Podnikové informační systémy Základní komponenty IS nVstupy: data, texty, zvukové a obrazové záznamy vstupující do IS a metody a prostředky, jimiž jsou vkládány a uchovávány nModely: kombinace procedurálních, logických a matematických modelů, které transformují vstupy na požadované výstupy nTechnologie: technici, hardware, software nDatabáze: soubor(y), v němž jsou uložena data potřebná pro všechny uživatele nSpráva: ochrana dat a dalších komponent systému nVýstupy: kvalitní informace pro všechny úrovně řízení a ostatní uživatele uvnitř i vně organizace. Nemůže být lepší než umožňují vstupy a modely Co je architektura IS? nGrafické a písemné vyjádření celkové koncepce IS/IT, která v sobě zahrnuje základní představu o: qStruktuře IS v návaznosti na organizační strukturu qFunkcích, které bude IS zabezpečovat v návaznosti na procesy podniku qProvozu a bezpečnosti celého systému qVazbách na okolí Význam architektury IS nVytváří relativně stabilní rámec, do něhož se v průběhu vývoje začleňují jednotlivé aplikace a prostředky nJe významným komunikačním prostředkem mezi vedením organizace a projektanty IS. nZajišťuje souhlas a vzájemné porozumění různých složek organizace v tom, které aplikace, data a rozhraní budou v daném čase implementovány. nTakto řízený růst minimalizuje duplicity, zaručuje kompatibilitu, vzájemnou propojitelnost a integraci systému nDostatečně otevřená architektura zajišťuje stabilitu vývoje IS i při rychlém rozvoji IT nMinimalizuje náklady na chybně zadané projekty a rekonstrukce Vrstvy architektury IS/IT nVrstva prostředí: ekonomické, legislativa, organizační struktury, lidské zdroje, jejich kvalifikace, zkušenosti s IT, motivace nVrstva aplikační: provozované i řešené projekty, jejich dokumentace, funkční a datová specifikace, organizační pravidla jejich řešení a provozu, aplikační software nVrstva technologická: návrh a provoz sítí, specifikace komponent IS/IT - základního SW, HW, vazby a vnitřní struktura Dílčí architektury IS nFunkční: hierarchický rozklad funkcí IS nProcesní: návrh budoucích stavů procesů v organizaci nDatová: návrh datové základny IS, který vychází z analýzy potřebných datových objektů a jejich vazeb nSoftwarová: určuje, z jakých SW komponent bude IS postaven a jaké mezi nimi budou vazby. SW systém je definován množinou modulů a vazbami mezi nimi nHardwarová: určuje typy, počty a vzájemné vazby HW komponent nTechnologická: rozhoduje o technologickém řešení aplikace Procesní pohled na část IS Datový pohled na ERP n Z hlediska používaných dat uvnitř systému ERP lze identifikovat pět několika datových skupin q Číselníky q Kmenová data s údaji o: - Výrobku - Způsobu realizace výrobku - Zakázková data s údaji o … q Archivní data Informace a řízení n S vyšší úrovní řízení roste neurčitost v požadavcích na informace, důraz se přesouvá z kvantity na kvalitu informací (agregace, selekce). Roste potřeba externích informací Selekce a agregace informací Růst neurčitosti Taktické řízení Operativní řízení Strategické řízení Externí informace Enterprise Resources Planning Hierarchie nástrojů pro řízení podniků •Business Intelligence •Enterprise Resource Planning (ERP) - integrované systémy řízení podniku •Advanced Planning System/Supply Chain Management (APS/SCM) •Manufacturing Execution System (MES) systémy pro řízení výrobních procesů •vlastní řídicí systémy strojů a zařízení. Základní bloky IS EIS Executive IS Podpora vrcholového řízení, strategické řízení DWH Data Warehouse Datový sklad MIS Management IS Podpora taktické úrovně řízení TPS Transaction