HRM v nadnárodních firmách Pavel Štrach ŠKODA AUTO Vysoká škola 29. dubna 2013 Mezinárodní management 2 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Tucet charakteristik ideálního globálního manažera Arabský týmový duch Australský takt Holandská štědrost Anglický soucit Izraelská diplomatická obratnost Italská disciplína Japonská otevřenost Ruská efektivnost Skandinávský důvtip Španělská dochvilnost Švýcarská žoviálnost Americká znalost jazyků Picture on 11 April 2006 from http://www.chemineer.com/ Struktura přednášky Permutterova typologie Expatrianti Kompenzace expatriantů Kulturní šok a příprava expatriantů Výjezdové politiky ve Škoda Auto 3 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 4 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Evoluce nadnárodních firem (Perlmutter, 1969) Parent-country nationals (PCN) Host-country nationals (HCN) Third-country nationals (TCN) Přístupy: Etnocentrický – preference PCN Polycentrický – preference HCN Geocentrický – PCN, HCN, TCN stejný status Regiocentrický – regionální báze 5 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Expatrianti (I.) Pojetí expatriace 2. pol. 20. století Tradiční expatriant (Traditional Expatriate) Starší a zkušený pracovník, vybraný kvůli zkušenosti a znalosti Mezinárodní kádr (International Cadre) Pracovníci, kteří putují z jedné zahraniční mise do druhé Permanentní expatriant (Permanent Expatriate) Pracovníci, kteří jsou permanentně dislokováni v zahraničí 6 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Expatrianti (II.) Rozšířené pojetí expatriace ve 21. století Mladý expatriant (Young Expatriate) Vyslán za účelem získání zkušenosti. Dočasný expatriant (Temporary Expatriate) Vyslán na krátké mise. Expatriant v tréninku (Expatriate Trainee) Vyslán za účelem získání manažerské zkušenosti v zahraničí jako součást obecného orientačního tréninku Virtuální expatriant (Virtual Expatriate) Expatriant se zahraničním posláním, který je alokován v domovské zemi Expatriant z vlastní iniciativy (Self-Initiated Expatriate) Expatiant, který hledá uplatnění v zahraničí sám, např. z osobních či rodinných důvodů. Někdy také tradiční expat, který nechce domů. 7 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Expatrianti (III.) Trendy v expatriaci Zkracování výjezdů Snižování počtu výjezdů s rodinami Zmenšování počtu expatriantů v rozvinutých zemích Expatriant jako globetrotter (světoběžník i tulák bez domova) Expatriace v nekorporátní sféře Pojetí výjezdů jako nástroje kariérního rozvoje NákladovédůvodyObecné 8 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Kompenzace expatriantům Přístup vyrovnávání ztrát Plat Optimalizace zdanění Příplatky Poukázky – bydlení, vzdělání, přesídlení, doprava 9 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Komparativní cenová úroveň USA = 100 Data of OECD (2012) retrieved on 2 April 2012 from stats.oecd.org Only OECD countries included. All property prices on 19 August 2005: Tokyo from http://www.realestate-tokyo.com/sale/hot/; Dunedin from http://www.firstnational.co.nz/frames/templates/property.cfm?propertyID=299901; Nitra from http://www.reality.sk/Zakazka.aspx?IDZak=0556-000030 Tokyo, Shibuya-ku, 3 místnosti, byt US$345,000 Dunedin, NZ, Brockville, 3 místnosti US$125,000 Nitra, Slovakia, 3 místnosti US$50,000 Iceland 121 Norway 169 