Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Strategické, taktické a operativní řízení pojišťoven Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Fáze a úrovně řízení qVztah fází řízení a jednotlivých úrovní řízení pojišťovny podle Keřkovského, M. Operativní řízení Taktické řízení Strategické řízení Plánování Organizování Vedení Kontrola Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Teorie dlouhodobého plánování qByla budována a rozvíjená v rámci teorie řízení podniku v 50. a 60. letech. qToto období bylo charakteristické relativně stabilními podmínkami, nenasycenými trhy a dostatečnými surovinovými a energetickými zdroji. qManažeři firem v podmínkách relativní stability trhů měli zpravidla dostatek času na přijímání závažných dlouhodobých rozhodnutí. qVycházeli všeobecně z předpokladu, že zdroje jsou bohaté a dostupné, materiální i pracovní podmínky umožňovaly výrobu výrobků a služeb v rámci požadavků zákazníků. ¡ ¡Blíže viz „Marketingové řízení komerční pojišťovny“ (dále jen MŘKP) s. 16 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Teorie dlouhodobého plánování qManažeři za těchto podmínek nepociťovali prioritní potřebu sledovat a hodnotit okolí organizace, které k nim bylo všeobecně příznivě nakloněno. qEnergetická krize však v roce 1973 ukázala manažerům mezinárodní závislost podnikání. qDoslova revoluci v řízení znamenalo zavedení výpočetní techniky pro vědecké a podnikatelské aplikace. Výrazně se zvyšuje rychlost zpracování a přenos informací. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 16 ¡ Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Teorie strategického plánování qZačíná získávat na významu koncem 60. a začátkem 70. let. qJe založená na podrobném zkoumání vnějšího i vnitřního prostředí podniku, vymezení strategických záměrů a cílů a formulaci strategie podniku. qPodporu začínají získávat podnikatelé nové doby, schopní objevovat a využívat nové příležitosti a překvapovat. qPodnik ve velké míře závisí především na okolí, příležitostech pro podnik, zdrojích, zákaznících a konkurentech. ¡Blíže viz MŘKP s. 17 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Základní charakteristiky strategického plánování qPrioritní orientace na zákazníky, spolu s rozvojem marketingových strategií, včetně metod vyhledávání a aktivního ovlivňování zákazníků. qSledování a hodnocení konkurence, včetně hodnocení vlastních silných a slabých stránek jako východiska pro soutěž s konkurencí. qPreference strategických cílů a jejich hierarchická nadřazenost v řízení podniku. ¡Blíže viz MŘKP s. 17 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Příčiny neúspěchu strategického plánování qNedostatečná realizace strategií - vypracované strategie rozvoje podniků zůstávaly založené v zásuvkách vrcholových manažerů podniků v očekávání jejich samočinného naplnění. qNedostatečná hodnověrnost strategií - strategické záměry a strategické plány rychle zastarávaly, chyběl systém aktualizace a zavádění změn vzhledem k měnícímu se prostředí. qSkluzy v dlouhodobém plánování - vyplývaly jednak z nedostatečných představ a přípravy realizace strategických plánů, jakož i z postupného zastarávání plánovaných předpokladů. qOdpor vůči strategickému plánování - souvisel ani ne tak s přirozeným odporem vůči zavádění nových metod a přístupů, ale především s nenaplněním předpokládaných a očekávaných úspěchů po optimisticky formulovaných strategiích. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 17 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Teorie strategického řízení qVe světě budovaná od druhé poloviny 70. let. qRozšiřuje zodpovědnost strategických manažerů z oblasti strategického plánování a formulace strategie i do oblasti implementace a hodnocení a kontroly strategie. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 18 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Proces strategického řízení qProces strategického řízení podle Bowmana, C. q ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 18 Stanovení strategického poslání Stanovení strategických cílů a úkolů Formulace strategie Plnění strategického plánu Vyhodnocení plnění strategického plánu Změna poslání Korekce cílů a úkolů Přeformulování strategie Úprava plnění plánu Návrat k předchozím fázím podle potřeby Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Příčiny neúspěchu strategického řízení qManažerský tým si málo uvědomuje pravou situaci podniku - špatný informační systém. qVrcholové vedení samo sebe kolektivně klame o pozici organizace. Reinterpretuje nebo ignoruje nepříjemnou informaci, která není v souladu s jejich preferovaným způsobem nazírání na svět. qExistují silní manažeři, kteří mají právně zaručený zájem na udržení status quo. qObecný problém vyplývá z toho, že vrcholové vedení je příliš vtaženo do každodenních operativních problémů. qMinulý úspěch organizace může učinit lidi slepými k současné situaci. qMinulý úspěch povzbuzuje vedení k tomu, aby zůstalo u osvědčených a spolehlivých strategií, které mohou být nevhodné v nynějších i budoucích poměrech. qZměna směru může být viděna jako přiznání, že to, co bylo uděláno předtím, bylo chybné. Manažeři nejsou ochotni dovolit, aby se organizace dala do pohybu jiným směrem. