (IFRS) n Výběr hotelového SW a účetního SW n 32 Základní koncept (přehled) protel hotelsoftware Dataport 847 Czech strings 33 Překlad textových řetězců pro komunikaci Protel<->Dynamics NAV do češtiny (nutná znalost terminologie a jazyka) 847 Czech strings 34 Rozvaha (generace pomocí nástroje účetní schéma) Účetní schéma 35 Uniform System of Accounts Accrued Revenues (příjmy příštích období) Hlavní kniha Zákazník Income (příjem nebyl zatím realizován) 36 Znalosti metod nutných pro řízení procesů nTeorie omezení nMetoda kritického řetězu nMyšlenkové stromy nPrůtokové účetnictví nBalanced Scorecard- Strategické mapy nSWOT a Gap Analysis nMS Office (Word,Powerpoint a Excel) nERP systém a jeho logiku nŘízení logistiky nŘízení financí a controlling nŘízení výroby (MRP a MRP-II) nAnalýza trhu nMetody řízení výroby a kvality n n 37 Nákup Prodej Procesy ERP Poptávka->Nabídka->Výpočet čistého požadavku-> ->Objednávka->Sledování výrobní dávky dodavatele-> ->Vstupní kontrola->Cena pořízení->Dodávkaí-> ->Fakturace (texty popisující standard i úpravy - přímo v blocích grafu) Texty popisující standard i úpravy (přímo v blocích grafu) 38 Znalosti metod nutných pro řízení procesů n nPrávní aspekty smluv nŘízení nákladů nCizí jazyky nZákladní znalosti IT architektur nMetody řízení projektů nBusiness Analytics a aplikace s tím spojené n nMetody pro podporu rozhodování nŘízení rizika nZáklady marketingu n n n Will be shown later 39 nThe data is not all in the ERP nThe tools are rigid and hard to learn nThe tools don’t reflect how we work today nThey don’t span the continuum of needs Other ERP Business Analytics – some reason why to discuss 40 Scorecards Slide decks Meetings Analytic applications Presentations Financial reports Dashboards Webcasts Charts and graphs Internet Project plans Documents Spreadsheets Intranet Blogs Portals RSS feeds Business books Television reports Magazines Newspapers IM/chat Email 41 n n VP, Operations VP, Sales and Marketing CFO CEO “I need to have the right demographic information so I can better target my opportunity prospecting.” Sales Rep Customer Support Rep “I need better access to information to make better decisions on cross-sell and up-sell opportunities.” “I need to know that the people in my organization have the right goals in place to understand and execute on the strategic initiatives of the company.” “I need better visibility into our pipeline performance so I can focus on deals that help me grow business with my most profitable customers.” “I need better visibility into my cost of operations so I can target specific cost reduction opportunities that won’t have a negative impact.” “I need to improve our analytics capabilities so we can understand our current business performance and do a better job of planning for the future." Source: “Creating the Office of Strategy Management” by Robert Kaplan and David P. Norton, Harvard Business School, April 2005 Untitled-1 ERP The main objective of Enterprise Resource Planning, or ERP, is to integrate all departments and functions across a company into a single system by using a common database, the value of which is to be able to have only one correct set of data. Isolated Data Islands 43 Management Marketing Accounting Customers Production Planning Sales Representatives Customer Orders Production Island Accounting Island Marketing & Sales Islands Quality Management Island Island of Deliveries Inventory and Production Quality Management Steel Service Center Vertical 44 Management Marketing Accounting Customers Production Planning Quality management Internal Sales Customer support One Company Database One Solution One Database All Microsoft Steel Service Center Vertical Inventory and Production Sales Representatives 45 Děkuji za pozornost Bude umístěno na webu ve studijních materiálech Když každý táhne za jiný konec provazu, projekt se nepodaří…