Switzerland 184 New Zealand 136 United Kingdom 133 Germany 113 Australia 170 Canada 131 Japan 152 United States 100 South Korea 83 Turkey 58 Hungary 74 Czech Republic 86 Poland 65 Slovakia 80 10 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Column MAXIMUM; Column MINIMUM Data from World Health Organization (2003); Pic on 14 March 2008 from http://www.talktofrank.com/uploadedI mages/Drugs /LARGE%20PHOTOS_ALCOHOL.jpg Country Price of Beer (0.5 litres) in Euros Price of Wine (0.75 litres) in Euros Price of Spirits (0.7 litres) in Euros Price of a Big Mac in Euros Czech Republic 0.23 1.18 3.19 1.78 Denmark 0.92 4.00 10.75 4.25 Finland 1.87 5.00 20.09 3.20 France 0.66 2.29 11.00 3.00 Germany 0.80 2.20 5.00 2.65 Hungary 0.52 0.98 4.06 2.00 Ireland 2.10 9.07 13.09 3.00 Italy 1.66 3.00 14.45 2.80 Netherlands 0.65 4.29 9.65 2.60 Norway 2.84 11.21 39.01 4.33 Poland 0.43 2.15 5.59 1.35 Slovakia 0.52 2.77 5.44 1.91 Slovenia 1.34 1.50 7.35 2.05 Spain 0.68 0.77 8.62 Sweden 1.29 3.91 21.54 3.18 Cenová úroveň a alkohol Trendy: 1980 – 2002 Spotřeba čistého alkoholu per capita ve Francii klesla o 30% v ČR vzrostla o 12% odklon od spirits různé preference v zemích, nicméně spotřebitelské chování se sbližuje (viz násl. slide) Alkohol a spotřební chování 11 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013Source: WHO Health Data, 2010 12 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Alkohol a jeho spotřeba Pokles spotřeby v tradičních zemích radovánek (Francie, Itálie) Současný nárůst jinde (Finsko, Japonsko) Source: OECD Health Data, 2011 Alcohol consumption, liters per population aged 15+ 1960 1970 1980 1990 2000 2009 Australia 9.4 11.6 12.9 10.5 9.8 10.1 Czech Republic .. .. 11.8 11.3 11.8 12.1 Finland 2.7 5.8 7.9 9.5 8.6 10.0 France .. 20.4 19.5 16.0 14.2 12.3 Germany 7.5 13.4 14.2 13.8 10.5 9.7 Italy 16.6 18.2 13.2 10.9 9.0 8.0 Japan 5.0 6.1 7.1 8.0 7.6 7.4 South Korea .. .. .. 9.1 8.9 8.9 Luxembourg 13.1 15.6 16.8 14.7 15.4 11.8 Mexico .. .. 3.4 4.9 4.8 5.9 Norway 3.4 4.7 5.3 5.0 5.7 6.7 Poland 6.3 8.0 8.7 8.3 8.3 10.2 Portugal 17.2 17.9 14.8 16.3 12.9 12.2 Slovakia 6.9 12.8 14.5 13.4 8.9 9.0 Sweden 4.8 7.2 6.7 6.4 6.2 7.4 Switzerland 12.1 14.2 13.5 12.9 11.2 10.1 Turkey 0.9 1.1 1.8 1.4 1.5 1.5 United Kingdom .. 7.1 9.4 9.8 10.4 10.2 United States 7.8 9.5 10.5 9.3 8.3 8.8 13 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Cenová úroveň a BicMac Index Column MAXIMUM; Column MINIMUM Data from Oanda.com (2010) The Hamburger Standard (based on July 2011 BigMac Prices). Retrieved on 22 Oct 2011 from http://www.oanda.com/currency/big-mac-index Graphic on 22 Oct 2011 from http://dogandponyshowwebsite.com/tag/fries/ Country Local BicMac price US dollar based Czech Republic 69.3 3.82 Euro Zone 3.44 4.75 Hong Kong 15.1 1.94 Hungary 760 3.50 Indonesia 22,534 2.54 Japan 320 4.18 Mexico 32 2.34 Norway 45 8.05 Poland 8.63 2.71 Russia 75 2.40 Singapore 4.41 3.46 Sweden 48.4 7.33 Switzerland 6.50 7.31 United States 4.07 4.07 14 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Negativa spojená s expatrianty Odpor – mnoho manažerů se nechce stěhovat Repatriace – návrat do vlasti je často obtížný a spojený s nižší prestiží a horší kariérou, návrat do vlasti většinou končí opuštěním firmy Lokální právní rámec – od daní po pracovní povolení Lokální zvyky – neschopnost