Processing System Podpora operativní úrovně řízení OIS Office IS Podpora rutinních kancelářských prací (zpracování a správa dokumentů, e-mail,..) EDI Electronic Data Interchange Podpora elektronické výměny dat mezi obchodními partnery, bankami apod. TPS - Transaction Processing System nSystém zpracování transakcí - je bezprostředně spojený s určitým typem procesu v rámci organizace nSubsystémy podporující: qdílenské, skladovací a transportní operace výrobních podniků, qkonstrukční a technologické procesy, qrezervační systémy dopravy, turistiky, hotelů, qprovoz na přepážkách bank, pošty apod., qposkytování zákaznických služeb distribučních společností E R P nEnterprise Resource Planning n Plánování podnikových zdrojů n n nJádro aplikační architektury n n nInformační podpora podnikových procesů jednou konzistentní aplikací n 4IT12 4IT2 4IT5 4IT3 Co je to ERP systém n Efektivní softwarový systém, npro řízení činnosti podniku cestou propojení njednotlivých „odvětví“ společnosti: n n ۵ finance ۵ výroba n ۵ Prodej ۵ účetnictví n ۵ Personalistika ۵ logistika n ۵ správa zásob a skladů apod. 4IT10 Historie n60.léta n Centralizované počítačové systémy n jazyky: FORTRAN, COBOL nebo ALGOL n70.léta n Material Requirements Planning (MRP) n80.léta n Manufacturing Resource Planning (MRPII) První systémy ERP nKonec 80.let/začátek 90.let nIntegrace většiny podnikových procesů nIntegrované a komerčně nabízené nReengineering nRůst trhu s ERP konkurenční výhoda nInternet nSnadná obsluha a pohodlí Firma bez ERP systému 4IT7 Obchodní odd. sklad Nákupní odd. zákazník telephone telephone Firma s ERP systémem 4IT9 PC1 4IT4 sklad Nákupní odd. zákazník dodavatelé 4IT14 Obchodní partneři PC1 Obchodní odd. sklad UCE VÝROBA FINANCE Nákupní odd. Taktické a operativní řízení podniku nVytváření a aktualizace rozsáhlých datových bází nRealizace procesů operačního charakteru nVytváření a prezentace požadovaných přehledů, statistik nZákladní analýzy 4IT1 Business Intelligence, manažerské aplikace Interní infrastruktura Prodej, nákup, sklady Finance, Control- liing, .. Zdroje (personál, majetek), ERP CRM e_Business e_Business Obchodníci, referenti, obchodní zástupci, kontaktní centrum Vlastníci, management Zákazníci Dodavatelé, obchodní partneři IS/ICT obchodní firmy Aplikační architektura Příklad modulů systému ERP File0155 noris_konzervativni_branze Branžová řešení v systému LCS Noris ERP jako zdroj dat ne-Business nSCM nDatabáze pro CRM nBI nČíselníky n nTok dat není jenosměrný 4IT13 Omezení MIS (ERP bez Business Intelligence) nJejich schopnost podporovat tvorbu rozhodnutí je limitovaná: qpředem definované a periodické reporty qposkytují pouze opisné znalosti qinformace relevantní tvorbě rozhodnutí jsou v MIS neúplné, obvykle nejsou dostupné ve chvíli, kdy jsou potřebné npodporují zejména operativní činnosti ERP systémy v malých podnicích ERP systémy ve středně velkých podnicích Situace ČR ERP systémy ve velkých podnicích http://www.cvis.cz/pictures/1207_03.jpg http://www.cvis.cz/pictures/1207_04.jpg http://www.cvis.cz/pictures/1207_05.jpg ČR – tempo růstu trhu ERP http://www.cvis.cz/pictures/1207_01.jpg ERP ve světě Market share 2005 according to Gartner Dataquest[1] ↓ ↓ ↓ ↓ http://www.gtm.sap.com/uk/solutions/business-suite/erp/pdf/AMR_ERP_Market_Sizing_2006-2011.pdf qEDI - způsob výměny strukturovaných dat (např. objednávek, faktur, dobropisů apod.) na základě dohodnutých zpráv mezi IS jednotlivých obchodních partnerů, qrealizace obchodních procedur, resp. podpora obchodních případů na straně vazeb podniku k zákazníkům i