ž ž ždefinice ž žz minulosti ›strategické dokumenty ›měření finanční gramotnosti ›ochrana spotřebitele na finančním trhu ž žsoučasné aktivity ›webový portál ›mezinárodní spolupráce ž žplány do budoucna ›měření finanční gramotnosti ›revize strategických dokumentů ›další formy komunikace s veřejností žFG je klíčová kompetence každého člověka ž žtvoří ji soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb žfinančně gramotný občan se orientuje v oblasti peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat osobní a rodinný rozpočet včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace ž žFG má 3 složky – peněžní, cenovou a rozpočtovou žFinancial education is the process by which individuals improve their understanding of financial products and concepts; and through information, instruction and/or objective advice develop the skills and confidence to become more aware of financial risks and opportunities, to make informed choices, to know where to go for help, and to take other effective actions to improve their financial well-being and protection. ž ž žusnesení vlády č. 1594 o zlepšení podmínek v bankovním sektoru (7.12.2005) ždo 31.12.2005: Expertní pracovní skupina pro finanční sektor (MF, MPO, finanční instituce, spotřebitelské organizace) ždo 30.9.2006: systém budování FG na základních a středních školách žČNB+ÚOHS+ÚOOÚ: spolupráce na transparentnosti finančního sektoru a posilování ochrany klientů žPracovní skupina pro finanční vzdělávání (13.6.2006) žtehdejší cíl: diskutovat otázky FG a FV a navrhnout opatření ke zvýšení FG a zkvalitnění procesu FV ž žnyní: platforma umožňující setkávání, diskusi a výměnu informací, zkušeností a prvotní koordinaci aktivit v oblasti FV žRámcová politika MF v oblasti ochrany spotřebitele na finančním trhu (srpen 2007) ž3 pilíře ochrany spotřebitele na finančním trhu: ›informovanost (kvalitní informace, odbornost distribuce) .. reklama, předsmluvní, smlouva ›finanční gramotnost (schopnost s informacemi nakládat) .. rozpočet, důsledky dluhu, porovnání a výběr produktů ›adekvátní postavení ve smluvním vztahu (možnost spotřebitele chránit své zájmy a práva) .. odstoupení od smlouvy, řešení sporu finančním arbitrem žcíl: spotřebitel provádí odpovědná a adekvátní rozhodnutí žStrategie finančního vzdělávání (říjen 2007) žcíl: vytvoření uceleného systému FV pro zvyšování úrovně FG obyvatel ČR ž ždvoupilířová struktura FV: ›systém budování FG na základních a středních školách ›systém dalšího FV spotřebitelů žSystém budování FG na základních a středních školách (prosinec 2007) (1/3) žpovinná složka výuky ›SŠ – několik let .. občanská výchova, matematika, ekonomické předměty, .. ›ZŠ –1. školní rok (od září 2013) .. Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, matematika, Člověk a svět práce ›MŠ – připravuje se žSystém budování FG na ZŠ a SŠ (2007) (2/3) žnedílná součást: standardy FG žSystém budování FG na ZŠ a SŠ (2007) (3/3) žnedílná součást: standardy FG žNárodní strategie finančního vzdělávání (květen 2010) žusnesení č. 338, kterým vláda ukládá činit opatření vedoucí ke zvýšení úrovně FG občanů ČR, a to v souladu se standardy a trendy obvyklými v členských státech EU ž žbyla nutná široká shoda ž2pilířová struktura FV: ›stát – počáteční (školní) FV ›subjekty finančního trhu (MF jako koordinátor) – další (celoživotní) FV žukotvena činnost PSFV (+ výkonný výbor) žakční plán na období 2010-2015: ›měření FG dospělých (2010) ›implementace školního FV (do r. 2013) ›revize strategických dokumentů: –Standardy FG + Systém budování FG na ZŠ a SŠ: 2014 –Národní strategie FV: 2015 žprincipy FV: žprincip obecnosti: ›projekty mají rozvíjet a zvyšovat úroveň FG, přičemž se nesmí týkat propagace konkrétních produktů a služeb žprincip odbornosti: ›obsah projektu musí být korektní po odborné stránce, vzdělavatelé by měli disponovat dostatečnými schopnostmi a dovednostmi žprincip zacílení: ›využití vhodných informačních kanálů podle jasného vymezení cílové skupiny ž25.3.2013 žpůvodně – nalezení hranice mezi FV a reklamou ›poskytování záštit nad knihami, webovými stránkami, konferencemi, .. ›zároveň rozporuplné zprávy z trhu o externích školeních a výuce ve školách ž+ definice FV ždefinice FV: žFV je proces, který směřuje ke zvyšování FG a splňuje následující zásady: ›obsah je v souladu se standardy FG ›splňuje princip objektivity .. sdělovat informace objektivně, nikoli jednostranně hodnotit ›splňuje princip obecnosti .. nesmí se doporučovat, propagovat ani prodávat žádný produkt, služba nebo instituce (zejm. finanční) ›splňuje princip odbornosti .. odbornost obsahu a vzdělavatelů, vč. dostatečných schopností a dovedností jak z oblasti vzdělávání, tak odborné oblasti financí ›splňuje princip zacílení .. projekty by měly jasně vymezit cílovou skupinu a využívat vhodné informační kanály (x chybné interpretaci) žrozpracování principu obecnosti FV: žve finančně vzdělávacím projektu: (1/2) ›se nepropaguje jakýkoli produkt, služba, poskytovatel .. nenabádat