porozumět lokálním zaměstnancům a zákazníkům Náklady – obvykle jsou expatrianti 3-5x dražší než lokální zaměstnanci 15 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Pozitiva spojená s expatrianty Kompetence – zpravidla lepší kvalifikace Rozvoj manažerských schopností – manažeři z domovské země mohou získat v zahraničí mnoho cenných zkušeností Kontrola – lepší přehled ředitelství o aktivitách v pobočkách Znalost procedur, myšlenek – přenos z domovské země, přenos řešení z jiných poboček Nové přístupy – přístupy firmy mohou být lokálním manažerům neznámé 16 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Kulturní šok (Kalervo Oberg, 1954) Stupeňpřizpůsobení Roztrpčení a nepřátelství (šok) Přizpůsobení Líbánky Bikulturnost (mistrovství) Source: Black & Mendenhall, 1991, Jnl of Intl Bus St, 22:2Q, pp. 225-247; graphic - Economist cover 15 April 2000 6.5 6.0 5.5 5.0 4.5 4.0 3.5 3.0 2.5 2.0 1.5 1.0 0-2 3-4 4-6 6-9 10-12 13-24 25-36 36-48 49+ Čas (měsíce) 17 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Příprava expatriantů Selhání (expatriate failure) je typicky výsledkem nedostatečné přípravy: Důraz na technický trénink namísto kulturních a obchodních zvyklostí Krátkodobý časový horizont, nezahrnutí stádia repatriace Druhy přípravy: Technická kompetence Komunikace Schopnost učit se Motivace k úspěchu Příprava související se změnou kulturního prostředí (musí zahrnout i rodinu): Národopisná studia, kulturní asimilátory, výuka jazyků, psychologický trénink, zahraniční stáže 18 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Fáze tréninku expatriantů Před (předojezdová fáze): Jazyk, zvyky, společnost, životní podmínky, atd. Četba, audiovizuální materiál, krátké návštěvy, diskuse, atd. Během (pobytová fáze): Detailní informace „o všem“, zvláště s ohledem na podnikatelské aktivity Lokální mentor, typicky zkušenější expatriant Po (fáze repatriace): Kariérní konzultace, politické prostředí, networking Hlášení, společenské akce, záměrné přiřazení k jinému sl. staršímu pracovníkovi (mentor) Výjezdová politika Škoda Auto (I.) Krátkodobá vyslání (do 15 měsíců) Režim služební cesty Do 3 měsíců Primárním cílem projekt, předání zkušeností, technického know-how Bez přípravy Bez rodiny Bez zvláštní evidence 19 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Výjezdová politika Škoda Auto (II.) Krátkodobá vyslání (do 15 měsíců) Režim IPD (International Professional Development) 6-15 měsíců Zachováno pracovní místo vyslaného Primárním cílem rozvoj Bez přípravy Bez rodiny 20 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Výjezdová politika Škoda Auto (III.) Dlouhodobá vyslání (nad 15 měsíců) FSE (Foreign Service Employee) 16 - 60 měsíců Primárním cílem řízení zahraničních závodů a operací Obvykle s rodinou 2-3 měsíce příprava Look and see 21 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 0 50 100 150 200 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Počet FSE Výjezdová politika Škoda Auto (IV.) Soulad s výjezdovou politikou koncernu VW Manažerské pozice zahraniční zkušenost podmínkou Nejčastější destinace Rusko (Kaluga, Nižní Novgorod) Čína (Šanghaj, Peking) Indie (Aurangabad, Pune) Německo (Wolfsburg, Ingolstadt) 22 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 23 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2013 Diskuse a shrnutí