dodavatelům - na bázi výměny obchodních dokumentů, qrealizace vazeb k finančním ústavům, bankám - platební příkazy, avíza o platbách, EDI (Electronic Data Interchange) ah clov-10 k Výroba, Obchod Distribuce, Doprava usa-1 Projekty EDI EDI zpráva - příklad UNH+ME123321+PRICAT:D:96A:UN:EAN006' Hlavička identifikující druh a verzi zprávy, též je zachyceno číslo zprávy (ME123321). BGM+9+PC32458+9' Jedná se o katalog výrobků PC32458. DTM+137:20020301:102' Datum zprávy je 3. ledna 2002. RFF+CT:5622SLA' Smlouva související s katalogem má číslo 5622SLA. DTM+171:19980610:102' Datum smlouvy je 10.6.1998. NAD+BY+5412345000020::9' Kupující strana je jednoznačně identifikována EAN kódem 5412345000020. RFF+VA:VR12345' DIČ kupující strany je VR12345. NAD+SU+4012345500004::9' Dodavatel je jednoznačně určen EAN kódem 4012345500004. RFF+VA:VR95745' DIČ dodavatele je VR95745. CUX+2:BEF:8' Ceny jsou v belgických francích. LIN+1++5410738377131:EN' První výrobek je identifikován EAN kódem 5410738377131. PIA+1+CU32555:SA' Dodatečná identifikace výrobku, označení výrobku u dodavatele je CU32555. IMD+C++CU' Tento výrobek je v nejnižší úrovni. Jedná se o tzv. spotřebitelskou jednotku. IMD+F++:::HEALTHIEST CORN CRISPIES:BOX' Popis výrobku MEA+PD+AAA:4+GRM:250' Čistá váha spotřebitelské jednotky je 250 gramů. qMezi tisíci největšími podniky (Fortune 1000) jich EDI používá 95%, ale u menších podniků je to jen 5% z celkového počtu firem. qProblémy EDI: qpočáteční investiční náklady systémů a dlouhá doba potřebná k integraci EDI do obchodních procesů, qsamotný EDI software bez provozních poplatků – cca 1000 dolarů (tyto vysoké ceny vycházejí z komplexnosti standardů EDI), qšpatná integrace s ostatními obchodními systémy podniku, qvelké pracovní a finanční kapacity na analýzu a přiřazení datových struktur jejich transakčních (zejména ERP) aplikací ke strukturám standardních EDI struktur (struktura objednávky ve standardu EDIFACT - cca 1200 datových položek - vzhledem k běžné podnikové objednávce (cca 40), qnutná kooperace mezi oběma obchodními partnery - mapování a testování jednotlivých dokumentů a jejich položek - tímto procesem musí firma pak procházet s každým novým partnerem a s každým novým dokumentem Užití a problémy EDI qEDI standard - dohodnutá representace informace (jaké položky, jak strukturovány, a kompletovány), která se má přenášet z jedné počítačové aplikace do jiné, Øpoč. 70. let - SITPRO (Simplification of International Trade Procedures Board) - soustava syntaktických pravidel a slovník datových prvků ØUNECE (United Nations Economic Commission for Europe) -> UN/TDED (UN / Trade Data Element Directory) - ISO 7372 ØUNECE -> UN/TDI (UN/ Trade Data Interchange) - syntaktické standardy a pravidla pro výměnu obchodních dat Øna základě UN/TDI -> TRADACOMS (obchod) ODETTE (automobilový průmysl) ØUSA - ANSI -> ANSI X.12 Ø ANSI X.12 + UN/TDI -> ISO 9735 EDIFACT (Electronic Data Interchange for Administration, Commerce and Transport) q Vývoj EDI standardů OIS - Office Information System nPodpora kancelářských prací nCíle: nRedukce nároků na administrativní operace (zpracování textů, kalkulace, …) a zvýšení pořádku v administrativě organizace (správa dokumentů, workflow) nZrychlení komunikace uvnitř i vně organizace (e-mail) nVyužití Internetu, intranetu a extranetu nZvýšení formální úrovně kancelářských prací (formátování dopisů, zpráv, katalogů, …), jednotný styl organizace (šablony, …) nPodpora skupinové práce (groupware) OIS - Office Information System nNároky: nVytvoření a údržba jednotného uživatelského