k nákupu ›lze pracovat s reálnými daty, vždy však na bázi nestrannosti .. několik nabídek, včetně konkurence ›se neobjevuje konkrétní doporučení existujícího produktu nebo služby .. = os. poradenství ›je při jeho propagaci uveden financující subjekt na transparentní bázi .. CSR/hlavní stránka žrozpracování principu obecnosti FV: žve finančně vzdělávacím projektu: (2/2) ›nesmí být logo projektu zaměnitelné s logem financujícího subjektu ›je logo financujícího subjektu použito přiměřeně co do počtu, umístění i velikosti + nesmí být součást vzdělávacího sdělení ›se přednášející transparentně představí + nepůsobí jako prodejce .. nerozdává vizitky, letáky apod. ›kontakt jen z iniciativy posluchače a mimo čas vzdělávacího sdělení .. nejlépe vizitka fin.vzd. projektu ž ž ždospělí - obecně žmezinárodní pilotní projekt OECD (2010) .. Albánie, Arménie, ČR, Estonsko, Irsko, JAR, Maďarsko, Malajsie, Německo, Norsko, Britské panenské ostrovy, Peru, Polsko, Velká Británie žzjištění výchozí úrovně FG, při dalším měření srovnání .. efektivita projektů, identifikace a pokrytí slabých míst žspolečný projekt MF a ČNB žměření pokrývá standard FG dospělého občana .. peníze, placení, inflace; hospodaření s penězi, rozpočet a plánování; finanční produkty žvýsledky: 2012 žumístění ČR ždospělí – vybrané závěry (1/6) ždospělí – vybrané závěry (2/6) ždospělí – vybrané závěry (3/6) ždospělí – vybrané závěry (4/6) ždospělí – vybrané závěry (5/6) ždospělí – vybrané závěry (6/6) ž15letí žáci: PISA (Programme for International Student Assessment) žčtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost žv roce 2012 také FG (v roce 2015 bylo ČŠI odmítnuto) žsledování vývoje výsledků v daných oblastech a srovnání výkonů v mezinárodním kontextu žvýsledky za FG: červen 2014 L ž ž žINFE .. International Network on Financial Education žČR členem od vzniku INFE, tj. od r. 2008 (MF + ČNB; od r. 2014 plným členem pouze MF coby národní koordinátor) žpodskupiny (národní strategie pro finanční vzdělávání, finanční inkluze, ..) ždoporučení (posílení práv žen, finanční inkluze, měření úrovně FG) žČR hostila konferenci v Praze (květen 2013) žpříprava standardů FG na mezinárodní úrovni (vychází se i z českých standardů FG) žGPFI .. Global Partnership for Financial Inclusion žMF členem od vzniku podskupiny k FG, tj. od r. 2013 žpodskupiny (principy, malé a střední podniky, finanční inkluze – data a měření, ochrana spotřebitele na finančním trhu a FG) žnyní ve stádiu příprav a úvah žCYFI žGlobal Money Week: vždy 2. týden v březnu, letos: 10.-17.3.2014 žlistopad 2013: společný workshop MF a MŠMT na konferenci pro střední a východní Evropu a část Asie ž žširší odborná platforma žProbační a mediační služba, odbor prevence kriminality MV ČR, RUBIKON Centrum ž4 skupiny: ›spotřebitelský úvěr ›programy oddlužení ›vymáhání pohledávek ›finanční vzdělávání žzajišťuje MPO žvýběr a vyhodnocení žádostí o neinvestiční dotace určené pro oblast ochrany spotřebitelů zaměřených např. na dluhové poradenství, spotřebitelského ombudsmana a zvyšování finanční gramotnosti žv r. 2014 k hodnocení 17 projektů žzajišťuje Fond dalšího vzdělávání (příspěvková organizace MPSV) žcíl: návrat uchazečů na trh práce, resp. rozvoj socioekonomických kompetencí klientů (zvýšení FG, zlepšení prezentačních a komunikačních dovedností, schopnost napsat životopis, ..) ždo června 2015 žtesty žnahodile: konference k FV žvideospoty k FG (ŠIK) žPeníze navíc – hra o život(ě) (ABC finančního vzdělávání) ž ž žrozcestníkový portál PSFV žposílení koordinační role MF žveškeré aktuální informace týkající se FV v rámci celé ČR, a to jak z hlediska veřejného, tak soukromého sektoru žinformace o fungování finančního trhu žzajímavé odkazy, rady, tipy žpomoc s určitou situací (odkaz na občanské a dluhové poradny, finančního arbitra, dohled) žfacebookový profil žspolupráce s médii (téměř nereálné): ›tisk (Blesk, Metro) ›televize (Ordinace v růžové zahradě) žkoordinace Global Money Week v ČR ›Národní muzeum: výstava Peníze žMCD .. Directive 2014/17/EU of the European Parliament and of the Council of 4.2.2014 on credit agreements for consumers relating to residential immovable property žkapitola 2, článek 6 – Financial education of consumers ›1. Member States shall promote measures that support the education of consumers in relation to responsible borrowing and debt management, in particular in relation to mortgage credit agreements. Clear and general information on the credit granting process is necessary in order to guide consumers, especially those who take out a mortgage credit for the first time. Information regarding the guidance that consumer organisations and national authorities may provide to consumers, is also necessary. › ›2. The Commission shall publish an assessment of the financial education available to consumers in the Member States and identify examples of best practices which could be further developed in order to increase the financial awareness of consumers.