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 19 ¡ Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Proces strategického řízení KP qProces strategického řízení komerční pojišťovny ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 24 Formulace strategie Realizace strategie Strategická kontrola Strategická analýza Zpětná vazba Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Strategická analýza qZahrnuje analýzu okolí podniku, identifikaci příležitostí a ohrožení, vnitřních schopností a zdrojů podniku a určení jejich vzájemných vztahů. qVyúsťuje v určení vize podniku a jeho základních dlouhodobých cílů. qCílem strategické analýzy je identifikovat, analyzovat a ohodnotit všechny relevantní faktory, o nichž lze předpokládat, že budou v budoucnu ovlivňovat strategie podniku. qZkvalitnění procesu tvorby strategie předpokládá včas identifikovat pozitivní i negativní důsledky dosavadního vývoje, na pozitivní navázat a negativní eliminovat, a především vyhledávat, vnímat a využívat nové příležitosti k vyšší tvorbě hodnoty. Současně sledovat i potenciální ohrožení. q ¡Blíže viz MŘKP s. 20 ¡ Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Analýza vnějšího prostředí KP qVliv zákazníků (v pojišťovnictví se užívá pojem klienti) – projevuje se v nutnosti vedení pojišťovny zajímat se o potřeby a očekávání potenciálních klientů (pojištěných), sledovat trendy, které by mohly vést ke změně požadavků a chování pojištěných. qVliv konkurence – projevuje se ve změnách podílu na trhu, nabídkou pojistných produktů, výší pojistného za pojistnou ochranu, náklady na reklamu, změnou organizační struktury, alternativními distribučními kanály, způsoby finančního umístění (investování) technických rezerv. qPřírodní vlivy – projevují se náhlými a co do rozsahu velkými změnami v klimatu a přírodními a ekologickými katastrofami. Pro komerční pojišťovny sice „přinášejí“ větší zájem pojištěných o pojistnou ochranu, ale také zvyšují náklady na pojistná plnění a tím potenciální ztráty v podnikání komerčních pojišťoven. qEkonomické vlivy – projevují se v ekonomickém růstu, inflaci, úrokové míře, nezaměstnanosti a vnější rovnováze. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 66 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Analýza vnějšího prostředí KP qSociální vlivy – projevují se ve stupnici hodnot a postojů lidí, životním stylu a životní úrovni, v respektování principu solidarity jako základního principu pojištění. qTechnické a technologické vlivy – projevují se zdokonalováním techniky a technologií, zejména informačních, působících na zkvalitnění zpracování dat o pojištěných a komunikace se stávajícími i potenciálními klienty. qPolitické, institucionální a legislativní vlivy – projevují se legislativním procesem zaměřeným na sladění práva ČR s právními normami EU, ochranou spotřebitele. qKulturní vlivy – projevují se rozdílností národních tradic a místních zvyků. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 66 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Analýza vnějšího prostředí KP qMezinárodní vlivy – projevují se pronikáním zahraničního kapitálu na trh ČR, změnami vlastnické struktury podniků působících na trhu ČR a příležitostí pro české podniky rozšířit své podnikání i na cizí území. qDemografické vlivy – projevují se strukturou populace, stárnutím obyvatelstva, snižováním porodnosti, úrovní vzdělanosti, změnami v náhledu na tradiční roli rodiny a v postavení žen ve společnosti. qVliv dodavatelů – oproti standardnímu výrobnímu podniku je tento vliv v komerční pojišťovně značně omezen, protože dodání případných služeb v rámci outsourcingu (školení zaměstnanců, mzdová agenda, právní služby, správa informačních sítí apod.) tvoří v hospodaření komerční pojišťovny zanedbatelnou položku. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 66 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Analýza vnitřního prostředí KP qPodnikové zdroje – analýza zdrojů představuje posouzení takových aktivit, které vedou k dosažení požadovaného image a prestiže podniku, hodnocení účinnosti organizační struktury, podnikové kultury, informačního systému a systému strategického řízení. qPracovní zdroje – vyjadřují úroveň, zkušenosti a motivaci řídících pracovníků na jednotlivých úrovních řízení a jejich schopnosti vést své spolupracovníky jako tým, kvalitu zaměstnanců a spolupracovníků podniku, hospodárnost a účinnost personální a sociální politiky. qFinanční zdroje, investování a rozpočetnictví – představují schopnost vrcholového managementu zabezpečit dostatečnou kapitálovou vybavenost, obezřetné umístění prostředků technických rezerv, kalkulaci pojistného a odpovídajících nákladů pro bezproblémový chod podniku. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 67 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Analýza vnitřního prostředí KP qVědeckotechnický rozvoj – přispívá k vytváření konkurenčních výhod podniku zejména tím, že vede k vytvoření nového nebo inovaci stávajícího pojistného produktu, a dále tím, že vede ke zvýšení objemu obchodní produkce a tím k možnostem nákladových výhod zlepšujících cenovou nabídku pojistných produktů. qAlternativní distribuční cesty – rozhodující měrou se podílejí na zvyšování objemu obchodní produkce a tím prosperitě komerční pojišťovny. Zároveň umožňují snížit náklady na distribuční cesty při zachování objemu obchodní produkce (uzavírání pojistných smluv). ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 67 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Analýza vnitřního prostředí KP qK analýze vnitřního prostředí se nejčastěji používá SWOT analýza, při níž se identifikují klíčové faktory, které pro podnik představují silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby okolí. q ¡ ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 68 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Formulace strategie qJe prováděna na základě výsledků strategické analýzy. qJsou zpracovány strategické varianty a je provedena volba strategie, a to jak na úrovni celého podniku, tak i na úrovni jednotlivých podnikatelských jednotek. qStrategie je zaměřena na dosažení příznivé synergie mezi podnikatelskými jednotkami. qTato fáze strategického řízení současně zahrnuje i soubor rozhodnutí o alokaci zdrojů a způsobu jejich využití. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 21 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Implementace strategie qImplementací strategie rozumíme proces plánovité přípravy realizace strategie. qZahrnuje tvorbu plánů, rozpočtů a organizačních postupů. qÚlohou plánů je konkretizovat, které postupy a kroky podle jednotlivých funkčních oblastí bude potřebné uskutečnit, aby formulovaná strategie mohla být realizovaná. qÚlohou rozpočtů je dopracovat programy o hodnotovou stránku, z pohledu nákladů, tržeb a pohybu fondů. qOrganizační postupy rozpracovávají plány do jednotlivých kroků, s podrobným popisem jednotlivých úloh a postupu jejich realizace. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 21 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Strategická kontrola qZabývá se hodnocením výsledků realizované strategie a současně představuje zpětnou vazbu pro posouzení správnosti průběhu všech předchozích fází. qPlní funkci monitorovací, poznávací, kontrolní a hodnotící. qStrategická kontrola podnícením vzniku zpětné vazby dává strategickému managementu charakter dynamického a nepřetržitého procesu a současně vnáší do tohoto procesu prvky reálnosti a racionality. qPosláním strategické kontroly je varovat management podniku před potenciálními problémy s dostatečným časovým předstihem. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 22 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Subjekty strategického řízení qValná hromada akcionářů. qPředstavenstvo akciové společnosti. qDozorčí rada akciové společnosti. qVrcholový management společnosti: Øgenerální ředitel společnosti, Ønáměstek ředitele společnosti, Øředitel úseku. Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Subjekty taktického řízení qOdbor generálního ředitelství. qSpecializovaná pobočka zabezpečující: Øprovoz informační sítě, Øarchivaci pojistných smluv a likvidačních spisů. qRegionální pobočka zabezpečující: Øobchodní činnost, Øsprávu pojištění, Ølikvidaci pojistných událostí. ¡ ¡ Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Subjekty operativního řízení qOddělení generálního ředitelství. qOddělení regionální pobočky. qObchodní skupina. qSkupina likvidace pojistných událostí. q qObjektem řízení jsou: Øzaměstnanci generálního ředitelství, speciálních poboček, regionálních poboček, skupin obchodu a likvidace, Øpojišťovací agenti, pojišťovací makléři, samostatní likvidátoři pojistných událostí, administrativní pracovníci.