prostředí nKritické faktory úspěchu: nKvalita vybraného integrovaného produktu nVyškolení pracovníků, dodržování stanovených standardů nKvalita komunikační infrastruktury EIS - Executive Information System (ERP + Business Intellignece) nCíle: nKomplexní analýzy, podklady pro rozhodování qgenerace strukturovaných výstupy s vysokou vypovídací hodnotou, qrychlé a jednoduché vytváření nových pohledů na data, jejich agregace a řazení do nových souvislostí, qanalýzy trendů a odchylek, analýzy scénářů, práce s historickými daty, a předvídání budoucího vývoje, přístup k interním i externím datům, qjednoduché ovládání, přehledná prezentace. nNároky: nNižší nároky na zajištění provozu (malý počet uživatelů), provozní podpora konverzí dat z databází MIS, CIS do databází EIS nSpecifická podpora uživatelů a podpora průběžných modifikací aplikací Základní funkce MES podle Manufacturing Execution System Association Sběr dat (Data Collection/Acquisition) získání dat pro archivaci a další zpracování Dispečerské řízení výrobních jednotek (Dispatching Production Units) řešení výrobních situací automaticky systémem nebo obsluhou (operátor, mistr, vedoucí výroby, technolog aj.) na základě informací z procesu a systému MES, včetně záznamu jejich řešení Správa dokumentace (Document Control) pracovní instrukce, výrobní příkazy, plány, receptury, výsledky výroby, zprávy aj. Sledování toku materiálu (Product Tracking and Genealogy) přehled o stavu rozpracované výroby (stav konkrétních objednávek, změny priorit, důvody „zastavení“ ve výrobě aj.) a vytváření úplného tzv. rodokmenu výrobku (detailní záznam skutečné historie výroby, složení výrobku, aktivit souvisejících s jeho výrobou atd.) Analýza výkonnosti (Performance Analysis) výrobní protokoly nejrůznějšího druhu pro analýzu průběhu výroby Sledování pracovníků (Labor Management) dostupnost, oprávnění, certifikace, sledování a vyhodnocování výkonnosti pracovníků Řízení údržby (Maintenance Management) sledování a řízení pravidelné údržby, evidence náhradních dílů, nákladů na údržbu, plánování kapacit údržby Ovládání procesu (Process Management) rozhraní SCADA/HMI (Supervisory Control and Data Acquisition/Human-Machine Interface) pro vizualizaci výrobních procesů a dohled nad prostředky, které přímo řídí výrobu – programovatelnými automaty (PLC), decentralizovanými řídicími systémy (DCS) aj. Řízení kvality procesu (Quality Management) dohled nad dodržováním správných výrobních postupů (Good Manufacturing Practices – GMP) a daných parametrů výroby, řízení kvality výroby sledováním statistických ukazatelů v reálném čase (SPC/SQC) Krátkodobé plánování (Operations /Detail Scheduling) řazení výrobních dávek podle různých kritérií Přidělování zdrojů a kapacit (Resource Allocation and Status) kontrola a přidělení prostředků pro výrobu (výrobní zařízení, suroviny, lidé atd.) Výrobní úlohy nCIM, CAD, CAM nCíle: nOptimalizace řízení výrobních provozů nPodpora řízení jakosti nAutomatizace výrobních linek nProvozní a organizační nároky: nVysoké nároky na bezpečnost a spolehlivost provozu (zabezpečení proti výpadkům, haváriím apod.) nKritické faktory úspěchu: nEfektivní integrace výrobních, konstruktérských a ekonomických modulů Computer-Aided Manufacturing nDefinition: Computer-Aided Manufacturing (CAM) is the use of computer software and hardware in the translation of computer-aided design models into manufacturing instructions for numerical controlled machine tools. CAD Computer-aided engineering Rozšiřující oblasti ERP n Takové řešení, neboli ERPII je možno nazvat