Stručný úvod MKH_RIOP Jaromír Skorkovský, KPH,ESF MU BRNO Koordináty… •Ing.J.Skorkovský,CSc. VI.posch. KPH naproti sektretariátu katedry •1730@mail.muni.cz a jaromir.skorkovsky@navertica.com (důvody ústně) •Předmět je přenášen cca 9 let pro MPH a nově 3 roky i pro MKH (ohlasy viz anketa) •Materiály (prezentace ) budou nejpozději d dvou dnů pro přednášce uloženy ve Studijních materiálech •Dvě seminární práce, které budou využívat principy představených metod (časový harmonogram bude uveden dále v této přednášce)- prezentace poslední přednáška (konec dubna) •Přednášky jsou rozděleny vždy na Dva bloky po 90 minutách • • 2 3 File:Old factory.jpg Zisky klesají, náklady stoupají, … Dotazy Data 1 ERP, Excel,… Data 2 Cíl 2 DELTA = |Data1-Data2| !!!!!! Vybraná klíčová slova •Metody – potřeby (co chceme měnit a jak to budeme dělat) •Produktivita ,efektivita, výkon, zisk, ……. – metriky (T,OE,I,KPI,.., definice) •Teorie omezení – nástroje, Kritický řetěz, CPM a PERT •MRP, MRP-II, JIT, DBR a CONWIP - nástroje •MS Dynamics NAV (ERP systém) – nástroj – ukázky •Plánování výroby a logistika – procesy •Kapacitní omezení zdrojů– parametr omezení (stroje, lidé, materiál,..) •Řízení jakosti a vybrané nástroje s tím spojené (Ishikawa, Kaizen,.) •Workflow – nástroje •Balanced Score Card (bude použito pro konstrukci Strategické mapy) •Prospektová teorie •OLAP •Metoda Kepner-Tregoe •Portfolio znalostí studentů = SZ (stávající znalosti) •Požadované znalosti = PZ • 4/11 Očekávání studentů •Kredity – co jiného a dobrá perspektiva (na trhu práce je nedostatek obdobně vzdělaných zdrojů) •Orientace ve vybraných metodách rozhodování využívajících strukturovaná data např. z ERP nástrojů (MS Dynamics NAV)- (lektora na využívané ERP v praxi studentů) •Praktický předmět – zkušenosti z oboru (reálné hodnocení desítek Vašich předchůdců) •BI – praktické využití – rozšíření obzorů, vliv na rozhodování •Tajemství – co je za rohem (co jiného Vás může čekat v praxi- studenti už praxi znají víc jak dobře na rozdíl od studentů denního studia) • Očekávání studentů MKH_RIOP •TOC principy a další vybrané metody (viz další snímky) v oboru řízení prakticky využitelné a často používané (metoda kritického řetězce, BI, Kepner-Tregoe ,Ishikawa a Prospektová teorie)- viz DP •Rozšíření obzorů …….. •Jak metody používat a proč ? Je relativně lehké je učit, ale těžké aplikovat •V současné době povinné pro poslední ročníky • • Časový plán MKH_RIOP- odhad •23.2. – projekty a teorie omezení (ukázka dvou POT1 z loňského roku) • •9.3.- viz osnova (zadání POT1) –termín odevzdání POT1 bude oznámen e-maily včetně písemného zadání •9.4. - viz osnova (zadání POT2) prezentace POT1- termín odevzdání POT2 bude oznámen e-maily včetně písemného zadání •28.4. – viz osnova – prezentace vybrané POT (kriteria) • Logika příspěvku MRP MRP-II JIT ( TQM ) DBR ( TOC ) CONWIP APS OP(1) Produktivita (metriky) % využití zdroje Takt zdroje Plánování výroby Řízení nákladů Materiál Kapacita zdrojů Zaměstnavateli Požadované Znalosti = PZ Stávající Znalosti studentů = SZ BSC-závěr prezentace OP(2) OP(3) OP(4) OP(N) OP(N+1) OP(N+2) Mění se chování zdroje 8/11 Řízení kvality JIT – only draft principles (as an example only) •Flow Time (known also as a „cycle time“) •Lead Time (constant used for planning ) • Pull princip Kanban Zero Inventory TQM Minimal Lead times Job released Job completed Little´s law 9/11 FT=NV/T Reliable replenishment Pro MKH-RIOP není potřeba – pouze informativní snímek !!!! MS Dynamics NAV (ERP system)- první blesková ukázka systému 10/11 Míra schopností a znalostí •pro firmy často není rozhodující co nový zdroj umí, ale jaký zdroj je (charakteristika osobnosti budoucího zaměstnance) • –schopnost vést kolektiv –míra sebevědomí zdroje –kreativita –flexibilita –IQ • • „Není důležité CO, ale KDO“ • 11/11 Míra schopností a znalostí •diskrepance mezi stávajícím portfoliem znalostí (SZ) a firmami poptávanými znalostmi (PZ) • Znalosti získané studiem Požadované specifické znalosti nebo předpoklady pro jejich rychlé osvojení firmy tento segment znalostí bohužel často neumí využít jako svoji budoucí konkurenční výhodu Na ESF potřeba maximalizovat potřeba umět využít („prodat „) (SZ) (PZ) 12/11 Míra schopností a znalostí •míra sebevědomí zdrojů (často zbytečně nízká – zvláště u stávajících znalostí) • •zdroje a jejich představy o svém ohodnocení (často přehnaně vysoká) • • • 13/11 Strategy Map-The Simple Model of Value Creation To achieve our vision, how must our organization learn and improve ? To satisfy our customer, which processes must we excel at ? To achieve our vision, how must we look to our customers? If we succeed, how will we look to our shareholders ? Resource : Strategy Maps, Kaplan and Norton Learning and growth perspective Internal perspective Customer perspective Financial perspective Strategy Causes and effects relationships Strategická mapa (BSC)- velmi zjednodušené schéma Potřeba unikátních zdrojů-znalostí Vyhledávání zdrojů Náklady na zdroje Parametry výběru zdroje IQ kreativita flexibilita míra shody SZ a PZ Zdroj Školení PZ Testy Vyškolený zdroj nízká míra úspěšnosti Dodávka služeb Spokojený zákazník Konkurenční výhoda Vyšší tržní podíl Zisk Spokojení majitelé profil zdroje TOC CONWIP Workflow 16/11 Zvýšení produktivity pomocí zrušení přestávek na kávu Časté představy i velice kvalifikovaných manažerů o úsporách nákladů. 17/11