All-in-One, inteligentní řešením nebo elastickým informačním systémem, což také dnešní prodejci PIS s oblibou rádi používají. q e-business (B2B, B2C, B2G, B2R, B2E): q e-Commerce B2C q e-Procurement B2B (tvoří 85% veškerého e-businessu) q e-Marketplace q CRM q SCM/ APS q ECM q BI ERP II Od počátku 21. století do skupiny ERP přibyly pojmy jako e-business, e-commerce, CRM, SCM, podpora manažerského rozhodování, ECM aj. obr4 IS a okolí podniku Aplikační architektura CRM Datový sklad Trh DB znalostí Zákazník Průzkum trhu Řízení kampaní Analytická část Operační část ERP Podpora pro marketing, obchod, služby Prodej přes podpora Mobil služeb u zákazníka Fax, telefon, TV, e-mail (PC), e-mail (mobil), osobní kontakt, WWW Kooperativní část Back-office Front-office Mobil-office Interakce se zákazníkem Náklady na komunikaci různými kanály (lidské zdroje, technologie, telekomunikační výdaje) nTelefonní transakce – 100% nEmailová transakce - 65% nTextový chat – 30% nSamoobslužná transakce (web) – 7% n nIT system 3/07 Aplikace Front-Office nPodpora prodejních aktivit (Sales Force Automation nPodpora marketingových aktivit (Enterprise Marketing Automation) nPodpora servisních aktivit (Customer Service Support) Sw produkty CRM nCompany 2007 2007 Market 2006 2006 2006-2007 Revenue Share (%) Revenue Share (%) Growth (%) SAP...................2,050.8 25.4 1,681.7 25.6 22.0 Oracle................1,319.8 16.3 1,016.8 15.5 29.8 Salesforce.com.....676.5 8.4 451.7 6.9 49.8 Amdocs.................421.0 5.2 365.9 5.6 15.1 Microsoft...............332.1 4.1 176.1 2.7 88.6 Others................3,289.1 40.6 2,881.6 43.7 14.1 Total...................8,089.3 100.0 6,573.8 100.0 23.1 n Source: Gartner; dollar figures in millions n n SCM (Supply chain management) nPod pojmem SCM si lze představit: n nkoordinaci aktivit jednotlivých členů n noptimalizaci dodavatelského řetězce n nintegrace procesů výroby, distribuce a zásobování n SCM/APS nSlouží k plánování celého dodavatelského řetězce v oblasti spolupráce více podnikatelských subjektů. nKompletní řešení umožňující využití funkčnosti v oblasti konsolidace poptávky, prognózování prodeje, řízení distribuce, detailní plánování výroby SCM/APS nVýhody nvýroba není izolovaná od svého okolí nobsahuje funkce APS npoužitelné i pro řízení a plánování rozsáhlých dodavatelských řetězců nNevýhody nvelmi drahé Součásti SCM řešení nplánování a optimalizace výroby, nplánování odbytu a optimalizace skladových zásob, nefektivity nákupu, nřízení dopravy, nelektronické komunikace se zákazníky a partnery Špatná výrobní organizace nPříznaky: nČasté nedodržování termínů nNedostatek materiálů, polotovarů nVelká rozpracovanost nChybí předběžný zásobovací plán nNelze určit dodací lhůta při objednávce nZtráta trhu za stabilních podmínek n n Metody plánování nMRP n(Material resource planning) n nStanoví kdy a kolik je potřeba materiálu nNebere v úvahu dostupnost daného materiálu n ani faktory kterou mohou výrobu ovlivnit n Metody plánování nMRP II n(Manufacturing resource planning) n nUrčuje předpokládanou potřebu kapacit nNeurčuje, že kapacity jsou omezeným zdrojem n=> neumí plánovat s omezenou kapacitou Metody plánování nMRP II vs. APS n nVýkonější HW a SW nKvalitnější optimalizační algoritmy nOkamžitá nabídka variantních řešení jednoho problému Doplňující literatura nGála, Libor. Podniková informatika. Praha : Grada Publishing, 2006. 482 s. nPour, J. Podnikové informační systémy : podnik v informační společnosti. Praha : Grada, 2008 nwww.systemonline.cz nwww.cssi.cz nwww.cvis.cz nwww.2020software.com